AnonymBruker Skrevet 16. september 2010 #1 Skrevet 16. september 2010 Heisann alle foreldre/ lærere der ute! Jeg er nyutdannet lærer og skal snart holde mitt første foreldremøte. Jeg er mildt sagt ganske nervøs. Er ikke forelder selv og har ikke fått vært med på foreldremøte i praksis, så jeg er litt usikker på hva som er forventet. Kollegaene mine er veldig greie og har hjulpet meg en del med sakliste osv. Men de stresser med foreldremøte selv, så jeg har ikke lyst å mase mer på de akkurat nå Hva bør et godt foreldremøte inneholde? Hvordan bør lærer "oppføre" seg? Er det vanlig med mye snikksnakk eller mest konkret/effektiv saklistebehandling? Hvor lenge bruker disse møtene å vare cirka? Alle gode tips og erfaringer blir satt stor pris på av en fersk lærer!
Far til 2 Skrevet 16. september 2010 #2 Skrevet 16. september 2010 Jeg tror det ikke er mulig å unngå "konkret sakliste". Det er forholdsvis mye info som skal distribueres på avmålt tid, og vi foreldre er "flinke" til å både spore av og snakke om ting som enten har vært tatt opp eller skal taes opp senere på møtet. Jeg tror ikke du har noen grunn til å være nervøs. Var på et foreldremøte nylig, og stort sett satt alle foreldrene og lo av sine egne dumheter, med andre ord en gruppe voksne på barnehage nivå. Men det var veldig morro Men sånn for å være litt alvorlig også, så tror jeg foreldrene til 1-3 klasse er de mest krevende. Etterhvert som barna blir eldre blir vi foreldre litt rundere i kantene. Prøv med et smil og ev avslappet holdning, og vær deg selv med styrker og svakheter. Jeg tror du får mest respekt for det.
Mixelite Skrevet 16. september 2010 #3 Skrevet 16. september 2010 Selv setter jeg pris på effektiv saksliste og lite snikksnakk, men folk er tydeligvis forskjellige, for det er ikke alltid like enkelt å være ordstyrer ;-) Jeg tror far til 2 gir gode råd - og så vil du sikkert oppdage at det slett ikke bare er unger som er ukonsentrerte og prater seg imellom mens andre har ordet. Jeg tror ikke jeg har vært på ett foreldremøte uansett trinn hvor det ikke forekommer. Lykke til, det går sikkert bra!
AnonymBruker Skrevet 17. september 2010 #4 Skrevet 17. september 2010 Hei! Jeg har bare vært kontaktlærer i noen få år, og vet hvor nervøs man er i starten. Ting jeg pleier å ha med er: - timeplan, samt halvårsplaner. Disse deler jeg ut, men bruker lite tid på møtet. - Litt generelt om hvordan det går i klassen, arbeidsmiljø o.l. - aktuelle tema (leirskole, klassetur, sosiale tiltak i klassen i løpet av neste halvår) - valg av klassekontakter Som Far til to sier, så sporer det lett av. Jeg merker veldig frustrasjon over foreldre som er "rett tilbake på skolebenken", og hvisker og tisker høylydtt med hverandre. Mangler bare at de sender lapper... Jeg føler alltid på foreldremøter at jeg er mye bedre med barn enn med voksne! Jeg "kjører på" gjennom sakslisten, og så tar vi noen korte spørsmål underveis. Jeg setter alltid av tid til spørsmål på slutten. Grunnen til at jeg "kjører på", er rett og slett at så mange foreldre sporer veldig av, og da flyr tiden... Jeg setter av en skoletime til foreldremøtet, og det holder som regel lenge.
Gjest regine Skrevet 17. september 2010 #5 Skrevet 17. september 2010 Ha struktur på møtet og bruk litt "makt" for å styre møtet.Dvs vær møteleder, det er faktisk du som styrer! ha kontroll på det du skal infomrere om, gir dårlig inntrykk hvis du står og aaahhher og ooohher fordi du ikke helt husker hva du skulle ta opp. Jeg vil ha ting så effektivt som mulig, barna er viktige, men tiden min er tross det tilmålt. Jeg blir drittforbanna når jeg er på foreldremøtere som varer og varer og varer fordi en eller to foreldre bare MÅ ta opp ALT i plenum, og læreren ikke greier å si at dette kan vi ta på tomannshånd. Det er som med alle andre møter - hvis møteleder (den smo har kalt inn til møtet) ikke helt vet hva h*n vil, da blir det lett ganske håpløst.
Jade Skrevet 17. september 2010 #6 Skrevet 17. september 2010 Først, få noen til å skrive referat! Pass på at ting ikke sporer helt av. Ingenting er så kjedelig som et foreldremøte som går på overtid bare fordi uvesentlige ting skal diskuteres i det vide og det brede! Snakk tydelig og ikke for fort
AnonymBruker Skrevet 22. september 2010 #7 Skrevet 22. september 2010 Tusen takk for mange gode tips!! Skal holde foreldremøte i morgen. Gruer meg litt, men tenker det skal gå bra. Har hvertfall laget meg en smørbrødliste over det jeg må huske å ta opp. Håper bare ikke foreldrene griller meg totalt, og at jeg klarer å svare på spørsmål... Tar gjerne i mot flere tips om dere har!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå