Gå til innhold

påkledning av barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei:) Gjelder påkledning av barn. Har et barn i barnehage. Har ofte på barnet tunika med genser under og t-skjorte (begge i bomull) innerst. Synest dere det blir for mye med 3 lag nå på høsten? Når barnet har på seg bukse og genser har barnet selvfølgeilig t-skjorte under, men da blir det jo ikke mer enn 2 lag, siden det ikke er tunika utenpå. Hva gjør dere? Dropper dere t-skjorten underst når dere har tunika og genser eller har dere t-skjorte innerst. Barnet mitt klager ikke på at det er varmt. Men lurte bare på hva dere andre gjør?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jg synes det høres litt mye ut med 3 lag innendørs. Hva når barnet skal ut? Kan umulig være lett å bevege seg med kanskje 4-5 lag klær. Og hva når det blir enda kaldere?

Hva med å bruke en ulltrøye under tunikaen/genseren? Kommer litt an på barnet også, noen er veldig varme av seg og trenger ikke like mye klær for å holde på temperaturen.

Jeg har også barnehagebarn og her bruker vi ullklær innerst om høst/vinter. Han er passe varm av seg så på de kaldeste dagene så har vi ull innerst fra topp til tå, tynn fleecedress/todelt sett og så foret vinterdress. På høsten bruker vi ull innerst, joggedress/bukse/genser som mellomlag og høstdress (Reima, den er ikke noe særlig foret).

Inne løper han rundt i bare ullgenseren. Nedentil har han enten bare ullstrømpis/longs eller en bukse i tillegg.

Skrevet

Takk fro svar:) CVil gjerne ha svar fra flere for å se hva flere mener om dette.

Du sier at deree bruker mye ull innerst om høsten. Det pleier jeg gjerne beynnne med på min når det er litt kaldere enn nå. Når ca på høsten pleier du/dere begynne å kle barna i ull?

Skrevet

Jeg sendte gutten min i barnehagen i dag med en ullbody innerst (tynn merinoull) :) Vet at det er veldig delte meninger om dette med bruk av ullklær, men vi begynner å bruke ull når tempen er rundt det den er nå, 12 grader. I tillegg fikk han med seg en tynn bomullsgenser og så har han høstdressen sin der når de er ute. Inne har han bare bodyen på (og bukse såklart :) )

Påkledning er vanskelig og barn er så forskjellige når det gjelder kroppstemperatur. Det jeg liker med ull er at han ikke blir så klam som han gjerne blir i bomullsklær, men dette gjelder sikkert ikke alle.

Et irriterende, men det beste rådet er nok å prøve seg frem til hva som er passe akkurat for ditt barn :)

Skrevet

Jeg har en ettåring som er litt varm av seg, og derfor er ull ganske smart fordi det regulerer varmen ganske godt. I dag sendte jeg henne i barnehagen i ullbody og -strømpebukse, samt en tynn dongerinbukse utenpå. Buksa forsvinner nok etter første bleieskift. :lol: Når de så går ut, har hun på seg tynn ulldress fra Janus utenpå undertøyet, ullsokker, og tynn vår/høstdress. Dette holder i massevis foreløpig. :)

Skrevet

Jeg har ikke begynt å bruke ull underst enda. De har på seg kun bomullsbody innendørs + joggebukse, eller strømbebukse og tynn bukse utenpå.

Jeg synes det høres mye ut med tre lag inne, ser ikke helt behovet for genser under tunikaen om tunikaen er langermet.

Skrevet

Vi bor i Oslo, og foreløpig bruker de bare ett lag (bukse og genser) innendørs. Eldste bruker bare dette + ytterjakke når hun er ute, mens yngste har nettopp begynt med strømpebukse under + tynn dress utenpå. I dag var faktisk første dagen jeg brukte to lag på yngstemann.

Jeg synes ull er vanskelig, fordi jeg selv med tiden har blitt glad i ull, men bare når det er skikkelig kaldt. Jeg synes ikke ull regulerer varmen på meg selv, blir bare uutholdelig varm hvis jeg har ull innerst og så blir litt varm og stresset (f.eks. på jobb). Sparer ullen til de små litt til, er redd de skal koke over når de leker inne.

Skrevet

Eg syns heller ikkje ull regulerar varmen, syns berre det er varmt. Difor flott på seinhausten/vinter, men ikkje enno (Sør-Noreg). Ungane mine er veldig varme av seg og inne går dei berre med body og bukse (minsten) og bukse og genser, kanskje med trøye under (eldstemann), pluss sokkar sjølvsagt ;) Reknar med å ta fram ulltøyet i oktober/november, litt avhengig av værforhalda.

Eg syns og det høyres ut som om TS kler på ungen sin veldig mykje.

Skrevet

Jeg har ikke begynt å bruke ull underst enda. De har på seg kun bomullsbody innendørs + joggebukse, eller strømbebukse og tynn bukse utenpå.

Jeg synes det høres mye ut med tre lag inne, ser ikke helt behovet for genser under tunikaen om tunikaen er langermet.

Jeg utrykte meg kansje litt uklart. Jeg har kun både t-skjorte og tynn kangermet genser under tunika som er uten armer, viss jeg har på barnet langermet tunika så har jeg ikke t-skjorte i tillegg til genseren under. Var i bunn og grunn usikker på om tunikaer uten armer regnes som "et lag", for viss jeg har på bare den tunikaen uten armer og en tynn genser under, så blir det jo egentlig ikke det samme som 2-lag med t-skjorte og vanlig genser. Var derfor jeg var så usikker.

Skrevet

Det er forskjell på barn, og forskjell på hvor man bor i landet. Min 2-åring går fortsatt i kortermet t-skjorte innendørs. Når han er ute har han en softshell-jakke utenpå t-skjorten. Om natten ligger han med åpent vindu og uten dyne (men med bomullspysj), og likevel svetter han så han er våt i håret...

Ull er bare varmt, og selv vinterstid bruker han sjelden ull, og i allefall ikke BÅDE ullstrømpebukse og ullbody innendørs! Da hadde han vel kokt over... Innendørs er det jo samme temperatur sommer som vinter. Noen ganger er det vel egentlig varmere inne om vinteren, for vi fyrer mye med ved, mens om sommeren står stort sett vinduene åpne.

Skrevet

Mannen min bruker t-skjorter i ull når han er i varmere strøk, så det er helt klart forskjell på folk. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...