Jade Skrevet 18. september 2010 #41 Skrevet 18. september 2010 Var selv ikke helt uskyldig som barn, og husker at jeg fikk med meg de fleste jentene på en bursdagsfest til å nekte å leke med bursdagsbarnet (en jente jeg rett og slett ikke likte, men jeg plaget henne aldri på skolen, bare holdt meg unna). Vi hadde vår egen lek, som bursdagsbarnet ikke fikk være med på, ute i hagen. Om jeg ikke hadde blitt invitert, hadde jeg heller ikke hatt muligheten til å ødelegge dagen for bursdagsbarnet. Det var ikke snakk om hverken hat eller andre alvorlige ting, kun to barn som ikke kom overens, men som ble tvunget til å leke sammen. Hva hadde du følt om du var den eneste som ikke ble invitert i bursdagene hennes? Andres bursdager?
AnonymBruker Skrevet 18. september 2010 #42 Skrevet 18. september 2010 Jeg er ikke mor selv, min ønsker å bli mor og synes det er interessant å lese om det dere skriver. Jeg forstår både at det er utrivelig og unaturlig for barnet å måtte invitere en 'fiende' inn på rommet sitt,i hjemmet sitt, til sin trygge sone. Kansje barnet da vil få angst om å få ting ødelagt, stjålet, osv. Samtidig ser jeg klart at det er synd på barnet som ikke får komme, og som er så ulykkelig med seg selv at det har et behov for å ødelegge for andre, for å skape sin egen styrke. Jeg forstår veldig godt at noen foreldre velger å ikke invitere en bråkmaker, og synes det er flott gjort av de voksne som inviterer og som får igang et godt program rundt problembarnet for å skape mere trygghet og glede for gutten. Men ER det virkelig samfunnet sin jobb å oppdra problembarn, eller ligger ansvaret hos barnets foreldre? Er det OK å ta ansvar for sitt eget barns lykke, denne ene dagen, ved å la være å inkludere barn som er destruktive mot andre? Eller skal man prioritere andre barn først? Jeg synes hver og en burde respektere at det er et inviduellt valg. Husker godt jeg (jente) ble invitert i bursdagen til en som mobbet meg mye. Jeg endte opp med et spark i magen, og ble slått lufta ut av, takket være en av desse bøllene! Bare 8 år gammel.
AnonymBruker Skrevet 18. september 2010 #43 Skrevet 18. september 2010 Det er vel og bra at ein vil at ungen sin skal få ein fin dag, men ikkje på bekostning av andre. Dette kan gå begge veier. Bråkmakeren får kanskje en fin dag om han blir invitert, men dette går i så fall på bekostning av bursdagsbarnet. Ikke bare det, men han ødelegger kanskje feiringen for de andre gjestene også. Jeg vet ikke hva jeg ville gjort i din situasjon, TS. Mest sannsynlig ville jeg tatt kontakt med foreldrene og spurt om de ville være med, om ikke det er mulig ville jeg gjort det klart at jeg kom til å be dem hente gutten om han laget bråk. Og da ville jeg ikke nølt med å ringe om gutten hadde slått et av de andre barna.
Gjest imli Skrevet 18. september 2010 #44 Skrevet 18. september 2010 Bråkmakaren treng vel ikkje øydelegge for dei andre? Det går vel an for dei vaksne og passe på. Og evnt ring foreldra om ungen ikkje greier å oppføre seg.
AnonymBruker Skrevet 18. september 2010 #45 Skrevet 18. september 2010 Så sant det ikke dreier seg om en mobbesak ville jeg prøvd å få til en ordning hvor alle guttene kunne inviteres. Som andre her sier: Det er forskjell på barn og voksne. For barn er skole og barnehage noe annet enn bare "jobben". Det er en STOR del av hele deres sosialiseringsarena. Ungene i barnehagegruppa eller klassen er brorparten av de jevnaldrende man skal omgås gjennom hele barndommen - både på og utenfor skolen. (Litt avhengig av størrelsen på stedet selvfølgelig, men mange steder er det slik). Dersom man allerede når barna er i barnehagen lager aksept for at det er OK å utelate en person tror jeg dette er en holdning som kan skape problemer og mye sorg også når ungene blir eldre.
Antlers Skrevet 18. september 2010 #46 Skrevet 18. september 2010 Hva hadde du følt om du var den eneste som ikke ble invitert i bursdagene hennes? Andres bursdager? Jeg hadde aldri noe ønske om å ha nær omgang med alle i klassen/seksårsklubben/barnehagen, og hadde derfor ikke reagert (forøvrig helt vanlig at man kun inviterte de man faktisk likte da jeg var barn). Om jeg i tillegg hadde oppført meg ufint mot vedkommende ville jeg sett på det som rett og rimelig at jeg ikke ble invitert. Om det derimot var et mobbeoffer som ble holdt utenfor av alle, stiller saken seg litt annerledes, siden vedkommende da ikke har gjort seg fortjent til det. Å tvangsinkludere et mobbeoffer kan dog ofte ha negativ effekt, så det er dessverre ikke bare å invitere i bursdag og tro at alt ordner seg. Uansett - i en barnebursdag synes jeg barnet bør være omgitt av sine nærmeste og sine venner. Det er nok av andre dager i året hvor man må omgås mennesker man ikke har noe til overs for.
Gjest Tufsa Skrevet 18. september 2010 #47 Skrevet 18. september 2010 Ingen selvfølge at foreldrene er klar over problemene hvis ingen har turt å ta det opp med dem. Og en 5 åring er gammel nok til å skjønne konsekvensene av sin oppførsel, det er bare ett år før han skal begynne på skolen. Men ja, involver foreldrene og undersøk om det dreier seg om at det er han som slår og plager og at det ikke egentlig ligger noe helt annet bak. I følge forskning er man ikke gammel nok til å forstå konsekvensene av sin oppførsel - til det fulle - før man er rundt 18. Hjernen er ikke utviklet fullt ut før den tid. Så at en 5 åring er gammel nok til å forstå konsekvensene bare fordi det er ett år før skolestart er vel litt drøyt. Da burde de fleste skolebarn oppføre seg plettfritt i såfall...
Gjest X Skrevet 18. september 2010 #48 Skrevet 18. september 2010 Bråkmakaren treng vel ikkje øydelegge for dei andre? Det går vel an for dei vaksne og passe på. Og evnt ring foreldra om ungen ikkje greier å oppføre seg. Jeg skrev tidl i denne tråden at jeg ble å ekskludere 2 bråkmakere. Kan ikke svare for Hi men kun meg selv. Jeg er helt alene om omsorgen så når bursdager feires er jeg kun 1 forelder tilstede. Mener du at jeg skal spørre besteforeldre, tanter eller onkler om være her som barnevakt for noen av gjestene som er pøbler? Syns det er helt utrolig at det skrives ting som at bursdagsbarnet ikke skal få en fin dag om det går på bekostning av andre?! Nei, jeg ønsker MITT barn en flott dag hvor han får besøk av de han omgås med i bhg til vanlig. Minus de som plager han og som gjør at han eller andre kommer hjem med bite/klore/slåmerker og som har sagt de skal drepe han! Barn eller ikke- når dette gjentas over lengre tid er de ikke velkommen i mitt hus! Forøvrig; disse 2 barna blir sjeldent bedt i bursdager. Når de selv hadde bursdag ønsket ingen barn gå, og en av de som ba disse(kanskje under tvang?) endte opp med å få veldig få barn i bursdagen. Er dette rett da?
Antlers Skrevet 18. september 2010 #49 Skrevet 18. september 2010 I følge forskning er man ikke gammel nok til å forstå konsekvensene av sin oppførsel - til det fulle - før man er rundt 18. Hjernen er ikke utviklet fullt ut før den tid. Så at en 5 åring er gammel nok til å forstå konsekvensene bare fordi det er ett år før skolestart er vel litt drøyt. Da burde de fleste skolebarn oppføre seg plettfritt i såfall... Det er forskjell på å oppføre seg plettfritt (det gjør vel ikke alltid vi voksne heller), og på å forstå at om man oppfører seg ufint så får det konsekvenser. Et barn tenker ikke så langsiktig, og har ofte problemer med konsekvenser langt frem i tid, men har null problem med å forstå "Du slo Martin i ansiktet, derfor blir du dessverre ikke invitert i bursdagen hans". Når jeg som barn gjorde noe galt, var det ikke fordi jeg ikke forstod konsekvensen, det var heller fordi jeg ville teste grensene og se om jeg muligens kunne slippe unna med det alikevel. Det er viktig at det får følger om man gjør noe galt, ellers ender du opp med et barn som ikke har respekt for noen.
MellonCollie Skrevet 18. september 2010 #50 Skrevet 18. september 2010 Jeg mener utsanget "it takes a village to raise a child" bør være i bakhodet her. Guttungen er 5 år. Han lærer sosiale spilleregler ved å oppleve situasjoner, og det er en annen situasjon å være i et barneselskap enn å være i barnehagen. Synes i tillegg det er rart at så mange "overser" det faktum at gutten er relativt ny i barnehagen, og dermed kan det ligge mye frustrasjon og usikkerhet bak bøllete atferd. Han må selvsagt læres til at det ikke aksepteres å slå/mobbe selv om man er usikker selv, men kanskje har han også selv blitt bedre i løpet av de 2 mnd i barnehagen - men førsteinntrykket av at han er en bølle vil vel fort henge igjen hos barn / foreldre? Var det sønnen min som hadde bursdag ville jeg sagt at man inviterte alle eller noen få. Om han hadde vært lei seg / redd fordi han måtte invitert pøbelen ville jeg forsikret ham om at de voksne tilstede vil passe på slik at alle er snille og koser seg, og vinklet det til at det kanskje blir lettere for gutten å være snill senere om han får muligheten til å være venn med de også utenfor barnehagen.
Gjest imli Skrevet 18. september 2010 #51 Skrevet 18. september 2010 Jeg skrev tidl i denne tråden at jeg ble å ekskludere 2 bråkmakere. Kan ikke svare for Hi men kun meg selv. Jeg er helt alene om omsorgen så når bursdager feires er jeg kun 1 forelder tilstede. Mener du at jeg skal spørre besteforeldre, tanter eller onkler om være her som barnevakt for noen av gjestene som er pøbler? Syns det er helt utrolig at det skrives ting som at bursdagsbarnet ikke skal få en fin dag om det går på bekostning av andre?! Nei, jeg ønsker MITT barn en flott dag hvor han får besøk av de han omgås med i bhg til vanlig. Minus de som plager han og som gjør at han eller andre kommer hjem med bite/klore/slåmerker og som har sagt de skal drepe han! Barn eller ikke- når dette gjentas over lengre tid er de ikke velkommen i mitt hus! Forøvrig; disse 2 barna blir sjeldent bedt i bursdager. Når de selv hadde bursdag ønsket ingen barn gå, og en av de som ba disse(kanskje under tvang?) endte opp med å få veldig få barn i bursdagen. Er dette rett da? På ditt fyrste spm - ja. Eg er og åleine om omsorgen for mine ungar. Når eg skal arrangere barnebursdag der ungane kjem til å vere i bursdagen åleine, kjem eg til å be om hjelp frå veninner, mora mi e.el. Så det er i orden at andre ungar blir ekskludert og såra, berre bursdagsbarnet får ein fin dag? Ikkje rart det er mange egoistiske ungar for tida. Meg, meg, meg er tydelegvis mantraet for mange. Det går an å ha fleire tankar i hovudet på ein gong. Det går heilt sikkert an å invitere alle, samtidig som bursdagsbarnet får ein fin dag, berre dei vaksne passar litt på. Vil bursdagsbarnet absolutt ikkje ha bråkmakaren, så inviter litt færre ungar, slik at det ikkje er berre ein som blir utelatt.
Mixelite Skrevet 18. september 2010 #52 Skrevet 18. september 2010 Jeg mener utsanget "it takes a village to raise a child" bør være i bakhodet her. Singnerer denne og resten av det du skrev. - og det _er_ forskjell på hvordan "bøllebarn" oppfører seg. Vi har aldri hatt noen problemer i våre selskaper. De såkalte bøllebarna har oppført seg så fint som det er naturlig for et barn i den respektive alderen å gjøre. Jeg tror ikke barn blir snillere av å ikke bli invitert, og jeg er redd for det samme som en annen skrev her; At det man får høre er et bøllebarn(fordi man da godtar å utelukke det) like gjerne kan være et barn som de andre ungene ikke inkluderer i fellesskapet. Mulig jeg er helt på bærtur her, men noen barn har vel en tendens til å gå bort og dytte andre i stedet for å si hei? Bare for å bli sett, ikke fordi de mener noe vondt med det. Kanskje dette "bøllebarnet" er et slikt?
AnonymBruker Skrevet 18. september 2010 #53 Skrevet 18. september 2010 Når eg skal arrangere barnebursdag der ungane kjem til å vere i bursdagen åleine, kjem eg til å be om hjelp frå veninner, mora mi e.el. Du må huske på at det ikke er alle som har muligheten til å be andre voksne om hjelp. Familien kan bo langt borte, de kan være kronisk syke f.eks. Det er ikke alle som har en stor venninneflokk full av velvillige selskapshjelpere heller. Om det trengs en eller flere ekstra voksne for å passe på en uregjerlig unge synes jeg det er rett og rimelig at foreldrene til bråkmakeren selv stiller opp. Det er de som kjenner ungen best, og som vet hvordan man skal roe ungen ned før han ødelegger selskapet for de andre.
Gjest X Skrevet 18. september 2010 #54 Skrevet 18. september 2010 På ditt fyrste spm - ja. Eg er og åleine om omsorgen for mine ungar. Når eg skal arrangere barnebursdag der ungane kjem til å vere i bursdagen åleine, kjem eg til å be om hjelp frå veninner, mora mi e.el. Så det er i orden at andre ungar blir ekskludert og såra, berre bursdagsbarnet får ein fin dag? Ikkje rart det er mange egoistiske ungar for tida. Meg, meg, meg er tydelegvis mantraet for mange. Det går an å ha fleire tankar i hovudet på ein gong. Det går heilt sikkert an å invitere alle, samtidig som bursdagsbarnet får ein fin dag, berre dei vaksne passar litt på. Vil bursdagsbarnet absolutt ikkje ha bråkmakaren, så inviter litt færre ungar, slik at det ikkje er berre ein som blir utelatt. Det er ikke alle som har mora si rett rundt hjørnet heller! Og, jeg klarer helt fint stå for barnebursdager selv, men jeg skaffer ikke barnevakter for 2 ekstra som ikke bursdagsbarnet ønsker. Hører du ikke selv hvor latterlig det er? Mange egoistiske unger for tiden? Kan ikke skjønne at dette er utviklingen da jeg aldri kan huske at dette var noe som opptok noen før i tiden. Når jeg skulle feire bursdager ba jeg de jeg lekte med. Ingen som tvang meg til å be de eller den jeg ikke likte. Samme gjaldt de andre. Jeg ble bedd i noen bursdager og i noen sine ble jeg ikke bedd. Kan aldri huske det som noe vondt minne og ikke bli bedd. Mener du virkelig at siden et barn ikke klarer oppføre seg så skal det gå ut over andre barn igjen? som da ikke vil bli bedd i bursdagen. Syns du det er mer akseptabelt å lære ungen din å sette prislapp på de han liker da? Slik at han kan velge de som er mest verdt?
Gjest imli Skrevet 18. september 2010 #55 Skrevet 18. september 2010 Det er ikke alle som har mora si rett rundt hjørnet heller! Og, jeg klarer helt fint stå for barnebursdager selv, men jeg skaffer ikke barnevakter for 2 ekstra som ikke bursdagsbarnet ønsker. Hører du ikke selv hvor latterlig det er? Mange egoistiske unger for tiden? Kan ikke skjønne at dette er utviklingen da jeg aldri kan huske at dette var noe som opptok noen før i tiden. Når jeg skulle feire bursdager ba jeg de jeg lekte med. Ingen som tvang meg til å be de eller den jeg ikke likte. Samme gjaldt de andre. Jeg ble bedd i noen bursdager og i noen sine ble jeg ikke bedd. Kan aldri huske det som noe vondt minne og ikke bli bedd. Mener du virkelig at siden et barn ikke klarer oppføre seg så skal det gå ut over andre barn igjen? som da ikke vil bli bedd i bursdagen. Syns du det er mer akseptabelt å lære ungen din å sette prislapp på de han liker da? Slik at han kan velge de som er mest verdt? Ingen skal tvinge nokon til å be nokon dei ikkje likar. Ingen som meiner det her. Men eg, og fleire andre her, meiner at det ikkje går an å utelate kun ein person! Skjønner? Viss det er slik at alle venene kjem frå barnehagen, kan ein ikkje invitere alle gutane i barnehagen bortsett frå ein! Eg syns i alle fall det er greit å lære ungane at det ikkje er akseptabelt. Det går jo an å invitere kun dei nærmaste frå barnehagen, pluss vener bursdagsbarnet kjenner frå andre plassar feks? Det siste avsnittet ditt hang i alle fall ikkje på greip :klø:
MellonCollie Skrevet 18. september 2010 #56 Skrevet 18. september 2010 Mange egoistiske unger for tiden? Kan ikke skjønne at dette er utviklingen da jeg aldri kan huske at dette var noe som opptok noen før i tiden. Når jeg skulle feire bursdager ba jeg de jeg lekte med. Ingen som tvang meg til å be de eller den jeg ikke likte. Samme gjaldt de andre. Jeg ble bedd i noen bursdager og i noen sine ble jeg ikke bedd. Kan aldri huske det som noe vondt minne og ikke bli bedd. Og i en perfekt verden er det slik at det er situasjonen for alle, og da hadde ting vært enklere. Men hva med den gutten som aldri blir bedt (sier ikke at det er tilfelle i TS sitt dilemma, det vet jeg ikke noe om)? Det er det som er det vanskelige med å utelatte enkeltpersoner i bursdag, at man som foreldre kanskje ikke har full oversikt over hvem som blir bedt i alle andre bursdager. Og det er da det skaper vonde minner, og det bør vi som foreldre dermed forsøke å unngå ved å være hakket mer diplomatiske enn hva vi kan forvente av et bursdagsbarn på 5 år.
Piper Skrevet 18. september 2010 #57 Skrevet 18. september 2010 Ingen selvfølge at foreldrene er klar over problemene hvis ingen har turt å ta det opp med dem. Og en 5 åring er gammel nok til å skjønne konsekvensene av sin oppførsel, det er bare ett år før han skal begynne på skolen. Men ja, involver foreldrene og undersøk om det dreier seg om at det er han som slår og plager og at det ikke egentlig ligger noe helt annet bak. Lykke til den dagen du får barn, for det kan du trenge. Om du tror alt det du mener her inne, er du meget lite opplyst om barn i alle fall. En 5 åring er for liten til å forstå at alt de gjør får konsekvenser, for dette er noe de må lære. De er ikke voksen nok i hodet til å forstå at alt de gjør får konsekvenser, for de har rett og slett ikke kontroll på seg selv. Kanskje du skulle arbeidet med barn en stund,f or å lære litt mer hvordan de egentlig fungerer. Hæres ikke ut som du eier empati for barn som ikke gjør som du mener er riktig, og de må straffes, fordi de skal være små barn med voksen tankegang i følge deg. Til ts: Jeg hadde funnet ut om det virkelig er som ditt barn sier, at han slår og er stygg. Og viser det seg at han gjør som barnet ditt sier, ville jeg fortalt mitt barn at kanskje denne gutten må lære å ikke slå, om dere viser han hvordan man skal være sammen med venner. Da må dere leke med han, si i fra med en gang han slår eller ødelegger noe, og si klart i fra at det er ikke slik man leker med andre. At de andre barna må være tålmodige mot han, sånn at han lærer at det ikke er greit å slå. Samtidig somd ere får hjelp av de voksne rundt dere til å hjelpe til også. For ingen fortjener å bli slått. Viser det seg at det stemmer, vil jeg tro at det ligger mer bak enn det man ser. Kanskje denne gutten har funnet ut at det er den eneste måten han klarer å få oppmerksomhet på, for man kan av og til tenke slik at all oppmersomhet er bedre enn ingen. Og derfor må man kanskje lære de andre barna som er rundt han å være litt mer tålmodig, og gi han oppmerksomhet når han fortjener det. En vanskelig oppgave, men det lar seg gjøre. Ville snakket med foreldrene, og hørt med de hvordan dere skal løse dette. For dere vil veldig gjerne at alle skal komme, og vil ikke utelate en person. Og det har jo dere forklart til barnet deres også. Skal man først utelate noen, bør man utelate flere.
Gjest X Skrevet 18. september 2010 #58 Skrevet 18. september 2010 Ingen skal tvinge nokon til å be nokon dei ikkje likar. Ingen som meiner det her. Men eg, og fleire andre her, meiner at det ikkje går an å utelate kun ein person! Skjønner? Viss det er slik at alle venene kjem frå barnehagen, kan ein ikkje invitere alle gutane i barnehagen bortsett frå ein! Eg syns i alle fall det er greit å lære ungane at det ikkje er akseptabelt. Det går jo an å invitere kun dei nærmaste frå barnehagen, pluss vener bursdagsbarnet kjenner frå andre plassar feks? Det siste avsnittet ditt hang i alle fall ikkje på greip :klø: Skjønner du ikke det siste avsnittet eller later du som? Om de er 10 gutter på avdelingen og gutten vil be disse men ikke bråkmakeren sier DU nei, da må han utelate flere.Hvordan skal han gjøre det da? Jo da vil han velge kanskje 6 mens de andre blir skuffet. Kanksje noen av disse er gode venner, og er det så mye bedre å lære barnet at han må "prise" vennene sine og velge de som er "mest verdt" For det er jo i bunn og grunn det det er snakk om. Og for min del; her feires bursdag med bhg og naboer/andre venner separat, og jeg er ikke tenkt å forandre dette for bråkmakere. Men du syns kanskje jeg burde det? Så ikke barnet mitt blir bortskjemt? Du sier det ikke er snakk om å MÅ be en en ikke liker, men at en må utelate flere. Da er det bursdagsbarnet det går ut over. For han/hun må utelate noen de LIKER!
Gjest klara Skrevet 18. september 2010 #59 Skrevet 18. september 2010 Jeg syns ikke man kan forevente av 5 åringer at de må være tålmodige og lære en som slår og klorer at det fins andre måer å kommunisere på. Kan en forvente det av de som blir utsatt for det kan en også forvente at bråkmakeren skal slutte oppføre seg dårlig. Igår kom gutten min på 4 hjem med store klormerker i ansiktet etter en på samme alder har klikket. Denne gutten har før bitt han i ansiktet(like ved øyet) og han har enda arr. Klorene igår er store og de også nesten på øyet. Denne gutten har vært problemer med siden min gutt begynte som 2 åring. I tillegg har han er forderdelig språk og flere foreldre har reagert etter han han skadet barna deres. Jeg personlig syns det blir for mye fokus på å verne denne bråkmakeren istedet for å trygge dagen for de andre barna. Gutten min har bursdag om 4 mnd og er begynt snakke om den, og han vil IKKE ha denne gutten der. Han er godt likt i bhg og vil ellers be hele avdelingen sin. Jeg har faktisk tenkt lenge på hvordan jeg skal gjøre dette og ble glad når jeg så denne tråden. Jeg syns både de som er for/imot(for å kalle det det) sitter med gode poeng. Foreldrene til denne gutten nytter det ikke involvere, de bruker bare levere han og han har før ødelagt bursdager.
Jade Skrevet 18. september 2010 #60 Skrevet 18. september 2010 (endret) Slik som gutten i siste post her, han ville jeg ikke invitert uten at en av foreldrene var med. Selv om det kan være vanskelig, så hadde jeg ringt foreldrene og sagt at vi ønsker å invitere alle, men pga at han har plagd sønnen din slik, så må mor eller far være med. Så kan de bestemme gutten skal komme eller ikke (med mor eller far). Også basert på at han har ødelagt andre bursdager. Kan godt hende at denne ungen sliter med noe, men det er uansett foreldrenes ansvar at det ikke går utover andre. Endret 18. september 2010 av Jade
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå