Gå til innhold

Vetrinærutgifter til katt

Amys

Anbefalte innlegg

Inspirert av tråder her inne om forsikring av katter, hva er den største vetrinærutgiften dere har hatt til kattene deres?

Lurer litt på hvor "dyr i drift" en katt egentlig kan være hvis man har uflaks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den kom på rundt 2000 sist. Var sterilisering, rutinesjekk og vaksine. Synes ikke det er så forferdelig ille, det er jo ikke noe en gjør mer enn en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kom på rundt 2000 sist. Var sterilisering, rutinesjekk og vaksine. Synes ikke det er så forferdelig ille, det er jo ikke noe en gjør mer enn en gang.

Disse utgiftene dekkes også heller ikke av forsikringen. For min del er 90% av vetrinærutgiftene slike standardting som uansett ikke dekkes av forsikringene, vaksiner, rutinesjekk, kastrering/sterilisering, ormekur i forbindelse med utenlandsopphold etc. Ellers har vi vært et par ganger pga andre småskader som knapt ville lønnt seg å fått dekket av forsikringen fordi egenandelen ofte er høy. Selv valgte jeg vekk forsikring fordi de vanlige vetrinærutgiftene faller utenfor, egenandelen er høy og etter at katten er fylt 6 år kan den ikke forsikres lengre. Jeg har forøvrig økonomi til å ta en uventet regning om noe skulle skje, har man ikke det bør man kanskje vurdere annerledes. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 12 katter, og er like glad i de alle sammen, men velger og ikke forsikre de. Er så sjeldent at det blir noen dyre utgifter, så da sparer vi heller pengene til dyrlegebesøk.

Dyreste utgiften vi har hatt er på 3500, blodprøver,ultralyd, bedøving og barbering + spesialfor. i tilegg så undersøkte de en av de andre kattene og.

Om forsikring lønner seg eller ikke kommer jo ann på om man kommer opp i en situasjon hvor det virkelig blir dyrt.

Men det koster jo litt og ha forsikring og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundt 5-6000 tilsammen for et betent sår som ble oppdaget sent. Begynte med feber: første veterinærbesøk med undersøkelse, antibiotikasprøyte, resept på medisin. Etter noen dager på medisin sprakk såret vi ikke hadde sett, inn igjen, ny sprøyte, narkose for å rense såret, ny medisin. Inn igjen etter en uke for å rense igjen, narkose. Inn igjen etter noen dager for å sy, narkose. Han hadde også en stund problemer med et kne, og det ble vurdert en operasjon som ville blitt veldig dyr, men det ordet seg heldigvis med mye ro. For å si det slik: jeg hadde spart veldig mye penger på å ha forsikring...

Jeg har flere historier om dyre veterinærbesøk. Katten som fikk nyrestein i helga, for eksempel, det kom på over ti tusen med operasjon og opphold på klinikken hele helga, katten som måtte ta keisersnitt og fikk komplikasjoner, det ble ganske mange tusenlapper. Så det kan absolutt bli dyrt å ha katt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den dyreste behandlingen kom vel på ca 10 000 da den yngste katten vår fikk fettlever. Hun hadde 50% sjanse for å overleve, men det var vel verdt prisen å prøve og redde henne (og hun ble heldigvis helt frisk). Vi har aldri vurdert forsikring, for med tanke på at vi har hatt katt hele livet er det ytterst sjelden det har vært behov for noe mer enn kastrering og den årlige vaksinen og det dekker ikke forsikring likevel. Vi har uansett økonomi til å dekke en uforutsett dyrlegeregning skulle det være behov for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forsikret begge kattene her.

Fant ut at når kattene ble utekatter på landet var det billigst å forsikret dyrene. Året etter at de ble utekatter på landet fikk den ene fettlever. Da ble utgiften 15000 kr på 14 dager. Dessverre overlevde ikke katten.

Synes at 500 kr i året på forsikring ikke er dyrt - spes ikke når jeg vat hvor dyrt det fort kan bli.

Eller har jeg kun utgifter på den ene katten ang vaksine og helsekontroll i året da den andre katten er bloddonor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 4-5000 på behandling av betent sår. Hun hadde blitt bitt av en annen katt. Får katten først et bittsår er det stor risiko for at det blir betent, ettersom det er mye bakterier fra kattemunnen. Og det er vanskelig for oss å oppdage såret, siden det er under pelsen og katten virker tilsynelatende like frisk og rask som ellers. Jeg har i hvert fall valgt å forsikre katten etter denne utgiften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1400? Kastrering, chipping og rutinesjekk.

Han er innekatt for det meste (slipper han bare ut under oppsyn) og slipper heldigvis å bekymre meg for at han blir angrepet av de overvektige nabokattene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lille-pus

Som engangsbeløp: totalt (for to katter) 10,000,-

Kirurgi hos spesialist.

Før kirurgi (for den ene herren): 450, - hver 3dje uke (i 2,5 år)- det skulle bli rundt 7.500 per år for ham).

I tillegg kommer de små utgiftene med kontroll, tannstensfjerning og vaksine.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal forsikre våre to nå. Etter å ha sett hvor dyrt det kan bli fant jeg ut at det er like greit. Ikke dyrt i året for forsikring :) Skjønner ikke hvorfor jeg ikke har bestemt meg for det før.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi, jeg viste faktisk ikke at forsikring ikke dekket "standardbesøkene" hos vetrinæren, og at de ikke gjaldt for gamle katter, det er jo greit å ha i bakhodet når vi får oss en katt.

Det dyreste som hendte med den forrige pusen vår var en slosskamp som kom på rundt 1500, og kastrering/sterilisering til ca 2000, og det ser ut til at hun var ganske gjennomsnittlig dømt etter svarene i tråden her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor betalte vi 16 000 for operasjoner på katten vår, etter at han ble påkjørt. Det var verdt hvert øre! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inspirert av tråder her inne om forsikring av katter, hva er den største vetrinærutgiften dere har hatt til kattene deres?

Lurer litt på hvor "dyr i drift" en katt egentlig kan være hvis man har uflaks :)

Vi hadde en hjertesyk katt, kom vel på litt over 30000 totalt. Vi hadde forsikring, betalte bare et par tusen i egenandel. Forsikring er ikke dyrt, ca 560 i året, absolutt verdt det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...