Gå til innhold

Hva bør man forvente av kundebehandling?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har et spørsmål om service og kundebehandling som kunne være interessant å høre andres mening om. Det er her ikke snakk om talentløse ansatte som heller snakker i mobil med venninna si eller drøvtygger tyggegummi mens de ser sløvt på deg, men oppegående voksne ekspeditører.

Jeg skulle i går på en butikk for å kjøpe noe for min mor. Jeg måtte bruke min lunchpause for å gjøre ærendet.

Jeg venter ved disken til det blir min tur og begynner å si fram ærendet mitt. Så ringer telefonen, ikke ekspeditørens mobil, men telefonen i butikken. Ekspeditøren sier ”vent litt” til meg og tar telefonen. Det er tydeligvis en kunde i andre enden og ekspeditøren svarer på det som det spørres om og legger deretter på. Ekspeditøren snur seg så mot meg igjen.

Jeg får sagt hva jeg skal ha og så ringer telefonen igjen… Eekspeditøren sier denne gangen ikke noe til meg, bare tar telefonen. Denne gangen er det en kunde som spør etter noe som ekspeditøren må sjekke om de har. Hun legger telefonen til side og går ut i butikken. Kommer tilbake og avslutter telefonsamtalen. Så snur hun seg mot meg igjen.

Siden hun nå har glemt hva det var jeg skulle ha må jeg si det atter en gang. Så ringer telefonen igjen… I det hun strekker seg for å ta den sier jeg ”Ikke ta den telefonen”. Jeg sier det helt rolig og uten å heve stemmen. Ekspeditøren stanser midt i bevegelsen og ser forbløffet på meg.

Så sier jeg sånn omtrent: ”Ikke ta den telefonen. Jeg er en kunde som er kommet for å handle i denne butikken og jeg forventer å bli ekspedert. Den personen som ringer har valgt å ikke komme til butikken og får da vente til du er ledig. Hvis du velger å betjene personen på telefonen før meg går jeg ut døra og kommer aldri til å handle her igjen.” Også dette sa jeg helt rolig uten å være frekk eller høyrøstet.

Ekspeditøren gjorde som jeg sa, men med den sammenknepne munnen og den furtne oppførselen signaliserte hun klart at hun syntes jeg var helt urimelig og en vanskelig kunde.

Så mitt spørsmål er: Var jeg det? Eller reagerte jeg helt normalt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har jobbet i butikk selv, og når jeg har vært alene har jeg prioritert kunder i butikken foran telefonen som kanskje ringer. Hvis det er viktig ringer de sannsynligvis tilbake, mens kunden i butikken jo er der der og da... Synes det er en selvfølge at kunden(e) som faktisk er til stede skal prioriteres først, og mener du reagerte helt normalt.

Skrevet

Jeg synes det er normal, god service å prioritere kundene som faktisk er i butikken fremfor de som ringer. Det er både mer høflig og mer praktisk. Høfligere, fordi det er mye verre å overse noen som er der ansikt til ansikt, eller å direkte vise at man prioriterer telefonen foran dem. Dessuten er det vanligere, og mindre frustrerende (for de fleste vil jeg tro ihvertfall) å oppleve at butikken ikke tar telefonen bestandig. På telefon har man også som oftes mulighet til å ringe igjen litt senere - å gå til butikken litt senere blir noe helt annet. Også er det mer praktisk fordi folk i telefonkø tar mye mindre plass enn folk i kassekø ;)

Jeg tror da dette er en ganske vanlig praksis? Jeg har ihvertfall opplevd flere ganger at jeg ringer til butikker og får telefonsvareren som forklarer at de i travle tider prioriterer kunder i butikken.

Kudos til deg for at du klarte å si fra på en skikkelig måte uten å kjefte forresten - det er det ikke alle kunder som gjør! :)

Skrevet

Jeg syns det er normalt å prioritere kundene som er i butikken først, samtidig syns jeg du var ganske frekk ja. Du har ingenting med hvordan hun prioriterer eller hva hun velger å gjøre. En høfligere måte å gå frem på hadde vært å si at du har liten tid, og spørre om hun kan være snill å prioritere deg når neste telefon ringer, isteden for å lire av deg en belærende lekse. Så ja, jeg syns du var frekk.

Skrevet

Det er elendig kundebehandling blitt fra helsepleiere/tannpleiere ved Colosseumklinikken nå om dagen også??!

Jeg synes følgende er frekt:

De roper opp pasienten, men følger ikke med på hvor pasienter er, de bare suser inn på sitt faste tannlegerom - mens pasienten ikke fikk med seg hvor hun gikk.

Så, mens vi venter på tannlegen sier pleieren/assistenten følgende:

Hva skal du gjøre i dag da?

- Jeg ønsker at tannlegen vurderer.....og .....for så eventuelt å komme med en vurdering skriftlig og flikke litt på....

Tannlegeassistenten (selvsagt en kvinne):

- Nei, du kan ikke regne med at han vil gjøre dette, det må han bestemme (eh dahh....ja??)

Siden når ble hun tannlege?

Jeg foretrekker å drøfte mine tenner med tannlegen, og ikke med assistenten.

Skrevet

Så sier jeg sånn omtrent: ”Ikke ta den telefonen. Jeg er en kunde som er kommet for å handle i denne butikken og jeg forventer å bli ekspedert. Den personen som ringer har valgt å ikke komme til butikken og får da vente til du er ledig. Hvis du velger å betjene personen på telefonen før meg går jeg ut døra og kommer aldri til å handle her igjen.” Også dette sa jeg helt rolig uten å være frekk eller høyrøstet.

Ekspeditøren gjorde som jeg sa, men med den sammenknepne munnen og den furtne oppførselen signaliserte hun klart at hun syntes jeg var helt urimelig og en vanskelig kunde.

Så mitt spørsmål er: Var jeg det? Eller reagerte jeg helt normalt?

Jeg er enig i budskapet ditt - men jeg synes måten du formulerte deg på var veldig uhøflig.

Da startet med en trussel. Ikke bra!

Skrevet

Utrolig bra gjort, TS! Tenk om flere hadde vært så tøffe...

Gjest Glad i reiser
Skrevet

Jeg støtter deg fullt og helt!

Det er normal kundebehandling å ta seg av kunden som er i butikken før man tar telefonen :) Hadde hun derimot stått i telefonen når du kom så måtte hun få gjort seg ferdig med den samtalen også hjelpe deg :) Hadde telefonen ringt igjen da, mens du fikk hjelp så fikk den bare ringe :)

Skrevet

Støtter deg også. Så lenge du sa det uten å være sint eller opphisset så synes jeg du var i din fulle rett. Selv om jeg ikke jobber i noe serviceyrke så ser jeg altfor ofte at telefonen får prioritet foran mennesker som faktisk er til stede.

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Synes du oppførte deg litt barnslig, med å starte med en trussel. Men du fikk poenget ditt fram, så ingen skade skjedd.

Jeg synes også det er utrolig irriterende når man for eksempel står forran kassa og skal betale, mens ekspeditøren er opptatt med å vise fram noe til en annen kunde, rydde i en kleshaug eller sånt. Jeg skal betale, jeg kommer først! (tenker jeg da..)

Gjest navnelapp
Skrevet

Er det ein trussel å seie "ikke ta den telefonen"? :klø:

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Er det ein trussel å seie "ikke ta den telefonen"? :klø:

"ikke ta den telefonen, da handler jeg aldri her igjen." er en trussel i mine øyne.

Skrevet

"ikke ta den telefonen, da handler jeg aldri her igjen." er en trussel i mine øyne.

Jeg ser heller på det som en konstantering av fakta.

Gjest Blondie65
Skrevet

Dette er det trådstarter sa:

”Ikke ta den telefonen. Jeg er en kunde som er kommet for å handle i denne butikken og jeg forventer å bli ekspedert. Den personen som ringer har valgt å ikke komme til butikken og får da vente til du er ledig. Hvis du velger å betjene personen på telefonen før meg går jeg ut døra og kommer aldri til å handle her igjen.”

Du er langt mer tålmodig enn meg for jeg hadde gått uten å gi dem en sjanse.

Jeg synes ikke det er grunn til å klage på "trusselen" din. Det er feil som flere sier at du begynte med en trussel - du ba høflig om å bli prioritert fremfor den tredje telefonen på rappen.

Nå kan det også være at den ansatte ikke har lov å la folk vente på telefon og var litt mellom barken og veden - det får så være. I så fall bør man jo vurdere om man skal fortsette å jobbe i en butikk der alminnelig høflighet og service overfor kunder ikke er en selvfølge.

Skrevet

Jeg ser heller på det som en konstantering av fakta.

Som altså ble framstilt som en trussel.

Skrevet

Så lenge du var rolig i stemmen og ikke sint så synes jeg det du sa var helt på sin plass. Good for you, skulle virkelig ønske jeg var like tøff selv jeg :sjenert:

Skrevet

Syns du handlet rett.

Når jeg jobbet i butikk hadde vi denne "prioriteringsrekken":

1)Kunder som vil betale

2)Telefon fra andre medarbeidere (kunne være ganske viktige ting innimellom)

3)Kunder som ønsker hjelp/ekspedering

4)Telefoner som ringer

5)Kunder som bare vil prate

Når jeg tok telefonen spurte jeg selvsagt kunden om det var ok at jeg tok telefonen, og forklarte at det var en av de andre i butikken som ringte.

Skrevet

Jeg syns det er normalt å prioritere kundene som er i butikken først, samtidig syns jeg du var ganske frekk ja. Du har ingenting med hvordan hun prioriterer eller hva hun velger å gjøre. En høfligere måte å gå frem på hadde vært å si at du har liten tid, og spørre om hun kan være snill å prioritere deg når neste telefon ringer, isteden for å lire av deg en belærende lekse. Så ja, jeg syns du var frekk.

TS hadde allerede stått og ventet på sin tur og da er det dårlig kundebehandling å la henne vente videre mens man tar ikke bare en telefon, men flere og TS har som betalende kunde full rett til å stille spørsmål til det valget/prioriteringen.

Jeg synes ikke heller det var frekt av henne å informere om at hvis telefonen ble prioritert foran henne enda en gang, så ville hun fra nå av velge å handle andre steder. Det har folk fullt lov til å gjøre, hvis de føler at de får dårlig service, forskjellen mellom TS og de fleste andre er at hun ga den ansatte muligheten til å velge, i stedet for å bare gå. Slik jeg ville sannsynligvis gjort.

Skrevet

Det spørs jo litt på butikken. Der jeg jobber tar vi alltid telefonen når det ringer. Vi VET ikke om det er en kunde eller en fòrleverandør, kursleder eller annet som er viktig. Men så er det veldig sjeldent at kunder ringer, og da er det som regel for å bestille noe eller høre om åpningstider/om vi har en ting osv.

Men når den ansatte skulle sjekke om de hadde varen, syntes jeg h*n kunne bedt vedkommende om å vente litt før hun sjekket, evt ringe tilbake om fem minutter.

Skrevet

Kunder i butikken går absolutt foran å svare i telefonen! Jeg synes kanskje TS sin tone var noe frekk og belærende, men samtidig var det vel fortjent. Personlig ville jeg heller klagd til butikksjefen, da ville det kanskje blitt gjort mer med saken generelt sett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...