Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi eier en leilighet, men har behov for større plass.

Liknende leiligheter blir solgt for 1.3-1.4 mill, vi har per i dag et lån på 1.23 mill.

Pga barn og videre planlagt familieforøkelse, ønsker vi å flytte i løpet av neste år.

Vi bor nå i en skolekrets som vi ønsker at barna våre skal gå i, men vi har ikke råd til å kjøpe noe større her. Planen er derfor å kjøpe noe til ca samme pris i nabokommunen, som har langt lavere boligpriser, og så flytte tilbake om 3 år (fom neste vår), til at det eldste barnet begynner på skolen.

Jeg er dessuten ferdig med utdannelsen min den våren, og da har vi råd til å kjøpe en bolig som vi ønsker å bo i, her vi bor nå, i riktig skolekrets.

Vårt perspektiv for neste bolig er altså på 3 år, noe jeg synes er litt snaut. Vi tenker oss en bolig i 1.3-1.4-mill-klassen, og med tanke på

-megleromkostninger for nåværende bolig

-dokumentavgift på neste bolig

-megleromkostninger for neste bolig

- dokumentavgift på vår tredje, og forhåpentligvis siste, bolig,

innen 3 år fra neste vår, synes jeg det høres litt drøyt ut.

Samtidig ønsker vi virkelig noe nytt, og vi har råd til å betjene et høyere lån enn det vi har i dag. Hvis vi ikke bør gå for denne planen, er jeg redd neste barn bør settes på vent, og vi gleder oss så veldig til å starte med prøvingen.

Leie bolig kunne jo vært et alternativ, men i lokalavisa, som dekker begge kommunene, er det 5 stk "ønskes leid" for hver "til leie", og det meste av dette er hybler/små leiligheter, så det tar vi ikke sjansen på.

Hva tror dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan gjør dere det i forhold til sikkerhet? Det er ikke sikkert at dere vil ha noe egenkaptial etter salg av boligen deres. Dere vil ikke lenger ha mulighet til førstehjemslån, og dermed må dere gjøre regning med å stille med rundt 20 % egenkapital eller tilleggssikkerhet (realkausjonist).

Jeg synes dere har alt for kort tidsperspektiv til boligkjøpet. Det er stor sjangs for at det blir et tapsprosjekt når en tar hensyn til omkostninger ved både kjøp og salg.

• Liker 1
Skrevet

Dette avhenger av verdistigningen på leiligheten dere kjøper iløpet av disse 3 årene .

Før 2007 , var det vanlig å regne det som mest lønnsomt å eie fremfor å leie , dersom tidsperspektivet var lengre enn 2 år ( altså kortere enn deres ) .

Etter 2007 har veksten i boligprisene vært dårligere , og hvordan det eksakte regnestykket vil se ut vil være bestemt ut ifra forholdet mellom leie/eie priser der dere har tenkt å bo , samt den kommende verdistigningen i området dere har tenkt til å kjøpe + alle de andre kostnadene du har oppsummert i innlegget ditt .

Skrevet

Du har vel mer studiegjeld om tre år også?

Og hvem vet hvordan det blir med graviditeten og barnet? Hva om noe skjer slik at du evt. må pause utdannelsen?

Tre år går fort. Jeg ville ikke byttet bolig nå om jeg var deg, heller vente de tre årene og se an situasjonen da. Særlig nå som finanskrisen fortsatt ikke er helt "avklart" og fremtiden er litt usikker. Verdistigning kan man uansett aldri satse 100% på, særlig ikke et sted hvor prisene i utgangspunktet er mye lavere enn der dere bor nå og vil tilbake senere.

Alt avhengig av hvor stort behovet er for mer plass akkurat nå, da.. men siden du i det hele tatt tviler så går jeg ut fra at dere kan holde ut med det?

Skrevet

Tror det finnes en slags kalkulator på dette, som regner ut om det lønner seg eller ikke, men ut i fra det jeg har hørt bør man tenke 5-års perspektiv på kjøp av leilighet.

Du behøver ikke nødvendigvis bo der i 5 år, men det er først etter 5 år man kan begynne å forvente en verdiøknning på boligen. Før det vi det i beste fall gå opp i opp, med mindre dere renoverer veldig mye.

Hvorfor kan dere ikke bo der dere bor nå, ogheller flytte etter endt studium? Ser det er snakk om boligens størrelse, men vil dere få noe som er større i nabobyen?

Skrevet

Takk for svar.

Verdistigning i bolig i nabokommunen er usannsynlig, da dette er en landbrukskommune som er mindre attraktiv enn her vi bor nå (tettsted med nærhet til en av Norges største byer).

Jeg kommer ikke til å ha mer studiegjeld enn det jeg har nå, da jeg jobber deltid i tillegg til studiene, og har planer om å fortsette med det.

Vi har to soverom i leiligheten vi bor i nå, så det er praktisk mulig å få barn nr 2 mens vi bor her. Men vi trives ikke så godt, har 0 bodplass og naboene er mildt sagt vanskelige å ha med å gjøre. Men det er selvfølgelig ikke en UHOLDBAR situasjon, så hvis planen min over her høres helt idiotisk ut for dere med litt økonomisk teft, bør vi jo revurdere det.

Når jeg leser hovedinnlegget mitt igjen så ser jeg jo at regnestykket megler x 2 og dokumentavgift x 2 er ganske heftig i løpet av 3 år. Pluss at boligene i nabokommunen ligger relativt lenge ute for salg, og innbyggertallet er veldig likt fra år til år.

Så da må vi vurdere noe annet. Evt prøve å finne noe med lavere standard, med ett ekstra rom, her vi bor nå, slik at vi kan bo i neste bolig i flere år.

TS

Skrevet (endret)

Fant den !

http://kalkulator.vg.no/kalkulator.php

Du tar differansen mellom eie og leie og ganger med antall år og hvis dette beløpet er større en salgs/kjøpskostnadene , så lønner det seg å eie .

Forutsatt en viss (positiv) verdistigning , slik det har vært de 2 siste årene , så er grensa for når det lønner seg å eie fremfor å leie , forbausende lav .

Da boligprisene vokste som værst tidligere lå grensa på mellom 1-2 år , dvs at det i nesten alle tilfeller ville lønne seg å eie fremfor å leie .

EDIT: og selvsagt , med 0 i verdistigning lønner det seg å leie allikevel :gjeiper:

Endret av mousepad
Skrevet

Å leie framfor å eie er ikke et alternativ for oss, ettersom at det ikke eksisterer noe leiemarked her vi bor. Ellers hadde vi selvsagt valgt å leie for en så kort periode, men her finnes det ikke annet enn hybler. Dessverre!

TS

Skrevet

Evt prøve å finne noe med lavere standard, med ett ekstra rom, her vi bor nå, slik at vi kan bo i neste bolig i flere år.

TS

Synes det høres ut som et bedre alternativ, hvis dere ikke holder ut i mellomtiden. En større bolig med lavere standard kan dere jo også pusse opp over tid, og dermed bidra til verdistigning der istedet for å bruke pengene på meglere og annet. Prisene generelt stiger mer over f.eks. 10 år (medmindre noe spesielt skjer i verden), enn dere får igjen for to boligbytter i løpet av 3.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...