AnonymBruker Skrevet 17. september 2010 #1 Skrevet 17. september 2010 Jeg har et par venniner som holder barna sine med røyk. 15 og 16 år. Jeg mener dette er helt på jordet, men sier ikke noe. Hvis mine barn hadde begynt å røyke så skulle de jammen brukt sine egen penger på det og sett hvor dyrt det er. Samme mødre kjøper også alkohol til dem når de skal på fest. De forklare det med at det er bedre at de får det hjemme enn at de stjeler. Jeg mener resultatet av dette er at barna både røyker og drikker mer. Hvis de måtte prioritere røyk på lommepengene sine så tror jeg de hadde slutta å røyke ganske kjapt. Er det noen av dere som gjør dette? 5
Gjest Opus Skrevet 17. september 2010 #2 Skrevet 17. september 2010 (endret) Pappa har kjøpt røyk med hjem til meg siden jeg var 16. Røyk kom jeg til å kjøpe uansett, og han kjøpte da heller en kartong i utlandet som jeg fikk som gave (istedet for klær, parfyme osv) enn at jeg skulle bruke hele ukelønna mi på sigaretter hele året. Da hadde jeg penger til overs for en liten stund så jeg kunne kjøpe meg nytt undertøy, hundekurs, unødvendige sko osv. Men dette gjalt kun når han var i utlandet. Var jeg tom for røyk og kjæresten min (som var over 18) ikke var i nærheten, kjøpte han ikke røyk for meg. Det måtte jeg ordne selv. Endret 17. september 2010 av Opus
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2010 #3 Skrevet 17. september 2010 For noen er det ganske vanlig, for andre høres dette helt sinnsykt ut. Mange som gjør det gjør det nok fordi de vet at ungene kan ty til noe verre dersom de ikke får røyken, f.eks. at de begynner å stjele for å få nok penger eller skade seg selv fordi de sliter og røyken da er en trøst for dem.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2010 #4 Skrevet 17. september 2010 Det hender at mamma kjøper røyk og alkohol til meg, men da får hun med penger da
jordbarn Skrevet 17. september 2010 #5 Skrevet 17. september 2010 Jeg mener at når foreldrene kjøper røyk og alkohol så er det en absolutt bekreftelse på at dette er greit at de holder på med. Ungdom som røyker, har som regel foreldre som også røyker. Foreldrene startet sikkert når de var i samme alder som de, og ser derfor ikke noe galt i dette. Selv om det er imot loven, så har jeg også opplevd at foreldre har kjøpt røyk til barna sine. Dette er utrolig dumt, og rett og slett bare tankeløst av foreldrene! 3
Kråkesaks Skrevet 17. september 2010 #6 Skrevet 17. september 2010 Jeg ville ikke kjøpt hverken røyk eller alkohol til ungene. Begge deler er vel også ulovlig. 5
Kråkesaks Skrevet 17. september 2010 #7 Skrevet 17. september 2010 Det hender at mamma kjøper røyk og alkohol til meg, men da får hun med penger da Jeg vet ikke hvor gammel du er, men er du under 18 er det fortsatt ulovlig. 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2010 #8 Skrevet 17. september 2010 Hvis man må gi barna røyk for at de ikke skal stjele, vel, da, hm, nei da har jeg ikke ord 6
AnonymBruker Skrevet 17. september 2010 #9 Skrevet 17. september 2010 Jeg vet ikke hvor gammel du er, men er du under 18 er det fortsatt ulovlig. Neida. I Norge har vi en aldersgrense på kjøp av alkohol, ikke en grense for drikking. Foreldre har lov å servere barna sine alkohol, så vidt jeg husker.
Gjest BabyBlue Skrevet 17. september 2010 #10 Skrevet 17. september 2010 Hvis du må gi ungene dine penger til røyk for at de ikke skal stjele, må noe ha feilet i oppdragelsen. Tar de det som en selvfølge at kidsa skal stjele røyk hver gang de ikke har noen å bomme av eller mangler penger? Har svært lite respekt for foreldre som praktisk talt finansierer barnets ødeleggelse av helsa. FY!
Kråkesaks Skrevet 17. september 2010 #11 Skrevet 17. september 2010 Neida. I Norge har vi en aldersgrense på kjøp av alkohol, ikke en grense for drikking. Foreldre har lov å servere barna sine alkohol, så vidt jeg husker. Nettopp. Det ble skrevet at foreldrene kjøpte alkohol og tobakk til ungdom under 18. Det er ulovlig. 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2010 #12 Skrevet 17. september 2010 Neida. I Norge har vi en aldersgrense på kjøp av alkohol, ikke en grense for drikking. Foreldre har lov å servere barna sine alkohol, så vidt jeg husker. Nei, foreldrene har ikke lov til å gi barna sine alkohol. Allikevel er det ganske mange hjernedøde foreldre. Desverre. § 1-5. Aldersgrense Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk med 22 volumprosent alkohol eller mer må ikke skje til noen som er under 20 år. Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk med lavere alkoholinnhold enn 22 volumprosent må ikke skje til noen som er under 18 år. 3
Gjest BabyBlue Skrevet 17. september 2010 #13 Skrevet 17. september 2010 Nettopp. Det ble skrevet at foreldrene kjøpte alkohol og tobakk til ungdom under 18. Det er ulovlig. Det er da ulovlig, ja? Husker å ha sett sånne brosjyrer på vinmonopolet "Kjøper du alkohol til mindreårige?" og noe i den duren...
AnonymBruker Skrevet 17. september 2010 #14 Skrevet 17. september 2010 Det er noe riv ruskende galt et sted hvis foreldrene må bestikke barna sine med røyk og alkohol for at de ikke skal stjele det! Det er faktisk en barnevernssak. 4
AnonymBruker Skrevet 17. september 2010 #15 Skrevet 17. september 2010 Nettopp. Det ble skrevet at foreldrene kjøpte alkohol og tobakk til ungdom under 18. Det er ulovlig. :klø: Jeg antar at foreldrene er over 18 år, og har fullt lov til å kjøpe alkohol..
Kråkesaks Skrevet 17. september 2010 #16 Skrevet 17. september 2010 Alkoholloven retter seg i liten grad direkte mot den enkelte bruker. Kapittel 8 inneholder likevel noen slike bestemmelser, som for eksempel forbud mot kjøp og oppbevaring av ulovlig tilvirket brennevin (”hjemmebrent”), forbud mot drikking på bestemte steder og forbud mot å kjøpe alkohol på vegne av personer under 20 år for brennevins vedkommende og 18 år for øl og vin. http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod/tema/rus/forebygginglovgivning.html?id=449058 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2010 #17 Skrevet 17. september 2010 :klø: Jeg antar at foreldrene er over 18 år, og har fullt lov til å kjøpe alkohol.. Jo, de kan kjøpt til seg selv, men har ikke lov å gi det til barna sine. 1
Kråkesaks Skrevet 17. september 2010 #18 Skrevet 17. september 2010 :klø: Jeg antar at foreldrene er over 18 år, og har fullt lov til å kjøpe alkohol.. De har lov til å kjøpe til seg selv, men ikke til mindreårige, dvs personer under 18/20.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2010 #19 Skrevet 17. september 2010 De har lov til å kjøpe til seg selv, men ikke til mindreårige, dvs personer under 18/20. Foreldre har lov til å skjenke barna sine alkohol innenfor husets fire vegger. 1
Gjest imli Skrevet 17. september 2010 #20 Skrevet 17. september 2010 Eg kjem aldri til å kjøpe røyk/alkohol til mine ungar. Mine foreldre kjøpte ikkje noko til meg (ikkje at eg bad om det heller...). Syns det er ein uting. Å kjøpe tobakk/rusmidler til ungane sine - då gir du verkeleg klar beskjed om at "dette syns eg det er heilt i orden at du brukar". 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå