AnonymBruker Skrevet 17. september 2010 #1 Skrevet 17. september 2010 Kan barn (og voksne for den saks skyld) få epileptisk anfall når de sover? Hvordan utarter i så fall dette seg? Mitt barn på 17 måneder våkner om nettene, gråter, men ligger fortsatt ned i sengen. Han snur seg ikke mot oss når vi kommer inn, men blir liggende (oftest på siden) og gråter. Aner jo ikke om han er våken, men han beveger seg en del (armer og bein). Han ble helt stiv når jeg tok på han, som om han ikke ville at jeg skulle røre han. Lot han ligge litt, men gråten eskalerte og han ble mer urolig så jeg tok han opp. Også da spente han seg og da jeg tok han opp på armen, begynte han å slå vilt rundt seg. Jeg er livredd for at det er noe galt... Ikke vet jeg mye om epilepsi og jeg skulle kanskje ikke tatt han opp som jeg gjorde. Vet faktisk ikke om han var våken. Erfaringer mottas med stort takk!
AnonymBruker Skrevet 17. september 2010 #2 Skrevet 17. september 2010 Uff, dette hørtes fælt ut... Min niese har epilepsi. Hun er to år nå og har vært anfalls fri i ett og ethalvt år. Min søster forklarte at hun under anfallene ble helt stiv og spente alle muskler. Hun gråt ikke og pustet greit. Etterpå var hun helt utslitt. Hun går på medisiner i dag, og må ha litt faste rutiner rundt soving og spising, men ellers er alt normalt, og sjansen for at de vokser det fra seg er store Synes kanksje en tur til lege er det rett, de kan nok hjelpe mer, uansett hva det er Lykke til!
Gjest Caylee Skrevet 17. september 2010 #3 Skrevet 17. september 2010 Jeg har epilepsi og har alltid fått anfallene om natten. Så normalt er det nok. Hadde jeg vært deg hadde jeg undersøkt det med legen
AnonymBruker Skrevet 17. september 2010 #4 Skrevet 17. september 2010 Takk for svar! Tar gjerne imot flere. Kunne ikke se øynene hans når han stivnet. Men han stivnet bare til når jeg tok i han - kan det være epilepsi? Når han lå alene var han avslappet i kroppen, men urolig. Jeg vet faktisk ikke om han sov.... Må legge til at han begynte i barnehagen for 1 måned siden. To dager etter bh-start begynte søvnen å bli urolig, med mange oppvåkninger og utrøstelig gråt. Har snakket med flere som alle sier at det er mareritt, typisk for alderen + at bh er nytt med mange nye inntrykk osv. Hadde liksom slått meg til ro med dette, men nå når han har begynt å reagere som han gjør så er jeg redd for at det kan være noe annet. Ble rotete dette, men jeg er så stresset! Typisk at det er lørdag i morgen og ingen helsesøster å få tak i...
Gjest Isabell Skrevet 18. september 2010 #5 Skrevet 18. september 2010 Det kan jo og være at han har mareritt. Mine har hatt det begge to, og det artet seg noenlunde slik. Fikk ikke kontakt med dem, og de likte heller ikke kroppskontakt. Men du bør jo absolutt ta dette opp med legen.
Gjest imli Skrevet 18. september 2010 #6 Skrevet 18. september 2010 Det er veldig vanleg at krampeanfall kjem medan ein søv. Viss ein fyrst har epilepsi, er det jo tross alt betre å ha anfall i sovande enn vaken tilstand. Anfalla til sonen din høyres meir ut som nattskrekk.
pusleline Skrevet 18. september 2010 #7 Skrevet 18. september 2010 Arbeider litt med barn med epilepsi, og vet at anfall kan arte seg svært forskjellig fra barn til barn. Snakk med legen din, han kan ev førge for time til undersøkelse på sykehuset. Men, må si meg enig i det en annen sier her om at det høres ut som mareritt. Har ikke barn selv, men min niese slet lenge med urolig søvn - både i forbindelse med barnehagestart og flytting, så de små kan nok merke dette mer enn vi voksne aner.. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 18. september 2010 #8 Skrevet 18. september 2010 Sjekk det med epilepsi hos legen, og les litt om nattskrekk også: http://www.oblad.no/nyheter/nattskrekk-for-de-minste-1.3754748
Gjest gjest Skrevet 18. september 2010 #9 Skrevet 18. september 2010 Det er et nevrologisk fenomen som heter "natteskrekk" og som oppleves veldig skremmende for den det gjelder. De som får slike anfall er "fanget" mellom sovende og våken tilstand mens hjernen løper løpsk. Det høres ut som dette skjer ditt barn, i stedet for epelepsi. Voksne med natteskrekk har fortalt at det er marerittaktig og de er ute av stand til å våkne eller bevege seg. Noen tror de blir bortført av ailiens eller angrepet. Jeg ville absolutt tatt det opp med en barnelege. Ikke la dem avvise deg umiddelbart før barnet ditt blir utredet. Mange leger er fryktelig arrogante og avviser foreldre med å si at mareritt er normalt og at foreldre er hysteriske. Men natteskrekk er ikke det samme som mareritt. Det er en nevrologisk forstyrrelse. Håer dere finner ut hva det skyldes
catwar Skrevet 28. september 2010 #10 Skrevet 28. september 2010 Har en datter på 13mnd med samme problemet. Det er helt forferdelig! Våkner først litt, så begynner hun å hyle. Ligger enda nede i sengen sin men er illsint! Tar jeg henne opp gryler hun nesten enda mer og spenner fra seg og vil absolutt ikke ha noe kos. Hun er rett og slett utrøstelig! Det er helt grusomt når det holder på, og ødelegger natten til både søsken og foreldre, da hun er blid som en sol om morningen og dagen etter. Mens vi som var våkne av dette er trøtte og leie. Har blitt fortalt at det sikkert er natteskrekk. Google det og les litt du ògså. Håper det kommer seg!
estrella Skrevet 28. september 2010 #11 Skrevet 28. september 2010 Det finnes mange forskjellige epilepsi-anfall. Jeg er ikke noen ekspert, det jeg har lært om epilepsi er gjennom jobben (brukere med epilepsi). Men som sagt, det finnes mange forskjellige typer anfall. Blant annet så har du dem som får så store anfall at dem trenger oksygentilførsel + stesolid med en gang for å overleve. Du har en type anfall hvor personen bare kan falle litt ut, vi rundt vil se på det som om personen blir borte i noen få sekunder. Andre type anfall kan være serieanfall, da er det mange små anfall over lengre tid. Kjennetegn på anfall varierer fra person til person, noen hyler rett før anfallene som en en slags "advarsel" (men det trenger ikke nødvendigvis advare om et anfall som kommer rett etterpå...), noen segner om og faller i gulvet, andre blir helt stiv, du får ikke øyekontakt og de kan holde pusten. Noen får anfall hvor kroppen går helt av seg selv, altså armer og bein "spreller". Jeg personlig har ALDRI vært vitne til epilepsi-anfall hvor vedkommende har frådet ut av munnen eller urinert/avført under anfallet. Hvis personen har slike sterke anfall at hun/han bruker stesolid så kan det komme avføring etter at veska er ført inn i rektum. Noen har anfall daglig, andre har ca en gang i uken, noen får et anfall kun en eneste gang i løpet av livet. Det beste er nok bare å ta en tur til legen for å sjekke det opp om det kan være epilepsi.. da det er så mange varianter av anfall og hvordan anfallene oppleves.
estrella Skrevet 28. september 2010 #12 Skrevet 28. september 2010 Forresten: personer med relativt store/kraftige/lange anfall vil ofte bli veldig sliten/trøtt etter anfall. Det krever veldig mye av kroppen når en har slike anfall. Etter medisin(stesolid(finnes en variant til, som gis i munnen, men den er ikke så vanlig enda her i Norge pga godkjenning av den o.l)) er gitt så vil de ofte sovne.
Gjest imli Skrevet 29. september 2010 #13 Skrevet 29. september 2010 No er det jo veldig mange andre medisinske alternativ enn stesolid viss ein har epilepsi... Dei fleste brukar jo medisiner som tas dagleg, uavhengig av anfall.
SmallTalk Skrevet 29. september 2010 #14 Skrevet 29. september 2010 Det finnes mange forskjellige epilepsi-anfall. Jeg er ikke noen ekspert, det jeg har lært om epilepsi er gjennom jobben (brukere med epilepsi). Men som sagt, det finnes mange forskjellige typer anfall. Blant annet så har du dem som får så store anfall at dem trenger oksygentilførsel + stesolid med en gang for å overleve. Du har en type anfall hvor personen bare kan falle litt ut, vi rundt vil se på det som om personen blir borte i noen få sekunder. Andre type anfall kan være serieanfall, da er det mange små anfall over lengre tid. Kjennetegn på anfall varierer fra person til person, noen hyler rett før anfallene som en en slags "advarsel" (men det trenger ikke nødvendigvis advare om et anfall som kommer rett etterpå...), noen segner om og faller i gulvet, andre blir helt stiv, du får ikke øyekontakt og de kan holde pusten. Noen får anfall hvor kroppen går helt av seg selv, altså armer og bein "spreller". Jeg personlig har ALDRI vært vitne til epilepsi-anfall hvor vedkommende har frådet ut av munnen eller urinert/avført under anfallet. Hvis personen har slike sterke anfall at hun/han bruker stesolid så kan det komme avføring etter at veska er ført inn i rektum. Noen har anfall daglig, andre har ca en gang i uken, noen får et anfall kun en eneste gang i løpet av livet. Det beste er nok bare å ta en tur til legen for å sjekke det opp om det kan være epilepsi.. da det er så mange varianter av anfall og hvordan anfallene oppleves. Kort sagt så finnes det omtrent like mange forskjellige anfallsvarianter som det finnes mennesker med epilepsi. Man har noen få hovedgrener, men innenfor disse så er det store forskjeller på hvordan anfallene utarter seg og hvor lenge de varer. Den type anfall som fører til kramper og fare for avføring og urinering er Grand Mal. Kombiner denne med Status og du har en livsfarlig anfalstype som må stoppes ASAP. Tidvis så må personer med slike anfall legges i narkose, slik at man får stoppet anfallene helt. Det er ikke alltid at Stesolid er nok. Når man gir Stesolid rektalt så må man "klemme igjen" en liten stund, slik at man er sikker på at Stesoliden ikke kommer ut igjen. Imli: Alle epileptikere tar forebyggende medisiner daglig for å prøve å unngå anfall, men det er ikke alltid at disse fungerer. Jeg vet om ganske mange mennesker med epilepsi som bruker anfallsreduserende/forebyggende medikamenter, men som alikevel får anfall en gang iblant. Dersom de da lider av Status, så må de ha Stesolid for å stoppe anfallene. Har de ikke status, så går anfallene over av seg selv.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2010 #15 Skrevet 29. september 2010 hvor ofte skjer det at man driter på seg når man har anfall? O_O
Dubbedingsen Skrevet 29. september 2010 #16 Skrevet 29. september 2010 Takk for svar! Tar gjerne imot flere. Kunne ikke se øynene hans når han stivnet. Men han stivnet bare til når jeg tok i han - kan det være epilepsi? Når han lå alene var han avslappet i kroppen, men urolig. Jeg vet faktisk ikke om han sov.... Må legge til at han begynte i barnehagen for 1 måned siden. To dager etter bh-start begynte søvnen å bli urolig, med mange oppvåkninger og utrøstelig gråt. Har snakket med flere som alle sier at det er mareritt, typisk for alderen + at bh er nytt med mange nye inntrykk osv. Hadde liksom slått meg til ro med dette, men nå når han har begynt å reagere som han gjør så er jeg redd for at det kan være noe annet. Ble rotete dette, men jeg er så stresset! Typisk at det er lørdag i morgen og ingen helsesøster å få tak i... I steden for å spørre her inne ville jeg tatt barnet til legen. Det er jo bare å bestille time og det kan gjøres hos helsesøster også, dette har jo tydeligvis pågått neone netter.
estrella Skrevet 30. september 2010 #17 Skrevet 30. september 2010 No er det jo veldig mange andre medisinske alternativ enn stesolid viss ein har epilepsi... Dei fleste brukar jo medisiner som tas dagleg, uavhengig av anfall. Ja, det stemmer. Jeg prøvde bare å skildre at det finnes så utrolig mange varianter og vi her inne kan faktisk ikke noe konkret svar på om barnet til TS har epilepsi eller noe annet. Det beste er å få barnet til lege og sette i gang en utredning.
estrella Skrevet 30. september 2010 #18 Skrevet 30. september 2010 (endret) Grand Mal går også inn under GTK-anfall. Disse anfallene kan gå over flere faser; Man har begynnelsen på anfallet, tonisk fase, klonisk fase, koma-/tretthetsfase. Det er de anfallene jeg har vært mest borti, da må en utføre den hjelpa som trengs. Rutinene er forskjellige fra person til person, noen må ha oksygen og stesolid samtidig, andre trenger bare stesolid. For å svare anonym på det med avføring. Jeg har aldri vært borti at noen faktisk har fått avføring under et anfall. Jeg har opplevd at en person i begynnelsen av et epileptisk anfall har ropt ut "tiss og bæsj"..vedkommende mister jo evnen til å styre kroppen sin under anfallet. Men det er først etter at en har gitt stesolid at jeg har opplevd at det kommer avføring. Hvorfor er jeg usikker på, det kan kanskje ha noe med at vi putter inn noe som ikke skal være der? Har man bekymringer om et barn eller familiemedlem har epilepsi så vil jeg absolutt anbefale en utredning. Selv om det finnes fagfolk som svarer her på KG så kan man ikke over nett fortelle om personen har det ene eller det andre. Og bare for å avslutte, et epilepsi-anfall er ofte mye skumlere enn farlig. Selvfølgelig, får man anfall veldig fort etter hverandre og oksygentilførselenb stopper så er det jo skadelig/dødelig, men vanligvis så ser det værre ut enn det er. Endret 30. september 2010 av estrella
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2010 #19 Skrevet 30. september 2010 Natteskrekk er også helt vanlig. Jeg er ikke lege og kjenner ikke barnet ditt, så jeg kan selvsagt ikke stille noen diagnose, men kaster dem frem som en idé som også flere her. Min sønn hadde natteskrekk da han var ca halvannet år. Han var rasende og satte tennene i dynen og kunne sikkert ha flerret det i stykker. Han slo og skrek og hadde det helt jævlig. Husker jeg gikk ute i hagen med ham om natten for han var gjennomvåt av svette, og det roet ham. Vi gråt begge to - alle tre og det var tøft. Men det gikk over.
estrella Skrevet 30. september 2010 #20 Skrevet 30. september 2010 http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/sykdommer/sovnproblem-natteskrekk-9166.html Forteller ganske godt om natteskrekk som flere nevner
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå