AnonymBruker Skrevet 18. september 2010 #1 Skrevet 18. september 2010 vannet går ikke ned i sluket i oppvaskkummen på kjøkkenet og dusjen. vasken på badet og toalettet fungerer som normalt ennå heldigvis. må jeg ringe rørlegger eller kan jeg prøve med plumbo først? og virker plumbo så bra når vannet står 5-10 cm over sluket?
AnonymBruker Skrevet 18. september 2010 #2 Skrevet 18. september 2010 Hvis vannet står over sluket tror jeg ikke du bør bruke plumbo. I såfall vil du kanskje ødelegge materialet i vasken eller dusjen.
AnonymBruker Skrevet 18. september 2010 #3 Skrevet 18. september 2010 jeg testa plumbo likevel. vannet i oppvaskkummen sank ned av seg selv mens jeg var i butikken og virker nå bra etter en omgang plumbo. i dusjen tømte jeg vannet med bøtte. dusjen min er sånn åpen type og ca 10 cm fordypning og sluket er en rist jeg kan ta av så er det et stort hull. jeg tømte så godt jeg kunne men nedi selve sluket ble ikke vannstanden mindre uansett hvor mye jeg tømte... men jeg helte oppi plumbo og lot det virke osv men neida. like tett. så tømte jeg vannet på nytt og gravde nedi sluket med hånda (i hanske). det flyter opp mye dritt. bokstavelig talt. små biter som ser ut som dopapir og bæsj...... har do og dusj kobla seg sammen?? motbydelig... holder på med en ny runde plumbo nå... jeg kan klare meg uten dusj til mandag men må nok tilkalle rørlegger. og jeg leier sokkelleilighet av privatperson. hvem skal ta regninga?
AnonymBruker Skrevet 18. september 2010 #4 Skrevet 18. september 2010 jeg kan klare meg uten dusj til mandag men må nok tilkalle rørlegger. og jeg leier sokkelleilighet av privatperson. hvem skal ta regninga? Det er utleier som har det økonomiske ansvaret for slikt vedlikehold. Men kan være greit å kontakte h*n først for å informere om problemet og hva du har tenkt å gjøre, før du går hen og bestiller rørlegger. Egentlig er det også utleiers ansvar å skaffe fagfolk om nødvendig, når du sier fra om at det har oppstått en slik situasjon (når det ikke er akutt og fare for bygningsskade - det er noe annet).
Gjest Blondie65 Skrevet 18. september 2010 #5 Skrevet 18. september 2010 Salmiakk kombinert med plumbo (ikke samtidig) pleier å være det mest effektive. Faktisk er det mer futt i salmiakk på helt tette rør. Jeg ville ha helt en hel flaske med salmiakk i dusjen, og pøst på med varmt vann. Salmiakk er fettløsende og det virker selv om det kan ta tid. Det lukter voldsomt så god utlufting/flukt fra rommet er nødvendig mens det får virke.
AnonymBruker Skrevet 18. september 2010 #6 Skrevet 18. september 2010 etter omgang nummer 2 med plumbo ser det ut som det i orden. men det store hullet som utgjør sluket er likevel fullt av vann som det ikke hjelper om jeg prøver å tømme det. men syns ikke når jeg har rista over hullet. vannet som er i hullet er ennå fullt av bøss som ligner utvanna dopapirrester og bæsj... så selv om plumbo ordnet opp midlertidig får jeg vel ta kontakt med huseier og rørlegger på mandag?
AnonymBruker Skrevet 18. september 2010 #7 Skrevet 18. september 2010 Det skal vel kanskje være vann nedi "hullet" - det er vel en vannlås? I hvert fall er det sånn i kjellerslukene der jeg bodde tidligere.
Gjest Blondie65 Skrevet 18. september 2010 #8 Skrevet 18. september 2010 Det er nok rett som forrige innlegg sier - det skal være vann nede i hullet for å hindre stank i å komme opp. Hvis du tilfører vann, renner det nå ned med "normal" fart? Da er problemet løst.
AnonymBruker Skrevet 18. september 2010 #9 Skrevet 18. september 2010 vet ikke helt hva en vannlås er... vannet rant ned som vanlig når jeg spylte og vaska dusjen etter operasjonen isted ja. men spørs når jeg skal dusje og det blir tilført vann i mer enn 5 minutter, om det renner ned da også. men ekkelt at det skal være så "kloakk" nedi vannlåsen.. :s
Gjest Blondie65 Skrevet 18. september 2010 #10 Skrevet 18. september 2010 vet ikke helt hva en vannlås er... vannet rant ned som vanlig når jeg spylte og vaska dusjen etter operasjonen isted ja. men spørs når jeg skal dusje og det blir tilført vann i mer enn 5 minutter, om det renner ned da også. men ekkelt at det skal være så "kloakk" nedi vannlåsen.. :s Vannlås er vanligvis en bøy på et avløpsrør som skal hindre vond lukt å slå opp i sluket. Dvs. at bøyen på røret sørger for at det alltid er en vannbariere mellom kloakken og rommet - dermed trenger ikke lukten igjennom. Under kjøkkenvasken ses dette ofte som en sving på røret eller en T. Hvis flytende ekkelskaper bekymrer deg bør du snakke med husverten om det.
Timian Skrevet 20. september 2010 #11 Skrevet 20. september 2010 Det høres ut som en vannlås! Og dersom du dusjer direkte på gulvet er det helt vanlig at du kommer til vannet rett under sluket! Det samler seg opp en del hår og hud og annet skitt og lort i dette vannet, og spesielt langs sidene! Det bør rengjøres jevnlig! Og ja, det er skikkelig ekkelt!!
Sodrac Skrevet 20. september 2010 #12 Skrevet 20. september 2010 Du må ikke bruke plumbo. Dette ødelegger plastrørene og kan bli fryktelig dyrt. Du har rør som er i ferd med å tette seg og dette bøpr stakes/spyles. Forøvrig bør sluket åpnes å regnjøres relgelmessig for hår etc som er med å tetter. Vannlås ser ikke ut som en T. Det som ser ut som en T er et grenrør. I sluket er vannlåsen en "kopp" du lett kan løfte opp, under servanten/kjøkkenvasken er dette ofte noe som kan skrues av for å rengjøres. Husk da å sette en bøtte under slik at du slipper vannskader i benken. Men det aller beste er nok å ringe en rørlegger:).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå