Gå til innhold

Overvektige bussjåfører

Fremhevede innlegg

Skrevet

Svært mange bussjåfører er overvektige, og mange bikker over i fedme. Nå er ikke dette er tråd for kritikk av tykke mennesker, det jeg tenker på her er helsefaktoren. Bør det ikke være visse helsekrav til personer som er direkte ansvarlig for andre menneskers liv? Overvektige mennesker har større sjanse for hjerteinfarkt og diverse, og et illebefinnende kan like gjerne forekomme på jobb som noe annet sted. Er det bare meg som har tenkt på dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sannsynligheten er likevel svært lav for at det skal skje at bussjåføren får illebefinnende mens han kjører, overvektig eller ei. Og det er ikke lov å diskriminere arbeidstakere/søkere på bakgrunn av vekt. Og slik bør det være. Så sett pris på bussjåføren din du.

Skrevet

For å sette det litt på spissen: Skulle man da nekte andre overvektige å kjøre bil også? Siden de kunne få et illebefinnende å miste kontrollen over bilen?

Skrevet

Det er allerede helsekrav til yrkessjåfører, strengere for buss enn for lastebil og personbil. At bussjåføren er nettopp bussjåfør og ikke "tidligere bussjåfør" betyr at han relativt nylig har blitt godkjent av en lege. Da jeg havnet på sykehus etter en ulykke kom jeg på rom med en tidligere taxisjåfør som hadde blitt "avskiltet" av legen nettopp fordi han blant annet pga overvekt ikke var frisk nok til å være yrkessjåfør.

Skrevet

Det er allerede helsekrav til yrkessjåfører, strengere for buss enn for lastebil og personbil. At bussjåføren er nettopp bussjåfør og ikke "tidligere bussjåfør" betyr at han relativt nylig har blitt godkjent av en lege. Da jeg havnet på sykehus etter en ulykke kom jeg på rom med en tidligere taxisjåfør som hadde blitt "avskiltet" av legen nettopp fordi han blant annet pga overvekt ikke var frisk nok til å være yrkessjåfør.

Hvordan kan personer med fedme gå godkjent på en slik helsetest? :klø:

Skrevet

Hvordan kan personer med fedme gå godkjent på en slik helsetest? :klø:

Fordi de kun er overvektige (uten sykdommer som eplepsi, hjerte/karsykdommer, rusmisbruk/trafikkfarlige legemidler og diabetes osv.)

Skrevet

Sannsynligheten er likevel svært lav for at det skal skje at bussjåføren får illebefinnende mens han kjører, overvektig eller ei. Og det er ikke lov å diskriminere arbeidstakere/søkere på bakgrunn av vekt. Og slik bør det være. Så sett pris på bussjåføren din du.

Tenker du det samme om ambulansearbeideren som skal komme å hente deg etter en bilulykke også?

Skrevet

Fordi de kun er overvektige (uten sykdommer som eplepsi, hjerte/karsykdommer, rusmisbruk/trafikkfarlige legemidler og diabetes osv.)

Nettopp! Fedme i seg selv er jo vanligvis ikke en sikkerhetsrisiko, det er helseproblemene som følger med som får legene til å avskilte sjåfører.

Fedme i seg selv er imidlertid en faktor på sjøfolk, hvor det for legeattest finnes en absolutt grense for BMI, uavhengig av hvor god helse man måtte ha på tross av vekten. En ting å ta i betraktning her er at man kan måtte evakueres i skadet/bevisstløs tilstand av andre, hvis man er for tung til å løftes hjelper det lite at man er uvanlig sunn for sine 130 kg.

Skrevet

Vet ikke hvor ofte det skjer, men jeg har lest om minst 2 trafikkulykker i avisa hvor sjåføren hadde et illebefinnende. Han ene var trailersjåfør, han andre kjørte buss. Begge ulykkene skjedde nå nylig, mot slutten av sommeren. Det er klart at slike ulykker skjer hvert eneste år.

Skrevet (endret)

Min ene svigersønn har et spesielt arbeidsfelt hvor det er strenge krav til vekten. På hans område arbeider de tre i månedsturnus. En av disse er blitt permittert og omplassert på grunn av at han veier for mye.

Endret av Belladonna

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...