Gå til innhold

Sko for å gå turer med

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann

Jeg har utvidet min horisont hva angår trening, og samtidig som at jeg driver styrke, jogging og intervalltrening ønsker jeg å gå et par lange turer på 1-2 hver uke for å ha en mer rolig mosjon.

Trenger jeg noen spesielle "gå-sko" til dette? Jeg startet nok med litt for friskt mot igår kveld, og gikk 1,5 times tur på normale adidas-sko, ikke joggesko men ikke flat såle. Idag gjør ankel-leddene veldig vondt, så jeg spør meg selv om det er ok å bruke joggesko eller om jeg må gå til innkjøp av andre?

Noen som har tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Joggesko holder det, spørsmålet er heller hvor du gikk i 1,5 time. Jeg får ubehag i beina om jeg går 1,5 time kun på asfalt. Prøv å variere, finn et turområde med grus-stier eller lignende.

Skrevet

Det er forskjell på sko som er primært tiltenkt jogging og de som primært er tiltenkt å gå i.

Jeg har kjøpt sko ut fra at jeg mest går og ikke jogger så mye. Jeg har brukt asics de siste årene og er godt fornøyd. Jeg bruker Asics gel-1140 nå og brukte Asics GT-2130 tidligere.

Jeg går normalt over 8-10 timer pr uke med 125-130 skritt pr minutt i lett kupert tereng. Mest grusvei og litt asfalt.

Jeg anbefaler at du går i en sportsbutikk og ber spesifikt om sko som er ment å gå i. Dersom du vet at du pleier å slite helene mer på innsiden eller utsiden så bør du nevne det i butikken. Da kan du få en sko som kompenserer for skjevhet i ankelstillingen. Da blir belastningen på ankelen mer skånsom når du går.

Skrevet

få en god gå sko, ikke løpssko. med god demping å støtte i sålen.

noen sportsbutikker har begynt å ta avtrykk a beina å lage en mere tilpassa såle-ikke prøvd da jeg bruk helt spesielt gjennon leger...

løplabbet har også tester og hjelper med finn egnet rett sko.disse har vært mere en det som sportbutikken har

Skrevet

Jeg bor i utlandet, og her så er det så lite plass til mennesker at det ikke er noen normal skog med skogs-sti. Vi har noen ganger trent i skogen, og da jeg spurte etter en "grusvei-sti" f.eks eller grusvei, så finnes ikke det. Det er asfalt-sti i skogen også, så jeg kommer ikke utenom asfalt noe sted!Alle løper på asfalt her altså..

Løplabbet har de ikke her, hadde jeg vært i Norge hadde jeg gått dit, kjenner godt til den butikken=)

Jeg får se hvordan det arter seg fremover, har slike klikkere i akkillesen/ankelen idag,og igår kveld var det smertefult å bruke ledda for mye.Får prøve på en rolig tur ikveld. Hvis ikke det er noe særlig så skal jeg ta tipset ditt anonymbruker kl. 22.43 ! :)

Takker for svarene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...