Gjest Blondie65 Skrevet 17. september 2010 #41 Skrevet 17. september 2010 Eg seier og skriv "husa" i alle fall... (eit hus, huset, alle husa) Ja, men det er flertall.
Gjest imli Skrevet 17. september 2010 #42 Skrevet 17. september 2010 Ja, men det er flertall. OK, du meinte i eintal? :klø: "Eit husa"? Det går vel ikkje an?
HedvigR Skrevet 17. september 2010 #43 Skrevet 17. september 2010 I denne tråden menes det bestemt entall F.eks "sett deg inn i bila", "er du på skola".
Gjest imli Skrevet 17. september 2010 #44 Skrevet 17. september 2010 "Gå inn i husa?" då, feks? Sjølv om ein berre meiner eitt hus? Det har eg aldri høyrt før.
Gjest Ludovie Skrevet 17. september 2010 #45 Skrevet 17. september 2010 (endret) A-endelse er ikke bare a-endelse! Det forekommer i ulike sammenhenger: - For å angi bestemt form entall av hunkjønnsord (sola, jenta) - (bila kan man ikke skrive, da bil er hankjønn, både i bokmål og nynorsk). - For å angi bestemt form flertall av enkelte intetkjønnsord (husa, fjella) - mye mer hyppig forekommende i nynorsk, men også tillatt i bokmål. - For å angi preteritum og perfektum partisipp av enkelte svake verb (dansa, hviska) - her kan man også bruke et-endelse i bokmål, men a-endelse er likefullt like mye tillatt. Endret 17. september 2010 av Ludovie
AnonymBruker Skrevet 17. september 2010 #46 Skrevet 17. september 2010 Og hva er det egentlig med dere østlendinger ... Skola? Bila? Husa? Når ble dette hunnkjønnsord? Ser ikke at dette skal være noe rarere enn f.eks. at det ikke finnes hunkjønnsord i Bergen og omegn. Norge er ikke akkurat landet å bli overrasket over dialektmessige særegenheter i..
Gjest Caylee Skrevet 17. september 2010 #47 Skrevet 17. september 2010 Dette er da ett trøndersk dialektfenomen, på lik linje med at de sier jenten osv i Bergen. Jeg har vært østlending i mange år, og aldri hørt noen bruke den formen her, men rundt Trondheim er det slik de fleste prater. Og man skriver selvsagt ikke sånn i en seriøs tekst, men at man har ett litt muntlig skriftspråk på noe så uformelt på ett forum synes jeg bør være greit. Å skrive rein dialekt gjør teksten uleselig, men å bruke ett og annet ord er med på å krydre teksten og gi den personlighet, og er også greit i skjønnlitterære tekster. Jeg er østlending og jeg sier husa
Gjest Airi Chikako Skrevet 17. september 2010 #48 Skrevet 17. september 2010 (endret) Har masse bekjente som sier "bila", "husa" osv i bestemt entall, men de er fra Nordmøre/Sør-Trøndelag, hele gjengen, og langt fra østlendinger... Forøvrig er det vel ingen som stusser på flertallsformen "gutta"? Det er jo ikke intetkjønn... Endret 17. september 2010 av Airi Chikako
Gjest Airi Chikako Skrevet 17. september 2010 #49 Skrevet 17. september 2010 "Gå inn i husa?" då, feks? Sjølv om ein berre meiner eitt hus? Det har eg aldri høyrt før. Dette vil jeg tro er en kasusrest? Veldig vanlig der jeg er fra
Gjest Blondie65 Skrevet 17. september 2010 #50 Skrevet 17. september 2010 Ser ikke at dette skal være noe rarere enn f.eks. at det ikke finnes hunkjønnsord i Bergen og omegn. Norge er ikke akkurat landet å bli overrasket over dialektmessige særegenheter i.. Hva folk SIER henger jeg meg ikke opp i. Nå er det lov å skrive kattEN og bokEN på bokmål da - i motsetning til den utvidede dialektiske bruken av entalls a-endinger for alle kjønns ord.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2010 #51 Skrevet 17. september 2010 Hva folk SIER henger jeg meg ikke opp i. Hvor er det dette forekommer skriftlig da? Håper for din del du ikke henger deg opp i diverse dialektinnslag på debattforum, da har du det isåfall travelt
Gjest Blondie65 Skrevet 17. september 2010 #52 Skrevet 17. september 2010 Hvor er det dette forekommer skriftlig da? Håper for din del du ikke henger deg opp i diverse dialektinnslag på debattforum, da har du det isåfall travelt Jeg synes dialekt er anstrengende å lese. Men jeg mister ikke nattesøvnen av det. Jeg bare lar være å lese.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå