Gå til innhold

Et spm angående bilder av barna på nett...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sambo og jeg har sammen tatt et valg om at vi ikke legger ut bilder av vesla på nett (dvs facebook ol). Helt greit for meg, de som lurer får bilde av henne på mail eller MMS.

Men nå har vi jo fått spørsmål fra bla barnehagen hun skal begynne i og babysanggruppa, hvordan forholder dere dere til dette? Er alt fy fy eller godtar dere at de legger ut? Har sagt at jeg vil se bildene først, men føler det blir litt feil å si nei til alt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette skjønte jeg ikke. Legger barnehagen ut bilder av ungene på FB? :klø:

Skrevet

Hmm, kanskje litt uklart, men barnehagen har egen nettside som jevnlig oppdateres og babysanggruppa drives av en menighet her som også har nettside. Så det er snakk om bilder som legges ut på disse sidene. :)

Facebook ble bare brukt som et eksempel på et typisk sted som man legger ut bilder.

Skrevet

De har kanskje sin egen nettside?

Vi vil ikke ha bilder av ungen vår på nett. Ferdig med det. Hjelper ikke hvem det er som har tatt dem.

Skrevet

Slike grupper spør alltid foreldra før dei evnt legg ut bilete av ungane.

Skrevet

Aaahhh, da skjønner jeg. Hvis dere ikke vil ha bilder av barnet deres på nett så synes jeg det er en ærlig sak som bør respekteres. Nå har jeg jo ikke barn enda så hvordan jeg stiller meg til det når tiden kommer vil jo vise seg, men vil jeg ikke ha barnet mitt på nett så forventer jeg også at det respekteres. Selv om vi er aldri så mye inn i Facebookens tidsalder.

Skrevet

Slike grupper spør alltid foreldra før dei evnt legg ut bilete av ungane.

De spør ja, men sier dere nei til alt? Eller er bilder fra barnehagen ok å ha liggende ute på nett (dvs bilder dere har godkjent)?

Skrevet

Veldig mange barnehager har egne innloggingssider der bilder av aktivitetene i barnehagen (og dermed også barna) blir lagt inn. Disse sidene er det bare foreldrene som har tilgang til. Nå har ikke jeg barn selv, men jeg synes det høres ut som en bedre ordning enn helt åpne sider. Du kan jo foreslå en slik løsning for barnehagen deres, hvis det ikke allerede er slik.

Skrevet

Du kan si nei til alt, hvis dere føler det er rett for dere.

Det er store forskjeller på hva slags bilder barnehager legger ut på nett, ta en titt på hjemmesiden og se hva som allerede ligger ute av andre bilder før du tar stilling til hva dere vil.

Er det bilder av barnegrupper i lek, hvor det ikke er så lett å se hvem som er hvem (enten at de er langt borte, bilder av bakhodet, bilde av en hånd som holder en mark osv..)

Eller er det tydelige bilder hvor man ser ansiktene til barna veldig godt?

Er kanskje en forskjell på det også...

Du kan og si til barnehagen/sanggruppen at du helst ikke vil at bilder av ditt barn legges ut, men om man får med barnet i bakgrunnen en gang så er det ikke så farlig..

Gjest Blondie65
Skrevet

Det er stor forskjell på sider som er åpne og sider med pålogging. Er det pålogging ville jeg nok ikke vært så streng.

Skrevet

Personlig har jeg ikke så mye imot bilder av barnet mitt på nett (selvfølgelig er det ikke greit med hva som helst, men jeg er ikke helt imot). Men vi fikk beskjed av ped.leder i barnehagen vår at de ikke hadde lov til å legge ut bilder på nett eller sende dem på mail, selv om vi som foreldre gav tillatelse til dette. Antok at dette da var en regel som gjalt alle :klø: (men nå var hun litt gammel, og hadde litt problemer med internett og data, så muligens hun som hadde misforstått noe)

Skrevet

Skjønner godt hva dere tenker på, men det er vanskelig å opprettholde et slikt "forbud" over tid. Det kommer forespørsler overalt, fra barnehage, skole og Sfo - alt med forbehold om sikre sider, ikke kompromitterende bilder etc. Grunnen til at jeg sier dette er at vi også sa nei i starten til dette, men skjønte fort at det ikke var noe gøy å se på bilder fra turer, events i barnehagen/skolen/sfo når barnet mitt ALDRI var med på bildene.. og barnet selv ble jo skuffet når det aldri fant seg selv igjen noe sted.

Hvorfor tar ingen bilder av meg? Nei, det er fordi vi som foreldre har sagt nei til det..!

Vi har begynt å si JA..

Og bildene ER uskyldige når det kommer til bhg/skole/sfo. De har kontroll. Og barnet ditt har så mye glede av det på lang sikt.

Andre medier ville jeg fortsatt være forsiktig med.

Skrevet

Skjønner godt hva dere tenker på, men det er vanskelig å opprettholde et slikt "forbud" over tid. Det kommer forespørsler overalt, fra barnehage, skole og Sfo - alt med forbehold om sikre sider, ikke kompromitterende bilder etc. Grunnen til at jeg sier dette er at vi også sa nei i starten til dette, men skjønte fort at det ikke var noe gøy å se på bilder fra turer, events i barnehagen/skolen/sfo når barnet mitt ALDRI var med på bildene.. og barnet selv ble jo skuffet når det aldri fant seg selv igjen noe sted.

Hvorfor tar ingen bilder av meg? Nei, det er fordi vi som foreldre har sagt nei til det..!

Vi har begynt å si JA..

Og bildene ER uskyldige når det kommer til bhg/skole/sfo. De har kontroll. Og barnet ditt har så mye glede av det på lang sikt.

Andre medier ville jeg fortsatt være forsiktig med.

Ok, så når barna deres blir intervjuet av avisen i byen så ringer dere og gir beskjed at de ikke må sette inn bilde?

Eller hva når barnet reiser på leirskole og legger bilder og informasjon på nettet til foreldre og andre interesserte? Sier dere da at de ikke får lov å legge ut bilder av barna deres?

Når slutter dere med dette?

Høres helt bak mål ut å være så strikse.

Skrevet

Jeg synes det er positivt at man viser skepsis mot å legge ut bilder av barna hvor som helst. Etter min mening er dette en viktig del av foreldreoppgaven. Foreldrene må selv velge hva de føler er akseptabelt for sitt eget barn, samtidig som jeg ser poenget med at eldre barn som skjønner mer kanskje blir litt leie seg når de aldri får se bilder av seg selv sammen med de andre barna (slik som "gjest-mor" beskriver).

Vi har fått skjema hvor vi har signert på at det er ok at bh legger ut bilder av barnet vårt på en lukket side hvor bare foreldrene har tilgang. Slike sider synes jeg personlig er ok. Jeg regner da såklart med at de ikke legger ut nakenbilder, i form av bleieskiftsituasjoner o.l. I så fall vi jeg gi beskjed om at dette ikke godtas fra min side (men kan aldri tro at dette vil bli en aktuell problemstilling).

Åpne sider hvor all slags mennesker kan få tilgang til, er jeg mer skeptisk til. Men dette har foreløpig aldri vært noen aktuell problemstilling. Babysanggruppa ble intervjuet og tatt bilder av for BT og fotografen spurte hver enkelt forelder om det var ok at barnet ble trykket i avisen. Opplevde intervjuet og fotoseansen som veldig profesjonell så vi sa ja til dette også.

Skrevet

Som foreløpig ikke-forelder har jeg faktisk lurt på akkurat dette.. Hvorfor vil dere ikke ha bilder av barna deres på nett? Hva er dere redd for?

Jeg vil gjerne bli opplyst slik at jeg kan ta riktig avgjørelse når jeg en dag selv blir forelder :)

Skrevet (endret)

Jeg er generelt skeptisk til bilder av barnet på nett, akkurat som jeg ikke vil ha bilder av meg selv på nett heller.

Men vi ga tillatelse til barnehagen om å bruke bilder bl.a på barnehagens hjemmeside. Jeg tror jeg hadde følt det som kjipt om ikke mitt barn var med på noen av bildene. De tar bilder i dagligdagse situasjoner som lek, spising og soving. Bildene blir hengt opp på avdelingen og brukt i månedsskriv fra barnehagen. Når barnet slutter får vi med cd med alle bildene. Og det synes jeg blir fint å få. Barnet har mange minner fra barnehagen som vi ikke har vært med på og det er fint å ha bilder fra den tiden.

Endret av Aricept
Skrevet

Som foreløpig ikke-forelder har jeg faktisk lurt på akkurat dette.. Hvorfor vil dere ikke ha bilder av barna deres på nett? Hva er dere redd for?

Jeg vil gjerne bli opplyst slik at jeg kan ta riktig avgjørelse når jeg en dag selv blir forelder :)

Det er fordi disse foreldrene er paranoide og tror at det er en haug med pedoer som vil runke til bildene av deres barn. De tror også at barna når de blir større vil få traumer av at noen har tatt bilder av de mens de blir skiftet bleie på. Tenk at noen kan se hvor stor tiss jeg hadde når jeg var 1 år gammel. Uffa meg slikt blir det traumer av...

Skrevet

Mange er redde for at bildene skal misbrukes på ene eller andre måten. Noen liker ikke tanken på at barna kan bli gjenkjent av fremmede. Personlig har jeg ikke noe imot det, men vi tenker oss litt om. Dersom vi tror det er bilder som blir flaut hvis vennene får tak i i tennårene, så lar vi være.

Skrevet

Det er fordi disse foreldrene er paranoide og tror at det er en haug med pedoer som vil runke til bildene av deres barn. De tror også at barna når de blir større vil få traumer av at noen har tatt bilder av de mens de blir skiftet bleie på. Tenk at noen kan se hvor stor tiss jeg hadde når jeg var 1 år gammel. Uffa meg slikt blir det traumer av...

Vil ikke kalle meg paranoid selv om jeg ikke tillater at det legges ut hvilke som helst bilder hvor som helst av min sønn... Jeg synes det er sunn fornuft å være litt selektiv.

Og nei, jeg sitter ikke og tror at "en haug med pedoer" sitter og runker til bildene av mitt barn (eller andres), men jeg legger likevel ikke ut nakenbilder da jeg mener at dette ikke har noe ute på nett å gjøre...

Skrevet

Ok, så når barna deres blir intervjuet av avisen i byen så ringer dere og gir beskjed at de ikke må sette inn bilde?

Oh, naive sjel... Avisen har ikke lov å intervjue barn uten foreldrenes samtykke. De har heller ikke lov å trykke bilder av barna uten foreldrenes samtykke. Jeg snakker nå ikke om bilder på offentlige steder hvor barnet er en av 190 mennesker i 17. mai-toget...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...