AnonymBruker Skrevet 16. september 2010 #1 Skrevet 16. september 2010 Heisann alle foreldre/ lærere der ute! Jeg er nyutdannet lærer og skal snart holde mitt første foreldremøte. Jeg er mildt sagt ganske nervøs. Er ikke forelder selv og har ikke fått vært med på foreldremøte i praksis, så jeg er litt usikker på hva som er forventet. Kollegaene mine er veldig greie og har hjulpet meg en del med sakliste osv. Men de stresser med foreldremøte selv, så jeg har ikke lyst å mase mer på de akkurat nå Hva bør et godt foreldremøte inneholde? Hvordan bør lærer "oppføre" seg? Er det vanlig med mye snikksnakk eller mest konkret/effektiv saklistebehandling? Hvor lenge bruker disse møtene å vare cirka? Alle gode tips og erfaringer blir satt stor pris på av en fersk lærer!
Far til 2 Skrevet 16. september 2010 #2 Skrevet 16. september 2010 Jeg tror det ikke er mulig å unngå "konkret sakliste". Det er forholdsvis mye info som skal distribueres på avmålt tid, og vi foreldre er "flinke" til å både spore av og snakke om ting som enten har vært tatt opp eller skal taes opp senere på møtet. Jeg tror ikke du har noen grunn til å være nervøs. Var på et foreldremøte nylig, og stort sett satt alle foreldrene og lo av sine egne dumheter, med andre ord en gruppe voksne på barnehage nivå. Men det var veldig morro Men sånn for å være litt alvorlig også, så tror jeg foreldrene til 1-3 klasse er de mest krevende. Etterhvert som barna blir eldre blir vi foreldre litt rundere i kantene. Prøv med et smil og ev avslappet holdning, og vær deg selv med styrker og svakheter. Jeg tror du får mest respekt for det.