Gå til innhold

Vond ankel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en jente på 25 år som i lang tid har hatt vondt i venstre ankel. Det varer noen dager, ankelen er stiv og gjør vondt når jeg beveger den. Har som oftest tatt det litt rolig noen dager, og det går etter hvert over. Har skjedd oftere enn vanlig denne sommeren.

I går merket jeg at jeg hadde litt vondt igjen, men gikk likevel på trening i morges. Tok det rolig, ellipse og litt gåing. Gjorde ikke spesielt vondt mens jeg trente. Men nå etterpå gjør det vondere enn noen gang, ankelen verker selv når jeg sitter i ro. Smerten er stikkende og jeg klarer ikke vri på foten. Er ikke hoven og når jeg trykker på foten gjør det ikke vondt. Støttebandasje hjelper bare litt.

Noen som har opplevd det samme? Hørt om dette før? Er så lei av å gå til legen, har så mange småplager (vond korsrygg, problemer med mage/tarm, b-vitaminmangel osv.) og legen gidder aldri sjekke noe ordentlig ut. Vet jeg må tilbake der, men ender jo alltid bare med "vi får se".

Gjest Blondie65
Skrevet

Så da er spørsmålet: hvis du ikke får noe hjelp av legen hvorfor skifter du ikke fastlege?

Skrevet

Har bare dårlige erfaringer med fastleger, tenker vel at den neste ikke er noe bedre... Noen som har tips om en lyttende og forståelsesfull fastlege i Oslo?

Gjest SmallTalk
Skrevet

Og mitt spørsmål er følgende: Hvorfor går du til legen med ting en vanlig lege ikke får gjort noe med? Det eneste en lege kan gjøre med smerter i ledd er å skrive ut smertestillende, be deg ta det med ro og vurdere henvisning til fysio/kiropraktor dersom plagene ikke har blitt bedre i løpet av noen måneder.

Ta deg en tur til en kiropraktor/osteopat/naprapat/manuell terapaut. Jeg er rimelig sikker på at disse kan hjelpe mer med ankelen enn det legen din kan. Med litt synsing, så tipper jeg at du har en liten låsning/forskyving i ankelen og overbelastet muskulatur fra ankelen og oppover i leggen, samt at det skaper trøbbel med bindevevet. Dette får ikke legen din gjort noe med, men de overnevnte får det.

Og for de resterende problemene, så sier jeg som Blondie65: Bytt lege!

Skrevet

Takk for svar! En låsning høres absolutt ut som en fornuftig forklaring. Skal ta turen innom en kiropraktor, som sagt er jeg lei av å gå innom legen som uansett ikke kan gjøre noe annet enn å anbefale hvile og smertestillende.

• 1 år senere...
Skrevet

hatt samme problemet i 4 år jeg. legen fant ut att de var ett leddbånd og nå må jeg gå med støttebandarse i 3 måneder og viss de ikke blir bedere så må jeg opperere. da finner ikke endene hverandre og gror ikke :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...