Gå til innhold

smerter i høyre kne og hofte

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk i mai smerter i kneet og hoften som ikke ville forsvinne. Jeg trodde dette var pga trening, og at jeg kanskje hadde feilbelastet noe, så brydde meg ikke nevneverdig med å oppsøke lege. Smertene har i midlertidig fortsatt å være der, og har til tider vært så ille at jeg har våknet om natten med fordi det har vært så vondt.

Jeg har nå fremdeles ikke oppsøkt lege. Har tidligere, pga idrettsskade, vært ut og inn av røntgen uten å finne noe feil med foten min den gange (Da var det snakk om ankel) og de mente det ikke var noe galt. Viste seg at det var en betennelse i bløtvevet som det ikke var mulig å fremvise på røntgen. Har vært i behandlig for dette i lang tid, uten at det ble bedre.

Jeg har derfor ikke orket å gå til legen, fordi jeg trodde kanskje dette var noe av det samme, bare noe som de ikke fant ut hva var.

Men nå så jeg akkurat nyhetene og der var det en sak om en krefttype som heter Sarkom. Dette er en type beinkreft/bløtvevskreft som lager ondartede svulster rundt knoklene, og en krefttype som er vanskelig å oppdage.

Prøvde å lese litt om symptomer, men det står lite, det eneste som står er at om smertene er veldig ille på natten kan dette være et alvorlig symptom, og dette SKREMMER meg!

Jeg vet det kan hende jeg overreagerer her nå, men jeg fikk litt panikk, vet ikke helt hva jeg skal gjøre om DET er tilfellet. Dette er en sykdom som kan spre seg raskt, og i saken på nyhetene hadde jenta med diagnosen dødd innen 6mnd!

Jeg skal selvsagt bestille meg legetime, men er det noen som har erfaring? Vet noe om dette? Jeg ble plutselig kjemperedd her jeg sitter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legetime er sikkert lurt uansett, men husk at vi har lett for å skremme opp oss selv når vi leser om symptomer på nett og i blader. Det er jo så mange sykdommer og skavanker som har felles symptomer.

Så trekk pusten dypt og si til deg selv at du overreagerer. Det er stor sannsynlighet for at det nettopp er det som skjer. Men ta deg en tur til legen og be om en skikkelig undersøkelse, for selv om det ikke er noe farlig så er det jo ikke noe greit å gå rundt å ha vondt i månedsvis og det kan jo være de kan behandle det så du blir smertefri.

(Vet det ikke var akkurat sånt svar du etterlyste, men har opp gjennom årene skremt meg selv med så mange slags rare symptomer som egentlig har vært helt uskyldige at jeg tenkte jeg ville minne deg om at vi ofte skremmer oss selv unødig.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her: Ja, jeg vet, kjempeenket å sitte å skremme seg selv. Har så lenge jeg kan huske vært kjemperedd for å få kreft, så når symptomer som i verste fall kan være kreft dukker opp, så er det for enkelt å skremme meg selv.

Det som kanskje skremmer meg mest nå er at smertene har vært der i snart 5mnd uten at jeg har gjort noe med det, og det er jo bare max uflaks når jeg for en gangs skyld ikke sjekker opp, at det skal være noe galt :P

Men skal prøve å roe ned nå, håpe på slitasjebrudd eller noe slikt ;) Kanskje en senebetennelse :P For normalt er det uansett ikke å ha slike smerter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gå til lege da!!!

Det er da ikke nødvendig å svare slik. Hun skriver jo dessuten at hun skal bestille legetime.

Til TS: Krysser fingrene for at det ikke har noe med kreft og gjøre. Er lett å få panikk når man leser om symptomer o.l på nett. Da feiler iallefall jeg plutselig "alt" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, kjenner meg så altfor godt igjen. Men jeg har lært at det er best å la legen finne ut om jeg feiler noe, og det å lese om sykdommer og symptomer på internett forverrer bare angsten.

Jeg er ganske sikker på at sarkom er en svært sjeldent kreftsykdom, og sannsynligheten for at det er noe annet ufarlig er så ufattelig mye større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Timen er allerede forespurt, så vil anta jeg kommer inn på mandag, eller iallefall i løpet av uken :)

Det er nok altfor enkelt å skremme seg i dagens samfunn, når man er så omgitt av "sykdommer" i media. Alt er jo farlig, og selv om man gjerne ikke vil påvirkes av det, så gjør det noe med en uansett.

Men takk for svar og gode ord :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har og samme type smerte og det dreier seg om reumatisme. :) Slike sarkomer du nevner er meget sjeldne og forekommer helst i aldersgruppen 60+. Nabokona hadde det i kneet for to år siden, gjennomgikk behandling og stråling, mista håret og var skral en stund. Men nå er hun like fin, hår og alt. Tror ikke hun farger håret engang! Hun er over 60.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den typen sarkom jeg snakker om rammer nok mest ungdom ut i fra det jeg har lest. Pga at ledd vokser, så utvikler det seg svulster i knokler, men ja, det er ganske skjelden sykdom :)

Reumatisme vet jeg ganske lite om. Har riktignok ei venninne som har det, men vi har ikke pratet så mye om det.

men har som sagt bestilt meg legetime, så blir vel å få noen svar etterhvert :)

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hah, leste nettopp om Revmatisme og artrose, eller slitasjegikt. Det er som å se meg selv i speilet.

-Smerter i kne og hofte

- verre etter bilsitting, kan til og med være vanskelig å gå de første minuttene

- våkner om natten av at det er vondt å snu seg pga smertene i hoften

- smertene dukket først opp under trening.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...