AnonymBruker Skrevet 19. september 2010 #1 Skrevet 19. september 2010 Har lyst til å utdanne meg som vernepleier når jeg er ferdig på vgs. Og har litt jeg lurer på, og håper på å få svar på! Syns det er litt bedre her, enn og måtte søke på google og det står ditt og datt.. Hva har en vernepleier som oppgave® ? Hvordan er lønna? Er det lett og få jobb? Arbeidstid, vil helst ha dagtid Er det vanskelig å komme inn på høgskolen? Er det vanklige fag?
MonThe Skrevet 21. september 2010 #2 Skrevet 21. september 2010 Jeg er ikke vernepleier selv, men jobber sammen med mange vernepleier, så kanskje jeg kan hjelpe litt En vernepleier er litt som poteten - kan brukes til det meste! En veldig tverrfaglig utdanning, hvor man får kompetanse innen mange felt - en vernepleier kan f.eks. jobbe på skole, i barnehage, i boliger med funksjonshemmede, innen barnevern,asylmottak, innen rusomsorg, inenn ressurstjenesten. Jeg tror en starter på rundt 300.000 i kommunen. Startlønna er den samme for vernepleiere, barnevernspedagoger etc i kommunen, de regner utifra 3årig høgskoleutdanning. I privat sektor kan det være annerledes, det vet jeg ikke. I og med at en vernepleier kan jobbe innen så mange forskjellige felt vil jeg tro at det er rleativt enkelt å få seg jobb. Men det kommer selvfølgelig an på hvor i landet man bor/hva slags muligheter det er der man bor. Når det gjelder dagjobbing, så kan det jo være muligheter for dagjobbing inne barnehage/skole etc. Hvis man jobber i institusjoner, med f.eks. funksjonshemmede/barnevern vil det som oftest være turnusarbeid. Det kommer an på arbeidsplassen. Snittet på vernepleier varier veldig fra høgskole til høgskole. I de store studiebyene, som Bergen, Trheim etc. vil nok snittet for å komme inn være høyere enn i en mindre by.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2010 #3 Skrevet 22. september 2010 Snittet på vpl-utdanning i Lillehammer er høy nå! Det er en veldig bra utdanning og løpet er lagt på ganske så bra.
Madaien Skrevet 22. september 2010 #4 Skrevet 22. september 2010 Jeg mener snittet i bergen lå på rundt 4,5-6 i år. Da tok de inn rundt 80 studenter. Veldig spennende studie, anbefales på det sterkeste hvis du liker å jobbe med mennesker og har god omsorg for de rundt deg som gjerne har det litt vanskelig. Lykke til med valget ditt!
AnonymBruker Skrevet 22. september 2010 #5 Skrevet 22. september 2010 TS her Takk for gode svar! det gjorde meg enda mer sikker på valget mitt!:D
temtetulla Skrevet 23. september 2010 #6 Skrevet 23. september 2010 Vernepleire har samme lønnstige som sykepleiere, Søkermassen til vernepleien i år var 60% høyere enn i fjor....mange som ønsker seg inn på det studiet
AnonymBruker Skrevet 23. september 2010 #7 Skrevet 23. september 2010 Vernepleire har samme lønnstige som sykepleiere, Søkermassen til vernepleien i år var 60% høyere enn i fjor....mange som ønsker seg inn på det studiet Vernepleieren har samme lønnstige som barnevernsped. og sosionom, ikke sykepleiere Lønna er grei nok, men du blir ikke rik Selv syns jeg skolen var lett, nesten for lett. Men er mye praksis, så man får brynt seg litt der. Vær klar over at dagjobbene er de det er flest om beinet om, spesielt i byene. Om du vil flytte på deg er det lett å få fast jobb
lurifax Skrevet 23. september 2010 #8 Skrevet 23. september 2010 Vernepleieren har samme lønnstige som barnevernsped. og sosionom, ikke sykepleiere Tjener de dårligere eller bedre enn sykepleiere da? Trodde de tjente likt jeg :klø:
M0niq Skrevet 15. desember 2010 #9 Skrevet 15. desember 2010 Lønna kan være ganske lik en sykepleiers om vernepleieren har like mye ansvar. Med medikamentdelen som en vernepleier har, stiller vi ganske likt med en sykepleier og dermed kan ligge på ca samme lønnsnivå. På ssb.no ser det ut til at det i snitt skiller va 1000 lapp i mnd. Men dette er jo gjennomsnittet til alle vernepleiere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå