solace Skrevet 16. september 2010 #1 Skrevet 16. september 2010 Hei, Jeg vil gjerne ha noen råd ang. min livssituasjon pr. idag, setter pris på andres tanker da jeg bare har meg selv å reflektere med Jeg er 26 år, bor alene, etter 6 års samboerskap, og har fått mitt første lån på 1,2 og kjøpt en liten leilighet for dette. Jeg er i en jobb som jeg misliker og tjener 274.000 i året. Jeg har lite å rutte med i hverdagen og drømmer om en annen tilværelse, hvor jeg trives og har mer i lommeboken. Har lyst å gå videre på skolen, ta en 3 årig utddaning eller mer, men vet ikke om det er så lurt. Hva ville du ha gjort? Sett etter ny jobb? Tatt opp mer lån? Noen i lignende situasjon? Mvh Thea
LetThemEatCake Skrevet 16. september 2010 #2 Skrevet 16. september 2010 Jag skulle absolut ha sett mig om efter ett nytt jobb eller en utdanning! Ett jobb som man ogillar kommer för alltid att vara ett jobb som man ogillar. Du är bara 26 år gammal! Du vill väl inte ha kjedeligt tills du blir 65? Om du behöver låna mer pengar för att trivas med livet så är det faktiskt en risk värd att ta, så länge du planerar att kunna betala tillbaka skulden. Man ska trivas med livet sitt!
Kara W Skrevet 17. september 2010 #4 Skrevet 17. september 2010 Du har allerede veldig høyt lån til å tjene så lite, så jeg vil absolutt fraråde deg fra å ta opp noe mer. Det er dessuten neppe noen bank som ville gitt deg mere lån. Men bytte jobb vil jeg helt klart råde deg til! Du misstrives og ikke spesielt god lønn, så jeg ser ingen grunn til å bli. Vet du hva du har lyst til å bli/jobbe med? Dersom det er en spesefik utdannelse du brenner for, vil jeg råde deg til å høre med banken om du kan få avdragsfrihet i noen år, for så å jobbe deltid ved siden av studiene (Ta gjerne studier på kveld/nett, slik at du får jobbet mest mulig ved siden av). Dersom du bare vil bli "noe annet", så prøv deg litt frem i jobbmarkedet. Kontakt gjerne et vikarbyrå. De er ofte flinke til å finne riktig jobb til deg, og man får sjansen til å prøve seg på litt forskjellig.
Gjest AnneShirley Skrevet 17. september 2010 #5 Skrevet 17. september 2010 Har lyst å gå videre på skolen, ta en 3 årig utddaning eller mer, men vet ikke om det er så lurt. Hvorfor tror du ikke det er så lurt? Årsakene til hvorfor du tviler er litt vesentlige for hva vi kan rådgi deg til..
lillemia Skrevet 17. september 2010 #6 Skrevet 17. september 2010 Hei, Jeg vil gjerne ha noen råd ang. min livssituasjon pr. idag, setter pris på andres tanker da jeg bare har meg selv å reflektere med Jeg er 26 år, bor alene, etter 6 års samboerskap, og har fått mitt første lån på 1,2 og kjøpt en liten leilighet for dette. Jeg er i en jobb som jeg misliker og tjener 274.000 i året. Jeg har lite å rutte med i hverdagen og drømmer om en annen tilværelse, hvor jeg trives og har mer i lommeboken. Har lyst å gå videre på skolen, ta en 3 årig utddaning eller mer, men vet ikke om det er så lurt. Hva ville du ha gjort? Sett etter ny jobb? Tatt opp mer lån? Noen i lignende situasjon? Mvh Thea Ville definitivt sett meg om etter en ny jobb. Hvis du kan klare deg økonomisk på studielån, er det absolutt en god idé å begynne med studier (forutsatt at du vet hva du vil studere). Å ta opp mer lån er noe du hvertfall ikke burde gjøre (med mindre du mener studielån da).
Naos Skrevet 18. september 2010 #7 Skrevet 18. september 2010 Gjør noe med situasjonen din, det er opp til deg! Ikke finn deg i å ikke trives, men se litt langsiktig på det og gjør grep som endrer situasjonen din - om ikke akkurat i dag, så litt på sikt. Å søke nye jobber hadde jeg uansett gjort! Ellers ville jeg nok tatt deltidsutdannelse, på grunn av lånet på boligen. Det er dumt å selge seg ut av markedet igjen, du bør bli sittende på boligen din dersom du kan! Jeg skulle ønske du hadde noen å sparre sammen, både om livet og selvutvikling - det er utrolig givende når man får den type vennskap, og når man motiverer hverandre framover i livet. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå