Gå til innhold

Penger fra far

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på noe; er det lovlig å gi barna sine en fast støttesum til studiehverdagen tilsvarende 60-70 000 i året?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er noen regler på det der, men vet ikke hvordan det er når det er snakk om familie. Tror det er litt mer liberalt.

Jeg får støtte på tilsammen 24 000kr i året av min far. Disse pengene går uavkortet rett inn på BSU eller sparekonto så jeg skal ha noe å falle tilbake på etter endt studium, og at jeg kanskje kan betale ned en del av studielånet når jeg er ferdig.

Skrevet

Selvfølgelig er det lovlig.

Skrevet

Er det ikke noe om at man skal skatte av gaver over en viss sum?

Gjest gjestdeluxe
Skrevet (endret)

Er det ikke noe om at man skal skatte av gaver over en viss sum?

Til sine egne barn??!!!

Da får man kanskje fordele "gaven" sin - med rasjoneringer per måned, og sørge for at det blir kalt for noe annet en "gave".

Endret av gjestdeluxe
Skrevet

Til sine egne barn??!!!

Da får man kanskje fordele "gaven" sin - med rasjoneringer per måne, fremfor hele beløpet på en og samme tid?

En venninne av meg (full jobb) får penger av foreldrene. 60.000,- i året for å være eksakt. Grunnen til at det ikke er mer er fordi da må man skatte av det... Til egne barn ja! Du bor i Norge, ikke glem at du betaler skatter og avgifter for hver minste bevegelse du gjør.

Skrevet

Det finnes egne regler for gave til utdanning osv. Se skatteetaten feks. for nærmere info ;)

Skrevet

Var noe sånt jeg mente å huske ja. Det er helt sykt, men den norske staten må jo beskytte seg på alle måter så folk ikke lurer seg unna å betale skatt av penger man allerede har skattet av en million ganger før.

Det er vel noe slik som at det ikke skal være så enkelt at foreldre kan lempe formuen sin over på barn for å slippe skatt. Er jo sykt at man må betale skatt av arv også.

Skrevet

Ja, jeg tror ikke det hadde vært så vanlig å snakke negativt om arveavgiftene hvis man bare kunne motta alle pengene mens de eldre levde... Det er en grunn til at mange ikke har noe valg utenom å betale arveavgift, og det er fordi at de som de arver av, ikke har fått tid til å gi bort pengene sine før de døde for det er snakk om så mye at de ikke har rukket å gi det som "gaver"...

Skrevet

Tror den skattefrie grensa er på 10 000 i året. Det er det samme om det kommer fra foreldre eller andre.

Skrevet (endret)

Her var det mye uvitenhet ute og går. Det er ganske klare regler på dette som er ganske lette å finne frem:

Fra Skatteetaten.no

[b]Det kan avgiftsfritt gis et årlig beløp tilsvarende et halvt grunnbeløp i folketrygden (G) ved årets inngang. Gaver i form av ikke-børsnoterte aksjer, andeler i ansvarlige selskaper eller kommandittselskap og andre typer verdipapirer som ikke er notert på børs, samt overføring av fast eiendom er ikke fritatt for arveavgift. Det samme gjelder gaver i form av forsikringspoliser eller betaling av premie på slike poliser.

Periodiske ytelser til underhold, oppfostring, utdanning og til nødvendig stønad er ikke avgiftspliktig når ytelsen er brukt opp før giveren døde.

Det betyr at tilsammen kan foreldre gi inntil 1 G i året uten at mottaker må skatte. Om det er periodevis støtte som brukes opp, kan det gis mer. Alle kan gi 1/2 G uten at mottaker må skatte, så besteforeldre kan f eks også bidra.

1 G pr 1.5.2010 = 75 641 NOK

1/2 G per 1.5.2010 =37 820,5 NOK

Endret av Blowers daughter

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...