Gå til innhold

Utenlandsstudent og folketrygden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ta 3 årig utdanning i utlandet. Når jeg bor tre år i utlandet mister jeg retten til å være medlem av folketrygden? Jeg har forstått det sånn. Jeg har fortstått det sånn at jeg må søke om friviligg melemsskap i folketrygden. Hvor mye koster det?

Greien er at hvis man studerer med lån fra lånekassen er det en ordning. Nå har ikke jeg mulighet til å få lån fra lånekassen og betaler skolepenger selv. Jeg faller dermed utenfor ordningen med folketrygden i utlandet som student med støtte fra lånekassa.

Kan noen hjelpe meg å forstå? Lønner det seg å melde seg inn i folketrygden eller er jeg dekket i det landet jeg flytter til ( EU land) ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Vi utlandsstudenter får brev hvert år fra folketrygden. Jeg sitter med mitt brev her nå:

"du er registrert som medlem i folketrygden under studiehopphold i xlandx fra 1.08-2010 til 31.07 -2011. Så lenge disse vilkårene (EØS etc) er oppfylt, og du studerer i utlandet, er du PLIKTIG medelm i folketrygden.

Du har rett til stønad til helsetjenester i studielandet.

Etc. Jeg får et sånt for hvert år jeg tar graden min i utlandet.

Skrevet

Nei. Vi utlandsstudenter får brev hvert år fra folketrygden. Jeg sitter med mitt brev her nå:

"du er registrert som medlem i folketrygden under studiehopphold i xlandx fra 1.08-2010 til 31.07 -2011. Så lenge disse vilkårene (EØS etc) er oppfylt, og du studerer i utlandet, er du PLIKTIG medelm i folketrygden.

Du har rett til stønad til helsetjenester i studielandet.

Etc. Jeg får et sånt for hvert år jeg tar graden min i utlandet.

Dette gjelder bare for studenter med støtte fra Lånekassen, se her. Om man er utenlandsstudent uten Lånekassens støtte, har man rett til å søke om frivillig medlemsskap i folketrygden.

TS, det kommer vel an på hvilket land du skal flytte til (Danmark er bedre enn Portugal mht rettigheter) og hvilke avtaler Norge har der, men jeg ville uansett ha satt meg inn i frivillig medlemsskap. Som du ser vil det varierer hvor mye du evt. skal betale i trygdeavgift. Husk også at hvis du skal søke om medlemsskap, tar det kjapt tre-fire måneder å få søknaden behandlet.

Skrevet

Dette gjelder bare for studenter med støtte fra Lånekassen, se her. Om man er utenlandsstudent uten Lånekassens støtte, har man rett til å søke om frivillig medlemsskap i folketrygden.

TS, det kommer vel an på hvilket land du skal flytte til (Danmark er bedre enn Portugal mht rettigheter) og hvilke avtaler Norge har der, men jeg ville uansett ha satt meg inn i frivillig medlemsskap. Som du ser vil det varierer hvor mye du evt. skal betale i trygdeavgift. Husk også at hvis du skal søke om medlemsskap, tar det kjapt tre-fire måneder å få søknaden behandlet.

Alle kan visst ta opp lån i lånekassen, bare at p.g.a formue blir det ikke omgjort til stipend. Er det lurt å ta opp lån bare for å gjøre det enklere i forhold til folketrygd?

Skrevet

Alle kan visst ta opp lån i lånekassen, bare at p.g.a formue blir det ikke omgjort til stipend. Er det lurt å ta opp lån bare for å gjøre det enklere i forhold til folketrygd?

Man får ikke lån for hvilken som helst utenlandsk utdanning, nei.

Men dersom man har mulighet til å ta opp studielån, ville jeg gjort det. Det er jo rentefritt under utdanningen, og har man ikke bruk for det så er det bare å sette det i fond eller på konto i årene man studerer.

Skrevet

Man får ikke lån for hvilken som helst utenlandsk utdanning, nei.

Men dersom man har mulighet til å ta opp studielån, ville jeg gjort det. Det er jo rentefritt under utdanningen, og har man ikke bruk for det så er det bare å sette det i fond eller på konto i årene man studerer.

Utdanningen min er støttet av lånekassen. Jeg har faktisk ikke tenkt over at det er lurt å ta opp lån rent økonomisk. Jeg kan jo ta opp lån og sette de inn på høyrentekonto? Fond og askjer har jeg ingen kunnskaper om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...