Gå til innhold

gr laks per pers?

Fremhevede innlegg

Skrevet

min mann har bursdag på søndag og jeg har invitert familien til middag da. Jeg tenkte jeg skulle lage ovnsbakt laks med kokte og opphugde stekte poteter til, rømme, grønnsaker og hollandese saus.

hvor mye laks trenger jeg til 8 pers?

er det bedre og kjøpe hel laks med tanke på mengde og pris?

har du noen gode oppskrifer eller tips til hvordan du ville gjort dette på enklest mulig måte?

setter stor pris på alle svar!! :)

hva kan jeg gjøre av dette i god tid før gjestene kommer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lakse filèt, cs 125 gram per pers. :)

Skrevet

Jeg ville beregnet i hvert fall 200 gr. per person. Kjøp to hele laksefileter, pensle med olje, salt og pepper, evt. hvitløk hvis du liker det, hiv i ovnen på ca. 200 grader, ca. 15 min. (Sjekke om fisken er ferdig.) Husk agurksalat til!

Skrevet (endret)

Lakse filèt, cs 125 gram per pers. :)

...hvis du skal servere middag til barn...

De fleste oppskrifter med laksefilet (uten skinn og bein) opererer med 175-200 gram fisk per person. 200 gram per person er det aller minste jeg ville brukt.

Hvis du kjøper hel laks må du regne enda mer per person fordi den må renses for skinn og bein. Hel fisk er antakeligvis billigst, men fileter er enklest.

Jeg pleier å ovnsbake hver enkelt filet i aluminiumsfolie. Inni folien legger jeg en klatt smør, en skive sitron, litt pepper og en liten kvast med fersk dill. Disse pakkene kan du lage istand tidligere på dagen og sette i ovnen i passe tid (husker ikke hvor lenge... ca 20 min, kanskje)

Agurksalat er også et must :) Den kan fint lages tidligere på dagen.

Endret av Spinell
Skrevet

Jepp, 200 gram pr pers.

Gjest navnelapp
Skrevet (endret)

Med ovnsbakt heil fisk må du ha 200 g, ja. Husk at det er mykje svinn, feitt, bein og skinn. Med reinskoren filet vil det vere nok med 150 g, trur eg.

Endret av Alt godt
Skrevet

Når man beregner mat synes jeg man må ta i betraktning hvem som skal spise. En mann med tungt kroppsarbeid spiser betraktelig mer en ei finspist kontordame på slankern.

Skrevet

ok da ble det 2,6kg laksefileter (2 sider)

litt dumt spørsmål..men jeg koker aldri grønnsaker, hvor lenge skal brokkoli, blomkål og gullerøtter koke? og hvor mye til 8 pers?dette er folk som er veldig glade i grønnsaker, just as u know..

har noen oppskrift på agurksalat?det har jeg aldri prøvd før..

Gjest navnelapp
Skrevet

Eg brukar å beregne 200 g rensa grønsaker per person. Gulrøtter: 12-15 minutt, avheng av kor tynne skivene er. Blomkål: 6-8 minutt, delt i bukettar. Brokkoli: 3-4 minutt delt i bukettar.

Skrevet

Gulrotskiver kokes 12-15 minutter? Alt godt: Da kan man vel spise dem med sugerør?

Skrevet

Jeg ville nok beregnet to filèter til hver. Det er alltid noen som spiser bare èn, og det er alltid noen som spiser flere enn èn. Da er det greit å ikke ha for lite. Det er bedre at du har for mye. Laks kan jo varmes dagen etter, så da har dere rester ;) Forresten så bør du bruke en hel fisk eller to, det blir mindre arbeid å ovnsbake.

Når det gjelder å koke grønnsaker så kaster jeg bare alle grønnsakene i en bolle med vann og koker dem til de er myke, men ikke vassdrukne. Bare kjenner på dem litt innimellom. Men hvorfor skal du koke grønnsakene når du lager ovnsbaktlaks? Da hiver du jo alle grønnsakene sammen med laksen inn i folien. Da trekker de til seg alle de nydelige smakene også!!

Agurksalat denne er beregnet på ca. 4 personer:

1 agurk

4 ss eddik

2 dl vann

salt, pepper, og litt(!) sukker

Gjest navnelapp
Skrevet

Gulrotskiver kokes 12-15 minutter? Alt godt: Da kan man vel spise dem med sugerør?

Eg skjer dei fingertjukke, og likar dei mjuke. Nei, ikkje sugerør, men ein kan kna dei med gaffel. :-)

Skrevet

Skal servere laks og pasta i morgen i min bursdag :D

Selv spiser jeg lett 250-400gr laks alene. Jeg har tenkt å ha forrett, middag og dessert. Serverer derfor kun 125gr per person siden det er så mye annet som skal inntas.

Skrevet

Eg skjer dei fingertjukke, og likar dei mjuke. Nei, ikkje sugerør, men ein kan kna dei med gaffel. :-)

Jeg ville vært forsiktig med å koke de så mye, det er ikke mange yngre som liker gulrøtter så myke. (no offence altså, jeg klarte ikke grave frem en mer diplomatisk måte å si det på ;) )

TS: hva med å ovnsbake grønnsakene? Litt enklere enn å koke, du kan bare hive dem i ovnen og la de stå. Gulrot i relativt tynne stenger, blomkål i små buketter og brokkoli i litt større buketter. Ha over noen dråper god olivenolje og litt salt og pepper over. Stekes på 225 grader i 15-20 minutter, litt etter hvor godt du vil ha dem stekt. Antageligvis må det være inne enda lengre når det er til så mange.

Gjest navnelapp
Skrevet

Jeg ville vært forsiktig med å koke de så mye, det er ikke mange yngre som liker gulrøtter så myke. (no offence altså, jeg klarte ikke grave frem en mer diplomatisk måte å si det på ;) )

:lol:

Skrevet

Da jeg jobbet i fiskedisk ble jeg alltid fortalt at man beregner 200-250 gram fisk per person. Det er altså ikke innkludert bein og slikt.

Skrevet

Da jeg jobbet i fiskedisk ble jeg alltid fortalt at man beregner 200-250 gram fisk per person. Det er altså ikke innkludert bein og slikt.

Sikkert for å selge mer.

Jeg kan være enig at 200gr fisk er en okei porsjon dersom man skal bli mett.

Når man serverer mat til andre er det et lite triks at du serverer akkurat så mye mat at man har lyst på litt til. Men for all del ikke så lite at de er sulten etterpå. Da kommer de til å huske at hovedretten var god. Så kan du gi dem en dessert som de blir mett og tjukk på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...