Gå til innhold

La barnet begynne i 1. klasse utenfor skolekretsen sin. Synspunkter?

Anbefalte innlegg

Vi har noen år på oss enda da, siden barnet bare er 2 år, men boplass bør jo planlegges ganske grundig når en har barn!

Vi bor for tiden i barnets skolekrets, men vurderer å flytte litt utenom denne (6 km), pga lavere boligpriser. Planen er å flytte tilbake i det barnet skal begynne på skolen, men i verste fall må vi bo utenfor den ønskede skolekretsen i barnets første skoleår.

Så jeg lurer på: Er det mulig/lov/lurt at barnet begynner på den ønskede skolen, når vi egentlig har en annen nærskole det første året?

Fortsetter under...

Det spørs vel hvor dere bor hen... Det er fritt skolevalg i Norge, hvilket betyr at barnet kan få gå på en annen skole enn det det egentlig sokner til, men under forutsetning av at det er ledig kapasitet på den ønskede skolen.

Her vi bor er det flere sprengfulle skoler, så jeg hadde ikke flyttet, da hadde vi rett og slett mistet skoleplassen...

Du kan jo sjekke med skolekontoret i kommunen der du hvor hvordan det ligger an, men de kan jo ikke forutse hvordan det vil være fire år fra nå. Hvis det imidlertid er veldig god plass går det vel kanskje greit..?

I kommunen her er det slik at om man velger en skole utenfor den naturlige skolekretsen må man betale halvparten av skoleskyssen selv. Og kommunen er slik at de aller fleste trenger skyss. (selv har vi seks km til nærmeste skole.)

Men ellers så synes jeg ikke det høres så ille ut, men det er kanskje fordi vi selv bor slik til at ungene har hele tiden trengt å bli kjørt til lekekamerater selv innen skolekretsen. Det er er 1,5 km til nærmeste nabo her, og det er en gubbe på 50, så det er st stykke til lekekamerater uansett.

Det er er 1,5 km til nærmeste nabo her, og det er en gubbe på 50, så det er st stykke til lekekamerater uansett.

Kjære deg, det er da bedre at ungen leker med en på 50, enn at han ikke har lekekamerater i nærhten!

:ironi:

Jeg ville overhodet ikke vurdert å la mine barn gå på en annen skole enn den de naturlig tilhører. Jeg har to stykker på skole og har erfart at de barna de knytter seg til er de i klassen. Du risikerer da å få dte barnet "ingen i bygda kjenner". Det kan potensielt bli en ensom affære for en liten stakkar (med mindre du er villig til å kjøre mye frem og tilbake på besøk til klassekamerater)

My 2 cents

Kjære deg, det er da bedre at ungen leker med en på 50, enn at han ikke har lekekamerater i nærhten!

:ironi:

haha, de leker heldigvis med hverandre... For om jeg hadde sendt dem for å leke med vår kjære huseier, som er nærmeste nabo, så hadde han nok gått fra å være gråhåret til å bli skallet...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...