Gjest Mamsen Skrevet 18. september 2010 #1 Skrevet 18. september 2010 Minstemann våkner kl seks hver morgen. Han er 10 mnd. Legger seg i sju-halv åttetida og har da spist en porsjon grøt og fått mme. Sover hele natta, og våkner oftest kl seks, noen gangen halv seks. Det er sikkert helt normalt for barn i den alderen, men vi er nok litt bortskjemte med storesøstra som alltid har sovet til kl åtte-ni-ti! Både mor og far er B-mennesker og liker å sitte oppe utover kvelden og nyte roen etter at barna har lagt seg, så vi skulle bare ønske at minsten kunne sovet èn time lenger. Litt trått å stå opp kl seks hver dag når man ikke starter på jobb før åtte eller ni. Lurer bare på om noen har tips til hvordan man kan få barn til å sove lengre om morgenen? Noen spesiell grøt eller annen mat, drikke eller andre ting som har virket for noen? Har prøvd småfolk gonattgrøt uten at den virka noe særlig Har også prøvd å gi han flaske med melk når han våkner, men det er svært sjelden at han sovner igjen etterpå. Kan det være at han sover for mye på dagtid? Sover som regel to dupper, en om morgenen ca fra kl ni-ti/elleve og en senere på dagen i totida ca. Bruker å vekke han så han ikke sover mer enn en time den siste duppen og lenger enn til kl fire, men det er mulig det også er litt for seint så han burde vært våken fra kl tre til han skal legge seg? Bruker å være passe trøtt og sovner med en gang når vi legger han i sju-åttetida. Har forstått at man ikke kan stille inn barna når de skal legge seg og våkne, men hvis noen har noen triks som kan bidra til at de sover en time lengre, så tar jeg gjerne imot det =)
AnonymBruker Skrevet 18. september 2010 #2 Skrevet 18. september 2010 Bortsett fra sovemedisin, som jeg er ganske sikker på at du ikke vil gi han, så er jeg sikker på at det ikke finnes stort du kan gjøre. Barn er langt oftere våkne klokka seks enn klokka ni, og de fleste foreldre sier nok som du; "vi liker å sitte oppe utover kvelden og nyte roen etter at barna har lagt seg". Det er vel også derfor veldig mange småbarnsforeldre blir utrolig slitne. Jeg kan ikke snakke for andre, men av egen erfaring, så har jeg testet ved et par anledninger om snuppa sover en time lenger dersom hun også er våken en time lenger. Den gang ei. Oppe i otta allikevel. En fattig trøst er at du IKKE er alene
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2010 #3 Skrevet 18. september 2010 kanskje prøve å kutte ut eller framskyve siste dagduppen så han er ferdigsovet kl 15??
Harlekin Skrevet 18. september 2010 #4 Skrevet 18. september 2010 (endret) Jeg tror dessverre ikke det er så mye du kan gjøre. Hos oss våkner vesla når hun pleier, uansett når hun la seg kvelden før eller hvor mye hun sov på dagtid. OT, så er dere veldig heldige som har et barn som sover hele natten ... Kanskje dere kan prøve å legge dere litt tidligere i denne morgenfuglperioden? Uansett kan dere vel bytte på å stå opp kl. 06? Jeg synes forøvrig ikke han sover for mye på dagen, han er jo bare ti måneder. Endret 18. september 2010 av Harlekin
Honesty Skrevet 18. september 2010 #5 Skrevet 18. september 2010 Jeg tror bare det er noe du må leve med. Her var det morgen 04.50 i en periode. Alt før kl 06 er natt, så at de våkner kl 06, er ikke ille i det hele tatt. Jeg forsøker å være i seng til kl 23 når det er sånn, og da funker det greit å stå opp tidlig.
Gjest Mamsen Skrevet 18. september 2010 #6 Skrevet 18. september 2010 Takk for svar alle sammen! Hehe nei sovemedisin er uaktuelt ja Det hender vi bytter på å stå opp ja, slik at den ene får sove litt lenger, og det hjelper jo på. Savner litt å kunne våkne om morgenen og kunne ligge og slappe av sammen før man står opp. Men late morgener får vi spare til vi blir gamle ser det ut som Vi har også prøvd å legge han tidligere og senere, men han galer ved morgengry uansett.. Ja, vi får bare prøve å bli flinkere til å legge oss tidlig. Det er kjempegodt at han sover hele natta nå ja, for det har ikke alltid vært slik. Først kolikk med byssing og bæring halve natta et par måneder, deretter RSvirus som hang i i flere måneder. Inn og ut på legevakta, sykehusinnleggelse to ganger, medisinering flere ganger om natta fordi han var så tett at han nesten ikke fikk puste. En periode var det morgen kl 4 her også, han våkna til da han fikk ventoline midt på natta. Satt i en stol med han hver natt en stund for at han skulle få være mest mulig oppreist for pusten sin del. På toppen av det hele tok han ikke flaske før han var 7-8 mnd, så han har vært med meg overalt alltid. Har vært dødssliten, først de to-tre siste mnd at vi har hatt en "normalt frisk onge" (bortsett fra at de plutselig oppdaget at hofta var ute av ledd på 6 mndkontrollen, så nå bruker han skinne døgnet rundt..) Og nå har jeg starta i jobb igjen, føler permisjonstida gikk bort til byssing og sykdomsstyr, det gikk så fort! Ble mindre tid til å sove og slappe av med en 2åring i huset fra før også. Jaja, men kan ikke klage, jeg har to så og si friske barn nå, skulle bare ønske man kunne fått en time til med søvn på morgenen. Prøvde å legge han litt tidligere nå, og skal vekke han senest kl tre for å se om det kan hjelpe. =)
Harlekin Skrevet 18. september 2010 #7 Skrevet 18. september 2010 Håper det blir senere morgener for dere snart!
Gjest imli Skrevet 18. september 2010 #8 Skrevet 18. september 2010 Eg er som regel glad viss minsten søv til 6, eg... 5 eller 5.30 er ikkje noko å trakte etter... Det er, som du har fått høyre, heilt normalt. Går seg nok til etterkvart. Min eldste begynte å sove til nærmare 7 då han var rundt 1,5 år. Ikkje så mykje ein kan gjere med kor lenge dei søv om morgonen. Å sove to gonger på dagtid, trur eg dei fleste ungar gjer når dei er 10 mnd.
SummerJoy Skrevet 18. september 2010 #9 Skrevet 18. september 2010 Det er nok ikke så mye å gjøre, og om det skulle funke å legge barnet senere på kvelden, så vil du jo da få mindre egentid på kvelden, du som er så glad i det. Er faktisk dette jeg syns har vært noe av det tøffeste med å få barn - å stå opp grytidlig hver eneste morgen, og bli tvunget til å legge seg tidlig for å fungere, B menneske som jeg også er (min har alltid våknet 5-6) Men det er bare til å holde ut, og er jo vanlig at de sover litt lenger jo eldre de blir.
AnonymBruker Skrevet 18. september 2010 #10 Skrevet 18. september 2010 Min eldste har stått opp 5 hver morgen fra han var 5 måneder til nå, og nå er han 11 år! Det er først i høst han faktisk har begynt å stå opp litt senere. Og dette har vært uansett om han sov på dagtid og når han la seg på kvelden. Jeg som mamma måtte bare venne meg til det Yngste på straks 8 har sovet helt til halv seks hele livet, og gjør det ennå. Kanskje jeg får lov til å sove litt lenger om 2-3 år når hun også når sove-lenge-om-morgenen-alderen.
Caramba Skrevet 19. september 2010 #11 Skrevet 19. september 2010 (endret) Mine tre er oppe ca 6 hver dag og slik har det vært i 4 år. Tror det er lite man kan gjøre, annet en å glede seg til den dagen de er store nok til å være oppe alene om morgenen mens mor og far sover videre. Vår på snart fire kunne fint sett på barnetv og lekt, men så har vi to småtasser til, da. Vi teller ned til de minste runder 3, da kan vi slumre litt lenger, tenker jeg. 2 år igjen... He he Endret 19. september 2010 av Caramba
Jade Skrevet 19. september 2010 #12 Skrevet 19. september 2010 På begge mine, så har jeg alltid vært nøye på at før kl 6, så er det natt. Våkner de før det, så legges de ned igjen og får beskjed om at det er natt. Vi passer på at det er mørkt på rommene. Og det har gått greitt, og uten noe skriking, heldigvis. Vet ikke hva vi skulle gjort hvis det ikke hadde virket. Aldri i livet om jeg hadde orket å stå opp kl 5... :O
AnonymBruker Skrevet 19. september 2010 #13 Skrevet 19. september 2010 Yngste på straks 8 har sovet helt til halv seks hele livet, og gjør det ennå. Kanskje jeg får lov til å sove litt lenger om 2-3 år når hun også når sove-lenge-om-morgenen-alderen. Nå klarer jo en 7-8 åring å stå opp selv, så jeg skjønner ikke helt hvorfor du må stå opp samtidig.
Gjest hr Skrevet 19. september 2010 #14 Skrevet 19. september 2010 jeg har på vekkerklokka til 6.30 hver dag til jobb, og da blir man jo nøye på å ha skikkelig døgnrytme. om hun sover hele natten gjennom så er jo svaret veldig enkelt: legg dere tidligere. hopper dere i sengs ca 22, så er dere sikret en god natts søvn. svært lite som skjer etter 22 uansett, og som regel er man for trøtt til å gjøre hverken det ene eller det andre om man får lite søvn
Gjest mutter Skrevet 19. september 2010 #15 Skrevet 19. september 2010 Min eldste våknet 05.15 fra han var to måneder til han var 18 måneder, da begynte han å sove til 06.00. Jippi Noen barn er morgenfugler tror jeg, og selv om jeg "overhørte" han (ikke hyling) for å få fram at det fortsatt var natta så sovnet han ikke, lå der og pludret. Nestemann sov til kl.8, mens storebror fortsatt våknet kl. 6. Sistemann sov til kl.7, ingen har vært murmeldyr og selv som tenåringer er de tidlig oppe. Trenger ikke passe på at de kommer seg opp til skolen, forsover seg gjør de aldri, så det er da noen fordeler også.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2010 #16 Skrevet 19. september 2010 At han sover fra tidlig kveld og helt til kl 6 i en alder av 10 mnd er da kjempefint! Dere får bytte på å stå opp med ham og heller legge dere litt tidligere. Sånn er småbarnsperioden.
Gjest imli Skrevet 19. september 2010 #17 Skrevet 19. september 2010 Eg lurar litt på korleis folk praktiserar det der "ikkje morgon før kl 6". Altså - ungen skjønner jo ikkje når klokka er 6. Korleis skal ungen forstå at når han/ho vaknar kl 5.30, må han/ho legge seg igjen, medan ein halvtime seinare er det i orden å stå opp? 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2010 #18 Skrevet 19. september 2010 Jeg sjønner ikke at det er SÅ tidlig å må opp kl 6 Jeg står opp kl 05.45 fem dager i uken for å på jobb, så det er helt normalt for meg.
Jade Skrevet 19. september 2010 #19 Skrevet 19. september 2010 Eg lurar litt på korleis folk praktiserar det der "ikkje morgon før kl 6". Altså - ungen skjønner jo ikkje når klokka er 6. Korleis skal ungen forstå at når han/ho vaknar kl 5.30, må han/ho legge seg igjen, medan ein halvtime seinare er det i orden å stå opp? Hva hvis babyen våkner kl 3, da? Skal man bare stå opp da? Babyen skjønner jo ikke at det er natt. Jeg mener at babyen etterhvert skjønner at det er natt når han får beskjed om det og blir lagt ned igjen. Hvis det derimot drøyer til 9-10 om morgenen, så er det jo noe annet. Da er jo babyen uthvilt for lengst.
Jade Skrevet 19. september 2010 #20 Skrevet 19. september 2010 Jeg sjønner ikke at det er SÅ tidlig å må opp kl 6 Jeg står opp kl 05.45 fem dager i uken for å på jobb, så det er helt normalt for meg. Nå er det mest i helgene *jeg* tenker på. Jeg er oppe kl 5:15-5:30 hver arbeidsdag selv. Steller meg og gjør klar ting, og vekker småen kl 6, ca. I helgene bytter vi på å stå opp, og da blir det 6-7-tiden, og det er helt greitt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå