Gå til innhold

Når katter sover

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har hørt at katter generelt kun sover ordentlig dyp søvn kun et par timer i døgnet, og at vanligvis når vi sier at de sover, så har de alle sansene åpne og de reagerer raskt som om de skulle vært våkne. Stemmer dette? For da har jeg et spørsmål:

Mine katter sover(?) om natten med oss, ikke hele natten, jeg hører de leker av og til.

Men f.eks midt på dagen, eller hvis jeg tar meg en blund etter jobb, så er det ofte kattene sover ved siden av meg, og da ser det ut som de drømmer, pga ristninger og kanskje litt lyder og slikt fra munnen, akkurat som hunder kan gjøre når de også sover.

Betyr slike "drømmer" at de sover dypt? Vi mennesker kan jo drømme selv om vi sover lett..

Er det noen som kan forklare meg litt om katter og søvn?

Tusen takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, katter har både dyp søvn og slumresøvn. Mye av den sovingen de gjør i løpet av døgnet er døsing, dvs. de slapper av med øynene igjen, men er vare for lyder og våkner lett (og sovner igjen like lett om lydene ikke var interessante). Men jeg vil tro at de gangene de faktisk drømmer, så er de i dypere søvn enn ren døsing.

Skrevet

Katten vår sov i hvert fall tungt mer enn et par timer i døgnet, skulle jeg mene. Når katten ligger helt slakk, drømmer i perioder og ikke reagerer om man sniker seg innpå den ( :sjenert: ), da sover den jo relativt dypt. Men jeg tror de tilpasser seg omgivelsene - f eks når katten er ute nesten hele døgnet og tar seg lengre turer om sommeren, tviler jeg på om den sover like dypt, for da er den jo nødt til å være oppmerksom på farer og sånt.

Skrevet

Selvfølgelig sover de

Det er jo det de gjør mest iløpe av en dag. Jeg har lest de kan sove 20 timer i døgnet

men jeg vet ikke om det stemmer

Skrevet

Selvfølgelig sover de

Det er jo det de gjør mest iløpe av en dag. Jeg har lest de kan sove 20 timer i døgnet

men jeg vet ikke om det stemmer

Det er jo akkurat det det snakkes om her inne og er spørsmålet, at de ikke SOVER ordentlig, men at de slapper av mer. Altså ikke full søvn selv om det ser ut til at de sover for oss.

Skrevet (endret)

Katten tilpasser søvnmønsteret sitt etter graden av aktivitet.

En innekatt kan f.eks ligge sånn og slumre i 19-20 timer. Jo mer den døser jo mindre dyp søvn trenger den. En utekatt som er veldig aktiv og mye på jakt døser mindre (kortere perioder), men trenger derimot noe mer dyp søvn.

Det er muskelaturen som først og fremst trenger å restitueres når katten ligger slik og døser, siden den ikke er særlig utholdende (men har enorme krefter når den først er i gang).

Mange har hørt uttrykket at man ikke skal vekke en katt som sover, og det ligger mer i det enn mange vet. For når katten døser, er det kun kroppen som hviler, mens sansene er aktive, derfor er den så avhengig av de få timene med dyp søvn. Det kan faktisk være livsfarlig for katten å ikke få denne dype søvnen. Jeg tror min har ca 2 timer dyp søvn i døgnet. Det er lett å se når de er der. De drømmer nemlig heftig (rykker i poter, knurrer, smatter o.s.v). Og da må pus få være helt i fred. :)

Endret av Aurora M.
Skrevet

Jeg har faktisk fått et problem med min katt. Har en nabo som har blitt veldig godt kjent med han, noe jeg ikke så noe problem med i og med at jeg ikke styrer kattens bekjentskaper. Fint at de hygger seg i hverandres selskap siden det er gjensidig! Men nå ser jeg at han går mye opp i vekt fordi han får tørrfor hos meg, og fisk og godmat hos nabo. I tillegg pleier han å ligge å sove og døse hos henne også.

Før var han såpass aktiv ute at dette aldri ble noe problem, men nå må jeg ta han med til dyrelegen og sjekke vekt pluss generell helsetilstand. Ser at han virker mindre aktiv enn tidligere, og baaare døser og sover. Rund mage og alt. :tristbla:

Greit ed litt mage, men synes virkelig at den er rund :gjeiper:

Skrevet

Mitt tips er at du kjøper slankefor hos veterinær til den og tar med en eske til naboen og. :) Forklar henne at den må slankes p.g.a helsa. Hvis hun er blitt ordentlig glad i katten din og de har gjensidig glede av hverandre, så er det jo bare kos for begge to. Men prøv uansett å få henne til å begrense mengden for hun gir han, slik at det bare blir litt "ekstra". Lurt for framtiden at pus vet hvor han har "hovedmatstasjonen" sin. :)

Skrevet

Katten tilpasser søvnmønsteret sitt etter graden av aktivitet.

En innekatt kan f.eks ligge sånn og slumre i 19-20 timer. Jo mer den døser jo mindre dyp søvn trenger den. En utekatt som er veldig aktiv og mye på jakt døser mindre (kortere perioder), men trenger derimot noe mer dyp søvn.

Det er muskelaturen som først og fremst trenger å restitueres når katten ligger slik og døser, siden den ikke er særlig utholdende (men har enorme krefter når den først er i gang).

Mange har hørt uttrykket at man ikke skal vekke en katt som sover, og det ligger mer i det enn mange vet. For når katten døser, er det kun kroppen som hviler, mens sansene er aktive, derfor er den så avhengig av de få timene med dyp søvn. Det kan faktisk være livsfarlig for katten å ikke få denne dype søvnen. Jeg tror min har ca 2 timer dyp søvn i døgnet. Det er lett å se når de er der. De drømmer nemlig heftig (rykker i poter, knurrer, smatter o.s.v). Og da må pus få være helt i fred. :)

Oi, da har jeg et problem. Katten min slumrer mye på gulvet, men av en eller annen grunn er han slik at han kommer og setter seg på fanget mitt for å sove "skikkelig". Da drømmer han, det rykker i potene, helt slapp og tydelig ute, samt at han snorker :ler:

Men hvis jeg ikke skal forstyrre må jeg jo sitte pal i timesvis, så da blir det for det meste til at jeg må løfte pus av fanget til slutt og da våkner han jo selfølgelig....

Skrevet

Oi, da har jeg et problem. Katten min slumrer mye på gulvet, men av en eller annen grunn er han slik at han kommer og setter seg på fanget mitt for å sove "skikkelig". Da drømmer han, det rykker i potene, helt slapp og tydelig ute, samt at han snorker :ler:

Men hvis jeg ikke skal forstyrre må jeg jo sitte pal i timesvis, så da blir det for det meste til at jeg må løfte pus av fanget til slutt og da våkner han jo selfølgelig....

Ja, men han sovner da sikkert igjen. :) Det jeg mente var at det er farlig for katten når den stadig blir forstyrret slik at den aldri får denne dype søvnen, og å bråvekke dem er heller ikke bra. Men det gjør jo ikke du da. At han kommer slik for å sove skikkelig på fanget ditt tyder på at den er veldig trygg på deg. Go pus du har. :rødme: :)

Skrevet

Min også kan sove lenge på fanget i dyp søvn. Snorker og drømmer. Skjønningen min :rødme:

Det hender jo jeg må på do og da kan jeg legge han forsiktig fra meg. Da våkner han litt, men sovner igjen ganske fort.

Jeg tror han er obs på at han kan blir forstyrret når han legger seg på fanget. Hvis han vil ha helt fred, legger han seg i buret sitt eller kjelleren.

Skrevet

Katta her og kommer å legger seg på fanget om kvelden. Jeg vet den sover i dyp søvn når den ikke bryr seg om å få strikkepinner i øret :ler:

Skrevet

Katta her og kommer å legger seg på fanget om kvelden. Jeg vet den sover i dyp søvn når den ikke bryr seg om å få strikkepinner i øret :ler:

:ler:

Skrevet

:skratte:

Mine prater mye når de er i dyp søvn. Det har hendt flere ganger at de har vekket seg selv etter et høyt "prrrrrrrrrrrrrrrrrr", da ser de litt forvirret ut i sitt meget søvnige pusefjes :fnise:

Skrevet

Mitt tips er at du kjøper slankefor hos veterinær til den og tar med en eske til naboen og. :) Forklar henne at den må slankes p.g.a helsa. Hvis hun er blitt ordentlig glad i katten din og de har gjensidig glede av hverandre, så er det jo bare kos for begge to. Men prøv uansett å få henne til å begrense mengden for hun gir han, slik at det bare blir litt "ekstra". Lurt for framtiden at pus vet hvor han har "hovedmatstasjonen" sin. :)

Jeg kjøper bare tørrfor og mat fra veterinær, så han skulle da ikke mangle god mat :grine: I tillegg er han en godpus som får masse kos og oppmerksomhet hjemme, så jeg håper virkelig at han vet hvor han hører til :tristbla:

Jeg synes heller ikke at det er noe problem at mons er ute og får seg egne venner under gjensidige forhold, men flytting og slikt er ikke aktuelt :ler:

Takk for ideen forresten. :) Jeg får prøve å ta meg en tur over til henne. Hvis hun er glad i han, vil hun neppe se han overvektig. Han er jo gammel nå!

Skrevet

Å!! Etter å ha lest innlegene savner jeg pusen min som er hos foreldrene mine. saaavne veldig!:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...