AnonymBruker Skrevet 19. september 2010 #1 Skrevet 19. september 2010 Det er en reklame på tv for tiden. Temmaet er en dame som er missfornøyd med en mann, bretter han sammen som en tomkartong og lemper han under vasken sammen med andre menn. Så åpner hun døren hvor det står en ny mann. Jeg syntes den er vemmelig. Dersom reklamen hadde hatt motsatt fortegn. At en PUA hadde brukt og kastet damer så hadde den vært kjønnsdiskriminerende og vært tatt av plakaten tvert.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2010 #2 Skrevet 19. september 2010 Sender de den reklamen fortsatt? Jeg hater den intenst.
Gjest Wolfmoon Skrevet 19. september 2010 #3 Skrevet 19. september 2010 Det er jo ikke hun som er misfornøyd med mannen i utgangspunktet, er jo bare det at han "føler seg helt tom!" Sorry, synes reklamen er morsom jeg, og sånn som reklameteksten er laget tror jeg nok det hadde funket andre veien også.. Hva er konklusjonen? Noe sånt som "tenk om alt hadde vært like lett som gjenvinning?" eller noe sånt?
AnonymBruker Skrevet 19. september 2010 #4 Skrevet 19. september 2010 Dersom reklamen hadde hatt motsatt fortegn. At en PUA hadde brukt og kastet damer så hadde den vært kjønnsdiskriminerende og vært tatt av plakaten tvert. Regner med du mener den er kjønnsdiskriminerende mot menn, slik den er nå? Da tolker vi den forskjellig Jeg synes den sier noe om hun som er misfornøyd, så sånn sett burde jeg isåfall klage på at den er kjønnsdiskriminerende og fremstiller kvinnen feil. Det samme ville jeg tenkt om det var motsatt (om han "kastet" henne); at den fremstilte menn feil. Likevel reagerer jeg ikke slik. Hvorfor? Fordi jeg er i stand til å skille på (om enn dårlig) humor og diskriminering. Du burde prøve det
AnonymBruker Skrevet 19. september 2010 #5 Skrevet 19. september 2010 Jeg syntes den reklamen er ufordragelig. Det er også en annen reklame for tiden. En dame som kler seg og en mann som kommenterer kjolen hennes litt kjeitete og så går hun bort til datamaskinen sin og slår han av. Jeg mener disse reklamene er med på å legitimere en kjønnsforakt over for menn.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2010 #6 Skrevet 19. september 2010 Jeg mener disse reklamene er med på å legitimere en kjønnsforakt over for menn. Ja, og det er mange eksempler på denne kjønnsforakten, både her til lands og i komediene som importeres i stor stil. Hvor mange ganger har vi ikke sett det: Komiserie fra USA hvor ektemannen er en dust som roter til alt, mens hans snusfornuftige, hjemmeværende kone er klippen som holder familien samlet sog som rydder opp etter mannen. Alle elsker Raymond er et godt eksempel. Samme med Familien Griffin. Mannen er en idiot, og kona er fornuften selv som må ordne opp.
Kosemose Skrevet 19. september 2010 #7 Skrevet 19. september 2010 Dere som er så forarget over denne reklamen, hva da med ostereklamen der det er en MANN (gutt?) som åpenbart stadig bytter ut kjæreste/elskerinne, men er trofast mot osten sin? Den viser da det samme med motsatt fortegn eller? Aldri hørt noen kvinne bli forarget over denne?
Kosemose Skrevet 19. september 2010 #8 Skrevet 19. september 2010 Ja, og det er mange eksempler på denne kjønnsforakten, både her til lands og i komediene som importeres i stor stil. Hvor mange ganger har vi ikke sett det: Komiserie fra USA hvor ektemannen er en dust som roter til alt, mens hans snusfornuftige, hjemmeværende kone er klippen som holder familien samlet sog som rydder opp etter mannen. Alle elsker Raymond er et godt eksempel. Samme med Familien Griffin. Mannen er en idiot, og kona er fornuften selv som må ordne opp. Joda, det finnes helt klart eksempler på tafatte, litt tilbakestående menn med sterke, kloke kvinner som ordner opp (hvorfor er disse flotte kvinnene sammen med disse idiotene??). Men det finnes da plenty eksempler på det motsatte og. Flotte, fine menn med manipluerende, grådige og overflatiske hespetrær. Kommer ikke på noe konkret eksempel, men ærlig talt, det finnes vel en tv-serie som kan underbygge enhver vinkling, gjør det ikke?
AnonymBruker Skrevet 19. september 2010 #9 Skrevet 19. september 2010 Dere som er så forarget over denne reklamen, hva da med ostereklamen der det er en MANN (gutt?) som åpenbart stadig bytter ut kjæreste/elskerinne, men er trofast mot osten sin? Den viser da det samme med motsatt fortegn eller? Aldri hørt noen kvinne bli forarget over denne? Hadde han brettet kjærestene sammen og kastet dem i søpla/sendt dem til gjenvinning ville jeg hatet den reklamen også. Men han slår da opp på en litt mer normal måte.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2010 #10 Skrevet 19. september 2010 Joda, det finnes helt klart eksempler på tafatte, litt tilbakestående menn med sterke, kloke kvinner som ordner opp (hvorfor er disse flotte kvinnene sammen med disse idiotene??). Men det finnes da plenty eksempler på det motsatte og. Flotte, fine menn med manipluerende, grådige og overflatiske hespetrær. Kommer ikke på noe konkret eksempel, men ærlig talt, det finnes vel en tv-serie som kan underbygge enhver vinkling, gjør det ikke? Vel, det nærmeste jeg kommer er Våre verste år, hvor Peggy Bundy er en doven og dum hjemmeværende husmor, og ungene ikke er stort smartere de heller. Den mest normale personen i familien er Al Bundy, men han er da ikke akkurat noe eksempel til etterfølgelse han heller. Du hevder det finnes plenty eksempler, men heller ikke jeg kan komme på noen.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2010 #11 Skrevet 19. september 2010 Ja, og det er mange eksempler på denne kjønnsforakten, både her til lands og i komediene som importeres i stor stil. Hvor mange ganger har vi ikke sett det: Komiserie fra USA hvor ektemannen er en dust som roter til alt, mens hans snusfornuftige, hjemmeværende kone er klippen som holder familien samlet sog som rydder opp etter mannen. Alle elsker Raymond er et godt eksempel. Samme med Familien Griffin. Mannen er en idiot, og kona er fornuften selv som må ordne opp. Bruker du 'Alle elsker Raymond' som eksempel må du jo også ta med i betraktning hvorfor den serien var så populær verden over. Fordi den "gikk rett hjem" hos folk! Alle kunne kjenne seg igjen i de fleste rollekarakterene, enten i sin egen familie eller andres. Må visst være noe med å sette ting på spissen du ikke forstår..
AnonymBruker Skrevet 19. september 2010 #12 Skrevet 19. september 2010 Må visst være noe med å sette ting på spissen du ikke forstår.. Spar deg spydighetene. lille frøken hersketeknikk. Poenget er at det er overflod av serier som "setter ting på spissen" ved å vise en dum mann med klok kone. Jeg forstår at serien har blitt populær fordi alle sikkert kan kjenne igjen særtrekk ved familiemedlemmer i serien, men det er overflod av slike serier. Problemet er ikke én enkelt serie hvor mannen er dum, problemet er at det er gjenganger i MANGE serier. Klarer du kanskje å komme på tilsvarende eksempler hvor det er en smart mann som er gift med et dumt hespetre?
AnonymBruker Skrevet 19. september 2010 #13 Skrevet 19. september 2010 Spar deg spydighetene. lille frøken hersketeknikk. Poenget er at det er overflod av serier som "setter ting på spissen" ved å vise en dum mann med klok kone. Jeg forstår at serien har blitt populær fordi alle sikkert kan kjenne igjen særtrekk ved familiemedlemmer i serien, men det er overflod av slike serier. Problemet er ikke én enkelt serie hvor mannen er dum, problemet er at det er gjenganger i MANGE serier. Klarer du kanskje å komme på tilsvarende eksempler hvor det er en smart mann som er gift med et dumt hespetre? Å da misforstår du visst. Jeg var ikke spydig, jeg bare observerte at du ikke forstår når ting settes på spissen At det er overflod av slike serier, er fordi de er populære (upopulære serier lønner seg ikke og tas raskt av plakaten), og grunnen til at de er populære er nettopp at folk kjenner seg igjen. Grunnen til at det ikke lages så mange serier der en smart mann er gift med et dumt hespetre er fordi få kjenner seg igjen i det. Finnes nok av dumme hespetre, men ikke mange smarte menn som er gift med dem.... Cheers er et eksempel på en klassiker som var svært populær, der det var flere dumme menn og flere dumme hespetre. Ikke akkurat gift, men forhold på kryss og tvers. De hadde tilogmed en smart mann og et smart hespetre
Kosemose Skrevet 19. september 2010 #14 Skrevet 19. september 2010 Ja, og siden vi nå trekker inn arme Raymond: Hva med foreldrene hans da? Moren er vel ikke akkurat så himla inntagende, mens faren er mer lugn og fornuftig? (mulig jeg har misforstått, ser ikke så ofte på dette). Eller den serien med hippi-dama som er gift med kontormannen? han er vel den mest jordnære av de to, er han ikke? Tror de flese serier har stereotypiske, endimensjonale mennesker, men at damene alltid er flinke og kloke og mennene alltid dumme er vel å trekke den litt langt? Seinfeldt; Jerry er klok, Elaine er til tider kansge teit, men ikke alltid? Nei, dette blir for dumt.
Brunhilde Skrevet 19. september 2010 #15 Skrevet 19. september 2010 Spar deg spydighetene. lille frøken hersketeknikk. Poenget er at det er overflod av serier som "setter ting på spissen" ved å vise en dum mann med klok kone. Jeg forstår at serien har blitt populær fordi alle sikkert kan kjenne igjen særtrekk ved familiemedlemmer i serien, men det er overflod av slike serier. Problemet er ikke én enkelt serie hvor mannen er dum, problemet er at det er gjenganger i MANGE serier. Klarer du kanskje å komme på tilsvarende eksempler hvor det er en smart mann som er gift med et dumt hespetre? Hva med Nanny? Hun er kanskje ikke den smarteste? Bortsett fra det så syns jeg faktisk ts er rimelig selvhøytidlig som kan ta seg nær av reklame og tv-serier.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2010 #16 Skrevet 19. september 2010 Å da misforstår du visst. Jeg var ikke spydig, jeg bare observerte at du ikke forstår når ting settes på spissen Og smileyen som himler med øynene plasserte du kanskje bare der for å være hyggelig? Selvfølgelig forstår jeg at ting er satt på spissen i Alle elsker Raymond, jeg har da heller aldri påstått noe annet. Lager man en serie med et vanlig, kjedelig familieliv er det da ingen som gidder se på det, det er vi begge enig i. Problemet er ikke at ting settes på spissen, problemet er at ting settes på spissen PÅ NØYAKTIG SAMME MÅTE i utallige serier. Trenden med dum ektemann/smart kone er en gjenganger i mange serier, og ingen her har klart å gi et eksempel på det motsatte; en serie med dum kone/smart ektemann som rydder opp.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2010 #17 Skrevet 19. september 2010 Trenden med dum ektemann/smart kone er en gjenganger i mange serier, og ingen her har klart å gi et eksempel på det motsatte; en serie med dum kone/smart ektemann som rydder opp. Har allerede svart på dette. Serier lages på bakgrunn av popularitet, og popularitet gjenspeiler i hvilken grad folk kjenner seg igjen. Smarte menn er ikke gift med dumme hespetre, så hvorfor lage tonnevis av serier folk ikke kjenner seg igjen i? Lønner seg ikke
AnonymBruker Skrevet 19. september 2010 #18 Skrevet 19. september 2010 Ja, og siden vi nå trekker inn arme Raymond: Hva med foreldrene hans da? Moren er vel ikke akkurat så himla inntagende, mens faren er mer lugn og fornuftig? (mulig jeg har misforstått, ser ikke så ofte på dette). Eller den serien med hippi-dama som er gift med kontormannen? han er vel den mest jordnære av de to, er han ikke? Tror de flese serier har stereotypiske, endimensjonale mennesker, men at damene alltid er flinke og kloke og mennene alltid dumme er vel å trekke den litt langt? Seinfeldt; Jerry er klok, Elaine er til tider kansge teit, men ikke alltid? Nei, dette blir for dumt. Stemmer det, men de er bifigurer. Og faren er ikke akkurat typen til etterfølgelse han heller Dharma og Greg, er det de du mener? Lenge siden jeg så en episode av den serien nå; går lite som er verdt å se på TV for tiden. Ja, han er helt klart mer jordnær enn henne, men hun er intelligent og selvstendig. Hun stiller ikke i samme klasse som de dumme ektemennene i komiseriene. Elaine og Jerry driter seg ut begge to tror jeg, jeg har ikke inntrykk av at den ene er bedre enn den andre. Rollen som patetisk taper der er det vel George som har fått.
Gjest Blondie65 Skrevet 19. september 2010 #19 Skrevet 19. september 2010 Joda, det finnes helt klart eksempler på tafatte, litt tilbakestående menn med sterke, kloke kvinner som ordner opp (hvorfor er disse flotte kvinnene sammen med disse idiotene??). Men det finnes da plenty eksempler på det motsatte og. Flotte, fine menn med manipluerende, grådige og overflatiske hespetrær. Kommer ikke på noe konkret eksempel, men ærlig talt, det finnes vel en tv-serie som kan underbygge enhver vinkling, gjør det ikke? Moren til Raymond? Hun derre rødtoppen i Visteria Lane - Frustrerte Fruer? Egentlig alle fruene i Visteria Lane når jeg tenker meg om.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2010 #20 Skrevet 19. september 2010 Jeg tror helt klart at det hadde blitt et oppstyr uten like i media dersom reklamen hadde vært en mann som pakket sammen en kvinne og stablet henne sammen med de andre sammenklemte kvinnene under kjøkkenbenken. Det hadde vært førstesideoppslag. Alle ville fordømt reklamen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå