Gå til innhold

Tvillingtrøbbel...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg håper det er noen andre tvillingmødre der ute som kan hjelpe meg... :tristbla:

Jeg har et par tvillinger på fem år, en gutt og en jente, og ei jente på åtte år. Tvillingene er, naturlig nok, veldig knyttet til hverandre. Men det går utover storesøster... Jeg har ikke tall på hvor mange ganger eldstejenta mi har kommet til meg med tårer i øynene og sagt "Lisa og Martin vil ikke leke med meg...". Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre! Tvillingene er kjempesosiale, de er på hver sin avdeling i barnehagen og leker like gjerne der med bare hverandre, som en og en i hver sin flokk med andre unger. Når vi er på familiesamlinger, leker de med storesøster og søskenbarna. Men hjemme vil de helst være bare de to... Jeg prøvde en gang å forklare storesøster at tvillinger har et spesielt bånd, men det gjorde henne bare enda mer lei seg :tristbla: Skjønner jo at det var en veldig dum måte av meg å ordlegge meg på!!!

Men ja... Hva kan jeg gjøre?! Storesøster er ei hjemmekjær jente som helst vil være hjemme og leke med småsøsknene etter en lang dag på skole og SFO, istedet for å være ute og leke med de hun går på skolen med. Det virker som om dette bare blir verre og verre også, jo eldre tvillingene blir.

Trenger råd...!!!!!!!

Hilsen fortvilt mamma.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har og tvillinger og eldre barn og kjenner igjen noe av problemstillingen. Her er dog tvillingene like mye hund og katt og lager såpass mye spetakkel i løpet av en dag, at VI andre har rottet oss sammen...

Kanskje du skal prøve å gjøre det samme? Litt sånn "vi to store jentene" og bruke anledningen til å gjøre ting sammen med bare henne. Ettersom de to huene alltid har hverandre. (På godt og vondt her i huset i alle fall)

Dessuten er det lurt å sørge for at hun knytter seg til andre barn også. At hun får seg en bestevenninne eller lignende. Inviter andre barn hjem til dere for eksempel. Barn på hennes alder. Og hun må nok presses litt. De to er og blir tvillinger. Og jeg tror ikke man greier å "omprogrammere" dem til å plutselig legge av seg det. Selv om man kanskje kan få dem til å inkludere henne mer av og til.

Skrevet

Hva med et kjæledyr om eldsteejnta kan ha ansvar for ? Vet ikke hva annet jeg kan foreslå..Men du kommer nok til å se etterhvert at jenta på 8 vil helst være med veninner m tida :klemmer:

Skrevet

Syns det var gpdt forslag at mamma el pappa kan gjøre noe sammen alene på ettermiddagen bare med eldstejenta:)

Skrevet

Hei, jeg håper det er noen andre tvillingmødre der ute som kan hjelpe meg... :tristbla:

Jeg har et par tvillinger på fem år, en gutt og en jente, og ei jente på åtte år. Tvillingene er, naturlig nok, veldig knyttet til hverandre. Men det går utover storesøster... Jeg har ikke tall på hvor mange ganger eldstejenta mi har kommet til meg med tårer i øynene og sagt "Lisa og Martin vil ikke leke med meg...". Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre! Tvillingene er kjempesosiale, de er på hver sin avdeling i barnehagen og leker like gjerne der med bare hverandre, som en og en i hver sin flokk med andre unger. Når vi er på familiesamlinger, leker de med storesøster og søskenbarna. Men hjemme vil de helst være bare de to... Jeg prøvde en gang å forklare storesøster at tvillinger har et spesielt bånd, men det gjorde henne bare enda mer lei seg :tristbla: Skjønner jo at det var en veldig dum måte av meg å ordlegge meg på!!!

Men ja... Hva kan jeg gjøre?! Storesøster er ei hjemmekjær jente som helst vil være hjemme og leke med småsøsknene etter en lang dag på skole og SFO, istedet for å være ute og leke med de hun går på skolen med. Det virker som om dette bare blir verre og verre også, jo eldre tvillingene blir.

Trenger råd...!!!!!!!

Hilsen fortvilt mamma.

Har du egentlig forsøkt å snakke med TVILLINGENE om dette for det er da tross alt de som holder søstra si utenfor. Kanskje noen burde fortelle dem hvor sårt det er å faktisk bli holdt utenfor og ikke minst hvor viktig det er å inkludere? Jeg synes du vinkler dette litt feil for selv om det er den eldste som har problemet så er det ikke hun som er problemet. De er fem år og unger skjønner en hel del enn det vi voksne ofte gir dem kreditt for. Snakk med dem om dette så kan det faktisk skje at de skjønner hvor viktig det er å ta vare på hverandre og ikke holde noen utenfor.

Skrevet

Jeg har to søstre, og i løpet av hele barndommen var det alltid én som følte seg utenfor, og at de andre to bare ville leke med hverandre. Det varierte bare hvem den ene var :sukk: Jeg tror bare det er sånn med tre barn, og at kanskje ikke tvillingelementet er det aller viktigste her, selv om effekten blir mye sterkere på grunn av det? Som det sies i innlegg #2, det kan like gjerne bli slik senere at tvillingene ryker i tottene på hverandre i en periode, og da kan storesøster bli den begge vil være sammen med og en av tvillingene ende opp med å føle seg utenfor. Relasjoner går i perioder i en søskenflokk, og tre er et dårlig tall når folk gjerne vil leke to og to, sånn er det bare. Jeg ville ha tonet ned at de to er tvillinger (det fokuseres det sikkert nok på ellers), og heller forsøkt å få storesøster til å vende seg mot andre ting akkurat nå.

Skrevet

Hei og takk for alle svar!

Først vil jeg si at jeg overhodet ikke prøvde å sette skylden på storesøster! Hun har alltid vært ei hjemmekjær jente, og enda mer etter at hun ble storesøster. Hun har ei bestevenninne som bor rett nedi veien, men hun bestevenninnen er lik som min datter, foretrekker å være hjemme etter skolen.

Jeg har prøvd å snakke med tvillingene, og de lover alltid å bli myyye flinkere på å leke med storesøster også. Det varer et par dager, og så er det tilbake til samme gamle tralten.

Jeg prøver å finne på mange ting med storesøster (pappaen deres døde for fire år siden), hun hjelper meg ofte med å bake (og er da den eneste som får lov til å slikke bollen f.eks, siden det er hun og jeg som baker), vi ser i bøker sammen, spiller på Play Station og strikker. Men jeg merker at jeg blir jo sliten jeg også, som hele tiden må underholde henne så ikke hun blir lei seg.

Jeg tror de to små nesten er litt for sosiale med andre barn i barnehagen, at de får et overveldende behov for å være "bare de to" når de kommer hjem. I helgene er nemlig ting litt bedre: Da leker de gjerne med søsteren. Jeg ville egentlig gjerne ha de på samme avdeling, men barnehagen sa at i deres erfaring så tjente tvillinger på å venne seg til å være adskilt fra tidlig alder, for å ikke være så avhengig av hverandre senere i livet. Jeg vet ikke om jeg er helt enig...? Men ped. leder vet nok mye bedre enn meg på slike ting!

Kjæredyr kan vi ikke ha, siden jeg er superallergisk :sukk: Eldstejenta rir da, hun er på rideskolen en gang i uka, og det er noe som er bare hennes (da er tvillingene hos søsteren min, mens jeg er med henne i stallen). Men jeg tror egentlig ikke hun trenger flere ting som er "bare hennes", jeg tror både hun, og de to små, trenger å bli "tvunget" til å dele litt mer, egentlig.

Skrevet

Du kan søke om å få ha skillpadde dersom du er allergisk, eller ha akvariefisk! Fint for jenta å stelle og ha ansvar for.

Og hvorfor skulle pedleder "vite bedre" enn deg som er mor?? Det er det dummeste jeg har hørt i mitt liv! Tvillinger blir ikke mer avhengig av hverandre senere i livet bare fordi de henger sammen i barndommen.. Å skille tvillinger gjør man dersom de sliter med å utvikle seg på egne premisser fordi tvillingen blir for dominerende. For eksempel...

Å bli avhengig av hverandre senere i livet... jeg tror jeg ler meg ihjel.. enda en som går på "tvillingmytene". Har du vært inne på forumet "Dobbel glede" foresten? Tusen tvillingmammaer samlet på et sted, og like mange erfaringer. Snakk med dem du!

Skrevet

Har du prøvd å være alene med en og en tvilling av og til så eldstejenta er sammen med den andre tvillingen. Eller at den ene tvillingen er ute med noen andre og du er hjemme med jenta og en tvilling. Viktig at det ikke blir sånn at en tvilling føler seg utenfor så klart, men kanskje det kan hjelpe henne til å knytte mer interne bånd med hver av de andre og at det ikke alltid er hun som er den som skiller seg ut?

Skrevet
Jeg ville egentlig gjerne ha de på samme avdeling, men barnehagen sa at i deres erfaring så tjente tvillinger på å venne seg til å være adskilt fra tidlig alder, for å ikke være så avhengig av hverandre senere i livet. Jeg vet ikke om jeg er helt enig...? Men ped. leder vet nok mye bedre enn meg på slike ting!

Nope, du kjenner barna dine best. Jeg er forøvrig ikke enig i pedleders vurdering.

Skrevet

Jeg ville egentlig gjerne ha de på samme avdeling, men barnehagen sa at i deres erfaring så tjente tvillinger på å venne seg til å være adskilt fra tidlig alder, for å ikke være så avhengig av hverandre senere i livet. Jeg vet ikke om jeg er helt enig...? Men ped. leder vet nok mye bedre enn meg på slike ting!

Som tvillingmamma vet du hva som er bra for dine tvillinger. Dersom ikke den ene er veldig dominerende så synes jeg de skal få være sammen. De har vært sammen fra de var i magen og man skal ikke synse og mene om hva som er best for tvillinger. Man må se hva som er best for det enkelte tvillingpar. Man tuller ikke med båndet mellom tvillinger.

Jeg er selv tvillingmamma og førskolelærer, og for meg er det uaktuelt å skille dem så sant de ikke hemmer hverandres utviling.

Har du "boken om tvillinger" Der er det et kapittel om tvillinger i barnehage og skole. Den er sikkert til låns på biblioteket om du ikke har den.

Skrevet

Jeg kan veldig lite om tvillinger... Når mannen min døde bodde vi i utlandet (alle barna er født der), så når jeg dro hjem til Norge, så hadde jeg ikke noe kjent støtteapparat rundt meg. Jeg har søsteren min, og et par perifære venninner gjennom jobben som jeg av og til drar på kino med. Ellers har jeg ikke noe apparat, foreldrene mine er døde og mannen min hadde brutt med sine når han var ung, jeg vet ikke hva de heter en gang. Så jeg føler meg litt håpløst alene nå. Jeg har tenkt at å ha barna på forskjellige avdelinger har vært fint, jeg ser jo at de trives og de har både egne og felles venner. Men kanskje de hadde vært mer sosiale med søster (og med meg) hjemme på kveldene om de fikk være mer sammen om dagen?

De begynner på skolen neste år, og det er allerede snakk om de skal i samme eller i forskjellige klasser. Ped. leder foreslo til og med å søke de til forskjellige skoler... (vi bor slik til at vi kan velge hvilken skole, og det er ca. like langt til begge to) Men der sa jeg nei altså. Tenk så fælt for én å starte på ny skole helt alene, mens den andre har søsteren på samme skolen...

Takk for tipset om tvillingforum og bok, det skal jeg sjekke ut.

Hilsen TS.

Skrevet

HVER sin skole??!

Hun dama må jo ha ekstremt mye imot tvillinger! Aldri HØRT noe så tåpelig! :kjefte::snurt::kjefte:

www.tvillingforum.com Inn her med deg! Og snakk med jentene der. :jepp:

Skrevet

HVER sin skole??!

Hun dama må jo ha ekstremt mye imot tvillinger! Aldri HØRT noe så tåpelig! :kjefte::snurt::kjefte:

www.tvillingforum.com Inn her med deg! Og snakk med jentene der. :jepp:

Hun har vel lest kapittelet om tvillinger så detaljert og nøye at hun mistet all sunn fornuft. Det er direkte overgrep overfor tvillingene å plassere dem på hver sin skole.

Skrevet

Hun har vel lest kapittelet om tvillinger så detaljert og nøye at hun mistet all sunn fornuft. Det er direkte overgrep overfor tvillingene å plassere dem på hver sin skole.

Jeg vil nå ikke kalle det for overgrep, for enkelte tvillinger har det faktisk best hver for seg. Og det beste er jo da å plassere de i hver sin klasse, men det er jo ikke alle skoler som har to klasser på første trinn. Og da vil det vel være det beste å plassere de på vher sin skole

Skrevet

Hei har lest litt her, har tviilinger selv og jente som er et år eldre enn tvillingene.....tvillingene mine går på samme avdeling og skal oxo begynne i samme klasse neste år.

Jeg syns deres ped leder går litt for lang med å si at de skal begynne i hver sin skole..

Tvillinger kan klare helt fint selv om de går i samme klasse.

Har også en vennine som er psykolog,hun har tvillinger og de skal oxo gå i samme klasse på skolen, så tror ikke det skal skade så mye, det blir folk ut av dem også.

Når det gjelder eldste jenta di tror jeg det er best å finnne på noe med henne selv...samtidig som du snakker med tvillingene og forklarer hvordan storesøster føler når hun ikke får være med.

Skjønner problemstillingen din...jeg sender eldste jenta ofte hos venniner slik at hun kan få litt "jente tid" med venninene sine.

håper du får noe nytte av dette :) lykke til

Skrevet

Og det kan jo være at det faktisk ikke har så mye med tvillingsituasjonen å gjøre, men at det er mer et alder, barnehage vs skolespørsmål at de minste ikke vil leke så mye med den eldste. 3 år er jo ikke så mye for oss voksne, men som barn husker jeg selv det var et hav av forskjell. Lekte f.eks. aldri med min to år eldre bror, litt mer med min yngre søster, men da var det også tydelig hvem som bestemte. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...