Gjest Kittymonster Skrevet 6. oktober 2003 #1 Skrevet 6. oktober 2003 Jeg er litt bekymret for en venninne av meg. Hun har alltid vært litt kraftig, men nå begynner hun å bli ganske rund. Likevel virker det ikke som om det bryr henne. Hun kler seg i tettsittende klær som er minst ett nummer for små, spiser godteri og kaker etc. uten den minste blygsel og påstår at hun er slankere nå enn for noen år siden! Det hele virker litt rart på meg. Kjæresten hennes er helsefreak og rører aldri usunn mat, så det er mulig det er en slags trass i henne som gjør at hun gjør det motsatte. Dette er jo egentlig ikke mitt problem, men jeg tenker både helsemessig sett og utseendemessig så ville hun hatt det bedre hvis hun veide 10 kilo mindre. Det er vel ikke egentlig min oppgave å bry meg, men jeg har selv veid 15 kilo mer enn jeg gjør nå og jeg husker at jeg alltid lot som om jeg var fornøyd med meg selv, selv om jeg innerst inne ville gjort alt for å være slank. Nå som jeg er str. 38 isteden for 42/44 er det mye enklere med klær, trening går lettere, jeg er mindre syk etc. Jeg vet hvor vanskelig det er å slanke seg, og det er jo verre jo mer overvektig man er. Er det virkelig noen unge kvinner i vårt vestlige samfunn som trives som lubben? Jeg tror min venninne helst ville vært tynnere, men kanskje hun ikke orker å legge om livsstilen og derfor foretrekker å ignorere badevekten? Hvordan bør jeg gå frem? Jeg kunne aldri sagt rett ut til henne at jeg synes hun har lagt på seg, til det er jeg for diskret. Det er kanskje galt av meg å ville hjelpe, men hun ville vært en veldig pen jente og sikkert hatt mer overskudd hvis hun levde sunnere.
Gjest gjest1 Skrevet 6. oktober 2003 #2 Skrevet 6. oktober 2003 Så lenge hun er fornøyd med seg selv, er det jo bra. Hva hun spiser eller hvordan hun ønsker å leve er vel hennes problem. Kan jo hende typen hennes nevner det i steden, i og med at du sier han er er helsefreak. Hadde ikke sagt noe, for det er veldig sårende å høre sånne ting...
Lillebi Skrevet 6. oktober 2003 #3 Skrevet 6. oktober 2003 Jeg ville oppmuntret henne til å bli med deg og trene. Og så være påpasselig med at dere spiser sunn mat når dere er sammen. Salater, grønnsaker til dipp etc. Ikke spis kosemat som premie når dere er sammen - gå tur, på kino eller en annen aktivitet. Men det må gå an å si til henne at hun ser kraftigere ut enn hun gjorde før. Kanskje det har noe med klesstilen å gjøre? Men er hun fornøyd med seg selv og ikke stenger seg ute fra sosiale aktiviteter så kan hun vel være litt i fred. Det viktigste er at hun er i godt humør og har det bra med seg selv!
Gjest Anonymous Skrevet 6. oktober 2003 #4 Skrevet 6. oktober 2003 Dette er jo egentlig ikke mitt problem' date=' men jeg tenker både helsemessig sett og utseendemessig så ville hun hatt det bedre hvis hun veide 10 kilo mindre. Det er vel ikke egentlig min oppgave å bry meg, men jeg har selv veid 15 kilo mer enn jeg gjør nå og jeg husker at jeg alltid lot som om jeg var fornøyd med meg selv, selv om jeg innerst inne ville gjort alt for å være slank.[/quote'] Hvordan kan du vite at din venninne vil føle/føler det samme som deg? Slutt å bry deg med hva din venninne veier og fokusér heller på den personen hun er. Selv om du følte deg uvel med å være overvektig er det ikke sikkert alle andre gjør det samme. Sorry om jeg svarer litt skarpt, jeg er selv overvektig og sliter med spiseforstyrrelser, jeg kunne ønske folk brydde seg litt mer om MEG og mindre om fettet mitt
Nilma Skrevet 6. oktober 2003 #5 Skrevet 6. oktober 2003 spiser godteri og kaker etc. uten den minste blygsel Fysjom! Hun burde absolutt skamme seg, ja! Det er vel ikke egentlig min oppgave å bry meg Du sier ikke det! selv om jeg innerst inne ville gjort alt for å være slank Selvfølgelig, det er jo det viktigste av alt! isteden for 42/44 Ja, det er jo helt ENORMT! Er det virkelig noen unge kvinner i vårt vestlige samfunn som trives som lubben? Kan jeg aldri tenke meg til. Hvordan bør jeg gå frem? Hva med å passe dine egne saker?
Quinden Skrevet 6. oktober 2003 #6 Skrevet 6. oktober 2003 Jeg syns det er flott at du som venninne er bekymret for henne jeg. Tror nok ikke hun er så fornøyd med seg selv som hun gir uttrykk for. Hvis du er en veldig god venninne, ville jeg sagt det som du har nevnt, men da MÅ det være sånn at det virkelig er snakk om overvekt. Jeg kjenner til det problemet, med for mange kg, en kommer til et stadiet der en ikke ser ende på vektproblemene og fråtser i usunne kaloribomber, da har en gitt opp så si det på en fin måte, hjelpe henne gjerne med å komme igang med trening, så skal du se at hun får smaken på det. Hadde jeg bare hatt sånne venninner som hadde sett mitt problem, men de har gjort mye for å skåne meg for sannheten, den kan jo være brutal, men kommer det fra rett person, så går det sikkert kjempebra. Lykke til!
punkyB Skrevet 6. oktober 2003 #7 Skrevet 6. oktober 2003 Det er jo typisk at man går rett i forsvarsposisjon med en gang. Her uttrykker hun faktisk bekymring for sin venninne - og spør om råd til hvordan hun skal håndtere saken. Det er faktisk ganske helsefarlig å være overvektig. Hun kan ha spiseproblemer , psykiske problemer ELLER hun bare liker å spise. Det må kunne være lov til å spørre henne om det er noe man kan hjelpe med HVIS hun ønsker det ? Da er spm. hvordan man kan gjøre det best.
L@dy Skrevet 6. oktober 2003 #8 Skrevet 6. oktober 2003 Du skriver at det virker som om hun ikke bryr seg med det, og da kan det jo være hun har det helt flott. Om hun har lagt på seg sånn at du er bekjymret over helsen henes så ville jeg kanskje sagt noe. Men så er det jo det om hvor direkte en skal si det. Er veldig typisk jentete å gå rundt grøten. En tidligere kompis av meg sa til ei venninne av han at "du har jammen blitt rundere siden sist". :o Siden de bodde på forskjellige steder av landet var det ikke ofte de treffes. Hun ble jo selfølgelig dødelig fornærmet. Og dette måtte han ha litt hjelp med å bli forklart hvorfor. I hans øyne var det ikke værre å si at hun hadde lagt på seg enn at noen sa det var sol ute. Fakta var fakta liksom. Men noen mnd seinere så var han påpasselig med å fortelle hvor slank og fin hun såg ut. Men jeg skjønner jo hvorfor det er vanskelig å si det direkte til henne. Kvinner tenker vel ofte at hele kvinnelighet vises i antall kg. Men du kan jo prøve å få henne med på trening, gå en tur om kvelden. Rett og slett prøve å få henne med på en litt sunnere livstil.
Gjest Turi Skrevet 6. oktober 2003 #9 Skrevet 6. oktober 2003 Syns du skal være forsiktig med hvor du går hen her. De aller fleste overvektige mennesker er fullstendig klar over at de er overvektige, og trenger ingen til å fortelle dem det. Dersom hun er en 42/44, er hun vel dessuten ikke medisinsk overvektig - bare litt større enn idealet i dag? Ja, det FINNES faktisk mennesker som trives med kroppen sin selv om de ikke er sylfider. Jeg kjenner flere..... Min aller beste venninne er sterkt overvektig og har vært det lenge. Jeg snakket aldri med henne om dette, fordi hun ikke la opp til det. Og når hun ikke får klær i vanlige butikker, trenger jeg ikke FORTELLE henne at hun er overvektig - det vet hun. Og det er hennes ansvar. Først etter at hun fortalte meg hvor mye det plaget henne, har vi snakket om det. Og gjort noe med det. VI har trent sammen, og vi har gått turer sammen. Hun har hatt tvangsrapportering av vekt til meg ukentlig etc. Mye hjalp i korte stunder, men skjærte seg etterhvert - som de fleste slankekurer. Og når hun fortalte meg at hun hadde sprukket, har ikke jeg sittet og insistert på at hun skal spise gulerøtter når hun har villet ha is. Hun er et voksent menneske som styrer seg selv. Nå har hun (dessverre og heldigvis) fått en (relativt ufarlig) fedmerelatert sykdom som gjør at hun får en god del støtte/hjelp fra helsevesenet. Dette har gjort at hun legger om livsstil (istedet for å slanke seg) og hun er på vei til et sunnere liv helt uten min hjelp, men med min fulle støtte. Poenget mitt: Voksne mennesker må bestemme seg selv. Ingen trenger å høre at de er overvektige - de vet det. Og det kan være vondt å bli minnet på at alle andre tenker på dem som det hele tiden. Ikke henvend deg til din venninne om dette før hun er klar for å ta i mot evt. hjelp fra deg.
Gjest Shivani Skrevet 6. oktober 2003 #10 Skrevet 6. oktober 2003 Jeg reagerer også på det at du beskriver at hun bruker str. 42/44, og er så overvektig at det burde være et problem. Hvor høy er hun da? Jeg skal ikke si så mye om dette bortsett fra at det er et vanlig psykologisk fenomen at personer som har slanka seg føler seg "frelst" og også vil at andre skal gjøre det samme som dem. (Jeg sier IKKE at medisinsk overvekt ikke er skadelig, men for at det å bruke str. 42/44 i klær skal kvalifisere må hun være virkelig lav).
Gjest Vanessa Skrevet 6. oktober 2003 #11 Skrevet 6. oktober 2003 Poenget mitt: Voksne mennesker må bestemme seg selv. Ingen trenger å høre at de er overvektige - de vet det. Og det kan være vondt å bli minnet på at alle andre tenker på dem som det hele tiden. Ikke henvend deg til din venninne om dette før hun er klar for å ta i mot evt. hjelp fra deg. Nemlig!
Fat Sally Lee Skrevet 6. oktober 2003 #12 Skrevet 6. oktober 2003 Vil bare be visse brukere lese åpningsinnlegget før de svarer: Nå som jeg er str. 38 isteden for 42/44 er det mye enklere med klær, trening går lettere, jeg er mindre syk etc. Det er altså ikke venninnen som bruker str. 42/44. Forfatteren av åpningsinnlegget bruker seg selv som eksempel. Venninnen er sannsynlig vis større. Tilbake til tema: Personlig synes jeg du bør gå foran med et godt eksempel, og kanskje få henne med på trening/gå turer etc. Kanskje du burde forsøke å hinte litt forsiktig om hvor godt du selv fikk det etter at du hadde slanket deg? Jeg synes du virker som en god venn, som bryr seg såpass om venninna di at du ønsker å hjelpe henne.
Nigella Skrevet 6. oktober 2003 #13 Skrevet 6. oktober 2003 Jeg skal ikke si så mye om dette bortsett fra at det er et vanlig psykologisk fenomen at personer som har slanka seg føler seg "frelst" og også vil at andre skal gjøre det samme som dem. Det stemmer faktisk.... :oops: Sånn har jeg hatt det, men jeg har hatt vett nok til å skjønne det FØR jeg har åpnet kjeften og begynt å predikere. Har hatt fryktelig lyst til å dele "min nye religion" med alle andre slik at vi alle kan bli frelst!!!! Blir helt flau av meg selv når jeg tenker på det... Er det ikke fare for helsen til venninna di, så legg deg ut av det!
Holly Hobbie Skrevet 6. oktober 2003 #14 Skrevet 6. oktober 2003 Takk for respons, både positivt :D og negativt :-? Okay, jeg skjønner de som synes jeg er virker litt kroppsfiksert - det har ikke noe å si for meg hvordan hun ser ut, grunnen til at jeg skrev det jeg skrev var for a) få tips om hvordan man kan hjelpe henne i gang til en sunnere livsstil og B) for å finne ut om andre har opplevd det samme. Selv om hun er en god venninne av meg må jeg inrømme at hun er litt snål da hun utad virker som å ha mye bedre selvtillit enn det realiteten skulle tilsi - dvs. hun er go og rund men kommer ofte med kommentarer som "jeg skal bare ha ett kakestykke til, må jo holde den slanke linje". Det er da jeg begynner å lure litt. Ofte når vi møtes spleiser vi og jeg tar med f.eks. snacks. Jeg tok med nøtter, grønnsaker og en sunn dipp en gang, og da var jeg liksom "på slankern" og hun viste tydelig sin skuffelse. Men jeg er faktisk opptatt av å holde meg slank (ikke fanatisk på noen måte) og derfor er det ikke alltid så lett å finne på noe med henne - mengder av godsaker er alltid en viktig del av sosialt samvær for henne. Tilmed tur på fjellet - da er det godis eller boller som blir tatt frem. Jeg har selv ikke verdens største viljestyrke, og for henne virker det som det er "fy fy" å prøve å holde seg unna søtsaker (eller bare å ta en luten sjokoladebit isteden for hele sjokoladen). Da får jeg inntrykk av at jeg gir henne dårlig samvittighet, og det er ikke så kult. Ja ja. Vi har alle våre rare sider. Det er mulig hun er i forsvarsposisjon pga. den utrolig helsebevisste kjæresten hennes. Jeg kan jo kanskje prøve å være et godt eksempel og ikke gi etter for godtepresset hennes, så kanskje hun skønner det selv etter hvert. Man kan jo ikke forandre andre mennesker - husker selv at mamma bl.a ymtet frempå om min vekt, og jeg reagerte ofte med å spise mer istedet for å ta imot hjelp. Det var ikke før jeg begynte å bli lei av å se en lubben jente i speilet og fant ut at jeg kunne fakisk gjøre noe med det, at jeg slanket meg (fornuftig og gjennom lang tid!). Men det er vanskelig å holde seg slank, tror alltid jeg vil måtte være obs på at jeg legger på meg lett. Kittymonster (som også kan være et Cookiemonster av og til)
Holly Hobbie Skrevet 6. oktober 2003 #15 Skrevet 6. oktober 2003 ps. Hun er ca størrelse 44 tror jeg, og 163 cm høy. Hun er nok ikke livstruende overvektig, heldigvis. Selv er jeg (vanligvis) str. 38 og 174 cm høy (vi ser nok litt ut som helan og halvan sammen!)
ivanka Skrevet 6. oktober 2003 #16 Skrevet 6. oktober 2003 størrelse 44 dreier seg ikke om helseskadelig overvekt med mindre din venninne er 1.50 høy. ærlig talt synes jeg det er grovt utidig å blende seg opp i hva hun veier. du burde sette deg ned og tenke over hvordan du kan lære noe av hennes sunne selvbilde, burde du!
Pusekatt Skrevet 6. oktober 2003 #17 Skrevet 6. oktober 2003 ærlig talt synes jeg det er grovt utidig å blende seg opp i hva hun veier. du burde sette deg ned og tenke over hvordan du kan lære noe av hennes sunne selvbilde' date=' burde du![/quote'] Jeg synes det er flott av hun uttrykker bekymring og omtanke for sin venninne, jeg! Samtidig er dette med vekt et veldig følsomt tema hos mange jenter, så hun bør nok trå litt varsomt, heller gå foran med et godt eksempel (spise "sunn" snacks, mindre porsjoner sjokolade osv), hvertfall inntil venninnen sier noe selv.
Gjest Anonymous Skrevet 6. oktober 2003 #18 Skrevet 6. oktober 2003 Det er jo typisk at man går rett i forsvarsposisjon med en gang. Her uttrykker hun faktisk bekymring for sin venninne - og spør om råd til hvordan hun skal håndtere saken. Det er faktisk ganske helsefarlig å være overvektig. Hun kan ha spiseproblemer , psykiske problemer ELLER hun bare liker å spise. Det må kunne være lov til å spørre henne om det er noe man kan hjelpe med HVIS hun ønsker det ? Da er spm. hvordan man kan gjøre det best. Vet du noe særlig om å være overvektig du PunkyB ? Forsvarsposisjon meg i ####..... Når ble 10 kg for mye helsefarlig ???? Det er helsefarlig å være kraftig overvektig! Sykelig ovevekt. Ikke å ha noe overvekt til moderat overvekt. Hva mener du bør være normalen da ? Bekymring og bekymring,- her virker det for meg mer som om førstemann er mer beklemt over at hennes venninne er "overvektig"...... Dvs. er stor. Og det er jo forferdelig stygt og skamfullt da ? Det å være størrelse 42/44,- HVA er galt med det ? Vet der er deg og ikke din venninne som var det, men likavæl! Den mest "normale" størrelsen sies dessuten å være 40 for norske kvinner. Lurer også på hva høyden til den venninnen er.... Til du som skrev først,- fokuser heller mer på å være litt i aktivitet med venninnen din, inviter henne på en sunn, næringsrik, men GOD middag, og liknende. Ikke gidd å fokusere på slanking. Det er det verste du kan gjøre! Og så gjentar jeg en ting som flere har sag her : De fleste overvektige - er smertelig klar over det. Det er vel ikke nødvendig å "gni det inn", selv om man egentlig bare prøver å være snill. Litt empati er på sin plass.... Nå snakker jeg rett fra levra her og kan sikkert sees som litt frekk, ikke meninga....
Gjest Anonymous Skrevet 6. oktober 2003 #19 Skrevet 6. oktober 2003 Sistemann her var Diva ikke innlogget.....
Gjest Madam Felle Skrevet 6. oktober 2003 #20 Skrevet 6. oktober 2003 Det eneste jeg kan si er at jeg er glad jeg ikke har venner som deg. Hva skal en med uvenner etter når en har slike venner? Hvem har gitt deg retten til å bestemme hva din venninne skal spise og ikke spise? Vil hun spise hele sjokoladen så er det vel opp til henne. Pass på deg selv du, og la venninnen din være i fred. Dere som mener at hun er en god venninne som vil det beste for henne, er sikkert vant til å styre og kontrollere alt rundt dere, der alle må være slik dere er. Hva er det som gjør at mennesker må være like slanke hele horven? Hvem er det som bestemmer hvordan vi skal se ut? Jeg bestemmer over meg selv siden jeg er over 18, og hadde blitt fly forbanna om jeg hadde hatt en slik venninne. Eller rettere sagt hun hadde ikke vært en venninne.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå