Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Er det noen greie sjeler der ute som vil idémyldre litt med meg?

Jeg trenger gode idéer, eventuelt problemstillinger til hva jeg kan skrive om i min bachelor. Faget er regnskap:) Jeg sitter skikkelig fast!

Takker så mye for all hjelp!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Masse som skjer innen regnskapsverdenen:)

Her er noen forslag:

-revisjonspliktens betydning for kvaliteten av regnskap: kost-nytte og skattemyndighetenes interesser. ekstern attestasjon

-revisjonsplikten vs bedret kvalitet av regnskapsførere

-internasjonal påvirkninger, IFRS i norske regnskaper. du kan se på en ifrs standard vs de norske reglene

-historisk kost vs virkelig verdi

-ulike avskrivningsmåter-hva viser best bruken og verdifallet?

-regnskap i kommunal og offentlig sektor-på vei bort fra kontantprinsippet?

-regnskap for små foretak-stilles det for mange krav og blir alle opplysningene brukt? unntakt for små foretak

-regnskapsmanipulasjon og regnskapsskandaler

-konsernrapportering

-egenkapitaltransaksjoner. fusjon, fisjon

-bokføringsregler: krav til regnskapssystem, fakturaprogram osv

-realisasjonsprinsippet innen skatteloven-forskjellig verdsettelse innen finansregnskapet og skatteregnskapet

dette var noen forslag, jeg vet ikke hva du interesserer deg for innen regnskap?

Skrevet

Masse som skjer innen regnskapsverdenen:)

Her er noen forslag:

-revisjonspliktens betydning for kvaliteten av regnskap: kost-nytte og skattemyndighetenes interesser. ekstern attestasjon

-revisjonsplikten vs bedret kvalitet av regnskapsførere

-internasjonal påvirkninger, IFRS i norske regnskaper. du kan se på en ifrs standard vs de norske reglene

-historisk kost vs virkelig verdi

-ulike avskrivningsmåter-hva viser best bruken og verdifallet?

-regnskap i kommunal og offentlig sektor-på vei bort fra kontantprinsippet?

-regnskap for små foretak-stilles det for mange krav og blir alle opplysningene brukt? unntakt for små foretak

-regnskapsmanipulasjon og regnskapsskandaler

-konsernrapportering

-egenkapitaltransaksjoner. fusjon, fisjon

-bokføringsregler: krav til regnskapssystem, fakturaprogram osv

-realisasjonsprinsippet innen skatteloven-forskjellig verdsettelse innen finansregnskapet og skatteregnskapet

dette var noen forslag, jeg vet ikke hva du interesserer deg for innen regnskap?

Tusen takk! Det var mange gode forslag! Så ikke svaret før nå, så temaet er valg til mva, noen forslag til problemstillinger der?:)

Skrevet

Tusen takk! Det var mange gode forslag! Så ikke svaret før nå, så temaet er valg til mva, noen forslag til problemstillinger der?:)

Innen mva er det selvsagt mange problemstillinger også, skal se hva jeg kommer på:

-justeringsregler, beregning, innberetning og regnskapsmessig behandling

-mva over landegrensene: import, eksport, utenlandske næringsdrivende med mva-pliktig omsetning (mva representasjon), reverse charge. mva refusjon for utenlandske næringsdrivende, privatpersoners import (reisegods, internetthandel), tax free osv

-formelle krav vedr bokføring, rapportering, krav til salgsdokument

-snudd avregning. vi har allerede dette ved kjøp av tjenester fra utlandet, men det er fremmet flere forslag om dette tilsvarende regler de har i Norge

-nytt nå er at kjøper kan bli stilt ansvarlig for skatt/avgift for selger ved kontantsalg

-uttaks MVA i byggenæringen

-Hvorfor ulike mva-satser og effekten på prisene? Her skal det være gjort studier som viser at fotjenesten av lavere matmoms gikk i lomma på kjøpmennene. dette grenser jo opp mot samfunnsøkonomi i forhold til priselastisiteter

-i et videre perspektiv: se på hvorfor mva er blitt en så effektiv og viktig inntektskilde for statene særlig i europa. Men ikke vanlig i USA. Her kan trekkes fram at de næringsdrivende må innberette og er en pengeinnkrever for staten for en avgift som skal belaste sisteleddet

-se på mva reglene i EU kontrak i Norge. I EU har de felles mva regler, det er ikke import/eksport innad i EU, mens norge står utenfor dette.

-nye regler om mva refusjon for frivillige organisasjoner

-mva på kultur og idrettsimrådet

-mva kompensasjon i kommunene og barnehager for å fremme konkurranse, men manglende regler innen staten gjør at budsjettering av kjøp fra private viser mva som en kostnad

-forholdsmessig fradrag

-og så har det vært mange dommer innen mva området, slik som porthusdommen, kristiansand dyrepark, bowlingdommen, sira kvina-dommen som de kanskje mest kjente

-outsourcing av tjenester i virksomheter som driver ikke mva-pliktig virksomhet. problemer i forhold til mva kan lett bli glemt ved omstrukutreringsprosesser men kan få stor betydning

-frivillig registrering av utleie bygg

-se på fradragsretten for inng mva og de begreningsinger som er lagt her. da kan du se å en del dommer som har vært på området.

Ellers anbefaler jeg deg å bla litt i mva-håndboken som ligger ute på skatteetaten sine hjemmesider. Vet ikke om jeg klarer å komme på mer nå. Uansett, lykke til. Si gjerne hva du velger å skrive om!

Skrevet

Innen mva er det selvsagt mange problemstillinger også, skal se hva jeg kommer på:

-justeringsregler, beregning, innberetning og regnskapsmessig behandling

-mva over landegrensene: import, eksport, utenlandske næringsdrivende med mva-pliktig omsetning (mva representasjon), reverse charge. mva refusjon for utenlandske næringsdrivende, privatpersoners import (reisegods, internetthandel), tax free osv

-formelle krav vedr bokføring, rapportering, krav til salgsdokument

-snudd avregning. vi har allerede dette ved kjøp av tjenester fra utlandet, men det er fremmet flere forslag om dette tilsvarende regler de har i Norge

-nytt nå er at kjøper kan bli stilt ansvarlig for skatt/avgift for selger ved kontantsalg

-uttaks MVA i byggenæringen

-Hvorfor ulike mva-satser og effekten på prisene? Her skal det være gjort studier som viser at fotjenesten av lavere matmoms gikk i lomma på kjøpmennene. dette grenser jo opp mot samfunnsøkonomi i forhold til priselastisiteter

-i et videre perspektiv: se på hvorfor mva er blitt en så effektiv og viktig inntektskilde for statene særlig i europa. Men ikke vanlig i USA. Her kan trekkes fram at de næringsdrivende må innberette og er en pengeinnkrever for staten for en avgift som skal belaste sisteleddet

-se på mva reglene i EU kontrak i Norge. I EU har de felles mva regler, det er ikke import/eksport innad i EU, mens norge står utenfor dette.

-nye regler om mva refusjon for frivillige organisasjoner

-mva på kultur og idrettsimrådet

-mva kompensasjon i kommunene og barnehager for å fremme konkurranse, men manglende regler innen staten gjør at budsjettering av kjøp fra private viser mva som en kostnad

-forholdsmessig fradrag

-og så har det vært mange dommer innen mva området, slik som porthusdommen, kristiansand dyrepark, bowlingdommen, sira kvina-dommen som de kanskje mest kjente

-outsourcing av tjenester i virksomheter som driver ikke mva-pliktig virksomhet. problemer i forhold til mva kan lett bli glemt ved omstrukutreringsprosesser men kan få stor betydning

-frivillig registrering av utleie bygg

-se på fradragsretten for inng mva og de begreningsinger som er lagt her. da kan du se å en del dommer som har vært på området.

Ellers anbefaler jeg deg å bla litt i mva-håndboken som ligger ute på skatteetaten sine hjemmesider. Vet ikke om jeg klarer å komme på mer nå. Uansett, lykke til. Si gjerne hva du velger å skrive om!

Her var det ikke rent lite stoff! Tusen takk! Vurderer å ta for meg det siste punktet ditt, men synes det er vanskelig å vite hva som er innenfor en regnskapsbachelor og hva som ikke er det. Men uansett vil jeg takke deg for å ha brukt så mye tid på å ramse opp punkter til meg, det varmer virkelig:) Kan poste problemstillingen når den er ferdig utarbeidet så får du se hva jeg har valgt:) Takk igjen!

Skrevet

Hei igjen!

Noen der ute som kunne hjulpet meg litt videre?

Vi har nå kommet frem til at vi vil se på serveringsbransjen (eventuelt andre bransjer hvis de er mer spennende) og hvordan de utnytter/bruker godt mva reglene. Høres dette greit ut? Eventuelt kom med forslag til annet innenfor temaet Mva og ulike bransjer..

Tusen takk:)

Skrevet

-Avgiftsreglene. Ny mva-lov. Fordelingsnøkler f.eks. Dette kan bli interessant siden en bedrift kan ha flere typer omsetning.

-Selskapsformer. Mange spekulerer der.

Mye annet ble nevnt over.

Skrevet

-Avgiftsreglene. Ny mva-lov. Fordelingsnøkler f.eks. Dette kan bli interessant siden en bedrift kan ha flere typer omsetning.

-Selskapsformer. Mange spekulerer der.

Mye annet ble nevnt over.

Kunne du forklare litt nærmere hva du mener med punktene dine? Jeg er ei stakkars ungjente som ikke har hatt om mva enda;)

Skrevet

Hei igjen!

Noen der ute som kunne hjulpet meg litt videre?

Vi har nå kommet frem til at vi vil se på serveringsbransjen (eventuelt andre bransjer hvis de er mer spennende) og hvordan de utnytter/bruker godt mva reglene. Høres dette greit ut? Eventuelt kom med forslag til annet innenfor temaet Mva og ulike bransjer..

Tusen takk:)

Hei,

jeg er den første som svarte deg denne tråden :)

Serveringsbransjen er jo litt av en utfordring...!

Mulige problemstillinger:

-uttaks MVA, dvs beregning av mva når ansatte og eier tar ut varer/mat fra lager, samme ved bespisning for de ansatte

-avgrensning av forskjellig mva sats: servering vs kunder som tar med seg maten

-svart omsetning, krav til kasseapparat, kasseoppgjør osv (se bokføringsforskriften)

-se på påstanden om at det er en tendens til manglende innbetaling av MVA innen serveringsbransjen: mange serveringssteder er enkeltpersonforetak og har dermed ikke revisjonsplikt, mange av de som er AS går konkurs osv og myndighetene taper dermed mva

-jeg vet skatteetaten har hatt en del bransjekontroller, da også mot serveringsbransjen. Du kunne jo kanskje prøvd å ta kontakt med dem for å høre litt generelt om dette og hvor mye de vil gi ut av informasjon om resultatene og metodene av kontrollen osv?

Skrevet

Hei,

jeg er den første som svarte deg denne tråden :)

Serveringsbransjen er jo litt av en utfordring...!

Mulige problemstillinger:

-uttaks MVA, dvs beregning av mva når ansatte og eier tar ut varer/mat fra lager, samme ved bespisning for de ansatte

-avgrensning av forskjellig mva sats: servering vs kunder som tar med seg maten

-svart omsetning, krav til kasseapparat, kasseoppgjør osv (se bokføringsforskriften)

-se på påstanden om at det er en tendens til manglende innbetaling av MVA innen serveringsbransjen: mange serveringssteder er enkeltpersonforetak og har dermed ikke revisjonsplikt, mange av de som er AS går konkurs osv og myndighetene taper dermed mva

-jeg vet skatteetaten har hatt en del bransjekontroller, da også mot serveringsbransjen. Du kunne jo kanskje prøvd å ta kontakt med dem for å høre litt generelt om dette og hvor mye de vil gi ut av informasjon om resultatene og metodene av kontrollen osv?

Tusen takk! Skulle virkelig ønske jeg hadde like mye kunnskap som deg! Da hadde jeg ikke hatt noe problem i det hele tatt.. Synes du dette er innenfor regnskap? Ble litt usikker på om jeg velger et tema som i utgangspunket er altfor på kanten av det jeg studerer.. Lurer på om jeg skal gå tilbake til de første punktene dine igjen:)

Skrevet

Hei! Nå har jeg sett igjennom lista de på nytt og vurderer;

"ulike avskrivningsmåter-hva viser best bruken og verdifallet?"

Tror du dette er et tema som kan dras ut i en bachelor-oppgave? Føler at dette er et altfor lett tema i forhold til at det skal skrives en del sider, men nå vet ikke jeg alt om avskrivninger.

Tusen takk for hjelpa:)

Skrevet

Hei! Nå har jeg sett igjennom lista de på nytt og vurderer;

"ulike avskrivningsmåter-hva viser best bruken og verdifallet?"

Tror du dette er et tema som kan dras ut i en bachelor-oppgave? Føler at dette er et altfor lett tema i forhold til at det skal skrives en del sider, men nå vet ikke jeg alt om avskrivninger.

Tusen takk for hjelpa:)

Når noen kan skrive en doktograd om avskrivninger bør jo du klare å skrive en bacheloroppgave:

http://paraplyen.nhh.no/paraplyen/pressemeldinger/ny_doktorg2

Interessant med avskrivniner sett i forhold til virkelig verdi/verdistigning, for å vise bruken/verdifall, samt nye regnskapsstandarder med IFRS osv.

Skrevet

Når noen kan skrive en doktograd om avskrivninger bør jo du klare å skrive en bacheloroppgave:

http://paraplyen.nhh.no/paraplyen/pressemeldinger/ny_doktorg2

Interessant med avskrivniner sett i forhold til virkelig verdi/verdistigning, for å vise bruken/verdifall, samt nye regnskapsstandarder med IFRS osv.

Har lest igjennom en artikkel skrevet med utgangspunkt i denne doktorgraden, og det virker veldig interessant:) Tusen takk! Deilig å endelig være igang!:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...