Gå til innhold

Tvilsom eiendomsmegler..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg håper noen kan komme med noen råd. Saken er at min mor har solgt en leilighet. Kontrakten er signert, dette skjedde for 3 uker siden og hun har fortsatt ikke fått pengene fra salget. Så fikk hun en telefon for 2 uker siden der megleren sa til henne at kommunen hadde eiendel i tomten og derfor skulle de kjøpe leiligheten i stedet. Etter dette har ikke min mor hørt noenting, og får ikke kontakt med megleren. Hun ringer hver dag, sender mail men ingen respons..

Spørsmålet er, hva gjør hun? Uansett skal hun jo ha pengene fra salget, hvor lang tid tar det normalt fra kontrakt er underskrevet til pengene overføres konto? Og hvem kontakter hun når ikke megler svarer? Jeg har heller ikke vært borti at kommunen kan overta en leilighet på denne måten, spesielt siden kjøperen har underskrevet kontrakten og alt. Min mor er derfor redd for å bli lurt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan hende at kommunen har tatt den på forkjøpsrett? Hvis det er en borettslagsleilighet, så skal jo forkjøpsrett utlyses og avklares.. Men uansett, din mor får ikke penger for leiligheten før den er overtatt av ny eier. Kjøper skal innbetale til meglers klientkonto, og partene skal møtes for overlevering av nøkler, avlesning av strømmåler osv. Når alt er ok ift det, begynner megler på oppgjøret, og prosessen med å overføre penger til din mor.

Hva står skrevet i kontrakten om overtagelse?

Og ift megler og at h*n ikke svarer, så ta kontakt med leder på det kontoret vedkommede jobber :) Lykke til!

Skrevet

Har de overtatt leiligheten da? Din mor får jo ingen penger før det.

Det med kommunen hørtes litt merkelig ut, men som -hild foreslår ville jeg forsøkt å kontakte lederen på meglerkontoret.

Gjest Carleigh-Ann
Skrevet

TS her. Nøklene er levert han som kjøpte leiligheten. Kommunen skulle egentlig bestemt seg forrige tirsdag, men moren min har som sagt ikke hørt et knyst. Dette er en selveier-leilighet. Syns bare det er så rart at megleren ikke tar kontakt og sier fra hva som skjer, og hun har også ringt direkte til meglerkontoret uten hell. Håper det ordner seg snart, har aldri opplevd så mye problemer ved et salg før :(

Skrevet

Det er vel ikke normalt å gi fra seg nøklene før man har fått pengene? :klø:

Skrevet

Det skal først være kontraktsmøte der begge parter skriver inn beløpet, så overtagelse. Før overtagelsen skal kjøpssummen stå inne på såkalt klient konto hos megler. Når det er overtagelse går man igjennom leiligheten sammen og derav leverer nøkler dersom det ikke er noen klager eller lign vedrørende renhold eller andre forhold. Når dette er gjort skal man ringe til megler/ eller om megler er tilstede for å godkjenne overtagelsen. Da skal pengene fra klientkonto være i hende hos selger noen dager senere. At hun har ventet i 2 uker er merkelig og virker suspekt, dersom hun ikke får kontakt bør hun kontakte politiet mener nå jeg.

Skrevet

Nye regler sier at skjøtet skal være tinglyst over på ny kjøper før megler kan betale ut pengene til selger. Dette kan ta fra noen få dager til flere uker og er avhengig av Statens kartverk. I mellomtiden står pengene på meglerkonto, men utbetales til selger med renter den når tinglysningen er i orden. Dette er for å sikre kjøper at eiendommen er fri for heftelser når pengene utbetales selger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...