Gå til innhold

Bursdagsselskap

Fremhevede innlegg

Skrevet

Å være den eneste gutten som ikke blir invitert, vil muligens gjøre oppførselen verre og han vil føle seg utenfor når alle de andre guttene snakker om bursdagsbesøket i barnehagn.

Jeg har sagt til mine barn at enten inviterer de alle jentene/guttene i klassen eller så inviterer de kun venner. Grunnen til dette er jo for at ingen skal føle seg oversett og bli lei seg.

Hadde det vært mitt barn som skulle ha bursdag og ikke ønsket en i bursdagen sin, men alle de andre, så hadde jeg sagt at enten alle eller kun noen få. Det er ikke gøyt å være den eneste som ikke blir bedt i bursdag.

Du kan, som andre foreslår, snakke med foreldrene. Det kan jo hende at moren kan være med.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Lykke til den dagen du får barn, for det kan du trenge. Om du tror alt det du mener her inne, er du meget lite opplyst om barn i alle fall.

En 5 åring er for liten til å forstå at alt de gjør får konsekvenser, for dette er noe de må lære. De er ikke voksen nok i hodet til å forstå at alt de gjør får konsekvenser, for de har rett og slett ikke kontroll på seg selv.

Kanskje du skulle arbeidet med barn en stund,f or å lære litt mer hvordan de egentlig fungerer. Hæres ikke ut som du eier empati for barn som ikke gjør som du mener er riktig, og de må straffes, fordi de skal være små barn med voksen tankegang i følge deg.

Må nesten si meg enig. Jeg er mor til 3 barn i alderen 6-10 år og de tenker ikke på konsekvenser i det hele tatt når de gjør ting (10 åringen har begynt litt). Dette er noe de lærer seg etterhvert. Man kan ikke si at når man begynner på skolen så skal man forstå at ting har konsekvenser.

Et barn på 6 år vil ikke forstå konsekvensen det får for barnet som ikke blir invitert. Et barn på 6 år kommer ikke til å tenke at h*n blir sint/lei seg av å være den eneste som ikke blir invitert.

Hvordan skal en 6 åring forstå det?

Endret av Kittykat
Skrevet

Jeg er lærer for en gjeng som er 20-22 år og synes de fortsatt ikke forstår konsekvenser!Umodne er de også.Jeg tviler sterkt på at hjernen deres er ferdig utviklet.

Skrevet

Tenk over hvilke signaler det å invitere denne gutten kan gi bursdagsbarnet? Joda, det er fint å være inkluderende og blablabla for det er han helt sikkert gammel nok til å skjønne selv om bråkebøtta på ingen måte er moden nok til å skjønne at "slem oppførsel = ikke invitasjon".

Bursdagsbarnet er naturligvi, i en alder av 5 år, mye mer moden og skjønner umiddelbart hvorfor han må invitere en som bråker og plager ham og vennene hans.

Beklager, men jeg tror ikke et øyeblikk på det.

Som den stille og forsiktige jenta i naobolaget husker jeg enda hvor sårt det føltes at min mor stadig tok parti for nabolagets bråkebøtte. "Ja, men "Kristine" er jo så morsom og så søt når hun er sinna". Nevnte "Kristine" var ikke slem hele tiden men hadde et voldsomt temperament og kunne både kjefte og banne og erte meg i en alder av 6 år. Det føltes ikke bra når min mor stadig tok hennes parti (for slik føltes det jo for en 6åring) og ikke mitt.

Jeg ser for meg at bursdagsbarnet i denne tråden vil kunne oppleve en liknende følelse av svik hvis foreldrene overhodet ikke tar hensyn til hva han vil på hans egen dag. Jeg tror nemlig en 5-åring er stor nok til å ha fått med seg at på bursdagen skal han være litt i sentrum, men jeg tror ikke han automatisk er moden nok til å skjønne hvorfor det er psykososialt riktig å la en som bare ødelegger bli invitert bare fordi det er bra for vedkommendes oppdragelse og fremtidige oppførsel.

Skrevet

Skjønner du ikke det siste avsnittet eller later du som?

Om de er 10 gutter på avdelingen og gutten vil be disse men ikke bråkmakeren sier DU nei, da må han utelate flere.Hvordan skal han gjøre det da? Jo da vil han velge kanskje 6 mens de andre blir skuffet. Kanksje noen av disse er gode venner, og er det så mye bedre å lære barnet at han må "prise" vennene sine og velge de som er "mest verdt" For det er jo i bunn og grunn det det er snakk om.

Og for min del; her feires bursdag med bhg og naboer/andre venner separat, og jeg er ikke tenkt å forandre dette for bråkmakere. Men du syns kanskje jeg burde det? Så ikke barnet mitt blir bortskjemt?

Du sier det ikke er snakk om å MÅ be en en ikke liker, men at en må utelate flere. Da er det bursdagsbarnet det går ut over. For han/hun må utelate noen de LIKER!

Men det er greit at ein person er "mindre verd"? Og kva er poenget med to bursdagar - ein for naboar og ein for barnehage-vener? Kvifor kan dei ikkje vere i bursdag saman? Dessutan trur eg det er svært lite sannsynleg at ein unge er akkurat like god ven med 9 andre ungar på avdelinga, men absolutt ikkje likar den 10ende. Er det verkeleg så grusomt å ikkje kunne invitere absolutt alle ein likar? Ja, ungane mine får nok varige sår på sjela, tenkjer eg.... :roll:

Gjest Helene_Mari
Skrevet

Husker selv moren min inviterte klassens sorte får i alle mine bursdager opp gjennom hele barneskolen. Hun var sååååå sikker på at grunnen til at han plagde meg og resten av jentene i klassen var fordi han var forelska. Det hele endte med at jeg gikk rundt hver bursdag og gruet meg og måtte følge etter han fordi jeg var redd han kom til å ødelegge tingene mine. Til slutt orket jeg ikke feire bursdagen min lengre fordi alle foreldre tok jeg bråkebøtta s parti, for i deres øyne var han jo bare en " misforstått søt liten gutt ". Skal sies at selv om vi inkluderte han så er han idag av en alder av 18 like jævlig. :filer:

Skrevet

Det finnes ikke vanskelige barn,bare barn som har det vanskelig!!!!

Det viktigste men kan gjøre,om det er noen i bhg,man ofte får høre er ville,slemme,ødelegger osv er og be de med hjem...

skap positive relasjoner,sett av tid når du har besøk av barnet så man kan være med barna i lek..

vis barnet ditt at noen barn trenger mere tid,forståelse og raushet:)

ang bursdag så skal "det vanskelige barnet" bli bedt,men snakk litt med de i bhg som noen ganger kan komme med tips osv..de har jo taushetsplikt,MEN kan kansksje vidre gi tlf til barnets foreldre???

eller så får du prøve og få inn en voksen til som kan være lit "på barnet under lek" i bursdagen :)

masse lykke til,ønsker dere en flott bursdags feiring :)

Skrevet

Å forvente at en 5-åring skal forstå at noen trenger mer tid og omsorg samtidig som man hevder at bråkmakeren på samme alder ikke forstår konsekvensene av sine handlinger og derfor ikke skal utelates er selvmotsigende.

Det finnes ikke vanskelige barn,bare barn som har det vanskelig!!!!

Jo, det finnes så absolutt vanskelige barn. Å skulle unnskylde dårlig oppførsel er farlig; det fører til at barna ikke evner å se konsekvensene av sine handlinger fordi alt skal forstås ihjel og bortforklares.

TS, hva har du bestemt deg for?

Skrevet

Men det er greit at ein person er "mindre verd"? Og kva er poenget med to bursdagar - ein for naboar og ein for barnehage-vener? Kvifor kan dei ikkje vere i bursdag saman? Dessutan trur eg det er svært lite sannsynleg at ein unge er akkurat like god ven med 9 andre ungar på avdelinga, men absolutt ikkje likar den 10ende. Er det verkeleg så grusomt å ikkje kunne invitere absolutt alle ein likar? Ja, ungane mine får nok varige sår på sjela, tenkjer eg.... :roll:

Vitsen med 2 bursdager? Jo kjære deg vi har masse venner med barn som vi også ønsker å feire sammen med. Du mener kanskje jeg bør kjøpe større hus for å samle alle samtidig, i tillegg til å invitere bråkmakeren? Det å feire i 2 omganger har da virkelig ingenting med dette å gjøre, og det gjør de fleste rundt oss, da samles vi voksne også.

Og ja, det er greit at en person som er slem er "mindre verdt" i denne sammenheng. Utsagnet ditt; "Er det verkeleg så grusomt å ikkje kunne invitere absolutt alle ein likar?" blir jo helt ¨på viddene da du virkelig mener en skal ta så mye hensyn til et annet barn som ikke kan oppføre seg at det skal gå utover måte å feire bursdagen på.

Barnet mitt leker fint med de fleste, både gutter og jenter. Han er godt likt og har ofte besøk i helger av barn fra bhg. Å be han ekskludere noen av de 9 som han leker med er ikke aktuelt. Heller ikke å invitere bråkmakeren.

Skrevet

OK, ser me har ulike syn på kven ein skal invitere. For meg er det i alle fall heilt uaktuelt å invitere absolutt alle ungen er ven med. Å ha 20-30 ungar i bursdagsselskap, verken i ein eller tre omgangar, er ikkje aktuelt for meg i alle fall. Greit å lære ungane at dei ikkje må ha absolutt alle dei likar i bursdagen sin. Her i huset blir det ein vaksenbursdag og ein barnebursdag. Vil ikkje ungen invitere ein bråkmakar, er det sjølvsagt heilt i orden. Eg vil heller ikkje at ungen min skal ha det kjipt på bursdagen sin. Poenget mitt er berre at det aldri er OK å utelate ein person, enten denne personen er bråkmakar eller mobbeoffer.

Skrevet

TS, hva har du bestemt deg for?

Ja hva har jeg egentlig bestemt meg for etter den laaange diskusjonen!?!

Mange gode poeng her, både de som er "for og imot".

Jeg holder fremdeles fast ved at jeg frem mot bursdagen skal snakke mye med sønnen min om dette, og målet er at han selv skal få lyst å invitere ALLE og ikke utelate èn.

Men hvis han fremdeles fram mot bursdagen (som er et par mnd frem i tid) absolutt IKKE vil ha ham til stede oppstår et dilemma for mor og far. Jeg skal følge ekstra godt med på bråkmakeren og høre med bhg hvordan det går med han (de jobber med saken som de har sagt).

Så og si daglig observerer jeg at han er ufin mot de andre barna og at han ikke gidder høre på de voksne som jobber der (jeg har alltid god tid under levering/henting).

En dag kasta han en spade på meg (jeg sa ikke noe), og det måtte mye "overtalelse" til fra en ansatt å få han til å si unnskyld. En annen gang velta han et bord med vilje så det traff foten min....Men ja, de jobber aktivt med han.

Det er fremdeles et dilemma, for vi voksne vil invitere alle, men samtidig har vi en litt følsom og stille gutt som lett kan komme i skyggen på sin egen 5-årsdag :(

Skrevet

Jeg forstår dilemmaet, Smørblomsten. :tristbla:

Har du fått inntrykk av at foreldrene vet hvordan han er, og at også de forsøker å jobbe med ham? Jeg vet at bhg har taushetsplikt og at de sikkert ikke kan si noe om det til deg, men du har kanskje sett om foreldrene tar tak i problemene når de henter ham?

Det er jo noen som har foreslått at en av bråkmakerens foreldre kan være med og holde ham under oppsikt, er det noe du kunne tenke deg å foreslå for dem?

Eventuelt fortelle ham at om han ikke oppfører seg må han dra hjem, og så ringe foreldrene med én gang han lager bråk?

Det avhenger jo at at foreldrene innser problemet... håper virkelig de gjør det. Noen foreldre evner jo ikke å se hvilket obsternasig bråketroll englebassen deres virkelig er. :gjeiper:

Om gutten din dette året har lyst til å invitere alle synes også jeg at det er kjempeflott, og han skal ikke være nødt til å be kun de aller nærmeste for å unngå at bråkmakeren skal føle seg utenfor.

Gjest Constanze
Skrevet

Synes det er helt feil å la ungene selv bestemme hvem de skal be i selskapet. Som foreldre har man noen oppgaver i livet - en av oppgavene er å lære ungene rettferdighetssans og empati. Hvilke signaler gir du sønnen din hvis du lærer ham at det er helt ok å holde et barn utenfor? Sånne signaler ville aldri jeg gitt mine barn - det er mange andre muligheter.

Det er jo ikke så mange barn som skal komme i selskapet - da klarer vel dere som foreldre å ha litt oppsyn med dem og bryte inn om noen ikke oppfører seg skikkelig? Eventuelt kan dere spør en ungdom i familien om vedkommende vil hjelpe til med selskapet og "styre" ungene gjennom lek og mat.

Skrevet

Ja hva har jeg egentlig bestemt meg for etter den laaange diskusjonen!?!

Mange gode poeng her, både de som er "for og imot".

Jeg holder fremdeles fast ved at jeg frem mot bursdagen skal snakke mye med sønnen min om dette, og målet er at han selv skal få lyst å invitere ALLE og ikke utelate èn.

Men hvis han fremdeles fram mot bursdagen (som er et par mnd frem i tid) absolutt IKKE vil ha ham til stede oppstår et dilemma for mor og far. Jeg skal følge ekstra godt med på bråkmakeren og høre med bhg hvordan det går med han (de jobber med saken som de har sagt).

Så og si daglig observerer jeg at han er ufin mot de andre barna og at han ikke gidder høre på de voksne som jobber der (jeg har alltid god tid under levering/henting).

En dag kasta han en spade på meg (jeg sa ikke noe), og det måtte mye "overtalelse" til fra en ansatt å få han til å si unnskyld. En annen gang velta han et bord med vilje så det traff foten min....Men ja, de jobber aktivt med han.

Det er fremdeles et dilemma, for vi voksne vil invitere alle, men samtidig har vi en litt følsom og stille gutt som lett kan komme i skyggen på sin egen 5-årsdag :(

Kanskje dere kan be med denne gutten hjem en dag i forkant av bursdagen.. Gutten er ny i barnehagen, og for enkelte barn er dette en stor omveltning i livet noe som kan føre til mye negativ atferd..

Det kan jo hende at ting blir litt annerledes hvis guttene får leke alene sammen bare de to hjemme hos dere.. Hvis de klarer å knytte et bånd er det fint.

Hvis det bare blir problemer og konflikter og gutten din fremdeles ikke vil be gutten i bursdag så har dere i hvertfall prøvd...

Men om dere ikke ber denne gutten, ville jeg også utelatt flere. Blir feil å be alle unntatt en..

Skrevet

Når jeg hører alt gutten har gjort, så skjønner jeg godt de som ikke ville invitert han. Og jeg ville ikke invitert han selv uten følge, evt at jeg hadde noen ekstra voksne med meg for å kunne forhindre "konflikter"/vold. Men ser det er noen som sier at han ikke "gidder" å høre etter. Det kan hende at han har noe slik at det er en av tingene han har vanskeligheter med. Jeg håper denne gutten får den hjelpen han trenger, både fra barnehage, foreldre og kanskje PPT? Og jeg håper han får hjelp til å fungere bedre sosialt, at man ikke bare finner den lette løsningen; å stenge han ute. Dette skal selvsagt ikke gå utover hverken bursdagsbarnet eller gjestene, så nok voksne til å forhindre dumme situasjoner er helt nødvendig. Fungerer det ikke å invitere han, så må det kunne gå an å la være å be alle de andre. Jeg går utifra at denne gutten også har følelser, og han er en liten unge. Han tenker ikke; "Klart jeg ikke ble bedt, jeg har jo vært slem med han".

Gjest Helene_Mari
Skrevet

Kanskje dere kan be med denne gutten hjem en dag i forkant av bursdagen.. Gutten er ny i barnehagen, og for enkelte barn er dette en stor omveltning i livet noe som kan føre til mye negativ atferd..

Det kan jo hende at ting blir litt annerledes hvis guttene får leke alene sammen bare de to hjemme hos dere.. Hvis de klarer å knytte et bånd er det fint.

Hvis det bare blir problemer og konflikter og gutten din fremdeles ikke vil be gutten i bursdag så har dere i hvertfall prøvd...

Men om dere ikke ber denne gutten, ville jeg også utelatt flere. Blir feil å be alle unntatt en..

Dette syns jeg var veldig godt svart! :jepp:

Gjest fireflies
Skrevet

Hvis din sønn ikke inviterer "den slemme" i bursdagen, så gjør han seg selv til slem, ved å stenge andre ute. Prinsippeet som gjelder er alle eller ingen.

Skrevet

Synes det er helt feil å la ungene selv bestemme hvem de skal be i selskapet. Som foreldre har man noen oppgaver i livet - en av oppgavene er å lære ungene rettferdighetssans og empati. Hvilke signaler gir du sønnen din hvis du lærer ham at det er helt ok å holde et barn utenfor? Sånne signaler ville aldri jeg gitt mine barn - det er mange andre muligheter.

Det er jo ikke så mange barn som skal komme i selskapet - da klarer vel dere som foreldre å ha litt oppsyn med dem og bryte inn om noen ikke oppfører seg skikkelig? Eventuelt kan dere spør en ungdom i familien om vedkommende vil hjelpe til med selskapet og "styre" ungene gjennom lek og mat.

Signerer denne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...