Gå til innhold

Arbeidsavklaringspenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ifjor tjente jeg kr. 315.000,-.

Hvor mye kommer jeg da til å få i arbeidsavklaringspenger.?

Vet at man får 63% av det og da blr det slik:

315.000-37%=198.450,-

Men lenger enn dette kommer jeg ikke.

Hvordan regner man ut resten? Dager, skatt osv.

Hva blir dagssatsen da med en skatteprosent på 36%?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette lurer jeg også på!

Skrevet

Når du har mindre i inntekt skal du jo også skatte mindre :) Sånn ellers får man betalt for 5 dager i uken. Dvs du kan dele beløpet opp i ukedager/arbeidsdager per mnd.

Du får utbetalt penger hver 14 dag, så det vil si at du får betalt for 10 "arbeids"dager hver 14 dag.

Skrevet

Når du har mindre i inntekt skal du jo også skatte mindre :) Sånn ellers får man betalt for 5 dager i uken. Dvs du kan dele beløpet opp i ukedager/arbeidsdager per mnd.

Du får utbetalt penger hver 14 dag, så det vil si at du får betalt for 10 "arbeids"dager hver 14 dag.

Ok, så da blir det sånn?:

198.450 delt på 260 dager ( 52 uker x 5 dager = 260 )er lik 760,- og deretter minus skatt?

Skrevet

Jeg får arbeidsavklaringspenger, og skatter 36%, tror det er 36% automatisk når man får AAP?

En ting jeg derimot lurer på er, hvordan er det hvis man jobber som vikar og går på AAP i tillegg og blir gravid? Hvordan blir det med permisjonspenger da? Blir det det samme beløpet som man får i AAP penger, eller regner det sammen hvor mye man har tjent i arbeid og AAP tilsammen?

Skrevet

198.450 delt på 260 dager ( 52 uker x 5 dager = 260 )er lik 760,- og deretter minus skatt?

Det stemmer nok ganske godt, ja :) Det vil også si at du får 7600kr minus skatt hver 14. dag. Undersøk også på husbanken.no om du har krav på bostøtte i tillegg, bare i tilfelle.

Husk også å ringe skatteetaten for å oppgi den nye årsinntekten din så de kan endre dette med tanke på skatt :)

Skrevet

Jeg får arbeidsavklaringspenger, og skatter 36%, tror det er 36% automatisk når man får AAP?

En ting jeg derimot lurer på er, hvordan er det hvis man jobber som vikar og går på AAP i tillegg og blir gravid? Hvordan blir det med permisjonspenger da? Blir det det samme beløpet som man får i AAP penger, eller regner det sammen hvor mye man har tjent i arbeid og AAP tilsammen?

Jeg er på AAP og skatter bare 20%, du skal ikke skatte mer enn andre med samme inntekt som deg bare fordi du går på AAP :)

Skrevet

Det stemmer nok ganske godt, ja :) Det vil også si at du får 7600kr minus skatt hver 14. dag. Undersøk også på husbanken.no om du har krav på bostøtte i tillegg, bare i tilfelle.

Husk også å ringe skatteetaten for å oppgi den nye årsinntekten din så de kan endre dette med tanke på skatt :)

Takk for hjelpen :)

• 2 måneder senere...
Skrevet

Hvor mye kan man jobbe når man har aap penger? fks en stilling på 10-20 %? får og ikke miste trygda si?

Skrevet

Jeg lurer på :

Jeg søkte i starten av november.... viss jeg ikke får dem før i feb/jan får jeg etterbetalt fra den datoen søknaden ble tatt inn ? fikk beskjed at jeg måtte søke sosialpenger mens jeg ventet på vurdering av søknaden...

Skrevet

Du får etterbetalt, men mottar du sosialstønad i mellomtiden så vil det du har fått der bli trukket i fra det du får etterbetalt.

Skrevet

jeg søkte aap i midten av oktober, den er allerede klar og jeg fikk godkjent :)

Jeg sluttet å være sykemeldt den 12nov og fikk aap den 13nov. Får vel første utbetaling den 30nov.

Skrevet

Heldig du er :)

hvor i landet var dette?

Skrevet

Østfold ;)

Ble faktisk veldig overrasket da jeg fikk svar så fort. De sa det kom til å ta ca. 2 mnd. Men jeg var heldig :)

Skrevet

Nesten riktig.

Du tar først inntekten din og deler på 66%

315000/66%= 207900 kroner. Dette er beregningsgrunnlaget ditt.

Så tar du 207900 og deler på antall dager 260.

207900/260= 799 kroner som er dagsatsen din.

Denne ganger du opp med antall dager pr uke, og minus skatt. Hvis du har barn får du 27 kroner ekstra pr barn i tillegg pr dag.

Skrevet

Men for en som så vidt har tjent 100 000kr da? Da får ikke jeg mye utbetalt hvis jeg får arbeidsavklaringspenger.

Skrevet

Men for en som så vidt har tjent 100 000kr da? Da får ikke jeg mye utbetalt hvis jeg får arbeidsavklaringspenger.

Da får du utbetalt 2 ganger G, og en G er per i dag 74721.

Skrevet

OK. Så da vil jeg få ca. 9000kr i mnd? Men har bostøtte på 1300kr i tillegg da. Betyr det noe?

Skrevet

OK. Så da vil jeg få ca. 9000kr i mnd? Men har bostøtte på 1300kr i tillegg da. Betyr det noe?

Det betyr ikke noe hvis du får dette fra Husbanken.

Skrevet

Hvor mye kan man jobbe når man har aap penger? fks en stilling på 10-20 %? får og ikke miste trygda si?

Du kan jobbe opptil 60%, men du blir trukket i AAP per time du jobber. Så du får lønn fra vanlig arbeidsgiver for de timene du jobber (feks 30% per uke) og AAP fra NAV for de timene du ikke jobber (resterende 70% per uke), om du er med på tanken :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...