Gå til innhold

Noen som har erfaring med kognitiv terapi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg vurderer nå å gå til kognitiv terapi for å rydde opp litt i hodet etter et vanskelig samlivsbrudd. Er det noen her på KG som har noen erfaringer med denne formen for terapi (evt annen terapi)??? i såfall er jeg veldig interessert i å høre om det! :-)

God helg alle sammen!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg vurderer nå å gå til kognitiv terapi for å rydde opp litt i hodet etter et vanskelig samlivsbrudd. Er det noen her på KG som har noen erfaringer med denne formen for terapi (evt annen terapi)??? i såfall er jeg veldig interessert i å høre om det! :-)

God helg alle sammen!

Jeg har erfaring med det fra "den andre siden". De pasientene jeg fulgte ble mye bedre i løpet av kort tid, så dette er en form for terapi som jeg har veldig tro på. Jeg kjenner ikke til hvordan det er å bruke det ved samlivsbrudd, men siden det handler mest om å endre tankeprosesser, virker det sikkert på slike ting også. Du legger opp mye av løpet selv, og det er derfor viktig at du er motivert. Lykke til :)

Skrevet

Jeg har erfaring med det fra "den andre siden". De pasientene jeg fulgte ble mye bedre i løpet av kort tid, så dette er en form for terapi som jeg har veldig tro på. Jeg kjenner ikke til hvordan det er å bruke det ved samlivsbrudd, men siden det handler mest om å endre tankeprosesser, virker det sikkert på slike ting også. Du legger opp mye av løpet selv, og det er derfor viktig at du er motivert. Lykke til :)

Ja det er vel slik med all behandling, man må ville få det bedre også! Og det vil jeg helt klart!:-)

Lærer man seg øvelser ift å styre tankene, eller hvordan fungerer det?

Takk for svar!:)

Skrevet (endret)

Ja det er vel slik med all behandling, man må ville få det bedre også! Og det vil jeg helt klart!:-)

Lærer man seg øvelser ift å styre tankene, eller hvordan fungerer det?

Takk for svar!:)

Du lærer å identifisere uhensiktsmessige tankemønstre og hvilke følelser som utløses, eller ledsager disse. Ved å bli bevisst slike mønstre - og de følelsene som følger med - kan du også få en mulighet til å stoppe, eller "omdirigere" slike tankemessige rundkjøringer. Hvis du klarer å stoppe en tankerekke før den slår ut i full blomst så har du også en mulighet til å stoppe det følelsesraset som kommer i kjølvannet.

Dette var en overforenkling - men jeg anbefaler å forsøke denne tilnærmingen hos en kvalifisert psykolog. Tankeredskapene du lærer kan du anvende i mange andre sammenhenger i livet ditt!

Endret av Havbris

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...