Gjest Blondie65 Skrevet 16. september 2010 #1 Skrevet 16. september 2010 Og hva er det egentlig med dere østlendinger ... Skola? Bila? Husa? Når ble dette hunnkjønnsord?
Prorsum Skrevet 16. september 2010 #2 Skrevet 16. september 2010 ^ Jeg er østlending, men aldri hørt noen si det der ..
FoxyFish Skrevet 16. september 2010 #3 Skrevet 16. september 2010 ^ Jeg er østlending, men aldri hørt noen si det der .. Ikke jeg heller.
Rødtoppen86 Skrevet 16. september 2010 #4 Skrevet 16. september 2010 Og hva er det egentlig med dere østlendinger ... Skola? Bila? Husa? Når ble dette hunnkjønnsord? Irriterer meg også over a-endiger på veldig mange ord, men tror mange av dem merkelig nok er lovlige. For eksempel sier nesten alle maskina, mens jeg sier maskin'n. Det heter faktisk en eller ei skole, så skola kan man helt fint skrive og si. Jeg sier også bila, men skriver bilene. Kan nevnes at jeg er fra nord.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2010 #5 Skrevet 16. september 2010 Bila og skola er jo slikt man sier i trøndelag ... Selv er jeg fra vestlandet og sier maskina, men ikke skola og bila ... Men man kan jo si "ei maskin/ei datamaskin"?
Gjest Eurodice Skrevet 16. september 2010 #6 Skrevet 16. september 2010 Og hva er det egentlig med dere østlendinger ... Skola? Bila? Husa? Når ble dette hunnkjønnsord? Jeg er østlending, nærmere bestemt gjort østfolding av meg. Disse ordene må være dialektale. Jeg stusser på bila. Er det ment øks? Da kan man si ei bile, bila. Ellers heter det selvfølgelig en skole, skolen, skoler, skolene. Apropos skole, jeg har sett flere skrive klassa. Det vil vel de fleste oppfatte som et hankjønnsord, men det er faktisk tillatt å skrive klassa. Husa kan man også si og skrive i flertall. Jeg sier husene.
Gjest Blondie65 Skrevet 16. september 2010 #7 Skrevet 16. september 2010 Jeg er østlending, nærmere bestemt gjort østfolding av meg. Disse ordene må være dialektale. Jeg stusser på bila. Er det ment øks? Da kan man si ei bile, bila. Ellers heter det selvfølgelig en skole, skolen, skoler, skolene. Apropos skole, jeg har sett flere skrive klassa. Det vil vel de fleste oppfatte som et hankjønnsord, men det er faktisk tillatt å skrive klassa. Husa kan man også si og skrive i flertall. Jeg sier husene. Neida de mener bila som i bilen. Altså entall.
Rødtoppen86 Skrevet 16. september 2010 #8 Skrevet 16. september 2010 Jeg er østlending, nærmere bestemt gjort østfolding av meg. Disse ordene må være dialektale. Jeg stusser på bila. Er det ment øks? Da kan man si ei bile, bila. Ellers heter det selvfølgelig en skole, skolen, skoler, skolene. Apropos skole, jeg har sett flere skrive klassa. Det vil vel de fleste oppfatte som et hankjønnsord, men det er faktisk tillatt å skrive klassa. Husa kan man også si og skrive i flertall. Jeg sier husene. Tror du må slå opp i ordboka, for det er helt lovlig å skrive skola Vi som er fra nord har fått med oss de ordene som kan skrives i både hokjøn og hankjønn.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2010 #9 Skrevet 16. september 2010 "Jeg skal på skola i dag", sier østerdølene.
Gjest Spinell Skrevet 16. september 2010 #10 Skrevet 16. september 2010 Og hva er det egentlig med dere østlendinger ... Skola? Bila? Husa? Når ble dette hunnkjønnsord? Skola, ja... Jeg vet det er lov, men jeg liker det ikke. Bila har jeg kun hørt trøndere si, mens husa må da være flertall? A-endelse er helt normalt på intetkjønnsord i bestemt form flertall.
Rødtoppen86 Skrevet 16. september 2010 #11 Skrevet 16. september 2010 Skola Flua Klokka Jenta Kjerringa Flisa Veska Og så videre. Mange ord der ute som kan skrives med både a- og en-ending.
Gjest Spinell Skrevet 16. september 2010 #12 Skrevet 16. september 2010 Apropos skole, jeg har sett flere skrive klassa. Det vil vel de fleste oppfatte som et hankjønnsord, men det er faktisk tillatt å skrive klassa. At klasse (som i skoleklasse) også er et hunkjønnsord er det naturligste i verden på det stedet jeg kommer fra. For de innfødte herfra har det aldri hett noe annet enn klassa. Å si klassen herover avslører "utenbygds" avstamming.
Gjest Eurodice Skrevet 16. september 2010 #13 Skrevet 16. september 2010 Tror du må slå opp i ordboka, for det er helt lovlig å skrive skola Vi som er fra nord har fått med oss de ordene som kan skrives i både hokjøn og hankjønn. Det visste jeg ikke. Jeg må nok gå til anskaffelse av nye ordbøker .
Rødtoppen86 Skrevet 16. september 2010 #14 Skrevet 16. september 2010 At klasse (som i skoleklasse) også er et hunkjønnsord er det naturligste i verden på det stedet jeg kommer fra. For de innfødte herfra har det aldri hett noe annet enn klassa. Å si klassen herover avslører "utenbygds" avstamming. Her er jeg helt motsatt. Kan bruke a-ending på alt av ho/hankjønnsord, men det kunne ikke falt meg inn å si klassa, husa. maskina osv :gjeiper:
Gjest Eurodice Skrevet 16. september 2010 #15 Skrevet 16. september 2010 Neida de mener bila som i bilen. Altså entall. De sier da vel ikke en bil i ubestemt form og bila i bestemt form entall? "Nå skal jeg ta meg en tur i bila mi"?
Kråkesaks Skrevet 16. september 2010 #16 Skrevet 16. september 2010 Og hva er det egentlig med dere østlendinger ... Skola? Bila? Husa? Når ble dette hunnkjønnsord? Jeg har bodd i Vestfold og mener å huske at de hadde mange merkelige a-endelser der. Det er altså dialekt.
Rødtoppen86 Skrevet 16. september 2010 #17 Skrevet 16. september 2010 Jeg sier bila istedenfor biler, og bilan istedenfor bilene, men jeg skriver det som hankjønnsord.
Meaty Skrevet 16. september 2010 #18 Skrevet 16. september 2010 Jeg kan ikke se i UiO sin ordbok på nett at det er lov til å skrive "ei skole". Er dette noe nytt, eller bruker jeg bare en utilstrekkelig kilde?
Meaty Skrevet 16. september 2010 #19 Skrevet 16. september 2010 Jeg har bodd i Vestfold og mener å huske at de hadde mange merkelige a-endelser der. Det er altså dialekt. Jeg er fra nordre Vestfold, der brukes ikke slike endelser. Men så fort man beveger seg sør for Horten, tror jeg gjerne du kan ha rett.
Gjest Blondie65 Skrevet 16. september 2010 #20 Skrevet 16. september 2010 De sier da vel ikke en bil i ubestemt form og bila i bestemt form entall? "Nå skal jeg ta meg en tur i bila mi"? Joda.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå