Holly Hobbie Skrevet 6. oktober 2003 #21 Skrevet 6. oktober 2003 Madame F, nå har jeg jo ikke sagt noe TIL henne og kommer ikke til å gjøre det...jeg misunner henne på en måte selvbildet hennes, men tror nok hun ikke er 100% ærlig med selg selv. Hun er av den typen som skal være best i alt, så da kan hun selvfølgelig ikke innrømme at hun har et problem. Noen mennesker skal liksom være verdensmestere og fikse alt, mens andre er de som tar imot hjelp og er mer åpne for hva andre mener (generelt, ikke nødvendigvis vektrelatert). Hun fikser også det aller meste, så jeg beundrer henne for det. Hun får være som hun vil, det er ikke det, tror grunnen til at jeg er litt bekymret er at jeg har venner man kan være åpne med om det meste - kjæresteproblemer, jobb og trening/kosthold, for å nevne noe - men sammen med denne venninnen må jeg være forsiktig når det gjelder kropp. Hadde vært lettere om hun kunne vært ærlig om sin egen situasjon, og heller sagt "jeg liker å være som jeg er" eller "jeg prøver å bli sunnere" enn å si "jeg er glad jeg er så slank"...det blir nesten litt komisk når man tror andre mennesker er blinde...
Gjest Anonymous Skrevet 6. oktober 2003 #22 Skrevet 6. oktober 2003 Bunner det ut i at hun har et bedre selvbilde enn det du har, og det "får hun ikke lov til" som overvektig ? : : sjokk : : Fordi hun er overvektig, og har godt selvbilde så juger hun for seg selv ? Tror du virkelig det ? Jeg mener,- det er jo en mulighet, men kan du være så sikker ? Må dere snakke så mye om kropp da ? Kan du ikke vente til hun tar det første skrittet ? Mulig at det er litt vanskeligere for henne enn det er for deg. Er hun blind for sin egen situasjon ? Kanskje hun faktisk trives som hun er og har det godt med seg selv ? Uansett,- la henne ta det første skrittet da. Lykke til
Gjest Madam Felle Skrevet 6. oktober 2003 #23 Skrevet 6. oktober 2003 enn å si "jeg er glad jeg er så slank"...det blir nesten litt komisk når man tror andre mennesker er blinde... Hva vet du om hva hun mener? Hva om hun mener selv at hun er slank? Hvorfor skal det være komisk? Eller det det ditt øye som bestemme hva som er slank og ikke?
punkyB Skrevet 6. oktober 2003 #24 Skrevet 6. oktober 2003 Vet du noe særlig om å være overvektig du PunkyB ? Forsvarsposisjon meg i ####..... Jeg er ingen sylfide - men veldig overvektig er jeg nok ikke. Men jeg må vel få lov til å svare for det ? Når ble 10 kg for mye helsefarlig ???? Det er helsefarlig å være kraftig overvektig! Sykelig ovevekt. Ikke å ha noe overvekt til moderat overvekt. Hva mener du bør være normalen da ? Bekymring og bekymring,- her virker det for meg mer som om førstemann er mer beklemt over at hennes venninne er "overvektig"...... Dvs. er stor. Og det er jo forferdelig stygt og skamfullt da ? Det å være størrelse 42/44,- HVA er galt med det ? Vet der er deg og ikke din venninne som var det, men likavæl! Den mest "normale" størrelsen sies dessuten å være 40 for norske kvinner. Lurer også på hva høyden til den venninnen er.... Til du som skrev først,- fokuser heller mer på å være litt i aktivitet med venninnen din, inviter henne på en sunn, næringsrik, men GOD middag, og liknende. Ikke gidd å fokusere på slanking. Det er det verste du kan gjøre! Og så gjentar jeg en ting som flere har sag her : De fleste overvektige - er smertelig klar over det. Det er vel ikke nødvendig å "gni det inn", selv om man egentlig bare prøver å være snill. Litt empati er på sin plass.... Nå snakker jeg rett fra levra her og kan sikkert sees som litt frekk, ikke meninga.... Svare generelt på dette siste. Nå har hun som startet innlegget faktisk ikke sagt noe til vedkommende - hun spør om råd hvordan hun evnt. skal gjøre det. Er sikker på at hvis hun får nok argumenter mot så vil hun droppe å si noe også. Jeg synes det er et sunt tegn at man bekymrer seg for venner - fatter ikke hvordan dere kan oppfatte dette annerledes. Selvsagt vet de fleste selv om de er overvektige eller ei. Hun som spør her har opplevd det samme igjen - og ønsker evnt. å kunne hjelpe venninnen hvis hun vil. En måte å hjelpe er jo da å få hene med på trening som både du og mange andre nevner. Helt greit at du snakker fra levra forøvrig. Det innlegget jeg reagerte mest på var det supersarkastiske hvor hovedinnlegget ble klippet opp og kommentert.
Gjest Anonymous Skrevet 6. oktober 2003 #25 Skrevet 6. oktober 2003 Det var også Diva ikke innlogget... glemmer at jeg ikke logga inn i stad :oops:
Gjest Turi Skrevet 6. oktober 2003 #26 Skrevet 6. oktober 2003 Madame F' date=' nå har jeg jo ikke sagt noe TIL henne og kommer ikke til å gjøre det...jeg misunner henne på en måte selvbildet hennes, men tror nok hun ikke er 100% ærlig med selg selv. Hun er av den typen som skal være best i alt, så da kan hun selvfølgelig ikke innrømme at hun har et problem.[/quote'] Kan det være at hun ikke har et problem? Kan det være at hun har funnet ut at hun ønsker å kunne kose seg med kake istedet for å være på slankern eller være livsstilsfreak som sin mann? Kan det være at du dømmer henne til å ikke kunne være fornøyd fordi du ikke ville vært det om du så ut som henne? Så lenge hun spiser SAMMEN med deg, og ikke overspiser alene, kan jeg ikke se at dette er et problem. Og uansett hvor høy eller lav hun er, så er ikke str. 44 overvektig. Noen har kanskje behov for å kalle det lubben, eller tykk eller til og med fet -men det er pga vårt ønske om å sette andre mennesker i bås. Er hun sunn da? Utover at hun spiser sjokolade på venninnetreff/Fjelltur (ville aldri drømme om å reise på fjellet uten sjokolade jeg da..... selv om jeg er konstant på slankern ) Hvorfor det? Fordi du syns hun er tykk og du er tynnere, men allikevel mer fokusert på å bli enda tynnere? Eller fordi hun reagerer negativt på det?
Lalique Skrevet 6. oktober 2003 #27 Skrevet 6. oktober 2003 Oi..JEG er overvektig og slit mer med mat og følelser, men er glad for at jeg ikke har venninner som ønsker å forandre meg.. Med mindre hun selv ber om hjelp eller ønsker å snakke om det synes jeg du skal spørre deg selv hvorfor dere er venner, er det kanskje andre ting ved din venninne som er verdt å fokusere på? Du er sikkert en god venninne
Holly Hobbie Skrevet 6. oktober 2003 #28 Skrevet 6. oktober 2003 Hmm..jeg er tror nok ikke jeg skal si noe til henne. Jeg er ikke den typen som snakker om kroppsfasong til alle døgnets tider uansett, så det er ikke noe problem. Vi har nok av andre ting å snakke om. Denne tråden tok jo litt av, tydelig at mange føler seg tråkket på tærne. Jeg mente ikke å komme meg kroppsfascistiske holdninger, men bare filosoferte litt rundt dette med selvbilde kontra hva andre oppfatter. En av hennes venninner har også påpekt at hun har lagt på seg til meg (kun nevnt det en gang, det er ikke slik at vi baksnakker henne) så jeg tror ikke jeg er helt på jordet. Nok om det - det er jo hennes liv og hennes valg og jeg dømmer henne ikke for å være litt lubben. Hun er en god venninne, det er det viktigste.
Quinden Skrevet 6. oktober 2003 #29 Skrevet 6. oktober 2003 Her er den som lurer på hva hun skal gjøre med hensyn til en god venninne. Kanskjer hun har kjent henne i mange år og har sett denne venninnen slankere og kanskje også i bedre humør, før hun fikk disse ekstra kiloene på seg? Kanskje hun bare vil hjelpe og ikke se venninnen ese ut og komme i dårlig form, så blir hun fader meg overhøvla av noen som har piggene ute. Rart noen i det hele tatt våger å spørre om råd her inne, for makan til overhøvling enn enkelte innlegg her nå er helt tragisk. Det er ikke tenåringer det er snakk om, men en person i 25 års alderen og da går det an å ta opp sånne ting, man er voksen og skal klare å takle hjelp fra en venninne i den alderen. Ære være venninnen med OM hun har et så befriende syn på seg selv om hun er overvektig, jeg har til gode å treffe sånne mennesker, de fleste skjuler sine følelser bak maten og er direkte misfornøyd med sitt eget selvbilde. Deriblant meg selv og som skrevet tidligere, tenk å ha en sånn venninne som bryr seg, det er nok av andre som fryder seg over venninnenes problemer.
Gjest Turi Skrevet 6. oktober 2003 #30 Skrevet 6. oktober 2003 Beklager om jeg har overhøvlet noen. Det var slett ikke meningen. Det var heller ikke meningen å angripe noen direkte. Jeg bare syns at venner er venner er venner - uansett kroppsvekt. Og om en god venn trenger hjelp, åpner de for det selv. NOe jeg ikke kan se at venninnen i dette konkrete tilfellet gjør. Er sikkert litt sår på det etter å ha fått mange stygge kommentarer om min aller beste venninne i mange år fordi andre syns hun er tykkere enn hun bør være. Bare vær forsiktig - det er lett å såre, og spesielt sårende kan kommentarer fra gode venner være.
-ida- Skrevet 6. oktober 2003 #31 Skrevet 6. oktober 2003 Jeg synes hun selv bør ta det opp, men spør hun hadde jeg vært ærlig. Hun har kanskje sine grunner til å gå litt opp i vekt nå. Jeg har selv veid over 90 og vet hvordan det er. Men til slutt er det bare hun som kan gjøre noe med det. Du kan ikke slanke henne
Lilly Skrevet 6. oktober 2003 #32 Skrevet 6. oktober 2003 Jeg har selv en del kilo for mye, men er heldigvis på vei ned. Må si at jeg absolutt foretrekker venner som faktisk bryr seg om meg og helsen min og som faktisk kan gi med en vennlig dytt i siden om det er noe. Det spørs selvfølgelig hvordan man sier det, men jeg er overhodet ikke redd for at det i dette tilfelle skal skje noen overtramp. Det er jo ingen tvil om at du trår varsomt. Str 44 og 163 cm er kanskje ikke helsefarlig overvekt, men det spørs jo om dette er en utvikling som har stoppet da, eller om den foreløpig bare har kommet til str 44. Hvis dette er under utvikling så vil det være en fordel for henne å få snudde den nå fremfor å gjøre det når hun har nådd str 54. Som oftest så ligger det noe følelsesmessig bak når folk overspiser om det så bare er på godterier eller også på mat. Så kanskje en jenteprat om hvordan dere egentlig har det i livene deres, sånn bortsett fra vekt, kan være en idè. Som andre også har sagt: prøv å være i litt aktivitet når du er sammen med henne. Om ikke annet så spør om hun blir med å gå tur fordi du føler for litt frisk luft. Vil hun ikke være med første gangen, så gå gjerne alene, slik at hun slipper å føle at du foreslo det bare for å "lufte" henne. Siden du selv vet at du må være aktiv for å holde vekten nede så vil jo turen være bra for deg også. Kan ikke si jeg på noen måte har fått inntrykk av at du er en venninne som nekter å godta henne som hun er, ei heller som vil ha henne tynn for din egen del. Fortsett å bry deg om henne slik du gjør du. Venner som bryr seg er en fantastisk ting. Det er stor forskjell på å bry seg OM og å bry seg MED. Å bry seg OM er bare bra!
Gjest Kittymonster Skrevet 6. oktober 2003 #33 Skrevet 6. oktober 2003 Tusen takk for svar, Lilly og andre som ikke tror jeg er verdens verste venninne! Begynte nesten å lure litt selv...men jeg husker selv fra da jeg var litt lubben, at ingen (bortsett fra mamma) sa at jeg kunne hatt godt av å gå ned litt. "Du er akkurat passe", sa venninnene mine - men jeg har sett bilder i ettertid hvor jeg ser at jeg var nok litt mer enn "passe". Men det er merkelig hvordan folk kommenterer det når man har gått ned...og jeg fikk mange komplimenter, noe som tyder på at de nok hadde syntes at jeg var litt lubben før. Men på den annen side - hadde en av mine tynne venninner sagt noe til meg før jeg hadde gått ned, så hadde det sikkert såret. Derfor skal jeg ikke konfrontere henne, men heller gjøre som mange her foreslår; ta henne med ut på tur, lage sunn mat og ellers ikke legge meg oppi vkten hennes medmindre hun tar det opp.
Gjest sexysadie Skrevet 6. oktober 2003 #34 Skrevet 6. oktober 2003 ps. Hun er ca størrelse 44 tror jeg' date=' og 163 cm høy. Hun er nok ikke livstruende overvektig, heldigvis. Selv er jeg (vanligvis) str. 38 og 174 cm høy (vi ser nok litt ut som helan og halvan sammen!)[/quote'] Marilyn Monroe brukte størrelse 42 og ble regnet som svært slank; i dag hadde hun nok fått beskjed om å slanke seg 10 - 15 kg.
Champagne Skrevet 7. oktober 2003 #35 Skrevet 7. oktober 2003 Jeg synes også det er feil å kalle en person som er over 170 cm og bruker str 42 som lubben. Jeg bruker 42 nedentil og 36-38 oventil, og nei, jeg er ikke tynn, men er ikke lubben heller. Det som sjokkerte meg mest med innlegget er at du nevner det der med hennes selvtillitt, at du synes det er rart at hun som i dine øyne er tykk kan ha det. Jeg som altså i dine øyne er lubben burte altså sitte hjemme og føle meg stygg og feit og ikke synes noe særlig om meg selv?? Selv om man veier 200 kg kan en da ha god grunn til å ha god selvtillitt, alt handler ikke om kropp. Jeg har høy selvtillitt, ikke bare pga kroppen min, men på grunn av at jeg liker fjeset og håret mitt, og fordi jeg vet jeg har endel også inni hodet. Kanskje er ikke rumpa favorittdelen av meg, men jeg har da alt mulig annet å ha god selvtillitt over! Du sier at hun er pen, jeg kan ikke helt forstå deg altså. Jeg ville ikke sagt noe men vært glad for at hun til trass i sin "lubne" kropp er glad i seg selv.
Diva Skrevet 7. oktober 2003 #36 Skrevet 7. oktober 2003 Flott innlegg, Champagne! Bøyer meg i støvet for disse ordene :D
LadyLiss Skrevet 7. oktober 2003 #37 Skrevet 7. oktober 2003 Jeg synes mange her inne er fæle til å vri og vende på ting og tillegge andre folk meninger! Slik jeg oppfatter det dreier dette seg om ei som har kjent venninna si lenge og som kjenner henne godt, som lurer på om hun innerst inne har det litt vanskelig med kroppen sin. Når man kjenner hverandre godt er man i stand til å se slike ting, ofte uten at hovedgrunnlaget ligger i hva man nøyaktig sier og gjør. Jeg regner derfor med at det faktisk er grunn til bekymring. (Og da snakker jeg ikke om å dø av 10 kg over normalen, jeg snakker om å ha det bra psykisk.) Hovedpoenget er ikke om venninna er farlig overvektig eller ikke. Det handler heller ikke om at forfatter av innlegget har problemer med/ skjemmes over utseendet til venninna si. Det er også en grunn til at hun lufter tanken her, nemlig at hun ikke vil si noe som kan såre. Kritikk er bra, men a) vær konstruktiv og B) ha litt tillit til at forfatter av innlegget ikke er steindum! Over til saken: -Gi det litt tid, se an situasjonen samtidig som du er oppmerksom. -Kanskje spørre hva mannen hennes mener? -Som flere andre har sagt, ikke fortell henne at hun er overvektig. -Lytt. -Vær bombesikker på at hun ikke trives 100% med seg selv pga vekten, før du gjør noe konkret rettet mot slanking. Det er masse fornuftige råd på tråden her, om du orker å sile av all gørra :blunke: Synes det er fint at du bryr deg, jeg.
Frk. Pepper Skrevet 8. oktober 2003 #38 Skrevet 8. oktober 2003 Nå har jeg sittet å lest igjennom svarene på "spørsmålet" ditt Kitty, og jeg må si jeg ble glad da jeg endelig kom til svaret du har fått fra Lilly. Jeg er sjøl en av de som både etter egen oppfatning og legens mening hadde hadde veldig godt av å ta av meg noen kilo, og jeg skulle så gjerne ønske at jeg hadde en venninne som deg Kitty. En som faktisk tørr å bry seg og som klarer å ta opp dette vanskelig vektspørsmålet. Av egen erfaring veit jeg at det det veldig lett å være litt for "tøff i trynet" når man snakker om seg sjøl. Jeg veit at jeg sjøl har lett for å late som om ting er mye bedre enn de egentlig er når det kommer til egen form, både fysisk og psykisk. Tror ikke det er mange av mine nærmeste som har skjønt at jeg faktisk fra tid til annen har det ganske jævli' når jeg ser på kroppen min og tenker på utseende mitt, og jeg skulle blitt så jublende glad om en venninne hadde sett hva som foregår inni meg og tatt tak i saken. Det er ikke alltid like lett å fortelle andre hvordan man har det og rett og slett be om hjelp når man trenger det. Men dette er selvsagt veldig individuelt. Føl deg frem, gjør som det tidligere er nevnt her. Avtal f.eks en fast dag i uka for å gå tur sammen, server "riktig" mat når dere spiser sammen og prøv etterhvert å bringe samtalen inn på hvor vanskelig det kan være å ha endel kilo ekstra. Ettersom dette er en god venninne, merker du sikkert fort om dette er noe hun ønsker å snakke mer om........ Lykke til!! Det er bedre å "bry seg" en gang for mye enn en gang for lite.... Hilsen Frk. Pepper
birgitte242 Skrevet 8. oktober 2003 #39 Skrevet 8. oktober 2003 ærlig talt synes jeg det er grovt utidig å blende seg opp i hva hun veier. du burde sette deg ned og tenke over hvordan du kan lære noe av hennes sunne selvbilde' date=' burde du![/quote']
Lilly Skrevet 8. oktober 2003 #40 Skrevet 8. oktober 2003 Jeg synes også det er feil å kalle en person som er over 170 cm og bruker str 42 som lubben. Hvem var det som hadde disse målene og ble kalt lubben da? Har jeg oversett noe? Eller er det andre som ikke har lest godt nok? Eksempelet jeg uttalte meg om var 163 og str 44. Og ut fra egen høyde og vekt så kan jeg i hvertfall si at det ikke er å være slank. Men nå er det heller ingen som krever at hverken denne venninnen eller andre skal være slank. Det handler om å bry seg OM en nær venninne. Stå på Kittymonster, fortsett å ha omtanke for venninnen din. Følg evt de rådene DU føler er brukende, det er tross alt du som kjenner henne, og ikke la deg affisere av kritikk som går på at du ikke ønsker hennes beste.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå