Gå til innhold

Avledning fra kornsirkeldebatten - er vi alene i verdensrommet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bevis på at det er noen andre der ute har vi ikke enda, men vi kan jo tro og mene.

Jeg for min del tror sansynligheten er større for at det er noen andre der ute enn at vi er alene. Med så ufattelig mange stjerner og sannsynligvis uendelig mange tilhørende planeter, virker det for meg utrolig hvis det ikke finnes noen der ute. Om det er encellede organismer eller vesener som har kommet mye lengre enn oss vet jeg ikke, men for meg er det litt utrolig om vi skulle være helt alene i det store universet... Liv har oppstått på jorda, så hvorfor ikke andre steder?

Hva tror dere om saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sannsynligheten tilsier, osv.

Nei jeg tror ikke vi er alene, men ettersom vår egen planets evolusjon er så tilfeldig så tror jeg ikke det er noen der ute som ligner på oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke vi er alene. Hvorfor skal det ikke være liv på andre planeter? Det er jo liv på denne planeten og hvorfor skulle det være den eneste....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner det usansynelig at det ikke har utviklet seg primitive livsformer som bakterier og alger mange steder i verdensrommet.

Fra ensellede organismer så er veien lang. På jorden har det ikke vært annet enn ensellede organismer det meste av tiden.

Det at det skal dukke opp en tobeint, inteligent skapning med motstående tomme og som er et flokkdyr med strupehode som muliggjør avangsert språk til å utvikle seg. ...... det kan det godt hende bare har skjedd en gang.

om inteligensen og sivilisasjon mot formodning skulle finnes så tror jeg ikke vi noen gang vil kunne få kontakt med de. De må eksistere lenge nok. De må leve samtidig med oss og de må ligge nært nok til at vi skulle kunne sende/motta signaler. Sjansen for det er for nært null til at jeg tror på det.

Så jeg tror på alger og bakterier jeg aldri kommer til å få se, men ikke humanoider som sender radiosignaler og definitivt ikke på besøk fra grønne menn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det kan være noe form for liv ja, selv om det bare skulle være bakterier. Universet er jo ufattelig stort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis universet er uendelig er det uendelig mange muligheter for at liv kan utvikle seg. Da er det svært sannsynlig at det finnes liv der ute.

Det er derimot veldig usannsynlig at de ligner på oss på noen måte. Kanskje er det ikke snakk om karbonbasert liv en gang. Det er mulig at de ikke passer inn i den definisjonen vi har for liv per i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jorda er ganske ung, så det har nok eksistert og forsvunnet mange livsformer i andre galakser til alle tider lenge før amøbene krøp på land her hos oss :)

Forøvrig kjenner vi jo bare til det vi hittil har forsket på og funnet ut av vedrørende fysikk og kjemi og biologi her på planeten. Det kanskje finnes andre "opplegg" andre steder, ift. atmosfære og grunnstoffer og molekyler og slikt, enn det vi har evne til å se for oss uansett hvor mye vi spekulerer på hva som kan finnes der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jorda er ganske ung, så det har nok eksistert og forsvunnet mange livsformer i andre galakser til alle tider lenge før amøbene krøp på land her hos oss :)

Forøvrig kjenner vi jo bare til det vi hittil har forsket på og funnet ut av vedrørende fysikk og kjemi og biologi her på planeten. Det kanskje finnes andre "opplegg" andre steder, ift. atmosfære og grunnstoffer og molekyler og slikt, enn det vi har evne til å se for oss uansett hvor mye vi spekulerer på hva som kan finnes der ute.

Sant nok. De nødvendige betingelsene trenger ikke være vann og karbonbaserte forbindelser. Jeg har lest et eller annet sted at hydrokarboner ville kunne være minst like effektivt som vann i en hypotetisk fremmed biologi, til å transportere næring, etc, etc. Så på en planet med metan i flytende form, i stedet for vann, ville metanet kunne fungere for dem som vannet gjør for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er vel ikke om om det fins liv andre steder, men hvordan vi skal kunne finne det. Eller hvordan det skal kunne finne oss, hvis det fins annet intelligent liv.

Universet er jo ingen liten plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klare ikke se for meg noen flere enn "oss" ...

Det finnes millioner\milliarder av planeter. Det at vi skal være den eneste med liv eller den eneste med intelligent liv er svært usannsynlig.

Problemet slik jeg ser det er. At de som er så inteligente at de kan reise i rommet høre oss og som har teknologi til og svare oss og alt det der. Har ingen innteresse i oss vi er rett og slett ikke universet sentrum og ikke viktige for de som er millioner eller tusen vis av år mer avanserte en oss. Også er det jo det at vi tenker at livet på andre planeter må ha oppstått slik det gjorde på jorden. Kanskje vi skal tenke at livet ikke nødvendigvis oppstodd likt på andre planeter bare fordi det oppstod slik det gjorde på jorden.

Det eneste håpet vi har og finne noe liv i universet om vi finner noe er svært primitive verdenr. Vi kan glemme og finne noen som er like avansert som oss og vi kan ihvertfall glemme og finne noen som er millioner av år mer avansert en oss.

Men det skal sies at jeg har ingen tro på at noen fra en annen planet har vært på jorden.

Endret av Trajan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes millioner\milliarder av planeter. Det at vi skal være den eneste med liv eller den eneste med intelligent liv er svært usannsynlig.

Problemet slik jeg ser det er. At de som er så inteligente at de kan reise i rommet høre oss og som har teknologi til og svare oss og alt det der. Har ingen innteresse i oss vi er rett og slett ikke universet sentrum og ikke viktige for de som er millioner eller tusen vis av år mer avanserte en oss. Også er det jo det at vi tenker at livet på andre planeter må ha oppstått slik det gjorde på jorden. Kanskje vi skal tenke at livet ikke nødvendigvis oppstodd likt på andre planeter bare fordi det oppstod slik det gjorde på jorden.

Det eneste håpet vi har og finne noe liv i universet om vi finner noe er svært primitive verdenr. Vi kan glemme og finne noen som er like avansert som oss og vi kan ihvertfall glemme og finne noen som er millioner av år mer avansert en oss.

Men det skal sies at jeg har ingen tro på at noen fra en annen planet har vært på jorden.

Jeg mener det er helt feil innfallsvinkel. Hvorfor skulle de ikke være interessert i å hvertfall "forske" på oss.. ? Vi leter som vi er gale etter evt. liv på mars. Det livet vi kanskje kan finne der, vil være svært lite avansert i forhold til oss. Men vi er likevel svært interessert i å finne det!

Nettopp nysgjerrigheten vil være en grunnstein for alle avanserte (og dermed intelligente) sivilisasjoner. Mangler nysgjerrigheten, vil de rett og slett ikke utvikle seg fra steinalderstadiet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er helt feil innfallsvinkel. Hvorfor skulle de ikke være interessert i å hvertfall "forske" på oss.. ? Vi leter som vi er gale etter evt. liv på mars. Det livet vi kanskje kan finne der, vil være svært lite avansert i forhold til oss. Men vi er likevel svært interessert i å finne det!

Nettopp nysgjerrigheten vil være en grunnstein for alle avanserte (og dermed intelligente) sivilisasjoner. Mangler nysgjerrigheten, vil de rett og slett ikke utvikle seg fra steinalderstadiet..

du har rett. Om noen som er millioner av år mer avansert en oss forsker på oss noe som sikkert er mulig. Da tror jeg det blir gjort uten at vi vet om det. Rett og slett fordi noen som er millioner av år mer avansert en oss. Vil nok se på oss som vi ser på insekter. Insekter vet like lite om hva vi gjør med dem. Som det vi ville vist hva en rase fra en annen planet som er millioner av år mer avansert en oss gjør med oss.

Jeg skrev det nok på en litt dum måte i mitt tideligere innleg det jeg skrev

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Helene_Mari

Jeg tror det finnes liv som er både smartere en oss og som er mindre innteligent en oss :) Men å finne det er veldig usannsynlig da det kanskje ligger millioner av lysår unna. Om de står bak kornsirkler? Tja, kanskje noen, men de fleste er nok laget av mennesker, men at det finnes liv der ute: Helt klart. Bare så synd man blir stemplet som gal.

Endret av Helene_Mari
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Bevis på at det er noen andre der ute har vi ikke enda, men vi kan jo tro og mene.

Jeg for min del tror sansynligheten er større for at det er noen andre der ute enn at vi er alene. Med så ufattelig mange stjerner og sannsynligvis uendelig mange tilhørende planeter, virker det for meg utrolig hvis det ikke finnes noen der ute. Om det er encellede organismer eller vesener som har kommet mye lengre enn oss vet jeg ikke, men for meg er det litt utrolig om vi skulle være helt alene i det store universet... Liv har oppstått på jorda, så hvorfor ikke andre steder?

Hva tror dere om saken?

Det spørs hva en mener med alene. Det er godt mulig vi er de eneste oksygenpustende humanoide intelligente vesener i hele universet.

Faktisk er det en mulighet at vi ikke finner noen som er intelligente på samme måte som oss selv. Vi kan kanskje aldri kommunisere med andre former for liv pga store forskjeller.

Liv derimot finner vi nok helt sikkert, og jeg tror ikke det trenger å leve under samme forhold som vi selv lever under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett som det er støter man på folk som ser ut til å mene at vi etter hvert som tiden går vil utvikle oss "videre" biologisk i retning "større fullkommenhet". Jeg skal ikke beskylde deg for dette, for det er fullt mulig å tolke deg som at du ser en annen intelligent arts teknologi som det eneste interessante ved arten. Men siden det du skriver kan misforstås går det kanskje an å benytte anledningen til å minne om at livet på jorden ikke utvikler seg i retning "større fullkommenhet." Alle arter som har evne til å overleve over tid er biologisk sett like fullkomne, det er kun overlevelse som er målestokken for en arts "fulkommenhet" i biologien.

Og mennesket utvikler seg ikke "videre" med mindre vi igjen skulle få så harde vilkår å leve under at mennesker med spesielle egenskaper premieres i kampen for å sende sine gener videre. I dag skjer det svært lite av dette, og det er derfor en stor misforståelse å se for seg at fremtidens mennesker vil være mer avanserte skapninger. Det er selvsagt fullt mulig at mennesket på et tidspunkt tar saken i egne hender og ved hjelp av kunstig utvalg fremelsker visse gener slik at arten utvikler seg i en bestemt retning, men det er ingen selvfølge. Nye generasjoner får høyere IQ enn tidligere, men det er en følge av mer stimulans, biologisk er vi de samme som i steinalderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det spørs hva en mener med alene. Det er godt mulig vi er de eneste oksygenpustende humanoide intelligente vesener i hele universet.

Faktisk er det en mulighet at vi ikke finner noen som er intelligente på samme måte som oss selv. Vi kan kanskje aldri kommunisere med andre former for liv pga store forskjeller.

Liv derimot finner vi nok helt sikkert, og jeg tror ikke det trenger å leve under samme forhold som vi selv lever under.

Men det er artig å spekulere på, eller hva?

Nå sender man jo sonder til Titan, med et visst håp om at det kan være liv der. I så fall vil det være liv som bruker flyktige hydrokarboner på samme måte som vi bruker vann. De lever i såfall i et miljø der en fin dag har en temperatur på rundt -180' C. Hvordan ville de oppfattet oss, som lever i et miljø som ville få DEM til å fordampe nesten omgående. Og selv ville vi fryse til is i deres naturlige miljø, like omgående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lebewesen93

Om det er liv der ute håper jeg ikke at vi noen gang får kontakt, hvertfall ikke så lenge jeg lever.

Hallo, vi klarer jo ikke å leve sammen som nordmenn og irakere en gang, uten å bråke.

Hmm..men jeg tror det er liv der ute, å det gjør meg gal. De kan jo i grunn komme når som helst, å det er ikke sikkert de kommer med gode hensikter. Eller kanskje de er nysgjerrige ? Fanger oss og utforsker oss osv

Jepp, jeg har sett et pr filmer om utenomjordiske skapninger :tongue:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liv har oppstått på jorda, så hvorfor ikke andre steder?

Hva tror dere om saken?

Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro. Men universet er veldig stor så det er ikke umulig. Har dere sett The 4th Kind?

Det handler om alien abduction og er sann historie. De bruker ekte videoer og lydfiler for å bevise at det er en sann historie, men om en tror at det var virkelig romvesner... det må en nesten velge selv.

http://www.youtube.com/watch?v=vVRHOhLP-aA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overbevist om at det finnes liv der ute. Men ikke på at de har besøkt oss. Andromedagalaksen ligger 2.5 millioner lysår borte. Og det er vår nærmeste nabo. Ikke så greit å svippe innom til naboen, er jeg redd. At livet i andre galakser er forskjellig fra vår egen, tror jeg bestemt.Tenk bare på forskjellene her på jorden! Alt fra encellede organismer til blåhvaler. Og sistnevnte er vel kanskje under gjennomsnittet stor i forhold til dyrene som dominerte jorden i over 160 millioner år, dinosaurene. Livet på jorden er som kjent karbonbasert. Hva livet baserer seg på i andre galakserer ukjent, og kan sikkert variere mye. Men at det er forskjellig

fra vår egen kjære planet tror jeg, ja.

Endret av angkortom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...