Gå til innhold

Bursdagsselskap

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det at gutten er ny i barnehagen mener jeg er et ekstra godt argument til å prøve å inkludere han på en grei måte, med hjelp av foreldrene. Kanskje han agerer som han gjør fordi han prøver å hevde seg blant de faste som kanskje har hengt sammen i flere år og blitt en sammensveiset gjeng. Et forsøk på å inkludere han i gjengen synes jeg han fortjener, selv om det krever ekstra. Selvfølgelig, han må lære og oppføre seg, men han må ha hjelp. Han er bare 5 år.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er din oppførsel som voksen som forhåentligvis skal vise veien for sønnen din. Du er den som har den moralske ballasten han mangler, og du vet at det ikke er riktig å invitere alle og utelate èn. Sønnen din har ønsker, men det er en lang vei fra ønsker til behov. Og det er ikke nødvendig å ta til etterretning alle ønsker barna kommer med. Mange ganger holder det med å bare lytte. "Jeg hører hva du sier, men likevel skal vi invitere alle guttene. Det er ikke pent å la noen stå utenfor".

Vi har hatt dette "hvert år" siden guttungen var 2 og han begynte o barnehagen med en skikkelig vilter gutt. Denne gutten var svært utagerende, ødela for andre, bråkte osv osv. men etterhvert ble vi alle kjent med hverandre, gutten ble mer trygg på oss, vi ble kjent med foreldrene og han fikk kjempeviktig sosial trening.

Og det er nettopp dette du gir din egen gutt nå; sosial trening. Sosiale muskler til å takle ikke bare medgang men også litt mer tricky situasjoner.

Ikke noe å lure på en gang. Alle eller ingen.

Skrevet (endret)

Jeg ville invitert alle guttene, inkludert bråkmakeren, og holdt et godt øye med ham hjemme hos oss. Ikke sikkert han lenger er en bråkmaker i en helt annen setting, og en setting der sønnen din er på hjemmebane.

Det at han er ny kan være årsaken til at han utagerer og jeg ville syntes det var rett og slett grusomt å utelate ham.

Endret av Caramba
Skrevet

Du kan jo tenke hvordan denne gutten vil utvikle seg i det sosiale miljøet i barnehagen hvis ingen vil leke med han, og ingen vil ha han i bursdagsselskapene sine...

Skrevet

Einig med dei siste her - alle eller nokre få. Det er jo ganske normalt at nye ungar er utagerande før dei har finni sin plass i venneflokken. Det kan jo vere dette som er situasjonen med denne guten? At det vil bli betre etterkvart når han har blitt trygg på den nye bhg og dei andre ungane. Viss han ikkje blir invitert i bursdagar og inkludert, vil oppførslen berre bli verre. Så viss sonen din framleis vil ha alle gutane, så inviter alle, men sørg for å vere fleire vaksne til stade.

Skrevet

Som det har blitt sagt mange ganger i denne tråden - gutten det gjelder er bare 5 år. Hvilket betyr at du bør være 100% i stand til å takle eventuell dårlig oppførsel fra ham i selskapet. Når et barn er på besøk i ditt hus, får han/hun følge dine regler.

Å invitere foreldrene hans syns jeg er en dårlig ide, hva hvis de er av typen som ikke syns at barnet deres gjør noe galt?

Inviter ham - og takle ham.

Skrevet

Hvem er det som egentlig har bursdag her og burde taes hensyn til??!! Hvis bursdagsbarnet ikke vil ha besøk av denne slemme gutten så syns jeg han skal slippe å ha han der på dagen sin.

Skrevet

jeg hadde snakket med ped.leder på avdelingen til sønnen for å få noen tips. I barnehagen "vår" er det sånn at enten må alle bli invitert, eller så sendes invitasjonene hjem til de inviterte (dvs feiringen holdes "privat")

Skrevet

Jeg ville nok ikke tatt det for gitt at barnehagen "jobber med saken".

Hadde jeg vært deg ville jeg tatt litt balletak på meg selv og ringt foreldrene til gutten og forklart problemet. Eller som noen foreslo, kanskje foreldrene hans kan komme i bursdagen.

Nå må du roe deg litt ned. Det er ikke snakk om at moren ikke tørr å ta affære, men at hun veier for og imot hva som er best fremgangsmåte. Både for sin sønn, og for en bråkete gutt som tross alt skal både fungere i barnehagen og i mange år fremover i sønnens nærmiljø. Det er i alles interesse at denne gutten sosialiseres mot normene, og ikke vekk fra dem. Både av humane hensyn, og av samfunnsmessige. Han er et BARN, og det er vår alles interesse og ansvar at han tas vare på i sitt lokalmiljø. Og på lang sikt, at han ikke blir kriminell. Men akkurat nå - han er en femårig liten gutt som ikke helt har lært seg hvordan man ter seg sammen med andre. Han er ikke noen David Toska. Det er fortsatt både tid og rom for å prøve mild påvirkning, å ta en liten gutt så hardt som du argumenterer for vil gjøre mer skade enn gagn.

Skrevet (endret)

Hvem er det som egentlig har bursdag her og burde taes hensyn til??!! Hvis bursdagsbarnet ikke vil ha besøk av denne slemme gutten så syns jeg han skal slippe å ha han der på dagen sin.

Enig. Det finnes nok av andre anledninger til å presse på at "alle må leke sammen enten de liker hverandre eller ei" enn akkurat bursdagen. Bursdagsbarnets mening bør tas hensyn til så han skal slippe å sitte og lide seg gjennom sin egen feiring.

Edit: og/å feil

Endret av Cata
Skrevet

Enig. Det finnes nok av andre anledninger til å presse på at "alle må leke sammen enten de liker hverandre eller ei" enn akkurat bursdagen. Bursdagsbarnets mening bør tas hensyn til så han skal slippe å sitte og lide seg gjennom sin egen feiring.

Edit: og/å feil

Men bursdagsbarnet har jo fått et valg - enten invitere kun noen få eller invitere alle.

Man utelater aldri kun én person. Aldri! :fy_fy:

Skrevet

Det er alltid verdt et forsøk når det er snakk om såpass små barn.

Jeg hadde selv ringt foreldrene og sagt at barnet var velkommen så fremt en av de voksne ble med, men du sier at du er for feig til det.

Da ville jeg invitert barnet, men samtidig hatt nulltoleranse for 'slem' oppførsel i bursdagen. Jeg ville ikke brukt tid og energi på å disiplinert ham, det er tross alt bursdagsbarnet som skal være i fokus, jeg ville ringt foreldrene hvis noe skjedde og bedt dem komme å hente ungen sin.

Skrevet

Alle tenker på den "stakkars" plageånden som ikke blir invitert, få tenker på det uskyldige barnet som faktisk får bursdagen sin ødelagt...

Ja, det er snakk om små barn, og absolutt verdt å se om man komme til enighet, men det blir feil å si at alle skal inviteres uansett. Jeg tenker tilbake på da jeg selv var barn, og vet at det hadde blitt en fryktelig trist bursdag om vi skulle invitert alle, inkludert de jeg ikke kom overens med. Jeg har ikke planlagt å invitere mennesker jeg ikke kommer så godt overens med når jeg fyller 30 neste år, men jeg kan alikevel forholde meg til disse menneskene når jeg . Slik bør det være for barn også. Selv barn må få sette noen grenser, men de må selvsagt læres opp til å kunne oppføre seg ute i det offentlige.

Var selv ikke helt uskyldig som barn, og husker at jeg fikk med meg de fleste jentene på en bursdagsfest til å nekte å leke med bursdagsbarnet (en jente jeg rett og slett ikke likte, men jeg plaget henne aldri på skolen, bare holdt meg unna). Vi hadde vår egen lek, som bursdagsbarnet ikke fikk være med på, ute i hagen. Om jeg ikke hadde blitt invitert, hadde jeg heller ikke hatt muligheten til å ødelegge dagen for bursdagsbarnet. Det var ikke snakk om hverken hat eller andre alvorlige ting, kun to barn som ikke kom overens, men som ble tvunget til å leke sammen.

Synes vi må slutte å sy puter under armene på barn som ikke oppfører seg pent. Dårlig oppførsel bør få konsekvenser, så får heller belønningen komme når man har gjort seg fortjent til det. Det har gått for langt når det er en selvfølge at plageånden også inviteres. Tenk litt på hva det kan gjøre med barnet som får hjemmet sitt invadert.

Skrevet

Klart ein tenkjer på bursdagsbarnet og, men bursdagsbarnet MÅ ikkje invitere bråkmakaren, han har fått eit val - alle eller nokre få. Vil han ikkje ha bråkmakaren der, får han berre be dei nærmaste venene. Det går ikkje an å utelate ein person, og det syns eg det er viktig å lære ungane.

Skrevet (endret)

Klart ein tenkjer på bursdagsbarnet og, men bursdagsbarnet MÅ ikkje invitere bråkmakaren, han har fått eit val - alle eller nokre få. Vil han ikkje ha bråkmakaren der, får han berre be dei nærmaste venene. Det går ikkje an å utelate ein person, og det syns eg det er viktig å lære ungane.

Så om det er to bråkmakere går det fint an å utelate begge?

Hva om barnet er god venn med alle untatt èn? Skal man da som femåring begynne å rangere sine venner på en skala fra 1 - 10, og de som havner under 6 får ikke komme? Ærlig talt... Hvis det er to personer som skaper problemer går det an å utelate begge, men om det bare er èn, går det faktisk akkurat like fint å ikke invitere ham/henne. Hvorfor skal barn læres opp til noe som er helt unaturlig, og stikk motsatt av slik det fungerer for oss voksne. Bør ikke ens eget barns velbefinnende gå foran hensynet til en plageånd?

Endret av Antlers
Skrevet

Hva om barnet er god venn med alle untatt èn? Skal man da som femåring begynne å rangere sine venner på en skala fra 1 - 10, og de som havner under 6 får ikke komme? Ærlig talt... Hvis det er to personener som skaper problemer går det an å utelate begge, men om det bare er èn, går det faktisk akkurat like fint å ikke invitere ham/henne. Hvorfor skal barn læres opp til noe som er helt unaturlig, og stikk motsatt av slik det fungerer for oss voksne. Bør ikke ens eget barns velbefinnende gå foran hensynet til en plageånd?

Signerer denne. Kommer til å utelate når min sønn har bursdag. Her er det da snakk om 2 bråkmakere. De er 4-5 år, men klorer, slår og har et forferdelig språk. Vet det er satt tiltak på den ene gutten. Min gutt verken får eller vil leke med dem, og han vil heller ikke ha de i bursdagen. Og vet dere hva: jeg skjønner han godt!

Skrevet

Det er snakk om å lære ungane litt sosiale spelereglar... Du ville vel heller ikkje invitert alle kollegaane på jobben din til fest, men utelatt ein?

Skrevet

Hva om barnet er god venn med alle untatt èn? Skal man da som femåring begynne å rangere sine venner på en skala fra 1 - 10, og de som havner under 6 får ikke komme? Ærlig talt... Hvis det er to personer som skaper problemer går det an å utelate begge, men om det bare er èn, går det faktisk akkurat like fint å ikke invitere ham/henne. Hvorfor skal barn læres opp til noe som er helt unaturlig, og stikk motsatt av slik det fungerer for oss voksne. Bør ikke ens eget barns velbefinnende gå foran hensynet til en plageånd??

Barn er barn, voksne er voksne. Det er svært farlig å glemme den forskjellen.

Jeg synes egoisme er stygt uansett. Joda, alle tenker først og fremst på eget barn, men det er ikke snakk om hvem som får leve og hvem som må dø her. Når det er snakk om femåringer, tror jeg det vil være vel så positivt for barnet til TS i det lange løp om han blir oppdratt til å prøve å inkludere alle og ikke å stenge folk ute.

Som så mange andre har sagt, mener jeg det bør holdes kontakt med foreldrene til bøllebarnet slik at han ikke får lov til å ødelegge dette selskapet, men jeg synes bestemt at han skal få en mulighet til å være med de andre barna i en annen setting enn barnehagen, kanskje det er nettopp det som skal til?

Skrevet (endret)

Det er snakk om å lære ungane litt sosiale spelereglar... Du ville vel heller ikkje invitert alle kollegaane på jobben din til fest, men utelatt ein?

Selvsagt ville jeg latt være å be en kollega som hadde klappet til, gjort narr av eller baksnakket meg. Hva i all verden skal jeg med en slik kollega på festen? :klø:

Det er ikke en del av de sosiale spillereglene at man skal invitere noen som plager en. Som jeg nevnte tidligere, er det viktig at barn lærer seg litt om hvordan de skal oppføre seg, men det går mer på å tolerere at man må sitte i samme klasserom som (kanskje til og med gjøre gruppearbeid med) en man ikke liker - og man må opptre høflig overfor mennesker man ikke nødvendigvis har kjemi med. Man skal derimot aldri lære barn å være dørmatter som skal finne seg i alt, det kan nemlig gjøre stor skade i det lange løp.

Endret av Antlers
Skrevet

Då har me lært ulike ting om kva som passar seg, gitt.

TS har dessuten ikkje skrivi noko om at denne guten plagar hennar gut spesielt, kun at han er ein generell bråkmakar. Eg trur det kan gå heilt fint å invitere ein slik unge, så lenge det er fleire vaksne tilstede som følgjer med på ungane og ikkje lar pøbel-ungen plage nokon. Det er vel og bra at ein vil at ungen sin skal få ein fin dag, men ikkje på bekostning av andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...