Gå til innhold

Regningsangst /Finansfobi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå sitter jeg her igjen da, med en bunke regninger som må åpnes. Jeg har stappet regningene ned i en skuff i en lang stund, men jeg har innsett at jeg bare må stålsette meg snart. Følelsene som kommer er irasjonelle, jeg får svettetokter og hjertebank, og jeg vet egentlig ikke hvorfor! Jeg pleier å tvinge meg ta alle regningene med gjevne mellomrom, men i mellomtiden kommer det alltid en del inkassovarsel. Følelsen etter jeg har betalt alt er veldig befriende, inntil en ny regnig dumper i postkassa. Da gjemmer jeg den igjen og stikker jeg hodet ned i sanden og prøver å ikke tenke på det. Jeg er redd for å sjekke postkassen, ta telefonen hvis det er et ukjent nummer, og for å ikke snakke om å sjekke nettbanken...

Er det flere der ute som har det på samme måte? Hvordan takler dere problemet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På gode dager: tenker "face your fears" og hopper i det.

På mindre gode dager: lar meg "inspirere" av en episode med "luksusfellen".

På dårlige dager: drikker meg til mot.

Målet helliger middelet for min del, kanskje ikke de mest ortodokse løsningene men har styr på økonomien nå.

Lykke til, hvordan du enn angriper dette :)

Skrevet

Hei

Jeg er ikke i samme situasjon som deg--har tvert i mot stålkontroll på dette med økonomien, så har noen råd å gi som forhåpentligvis kan hjelpe deg:

- Ikke stikk hodet i sanda...åpne opp regningene med en gang de kommer!

- Finn ut nøyaktig hvor mye gjeld du har (om du har mye kredittkortgjeld, forbrukslån osv, så vil jeg anbefale deg å forsøke å få betalt ned så mye du greier av dette, og få samlet resten i ett lån. Vet ikke om du har sett luksusfellen på tv3, men der har de som regel hjulpet folk med å forhandle frem en god rente osv i banken til de som de hjelper).

- Opprett en egen regningskonto i din nettbank (samt en sparekonto, en bufferkonto osv). Er selv DnBNOR Total kunde og her kan man ha seks kontoer uten ekstra kostnad. Jeg har en brukskonto, en felleskonto for meg og samboer, en regningskonto, en bufferkonto, en lånekassen konto (hvor jeg setter over terminbeløp/3 hver måned slik at det ikke blir ekstra tøft når studielånet skal betales) og en sparekonto

- Ta kontakt med alle du får regning av fast og forsøk å få satt forfall på alle regningen til rundt en viss dato hver mnd (to uker etter lønning for eksempel).

- Opprett avtalegiro/fast trekk på alle faste utgifter.

- Samme dato som du får lønn, overfør nok til å dekke betaling av regninger til regningskonto (betal alle regninger fra regningskontoen).

- I samme omgang som overføring av penger til regningskonto vil jeg også anbefale å endre trekkdatoen til dagens dato slik at pengene blir trukket med en gang. Da vet du at regningene blir betalt umiddelbart.

For å holde styr på alt dette har jeg de siste par årene brukt et dataprogram som heter daTax Privatøkonomi (fra Mamut) som jeg vil anbefale deg for å holde styr på din økonomi. Her har jeg lagt inn alle kjente "bilag" for året (hvor mye og når lønnen kommer, hvilke regninger som skal betales når og hvor mye, osv.) Når lønna kommer inn i slutten av måneden vet jeg nøyaktig hvor mye som må overføres til regningskonto og hvor mye jeg vil sitte igjen med den måneden (som jeg kan bruke) og, ikke minst, hvor mye som evt. kan avses til sparing.

Jeg sparer på alle kvitteringer og tvinger meg selv til å føre alt som går inn og ut av mine kontoer ca. en gang i uka (i pro-utgaven av programmet kan man laste ned transaksjoner fra nettbanken, men jeg liker å føre inn manuelt). Når man ser hva man faktisk bruker penger på og hvor mye småbeløp utgjør i løpet av en måned så er det faktisk lettere å la være å dra kortet også. Føler nesten jeg konkurrer litt med meg selv i å se hvor mye jeg kan greie å spare på å la være...

Vil nevne at daTax Privatøkonomi koster penger, ca. 1000 kr i året tror jeg...MEN, jeg vil si at det så absolutt vil være verdt disse kronene for deg om det gir slutt på svettetokter og hjertebank:)

Skrevet

TS her...

Heldigvis har jeg ingen forbrukslån eller kredittkort (kortet ble stengt etter jeg var så sen med å innbetale, men det er egentlig likegreit). Huslånet blir heldigvis trukket direkte fra konto. Forsikringer, strømregninger ol. betaler samboeren min, han vet hvor noia jeg får av regnigner - selv om han ikke skjønner at det er noe big deal. Så jeg er vel ikke noe luksusfelle tilfelle, siden det er egentlig ikke er snakk om store pengebeløp. Men det er skikkelig irriterende å ikke klare å åpne regningen før etter mange purringer - mye ekstra penger som går med bare på å betale forsent gebyrer og inkassovarsler..

Idag er egenlig en god dag, jeg har klart å åpne tre regninger, og jeg har tenkt til å åpne den siste, selv om den ser fryktelig skummel ut - ingen avsender... Har ikke lyst...!! Hjertesukk..

Skrevet

Eneste måten å bli kvitt dette problemet på er å gjøre noe med det...når det ikke er snakk om store beløp skjønner jeg ikke hvorfor du skulle ha noe problem med å åpne konvolutter som du tror er regninger. Seriøst, har du ikke store lån, forbrukslån eller kredittkortgjeld burde dette så absolutt ikke være noe problem...Men om du ikke liker regninger i posten--få opprettet avtalegiro på ALT. Da vil det bli trukket og du vil ikke måtte åpne en eneste regning. Du må nesten være villig til å ta aktivt tak i dette for at det skal bedre seg.

Skrevet

Nå sitter jeg her igjen da, med en bunke regninger som må åpnes. Jeg har stappet regningene ned i en skuff i en lang stund, men jeg har innsett at jeg bare må stålsette meg snart. Følelsene som kommer er irasjonelle, jeg får svettetokter og hjertebank, og jeg vet egentlig ikke hvorfor! Jeg pleier å tvinge meg ta alle regningene med gjevne mellomrom, men i mellomtiden kommer det alltid en del inkassovarsel. Følelsen etter jeg har betalt alt er veldig befriende, inntil en ny regnig dumper i postkassa. Da gjemmer jeg den igjen og stikker jeg hodet ned i sanden og prøver å ikke tenke på det. Jeg er redd for å sjekke postkassen, ta telefonen hvis det er et ukjent nummer, og for å ikke snakke om å sjekke nettbanken...

Er det flere der ute som har det på samme måte? Hvordan takler dere problemet?

Dette er hva Freud ville karakterisert som analfiksering.

Skrevet

Jeg har aldri hatt gjeldsproblemer (på den måten at jeg har hatt lån) alikevel har jeg hatt det samme problemet som deg. Selv den minste regning lot jeg bare ligge i postkassen. Og helt undødvendig betalte jeg mange dyre inkassoer. Søsteren min er verre. Hun lar ting hope seg opp i flere måneder.

Løsningen for min sin del var å tilknytte alle regninger til nettbank. Nå får jeg ikke en eneste regning i postkassen mer. Opprettet også regningskonto og et budsjett, slik at det alltid er mer enn nok av penger til regningene.

Nå er regninger bare moro, for det meste går automatisk av seg selv. Jeg slipper å tenke på det. Postkassen er bestanig tom, så jeg slipper å ha dårlig samvittighet for postkassen også :) Om jeg kjøper noe, foretrekker jeg alltid å forhåndsbetale. Alt har gått på skinner i flere år.

Løsningen for min søster var litt annerledes (og jeg tror ikke at jeg anbefaler det). Hun kjøpte seg en gedigen postkasse med lås. Postkassen er på min høyde, og hun gjorde det for at postmannen ikke skulle se hvor mye post det lå der. Min søster lar da andre åpne posten sin, for hun tør rett og slett ikke. Så noen ganger i året må jeg bort til henne for å ta en skikkelig sorteringsrunde. Hun får det litt bedre med seg selv hvis hun er den som slipper å åpne konvoluttene.

Skrevet

TS,

Hør på meg :)

Jeg hadde det som deg, ingen stor gjeldsslave, bare surrete av meg når det gjaldt regninger.

Gå inn i nettbanken og lag deg en konto som heter lønnskonto.

Her flytter du inn lønna di på lønningsdag. Etterhvert som du trenger penger, flytt over et tusen, el to tusen til din brukskonto.

Når du står i butikken og føler for et impulskjøp så lover jeg at du tenker to ganger..for du har jo self ikke nok penger på konto akkurat denne dagen, men penger har du alikevell..på din lønnskonto. Det er en god følelse av kontroll! (Jeg trøsteshoppet unna alle pengene mine før...)

deretter setter du opp sparekonto, feks mikrospar. Da sparer du hver gang du drar kortet. Deilig det og..

Du kan sette navn på kontoene dine feks:

ala sparekonto ferie..

sparekonto Julegaver..

sparekonto nød ;)

sparekonto Ola's konfirmasjon feks!(min fadderunge konfirmerer seg til våren..jeg har satt opp en sparekonto da jeg har bestemt meg for å gi ham to tusen kr. jeg har 5 -6 mnd på meg, så da trekker den automatisk 345 kr pr måned. slipper å tenke på det i det hele tatt..Veldig deilig :)

Du kan lage flere sparekontoer til hva du skulle trenge.

JEg har nettop startet med dette og jeg har spart 10 000 kr denne måneden! Lønna kommer på mandag! Jeg er supergira på å spare mere neste måned, basillen har bitt meg..

Det er bare å sette i gang! :)

Skrevet

Masse fine råd her! Jeg har ikke dette problemet men vet hva det vil si å ha en irrasjonell angst for noe som kanskje ikke burde være noe å være redd for... :sjenert::fnise:

Det er mange som har det sånn som deg i forhold til regninger.

En ting det kan være lurt å tenke på, er at banker, telefonselskap etc foretar en kredittsjekk av nye kunder. Her vil du få trøbbel dersom du har endel betalingsanmerkninger.

Du KAN ta kontrollen over skrekken din! Tenk at du er flink og ryddig, og har full kontroll! Du har en ti tusen ganger bedre økonomi enn mange andre, som sliter med kredittgjeld osv.

:jepp:

Skrevet

Synes rådet om automatisk trekk er bra. Autogiro på alt du kan få, da trekkes regningene automatisk og du slipper å bekymre deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...