Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har i flere år nå gitt såkalte "gaver med mening" til alle voksne i familien. Det kan være Leger uten Grenser, Redd Barna, Naturvernforbundet, osv. Vi pleier å legge inn et betydelig beløp i julegaver, og det går en del tusen kroner til de som trenger det mer enn oss.

Det er ikke alle i familien som er like glad i disse gavene, og vi har fått tilbakemelding på at det er en lettvint løsning uten omtanke (for mottakeren) og at det må være opp til den enkelte å støtte den type formål selv, ellers i året.

Jeg selv føler jeg har mer enn nok, og jeg tror jeg ville fått tårer i øynene om noen hadde gitt meg det samme, men det virker som et prinsipp å gi meg fysiske gaver tilbake. Når de spør hva jeg ønsker meg svarer jeg at jeg ønsker meg gave til et godt formål, så nå spør de ikke lenger - men dynger meg ned med lysestaker, pepperbøsser, o.l.

Jeg ønsker ikke å føle meg utakknemlig, men det er litt ekkelt å motta masse pakker når jeg ikke gir en eneste en til andre. Det kan være litt koselig med en liten sjokoladeeske eller noe sånt, men jeg får litt angst av kjøpefesten!

Barna i familien får selvsagt gaver.

Er det bare jeg som har det på denne måten?

Skrevet

Vi bruker ønskelister og heldigvis så leser folk disse og kjøper etter dem. Da får alle noe de trenger. Ikke bruker vi så innmari mye penger per.person. Og jeg liker å gi bort ting som folk har bruk for. Hadde du ønsket deg en "gave med mening" av meg hadde jeg funnet på noe morsomt innenfor sjangeren, en geit eller noe lignende :)

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg forstår både deg og mottakerne. Jeg er mildest talt litt delt i mitt syn på gaver med mening. I prinsippet er tanken god, men jeg vil egentlig selv velge hvilke formål jeg vil støtte. Personlig ville jeg ikke likt at noen gav penger "for meg" til en organisasjon eller et formål som jeg ikke kan stå inne for. (For meg betyr dette f.eks religiøse organisasjoner.)

Samtidig har jeg det meste jeg trenger, og synes derfor det er både fint og viktig å gi til formål der behovet er stort.

Å gi en gave handler om omtanke for mottakeren. Det er en viktig tanke å ha i bakhodet når en skal finne rett gave til rett person. Dette gjelder både gaver med mening og de fysisk innpakkede gavene. For meg er det i alle fall viktig å finne en julegave som mottakeren setter pris på, og som jeg samtidig kan stå inne for selv.

I mange familier og vennekretser slutter man å bytte gaver når man er blitt voksen, nettopp fordi de fleste har det de trenger og at en da heller kan velge selv om en vil gi til gode formål i forbindelse med julen. Man sparer jo en del penger på ikke å gi voksengaver, og disse kan heller avsettes til ønskelig formål, gitt i eget navn.

Skrevet

Jeg er i utgangspunktet veldig tilhenger av gaver med mening, jeg både får og gir noen hver jul. Men jeg gir det bare til de jeg vet setter pris på det og tenker litt på både organisasjon og symbolsk gave i forhold til mottaker -jeg vil for eksempel ikke gi et husdyr som skal slaktes til lillebror som er veganer. Gaver skal settes pris på av mottaker, så jeg ville ikke gitt en sånn gave til noen som ga uttrykk for at de ikke likte konseptet -påtvungen idealisme er sjelden en god idé.

Skrevet

Hvorfor ikke slutte med gavebytting blant de voksne?

Jeg liker konseptet gaver med mening, men har fått det en gang og det likte jeg ikke. Det var feil formål i forhold til mine prinsipper og holdninger, og ja - det bar preg av gave uten omtanke og en lettvint løsning. Hvis folk syns det er så vanskelig å kjøpe gave til meg, ønsker jeg heller at de sier i fra om det så lar vi være å kjøpe gaver til hverandre, men heller gir pengene til formål vi selv syns er bra. (Ikke er jeg spesielt vanskelig å handle til, heller, da jeg elsker å få både opplevelser og gode råvarer som vin og oljer. Opptil flere gode økologiske viner på Polet, hvis man er opptatt av at gaven skal være ti en viss grad bærekraftig).

Gjest AnneShirley
Skrevet

Jeg er ikke videre begeistret for konseptet "gaver med mening" da jeg mener det er opp til hver enkelt hvem de ønsker å støtte. Selv støtter jeg en rekke organisasjoner året rundt. Og har tenkt nøye gjennom hva jeg ønsker å støtte og hvorfor.

Vi har valgt å avtale (gjensidig) at vi ikke gir gaver til voksne med barn, kun til barna. Det å la være å gi gaver synes jeg er et godt alternativ til "gaver med mening", for da kan folk selv gi til organisasjoner, ikke bli "gitt på vegne av".

Men for de som velger å bruke disse "gaver med mening" så synes jeg det er viktig at man setter seg inn i om dette er noe mottakeren vil sette pris på. Dersom den enten blir fornærmet eller skuffet, så blir det litt tåpelig å fortsette å gi dem slike gaver.

Selv er jeg tilhenger av å gi enkle rimelige gaver som helst er forbruksvare. Vin og konfekt blir det mye av her i huset, for det går alltids unna i løpet av jula og blir ikke skapfyll. (og nei, vi gir ikke vin til alkoholikere eller konfekt til diabetikere heller ;) )

Skrevet

Jeg liker ikke gaver med mening, og hadde blitt ganske så sur om jeg hadde fått det. Du bruker 'andres' gaver på å gi penger til en organisasjon som du støtter. Ser du ikke hvor feil det blir? Dersom du ikke ønsker å gi gaver, så sier du det rett ut, og heller støtter organisasjonene selv. Mottakeren får absolutt ingenting, i beste fall et kort hvor det står at han/hun har donert penger (som du egentlig har gjort), mens du får gaver tilbake.

Så skjønner jeg heller ikke hvorfor det skal være så galt å gi gaver 2 ganger i året (jul og bursdag). Jeg synes det er koselig å pønske ut de perfekte gavene, og hadde blitt mektig irritert om en surpomp kom å sa at 'gi heller noe til folk som trenger det mer'.

Skrevet

En gave kan glede, men den kan også såre. Hvis jeg hadde sagt fra at jeg ikke ønsket påtvunget veldedighet og du hadde donert penger i mitt navn likevel hadde jeg blitt rimelig såret, fordi du da hadde vist at du ikke bryr deg om hva jeg mener. På samme måte skjønner jeg godt at du misliker å bli dynget ned av pepperbøsser, nips, sengetøy og lysestaker du ikke trenger.

Når det gjelder gavene du gir til familien er det beste rådet jeg kan gi at du faktisk gir en fysisk gave, men som er nyttig for mottakeren og som er produsert på en bærekraftig måte, så å si.

Her har du en side hvor du sikkert finner noe for enhver smak.

http://www.mamut.net/friendsfairtrade/shop/

Til venster er det linker til alle de forskjellige produktgruppene. F.eks leker, klær, godteri, velværeprodukter.

Til en vinglad dyrevenn kunne du gitt denne:

http://www.nordlys.no/nyheter/article5028731.ece

Gjest Constanze
Skrevet

Vi har valgt å kutte ut gaver til voksne i familien og gir kun til barna.

Jeg gir en liten symbolsk gave til en enslig tante og svigermor, men ellers er det kun barna som får.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...