Monica1968 Skrevet 25. november 2010 #21 Del Skrevet 25. november 2010 Vi mennesker har hatt en tendens til å tro at vi er veldig spesielle; vi bor i solsystemets sentrum, i universets sentrum, i en helt spesiell galakse osv. Desto mer vi har funnet ut om universet, desto flere av disse tankene har man måtte forkaste: Vi er ikke i sentrum av solsystemet, ei heller i universets sentrum(selv om vi er i nærheten av det), og galaksen vår er som alle andre galakser. Hvorfor skulle det da stemme, med så mange galakser, at vi er alene i verdensrommet? Jeg anser det som svært usannsynelig at livet kun skulle oppstå her på Jorden. Den eneste grunnen til å tro noe slikt, måtte være at man trodde at det fantes en Gud som hadde skapt universet spesifikt for oss(hvilket selvsagt ikke er noe jeg, som ateist, har noen tro på). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2010 #22 Del Skrevet 25. november 2010 Vi mennesker har hatt en tendens til å tro at vi er veldig spesielle; vi bor i solsystemets sentrum, i universets sentrum, i en helt spesiell galakse osv. Desto mer vi har funnet ut om universet, desto flere av disse tankene har man måtte forkaste: Vi er ikke i sentrum av solsystemet, ei heller i universets sentrum(selv om vi er i nærheten av det), og galaksen vår er som alle andre galakser. Hvorfor skulle det da stemme, med så mange galakser, at vi er alene i verdensrommet? Jeg anser det som svært usannsynelig at livet kun skulle oppstå her på Jorden. Den eneste grunnen til å tro noe slikt, måtte være at man trodde at det fantes en Gud som hadde skapt universet spesifikt for oss(hvilket selvsagt ikke er noe jeg, som ateist, har noen tro på). Hva mener du med at vi er i nærheten av universets sentrum? Jeg trodde at universet ikke hadde noe sentrum. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
angkortom Skrevet 25. november 2010 #23 Del Skrevet 25. november 2010 [quote name='Anonym Hva mener du med at vi er i nærheten av universets sentrum? Jeg trodde at universet ikke hadde noe sentrum. Universets sentrum tolker jeg som universets begynnelse/ opphav. Altså punktet hvor vårt ekspanderende univers begynte å ekspandere. I forhold til dette punktet ligger nok vi i Melkeveien ved universums ytterkant heller enn i sentrum. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ilcrappo Skrevet 25. november 2010 #24 Del Skrevet 25. november 2010 [quote name='angkortom' date='25 november 2010 - 14:04' timestamp='1290690247' Universets sentrum tolker jeg som universets begynnelse/ opphav. Altså punktet hvor vårt ekspanderende univers begynte å ekspandere. I forhold til dette punktet ligger nok vi i Melkeveien ved universums ytterkant heller enn i sentrum. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
angkortom Skrevet 25. november 2010 #25 Del Skrevet 25. november 2010 Universet har ikke noe sentrum. Det finnes ikke ett punkt der universet startet sin ekspansjon. Ekspansjonen har artet seg likt overalt i Universet. Enig i det. Men når man retter et teleskop som Hubble-teleskopet i motsatt retning av ekspansjonen finner en eldre deler av universet. Hvordan forklarer du det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
angkortom Skrevet 25. november 2010 #26 Del Skrevet 25. november 2010 Når stjernefysikere som Stephen Hawking beskriver big-bang, beskriver han en hendelseshorisont. Nettopp fordi utvidelsen skjer i hele universet samtidig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ilcrappo Skrevet 25. november 2010 #27 Del Skrevet 25. november 2010 Enig i det. Men når man retter et teleskop som Hubble-teleskopet i motsatt retning av ekspansjonen finner en eldre deler av universet. Hvordan forklarer du det? For det første så finnes det ikke noe som heter "motsatt retning av ekspansjonen". Ekspansjonen er den samme i alle retninger. Hvis du tenker på det faktum at jo lenger unna et objekt vi observerer er, desto eldre vil det være, så er forklaringen ganske enkelt at lyset har endelig hastighet. Lyset fra disse objektene bruker endelig tid på å nå oss. Dermed vil objektene være eldre desto lenger lyset har reist for å nå oss. Når stjernefysikere som Stephen Hawking beskriver big-bang, beskriver han en hendelseshorisont. Nettopp fordi utvidelsen skjer i hele universet samtidig. Jeg må innrømme at jeg ikke helt ser poenget ditt her. Dessuten så forutsetter horisonter i kosmologien, både hendelseshorisonter og partikkelhorisonter, hverken isotrop eller homogen ekspansjon. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kallekrakil Skrevet 26. november 2010 #28 Del Skrevet 26. november 2010 Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro. Men universet er veldig stor så det er ikke umulig. Har dere sett The 4th Kind? Det handler om alien abduction og er sann historie. De bruker ekte videoer og lydfiler for å bevise at det er en sann historie, men om en tror at det var virkelig romvesner... det må en nesten velge selv. http://www.youtube.com/watch?v=vVRHOhLP-aA Ingenting i den filmen er ekte. Selv de "ekte" filmene og lydopptakene er det skuespillere i. En rask titt på IMDB viser det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå