Gjest Far Skrevet 17. september 2010 #1 Skrevet 17. september 2010 Er skilt og har 3 barn som er 6-8-10 år. Eksen min gjør det vanskelig for meg hele tiden. Hun vil ikke at jeg har ungene mer enn en minimum når hun må jobber. Offisielt er det 9 dager måned, da jeg ikke vil betale for mer enn det, men passer jeg ikke på da blir det så vidt det. Hun jobber i en 7 ukers turnus hvor hun offisielt har 5 ukedager med nattevakt, og 4 helgevakter. Etter nesten 2 år er jobben nå kommet så langt at av de 7 uker det er 3 uker hvor hun ikke har vakter. Før var det 1 uke på 8. Hadde da i enda større grad følelsen at eg ble utnyttet som barnevakt. Man kan ikke være barnevakt for sine egne barn, jeg vet, men det er sånn det føltes. Nå har hun meldt samtlige barn inn i svømmeklubben, og 1 av de i noe annet dette betyr, 2 ting på mandager, 2 ting på tirsdager, 1 ting på onsdager, resten av uka ingenting. Har jeg ungene på mandag eller tirsdag har jeg følelsen at det ikke blir noe av samvær. Må skynde meg til hjembyen etter jobb, hente ungene, lage mat, få de så fort som mulig til svømming, kjøre neste til svømming, hjem igjen, pysj på god natt. Eg blir helt kjørt på denne måte. Denne uke hadde jeg ungene en hel uke, men fant rask ut at min datter som ikke går i SFO lenger måtte komme hjem til min eks etter skolen, før hun skulle til meg, hun kan jo ikke være alene i 2 timer.... Sa i går at jeg ikke ville det til min datter, så i dag løy hun om det... men hun hadde satt skolesekken hjemme hos min eks, så det var ikke vanskelig å finne ut. I dag sa hun da til meg at ungene mine ikke kan være hjemme hos meg alene, og at den ene da må i SFO, som jeg da må betale. For det er jo min dag da.. Jeg får ikke lov å ha de 50% fra henne så jeg har sagt at jeg IKKE kan være hjemme når de er syk, jeg får jo ikke fri fra jobben, har heller ikke tenkt å betale for noe hun får NAV penger for, og ikke jeg. Hun sørger for at ungene får med tøy når de skal til meg. men som regel mangler det sokker/underbukser/reserve pysj eller noe. Nå manglet det bukser, hun hadde ikke heller sa hun. Jeg blir så lei av hele situasjonen, er det noe jeg kan gjøre med dette. Kan egentlig skrive 10 sider om alt hun har gjort for å ødelegge for meg og barna. Har noen her gode råd hvordan jeg kan gjøre situasjonen bedre for meg. Skulle gjerne kjøpe masse gaver til de slik mine eks-svigers pleier å gjøre, men har ikke råd til det... Måtte jo kjøpe nytt hus da min eks ville det gamle, ellers skulle hun flytte hjem. Ja bilen fikk hun også latterlig billig + innbo osv..... Ville bare være ferdig med det.
*Mocca* Skrevet 17. september 2010 #2 Skrevet 17. september 2010 Kontakt familievern kontoret og ta det opp så kanskje dere får en endring på situasjonen. Sørg for å få igang faste dager f.eks. Sfo kan man jo ha bare noen dager pr uke også, f.eks bare de dagene du har samvær og da kan hente dem der etter SFO. Og klær bør du ha et lager av selv. Ditt hjem skal jo også være barnas hjem, så ha klær og alt hos deg selv og. Det er ditt ansvar å holde dem med det de trenger når de er hos deg. men første punkt, ta kontakt med familievernkontoret og få hjelp til å få istand en fast avtale.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2010 #3 Skrevet 17. september 2010 Greit nok at både du og ungene kan ha godt av fast avtale. Fiks det. Men du virker utrolig bitter. Du kan da ikke mene at mor skal nekte ungene å være med på ting fordi du skal ha samvær og føler hun da legger seg opp i ditt liv? Du vet - det er ikke deg det gjelder men ungene. Og ungene skal ha sin hverdag uansett hvilke valg foreldrene har tatt om samliv. Og SFO? Trenger du det så får du betale det. Og en siste ting: Foreldre har mulighet til å dele sykebarndager etter samværsprosent, så din argumentasjon her om at hun får penger som du ikke får er på trynet. Tror dere begge hadde hatt godt av en samtale med familievernkontoret ja. For at dere begge skulle få sett at dere er urimelige.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2010 #4 Skrevet 17. september 2010 Du har vel rett på egenmelding ved syke barn du som alle andre foreldre? Jeg kjenner meg igjen i det du skriver. Min manns sin x-kone meldte barna inn i fritidsaktiviteter og ringte etterpå å forlangte å bytte til de dagene barna skulle på det. Litt på kanten syns jeg. Hun hadde ikke spurt om hans mening om akkurat disse fritidsaktivitetene. Han fikk ikke ta del i hva barna skulle være med på. I tillegg forlanger hun at han skal betale for det. Han sa ja til å bytte dager, men så fort at samværet ble mye mindre enn før. Han fikk heller ikke ha barna mer fordi hun var redd for at bidraget skulle gå ned. Hun ville ikke bytte tilbake fordi hun ikke orket å kjøre dem til alt HUN hadde meldt dem på. Noen mødre er og blir egoister!
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2010 #5 Skrevet 18. september 2010 Jeg føler med deg:( Først det med egenmelding for dere som lurer. Nei, har kan ikke ta ut egenmeldinger når mor har hovedomsorg. Hun har nå fått flere egenmeldingsdager som enslig forsørger mens hans er tatt fra han. Om han skal få noen må mor overføre av sine til han. Om noen synes du høres bitter ut så er det nok fordi du er bitter, og det er ikke rart etter den behandlingen din eks har gitt deg og fortsetter å gi deg. Kan hun gjørde dette? nei, strengt talt har hun ikke "lov" til det... Det heter i loven at den som har hovedomsorgen har et særlig ansvar for å tilrettelegge for samvær med den andre forelderen. Men så er det hva som skjer i praksis da. Hun tar seg til rette, straffer deg og nærmest presser deg til å gå med på hennes krumspring. Hun vet at du gjør det for eller får du ikke se barna dine. Du kan gjøre ett av to her. Du kan enten la henne fortsette og la de vonde følelsene spise deg opp eller du kan stoppe spiralen og gjøre ditt for å rette opp i faenskapet. Jeg vil anbefale deg å først prøve familievernkontoret igjen. Innkall til møte og ha med deg en ny plan for samvær som du ønsker å gjennomføre. Ha også klart for deg hva som nå fungerer og hva som ikke fungerer. Om dette ikke fungerer så er neste trinn å ta advokat. La ikke advokatene (evt) få tvære for lenge mot hverandre før du saksøker henne og får spørsmålet om samvær opp i retten. Hun blir da tvunget til å forklare hvorfor hennes handlinger mot deg og hvorfor hennes "monopol" på ungene skal være det som er riktig. Du på din side starter fom i dag å samle bevis, hendelser, eposter, sms osv osv for å presentere i saken din. Ikke gi opp!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå