AnonymBruker Skrevet 18. september 2010 #1 Skrevet 18. september 2010 Jeg ønsker meg en liten bærbar til skolebruk, og har blant annet sett på Asus Eee-maskinene. Jeg trenger maskinen først og fremst til oppgaveskriving, for å slippe å sitte på skolens datasaler eller måtte gjøre om formater/fonter/maler osv etter å ha jobbet på min mer eller mindre inkompatible mac. Egner en slik liten tassemaskin seg til å jobbe på noen timer i strekk, eller vil man irritere seg over sånt som skjermstørrelse, lysstyrke, treghet, tastatur osv? Tenker bare tekst/excel o.l.
Thorn Skrevet 18. september 2010 #2 Skrevet 18. september 2010 Jeg sitter på en Acer Aspire One nå. Kjøpte den egentlig til reiser og skolearbeid, men bruker faktisk kun denne nå! Den større og sterkere maskinen står omtrent ubrukt og slåes kun på dersom jeg skal brenne en cd eller laste ned store filer. Selvfølgelig har de små maskinene noen begrensinger, men til kun skrive- og regneprogrammer er det null forskjell, etter min mening. Skjermstørrelse og tastatur blir fort en vanesak, men kan være irriterende innimellom, jeg har blant annet støtt på en internettside jeg ikke fikk se ordentlig pga idiotisk oppsett. Lysstyrken er like bra som den større laptopen min. På treghet var den helt grusom i begynnelsen, men så var den også proppet full av programmer jeg overhodet ikke trenger, og etter en liten opprensking har jeg overhodet ingenting å utsette på det.
Jade Skrevet 18. september 2010 #3 Skrevet 18. september 2010 (endret) Hvis det er de 10" maskinene du tenker på, så er det litt liten skjerm på dem, synes jeg. Det blir litt scrolling frem og tilbake. Sikkert lite tastatur for noen også. Helt grei å ha med på tur, men jeg ville ikke hatt den i skolesammenheng. Jeg har ikke Asus Eee, så jeg vet ikke hvordan batteritiden er på den. Men det står vel i spesifikasjonene om du søker etter den på nettbutikker. Jeg har en Acer aspire one. Og batteritiden er vel på et par timer. Men det går an å kjøpe større batteri som varer lengre. Det går gjerne på Asus Eee også? Endret 18. september 2010 av Jade
aluminium Skrevet 18. september 2010 #4 Skrevet 18. september 2010 Ett ord kan beskrive dem; useless. De er alt for små, alt for svake og alt for lite brukervennlige. De kan være greie som reisemaskiner for å sjekke eposten og været, men noe utover det hadde jeg faktisk ikke giddet å bruke den. Tyngre sider, som VG og Sony.com, er et ork å hente frem. VG kan funke om man får adblock. Jeg har prøvd flere av dem, inkludert Asus Eee, Acer One og sikkert et par til, og tanken jeg sitter igjen med hver gang er; hvorfor gidder folk? Ett veldig godt argument er prisen, de er svinbillige, og batterilevetiden er ganske OK. Jeg personlig som for tiden kun har en bærbar til hovedmaskin da jeg ikke har plass til annet ser ikke netbooks som et alternativ. Jeg har selv en 13" MBP som jeg er knallfornøyd med, og batteritiden er faktisk ikke så fryktelig dårligere enn på netbooksene. Jeg synes heller ikke at det er noe stort ekstra stress å ta med seg en 13" ift. en 10". Med andre ord mener jeg at den eneste grunnen til å gå for en netbook er prisen, gitt at du ikke trenger noe annet enn noe å surfe med.
AnonymBruker Skrevet 18. september 2010 #5 Skrevet 18. september 2010 Takk for svar Det er i utgangspunktet en sånn 10" jeg tenker på, men mulig jeg går opp i størrelse dersom de fleste erfaringene tilsier at det er for smått. Når det gjelder å bare prøve slike maskiner tror jeg at en uansett må venne seg til en størrelse - enten det er noe større eller mindre enn en er vant til. Men det har jo også noe å si ergonomisk når jeg bør kunne jobbe på den noen timer i strekk for at det skal være verdt kjøpet Macen jeg har er for stor til å ta med seg til hverdags, synes jeg (15,4" MBP), og jeg har bare erfaring med at den ikke fungerer særlig knirkefritt i samarbeid med pc-er. Et alternativ er jo å kjøre den i windows, selvsagt - men da mangler jeg fortsatt en maskin det er lettvint å ta med seg rundt sammen med andre skoleting. Forresten har de Asus'ene batterilevetid på opptil 13 timer, eller i hvert fall 8-9 t ved bruk.
Independent_ Skrevet 18. september 2010 #6 Skrevet 18. september 2010 Jeg har flere forskjellige bærbare PC-er. Den jeg bruker når jeg studerer er 12,1". Den fungerer kjempe bra og er akkurat stor nok for min del. Tastaturet er i full størrelse og har alle knappene den skal, og skjermen er stor nok til at man ikke får vondt i øynene av å se lenge på den, men det er selvsagt ingen maskin å se film på. Alle maskiner under 12,1" syns jeg blir alt for små for å jobbe med lengre oppgaver på. Det er greit for et lite mediasenter med musikk, men ikke noe særlig mer. Alt over 12" er selvsagt kjempebra for å skrive på, men litt tungt å bære med seg i veska. Jeg vil si at alt mellom 12" og 13" er en perfekt student PC. Når det gjelder selve maskinen og hva den er utstyrt med, er det helt forskjellig fra maskin til maskin. Nå er mini-PCer selvsagt litt dårligere enn større, men de begynner å komme seg. Du bør i hvert fall kjøpe 2GB minne, gjerne mer om det går an. 1GB funker nok sikkert det også, men det kan fort bli for lite lagringsplass. Så bør du kjøpe PC med i hvert fall 1,66 ghz. Alt annet er ganske treigt når du surfer på flere nettsteder og har Word oppe samtidig.
Jade Skrevet 18. september 2010 #7 Skrevet 18. september 2010 (endret) Du bør i hvert fall kjøpe 2GB minne, gjerne mer om det går an. 1GB funker nok sikkert det også, men det kan fort bli for lite lagringsplass. Minnet har ikke noe med lagringsplass å gjøre. Jeg har 1gb minne på min, men den har 120gb harddisk. (mulig jeg misforstod deg nå) Ellers enig ang. tommer. Endret 18. september 2010 av Jade
AnonymBruker Skrevet 19. september 2010 #8 Skrevet 19. september 2010 Jeg synes 10" maskinene blir for små å jobbe lenge på, siden skjermen er så liten. Jeg har en fra HP og tastaturet er faktisk ikke så aller verst, det er skjermen som blir problemet for meg, særlig når jeg sitter å jobber i Excel, med forholdsvis store regneark blir det fryktelig mye scrolling. For flere år siden hadde jeg en 12" Apple Powerbook, og det var en perfekt størrelse, både skjerm og tastatur var veldig passe stort.
Independent_ Skrevet 19. september 2010 #9 Skrevet 19. september 2010 Minnet har ikke noe med lagringsplass å gjøre. Jeg har 1gb minne på min, men den har 120gb harddisk. (mulig jeg misforstod deg nå) Ellers enig ang. tommer. Wops, skulle selvfølgelig stå "ytelse", ikke "lagringsplass". Jeg glemte å skrive noe om lagringsplass. Når man skal ha en netbook trenger man ikke all verden med lagringsplass. Jeg for min del er nødt å ha mer enn bare 120gb, da jeg gjerne lagrer bilder og masse andre ting på dataen jeg også bruker til studiene. Aner ikke hvor mye jeg har av lagringsplass... Det er veldig få gode netbook PCer med mye lagringsplass på også. Det er begrenset hva det er plass til, men det er fult mulig å få rikelig her også Jeg er helt uenig med de som sier at netbook og mini-PCer bare er noe tøv. Jeg har kjempegode erfaringer med mine. Nå har jeg lagt noen tusen i disse også, ikke kjøpt de billigste, så det er selvsagt forskjeller der også prismessig.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2010 #10 Skrevet 19. september 2010 Takk for enda flere svar Det høres ut som jeg bør gå opp til 12" da. Kanskje jeg bør teste dem litt i butikk før jeg bestiller. Jeg synes ikke det er så viktig med kjempestor lagringsplass, da jeg kan bruke ekstern harddisk og den andre maskinen til det meste av bilder o.a. Det er definitivt til "vanlig" oppgaveskriving jeg trenger maskinen, og selv med bilder og grafer blir jo ikke slike dokumenter så veldig store.
aluminium Skrevet 19. september 2010 #11 Skrevet 19. september 2010 Jeg synes 10" maskinene blir for små å jobbe lenge på, siden skjermen er så liten. Jeg har en fra HP og tastaturet er faktisk ikke så aller verst, det er skjermen som blir problemet for meg, særlig når jeg sitter å jobber i Excel, med forholdsvis store regneark blir det fryktelig mye scrolling. For flere år siden hadde jeg en 12" Apple Powerbook, og det var en perfekt størrelse, både skjerm og tastatur var veldig passe stort. Jeg har faktisk også hatt 12" Powerbook, en knallmaskin forøvrig.Noe mindre enn 12" er ikke hensiktsmessig. Med 12" får man fulltastatur, og det er gull verdt. Det tastaturet på Powerbooken var knallgodt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå