Gå til innhold

Student med pengeproblemer.KRISE

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er en student i tyveårene, som har kommet i en litt.. Hva skal jeg kalle det? Håpløs situasjon? Kanskje jeg kan få litt tips ved å skrive her :)

It goes like this :

I juli søkte jeg om låm/stipend for utdanningsåret(eller kall det gjerne semester) Høst 2010. Gikk nettopp inn på laanekassens side, og ser til min store forskrekkelse at jeg har fått avslag!

Problem nummer 1.

Jeg har tidligere hatt noen sykdommer her og der, psykiske såvel som fysiske, og så uviten som jeg var, har jeg ikke nok dokumentasjon som kan støtte opp under dette. Med andre ord ; jeg er litt sen med min utdanning. Nærmere bestemt 70 studiepoeng. Etter å ha lest litt her og der, ser jeg at jeg faktisk kunne ha fått noen av poengene "sykmeldt", om jeg kan si det på den måten. Om ikke det var nok, så skulle jeg opp til konte-eksamen i august, men rådgiveren hadde glemt å melde meg opp! Så nå ser det ut til at jeg kanskje må vente et helt år. Er jeg heldig, får jeg tatt den ved juletider.

Problem nummer 2.

I sommer jobbet jeg litt, og satt i august med litt penger til å betale husleie og diverse utgifter. Juni, Juli, August og september-leien har blitt betalt! Ved skolestart august, hadde jeg naturlig nok ikke så mye tid til arbeid, og jeg håpte jo at pengene fra lånekassen skulle tikke inn. Men nei! Det gjorde de ikke. Og det endelige svaret fikk jeg idag.

Problem nummer 3.

Jeg har kraftig tannbetennelse, men har ikke råd til å besøke tannlegen. Den er så kraftig at jeg enkelte netter ikke får sove. Og smertestillende hjelper veldig lite. :(

Så nå sitter jeg her, med skjegget i postkassa! Har ikke anledning til å jobbe så mye som jeg må. Og det er strengt tatt ikke min feil at jeg har slitt litt med psyken. Tror ikke noen velger selv å være i en slik vanskelig situasjon. Men jeg innser at jeg kanskje burde ha holdt hodet litt kaldt, og sjekket ut diverse regler, rettigheter osv.. I min "periode" har jeg heller ikke vært i humør til å gå til psykolog. Jeg slet! Men jeg trengte bare fred og ro.

Jeg er seriøst på gråten. Jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Husleien har gått over med to uker (studhybel), og jeg klarer ikke å konsentrere meg om skolen, eller på skolen! Jeg kan ikke gå til mine foreldre, da de har nok med sine egne utgifter.

Er redd jeg skal gjøre det dårlig på skolen på grunn av dette, nå som jeg begynner å komme til hektene igjen :(

Er det noen som kan se ting litt klarere enn meg, her? Ser dere noe jeg ikke ser?

Hadde satt pris på innspill!

Med vennlig hilsen,

Trist studine med tannbetennlse og økonomiske problemer..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta kontakt med >Lånekassen og spør om det er muligheter for å omgjøre tidligere lån og at det tas hensyn til forsinkelsene. Si at alt kan dokumenteres fra lege.

Skrevet

Du kan ikke sende inn dokumentasjon på etterskudd. Nei her er det bare en ting å gjøre, skaff deg en jobb som dekker utgiftene dine og studer ved siden av så du får tatt inn igjen den nødvendige studiepoengene for å få lån.

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville vertfall snakket med mine foreldre eller besteforeldre eller andre, om et lite lån slik at du har litt å leve for. Kan jo hende de kan hjelpe på en eller annen måte, de kan i alle fall ikke hjelpe om du ikke sier noe! De vet vel at du har vært syk og ligger etter med studiene, og å ikke få lån fra lånekassen er jo en grunn til at man trenger hjelp!

(Sier ikke at det er en god grunn, minstekravet for at man skal få bli student burde være at man klarer å sette seg inn i lånekassen sine regler - de er faktisk ikke så kompliserte! :nei: (Men at dette var dumt av deg vet du vel, så nå får du mase litt mer og se om du kan få sykmelding for noen av poengene i ettertid, selv om fristen sikkert er gått for lengst.)

• Liker 1
Skrevet

Ta kontakt med >Lånekassen og spør om det er muligheter for å omgjøre tidligere lån og at det tas hensyn til forsinkelsene. Si at alt kan dokumenteres fra lege.

ALT kan ikke dokumenteres fra lege. Det er der problemet mitt ligger.. :(

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville vertfall snakket med mine foreldre eller besteforeldre eller andre, om et lite lån slik at du har litt å leve for. Kan jo hende de kan hjelpe på en eller annen måte, de kan i alle fall ikke hjelpe om du ikke sier noe! De vet vel at du har vært syk og ligger etter med studiene, og å ikke få lån fra lånekassen er jo en grunn til at man trenger hjelp!

(Sier ikke at det er en god grunn, minstekravet for at man skal få bli student burde være at man klarer å sette seg inn i lånekassen sine regler - de er faktisk ikke så kompliserte! :nei: (Men at dette var dumt av deg vet du vel, så nå får du mase litt mer og se om du kan få sykmelding for noen av poengene i ettertid, selv om fristen sikkert er gått for lengst.)

Ja, fy fy på meg ;) Jeg vet. Er fullt klar over det. Kan ta en prat med lånekassen. Eller som en annen her sier ; faktisk prioritere jobb i en periode. Selv om det blir litt vanskelig. Får bare ta meg selv i nakken. Først når jeg trodde at ting var litt lysere psykisk, så får jeg slengt dette up in my face ;)

Skrevet

Jeg ville forsøkt å snakke med lånekassen, selv om jeg tviler litt på at du når frem der, er det i alle fall et forsøk verdt. Husk å notere ned navnet på saksbehandleren, både jeg og andre jeg kjenner har opplevd å få motstridende beskjeder fra forskjellige personer.

Du sier at du ikke kan gå til foreldrene dine. Er du helt sikker på at de ikke en gang kan hjelpe deg/låne deg penger til tannlegebehandlingen i det minste? Utsetter du å gå til tannlegen, kan det ende med å bli mye dyrere enn det hadde trengt å bli!

Hvis du ikke har noen annen utvei tror jeg kanskje du må bite i det sure eplet og prioritere jobb dette semesteret. Husk at du bare mangler 10 stp for å motta lån og stipend neste semester, og så kan du bli fulltidsstudent igjen fra da av! Lykke til!

Skrevet

Lånekassen oppfordrer alle til å si ifra så fort som mulig hvis det er noe som gjør at man blir forsinket i studiene.

..problemet er at mange gidder ikke lese noe annet enn setningen: du har blitt tildelt xxxxx kroner.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville nok også funnet en jobb, og prioriert det en stund, og prøve å hente inn forsinkelsen samtidig. Når det gjelder tannbetennelsen håper jeg du kommer deg til tannlege, men jeg har god erfaring med noe som heter corsodyl som du får kjøpt reseptfritt på apoteket, det kan være verdt å prøve! Lykke til med alt!

• Liker 1
Skrevet

Ta opp vanlig lån i banken?

Du skulle ha gitt skriftlig beskjed til Lånekassen med engang du ble syk.

Skrevet

Skaff deg jobb, bruk et halvår bare på å ta de studiepoengene du mangler for å komme på godfot med Lånekassen og jobb mest mulig utenom det. Stikk innom NAV hvis ingen andre kan gi deg krisehjelp nå, kanskje de er medgjørlige.

Skrevet

Du kan ikke sende inn dokumentasjon på etterskudd.

Jo, det kan man, husker ikke hvor lenge det er, men de har en frist på hvor lenge i etterkant man kan gjøre dette.

Til TS: Sjekk hva fristen for ettersending er, og sjekk om du kan grave frem noe dokumentasjon i etterkant, om du var hos en lege på det tidspunktet feks, og send i så fall inn det du har.

Hvis dette ikke går har du to valg, enten studere og jobbe nok ved siden av til at du greier husleia ol, eller sette studiet på vent ett halvt år. Kanskje kan du feks jobbe, og få tatt opp igjen eksamener, så du får hentet inn 20 studiepoeng det neste halvåret, så vil du jo kunne få fullt lån og stipend fra nyttår.

Når det gjelder tenna dine må du bare fikse det uansett. Gå til tannlegen, og når du er ferdig ber du om faktura og oppdeling. Det eneste de kan gjøre er å bli sure, og det er viktigere at du ikke går med en betennelse for lenge.

Den allerede forfalte husleia kan bli ett problem, men kontakt de du leier hos og forklar situasjonen. Jeg vet ikke hva de gjør med sånt på studenthybler, men prøv å snakk med dem i hvert fall. Du kan også oppsøke sosialkontoret, men de kommer sannsynligvis til å kreve at du avslutter studiet, og søker jobb på fulltid. Men da får du heller gjøre det, og følge opp studiet så godt du kan på kveld og helg.

Skrevet

Skaff deg jobb, bruk et halvår bare på å ta de studiepoengene du mangler for å komme på godfot med Lånekassen og jobb mest mulig utenom det. Stikk innom NAV hvis ingen andre kan gi deg krisehjelp nå, kanskje de er medgjørlige.

De gir ikke til studenter.. Det er veldig strengt :tristbla:

Skrevet

Jeg har ikke peiling selv, men jeg snakket akkurat med en som sa det var kommet nye regler ang. NAV og støtte til studenter som ikke får støtte fra Lånekassen av diverse grunner (at de ikke får mer lån pga forsinkelser i studiene pga sykdom osv). Så det er verdt å sjekke ut.

Skrevet

De gir ikke til studenter.. Det er veldig strengt :tristbla:

Jo, sosialhjelp kan man få. Det er noe alle kan få, student eller ei. Men jada, strenge er de, så det er jo ikke sikkert TS får hjelp, men er det virkelig nødvendig må man jo bare prøve.

Skrevet

Bare et spørsmål utifra hva noen skrev her: kan man ligge et år etter i utdannelsen (altså 60 studiepoeng) og fortsatt få lån og stipend?

Skrevet

Stemmer det andre sier her, du har ikke krav på sosialhjelp når du er student. Jeg har barn og undersøkte i fjor. Eneste mulighet var på sommeren dersom jeg kunne dokumentere at jeg ikke fikk sommerjobb (måtte dokumentere avslag på jonner).

Skrevet

Jo, sosialhjelp kan man få. Det er noe alle kan få, student eller ei. Men jada, strenge er de, så det er jo ikke sikkert TS får hjelp, men er det virkelig nødvendig må man jo bare prøve.

Sosialstønad skal ikke finansiere studier. Hun kan nok få støtte, men da kommer de sannsynligvis til å kreve at hun er reell jobbsøker på fulltid.

Skrevet

Hva med å søke om bostøtte?

http://www.husbanken.no/Venstremeny/Bostotte/Soke%20bostotte/Hvem%20kan%20fa%20bostotte.aspx

Vet ikke om det har noe å si at du bor i studentbolig, men det er jo verdt et forsøk?

Er forøvrig i en liknende situasjon selv, og jeg jobber det jeg kan for å få nok til husleia, og studerer på heltid for å få tilbake stipendet i januar. Det er hardt, men må man så må man.

Lykke til uansett, det ordner seg nok skal du se :)

Skrevet

Kan du ikke gå til legen eller psykologen du har vært hos før (du har sikkert vært minst èn gang hvis du har vært syk?) og forklare situasjonen og be de skrive en sykemelding til deg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...