Gå til innhold

A-endelser

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65
Skrevet

Snakke ja. Skrive nei.

Alt dette er sett på KG ...

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Det visste jeg ikke. Jeg må nok gå til anskaffelse av nye ordbøker :) .

Sukk. Jeg og. Huff.

Her har vi lidd med de der hersens a-endingene i all tid på hunnkjønnsord. Nå smitter det plutselig til hankjønnsord og. Huff.

Skrevet

Sukk. Jeg og. Huff.

Her har vi lidd med de der hersens a-endingene i all tid på hunnkjønnsord. Nå smitter det plutselig til hankjønnsord og. Huff.

Jeg husker det var en på folkehøyskolen som sa appelsina. :sukk:

Skrevet

Ei appelsin altså, eller var det flertall, alle appelsina? Min mann sa et appelsin.

Skrevet

Ei appelsin altså, eller var det flertall, alle appelsina? Min mann sa et appelsin.

Ei appelsin - appelsina - flere ? (husker ikke)

Gjest Blondie65
Skrevet

Appelsina kan være flertallsord. Når jeg tenker meg om har jeg hørt som entall og.

Skrevet

Appelsina kan være flertallsord. Når jeg tenker meg om har jeg hørt som entall og.

Ja, flertall høres litt lgisk ut, men det var entall.

Skrevet

Ei appelsin - appelsina - flere ? (husker ikke)

...flere appelsiner - appelsinene, eller hvis man skal følge logikken her, må det bli appelsina også i bestemt form flertall.

Men det heter hverken ei eller et appelsin, det er et hankjønnsord.

Skrevet

Her i Trøndelag sier vi ofte bila og skola, men har da aldri hørt noen fra østlandet si det, og jeg har bodd ti år i Østfold :S

Uansett er dette ting som sies, altså dialekt, tror nok ingen ville skrevet dette i en seriøs tekst!

Skrevet

Og hva er det egentlig med dere østlendinger ...

Skola? Bila? Husa?

Når ble dette hunnkjønnsord?

Dette er da ett trøndersk dialektfenomen, på lik linje med at de sier jenten osv i Bergen. Jeg har vært østlending i mange år, og aldri hørt noen bruke den formen her, men rundt Trondheim er det slik de fleste prater.

Og man skriver selvsagt ikke sånn i en seriøs tekst, men at man har ett litt muntlig skriftspråk på noe så uformelt på ett forum synes jeg bør være greit. Å skrive rein dialekt gjør teksten uleselig, men å bruke ett og annet ord er med på å krydre teksten og gi den personlighet, og er også greit i skjønnlitterære tekster.

Skrevet

Jeg kan ikke se i UiO sin ordbok på nett at det er lov til å skrive "ei skole". Er dette noe nytt, eller bruker jeg bare en utilstrekkelig kilde?

Du har rett, det står ikke i ordboka :slår: Hvor har jeg fått det dra mon tro. Men det er lov å skrive skoleklassa... :hakeslepp: Ikke lett å bli klok på norsk rettskriving.

Skrevet

I sammesatte ord er det vel det siste ordet som bestemmer kjønnet? Dvs ei klasse = ei skoleklasse men ein skole.

Skrevet

Dette er da ett trøndersk dialektfenomen, på lik linje med at de sier jenten osv i Bergen. Jeg har vært østlending i mange år, og aldri hørt noen bruke den formen her, men rundt Trondheim er det slik de fleste prater.

Og man skriver selvsagt ikke sånn i en seriøs tekst, men at man har ett litt muntlig skriftspråk på noe så uformelt på ett forum synes jeg bør være greit. Å skrive rein dialekt gjør teksten uleselig, men å bruke ett og annet ord er med på å krydre teksten og gi den personlighet, og er også greit i skjønnlitterære tekster.

Ikke ta det ille opp, men du bruker konsekvent tallordet "ett" når det egentlig skal være "et". Håper det er greit å si fra om det her i språkforumet. :)

Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Jeg kan ikke se i UiO sin ordbok på nett at det er lov til å skrive "ei skole".

Takk og lov.

Endret av Blondie65
Gjest Blondie65
Skrevet

Beklager at jeg tok feil av trøndersk og østlandsk. Det virker mer logisk at det er trøndersk ja.

Skrevet

Eg seier og skriv "husa" i alle fall... (eit hus, huset, alle husa)

Skrevet (endret)

Eg seier og skriv "husa" i alle fall... (eit hus, huset, alle husa)

Det gjorde barneskolelæreren min også. Østelnding så det holdt i massevis, altså hun sa et hus . - alle husa. Men hun var blant de øverste på lista til de som het Rød Valgalianse, og de snakker litt "sånn". Det er bare å se på hjemmesiden (som de sikkert kaller hjemmesida) til Rødt, så er det voldtsomt med a-endelser.

Endret av Kråkesaks
Skrevet

Det gjorde barneskolelæreren min også. Østelnding så det holdt i massevis. Men hun var blant de øverste på lista til de som het Rød Valgalianse, og de snakker litt "sånn". Det er bare å se på hjemmesiden (som de sikkert kaller hjemmesida) til Rødt, så er det voldtsomt med a-endelser.

Ja, det kjem vel av at arbeidarrøyrsla alltid har vore pådrivarar for samnorsk?

Skrevet

Ja, det kjem vel av at arbeidarrøyrsla alltid har vore pådrivarar for samnorsk?

Noe, sånt noe, ja.

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Jeg gir blanke faen i om folk sier "jeg skal på skola" i stedet for "jeg skal på skolen". MEN.

Det er en trend her jeg bor, og i omegn, å si "typa mi" om "typen min"

I et eksempel: "I går var jeg og typa på kino, han spanderte, jeg elsker typa mi asså!"

Det er helt ufordragelig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...