Gå til innhold

Hvordan spare uten å betale dobbeltskatt av samme penger?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man betaler jo skatt av sin inntekt - mer enn nok.

Om man ønsker å spare noen av disse penger på konto i bank - til seg selv og sine barn, må man virkelig betale skatt av sin sparing også??!

Man har jo betalt skatt av disse pengene til å begynne med!!!

Hvordan er det mulig å spare sine egne allerede beskattede penger i Norge - uten å igjen måtte betale skatt??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I madrassen ;)

De har jo økt satsen for formueskatt, så du kan spare ganske mye uten at du må betale. Tror det er ca 1,5 million dersom du er to stk!

Skrevet

Formueskatten er lav i forhold til innskuddsrenta i de beste bankene, så å spare lønner seg uansett.

Men du kan jo investere i noe, f.eks. eiendom, hvis du ikke regner med å trenge pengene med det første.

Er forøvrig helt enig i irritasjonen din. Vi betaler vel ca 75% av hver krone vi tjener, i skatter og avgifter, medregnet inntektsskatt og moms og avgifter på varer og tjenester..

Skrevet

Stift et AS, betal skatt av inntekten din, 28% av overskuddet, 28% av utbyttet og formueskatt av egenkapitalen i AS'et + det du måtte ha av verdier privat. Går AS'et med underskudd og du ikke får ut lønn og utbytte, må du likevel betale formueskatt. Mulig en liten digresjon, men en tanke om hvor feil formueskatten kan slå ut for de som forsøker å skape noe i landet vårt med egene risikopenger.

Skrevet

I madrassen ;)

De har jo økt satsen for formueskatt, så du kan spare ganske mye uten at du må betale. Tror det er ca 1,5 million dersom du er to stk!

Hva har formuesskatt med sparing på sparekonto å gjøre?

Sparing på sparekonto = "formue"? Forsto ikke...

Mener du at man kan spare - for 1 person (alle er ikke par!) - 750.000 NOK og det er det - over det må man betale skatt ennå en gang til av de samme pengene??!

Skrevet

Stift et AS, betal skatt av inntekten din, 28% av overskuddet, 28% av utbyttet og formueskatt av egenkapitalen i AS'et + det du måtte ha av verdier privat. Går AS'et med underskudd og du ikke får ut lønn og utbytte, må du likevel betale formueskatt. Mulig en liten digresjon, men en tanke om hvor feil formueskatten kan slå ut for de som forsøker å skape noe i landet vårt med egene risikopenger.

Er 100% ansatt hos en arbeidsgiver i privat sektor, så jeg kan ikke overføre inntekten som jeg mottar fra min arbeidsgiver til et eget AS..?! Dessuten koster det mye å ha et eget AS. Enmannsforetak er billigere.

Men TS lurte på sparing - ikke utgifter...

Skrevet

Er 100% ansatt hos en arbeidsgiver i privat sektor, så jeg kan ikke overføre inntekten som jeg mottar fra min arbeidsgiver til et eget AS..?! Dessuten koster det mye å ha et eget AS. Enmannsforetak er billigere.

Men TS lurte på sparing - ikke utgifter...

Som nevnt var det en digresjon.

Formueskatt blir et tema når du har formue over bunnfradraget og ikke eier bolig som lignes med verdi maks 30% av verdi. Dvs at det ikke er et tema for de fleste med bolig og gjeld på denne. Formueskatt utgjør under 1%.

AS og enkelmannsforetak er like dyrt. Men risikoprofilen er større i enkelmannsforetak.

Skrevet

Som nevnt var det en digresjon.

Formueskatt blir et tema når du har formue over bunnfradraget og ikke eier bolig som lignes med verdi maks 30% av verdi. Dvs at det ikke er et tema for de fleste med bolig og gjeld på denne. Formueskatt utgjør under 1%.

AS og enkelmannsforetak er like dyrt. Men risikoprofilen er større i enkelmannsforetak.

Vet du hvordan man kan spare penger på bankkonto, uten at staten skal ha skatt fra ikke bare inntekten som disse pengene var, men også fordi du sparer???!!

Hvor mye kan man spare på vanlig sparekonto/høyrentekonto uten at staten sier: nå må vi ha skatt igjen?

Skrevet

Husker ikke grensen, rundt 200.000 i bunnfradrag. Men har du gjeld trekkes den også fra.

Skrevet

Fribeløpet er 700.000,- per person. Av overskytende beregnes 0,7% formueskatt til kommunen og 0,4% til staten. Altså maks 1,1%. Og har du gjeld trekkes det fra.

Beste innskuddsrente på sparekonto er pr idag 3,3% så det lønner seg uansett ikke å ha pengene i madrassen ;)

Skrevet

Hva har formuesskatt med sparing på sparekonto å gjøre?

Sparing på sparekonto = "formue"? Forsto ikke...

Hva trodde du formue betyr, da?

Penger er formue i sin absolutt reneste form. Har man dem på konto istedet for i ikke-målbare verdier (f.eks. ti flatskjermer og tjue pc-er) så regnes de som formue, ja.

Skrevet

Er fribeløpet økt betraktelig. Vil huske det var rundt 400.000 - 600.000 for ektepar?

Skrevet

Er fribeløpet økt betraktelig. Vil huske det var rundt 400.000 - 600.000 for ektepar?

Var 470.000 i fjor, økte til 700.000 i år.

Skrevet

Pr pers, eller for ektepar?

Skrevet (endret)

Dobbel.

Endret av Illuminati
Skrevet

Pr pers, eller for ektepar?

Det er pr pers. For ektepar som lignes felles er det 1,4 mill.

Skrevet

Man betaler ca 1 % formueskatt av samlet netteformue (penger, eiendom, bil etc minus gjeld) som overstiger 700.000 per pers. D.v.s. at man er veldig HELDIG dersom man betaler formueskatt, for det betyr at man faktisk HAR noe/mye.

Man kan ikke si at det er dobbeltbeskatning pga at man har betalt inntektsskatt av pengene man har satt i banken. Det blir som å si at dersom man har hatt samme skattpliktige formue i 5 år, så blir det 5-dobbelbeskatning...

Inntektsskatt og formuesskatt er to uavhengige skatter som ikke kan settes i sammenheng med hverandre.

Dobbeltbeskatning oppstår først når den samme inntekten inngår i inntektsskattegrunnlaget to ganger (samme eller forskjellige år), eller samme formuesobjekt inngår i formueskattegrunnlaget to ganger på samme år.

Skattesystemet i Norge er faktisk et av det mest rettferdige i hele verden!

Skrevet

Man betaler jo skatt av sin inntekt - mer enn nok.

Om man ønsker å spare noen av disse penger på konto i bank - til seg selv og sine barn, må man virkelig betale skatt av sin sparing også??!

Man har jo betalt skatt av disse pengene til å begynne med!!!

Hvordan er det mulig å spare sine egne allerede beskattede penger i Norge - uten å igjen måtte betale skatt??

Hei

Jeg får inntrykk av du ikke helt forstår hva formue og formueskatt er for noe. Om du har mere gjeld enn sparepenger så betaler du ikke formueskatt på sparepengene dine. Du må opp i en netto formue på over kr 700 000,-, før første trinn på formueskatten slår inn. Dvs at har du gjeld på kr 1000 000,-, så må du har en likningsverdi på boligen samt feks sparekonto på til sammen kr 1 700 000,-, før du har en netto formue på kr 700 000,-.

Skjønner du?

Skrevet

Ts trenger nok et kurs i privatøkonomi.

Jeg betaler skatt, om ikke med glede kanskje, så er jeg for et høyt skattetrykk.

Fordelingen kunne kanskje vært anderledes, men jeg evner å "se" alle fellesgoder man ved det får.

Skrevet

Fribeløpet er 700.000,- per person. Av overskytende beregnes 0,7% formueskatt til kommunen og 0,4% til staten. Altså maks 1,1%. Og har du gjeld trekkes det fra.

Beste innskuddsrente på sparekonto er pr idag 3,3% så det lønner seg uansett ikke å ha pengene i madrassen ;)

litt utenom her, men bare lurer; hvilken bank gir 3.3% rente på sparekonto?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...