Gå til innhold

Hårsekkmidd?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min hund på 9 mnd har nå 5 små, hårløse flekker på halsen/nakken. Det begynte med to, hvor den ene var litt irritert, men ble bedre etter jeg vasket den med bomull og vann. Men nå ser jeg altså at det er 3 nye i samme området, og begynner å bli veldig bekymra..

Dyrlegen skal selvsagt ringes på mandag, men hater å måtte grue meg hele helga. :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

siden det er flekker er det antagelig lokal hårsekkmidd, og den er som regel grei å behandle. er det generalisert hårsekkmidd kan det være litt mer vrient. uansett så ville jeg behandlet med noe som heter Advocate, noen dråper som hunden får i nakken. hunden min er etter et år nesten blitt helt frisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Trenger ikke være spesielt alvorlig hos en så ung hund som du har TS (9 mnd.).

Litt bakgrunnskunnskap er greit å ha, så du kan lese deg litt opp på Demodex her.

Det bør vel i ærlighetens navn nevnes at demodex kan være tidkrevende og ofte problematisk å bli kvitt, men det betyr ikke at din hund tilhører denne gruppen dersom det er demodex hunden din har.

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke hårsekkmidd. :) De fant ikke ut helt hva det var, men fant noen luseegg, så får ihvertfall behandling for det. Puuh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant at hårsekkmidd kan være svært vanskelig å kurere, mens den i andre tilfeller kurerer seg selv. Vår valp hadde en svært alvorlig variant og måtte til slutt avlives. Jeg har skrevet om livet hennes på bloggen vår: http://buldr.no/2010/09/21/kayas-sorgelige-liv-med-demodicose/ Her er det også en del informasjon om lidelsen, pluss at det reises debatt om avl etter påvist demodikose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant at hårsekkmidd kan være svært vanskelig å kurere, mens den i andre tilfeller kurerer seg selv. Vår valp hadde en svært alvorlig variant og måtte til slutt avlives. Jeg har skrevet om livet hennes på bloggen vår: http://buldr.no/2010/09/21/kayas-sorgelige-liv-med-demodicose/ Her er det også en del informasjon om lidelsen, pluss at det reises debatt om avl etter påvist demodikose.

Utrolig trist lesning! Jeg er glad for at min veterinær tok avskrapning med en gang og det viste ingen tegn til demodex. Men er trist at enkelte dyrleger venter altfor lenge. Kaya har det bedre der hun er nå, og hun var heldig som hadde så ansvarsfulle eiere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utrolig trist lesning! Jeg er glad for at min veterinær tok avskrapning med en gang og det viste ingen tegn til demodex. Men er trist at enkelte dyrleger venter altfor lenge. Kaya har det bedre der hun er nå, og hun var heldig som hadde så ansvarsfulle eiere. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...