Gå til innhold

Merking i øret av katt

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Hei :lol:

Da lurer jeg på om jeg skal merke katten min i øret. MEN :( jeg er så redd for at det skal gjøre vondt for han. Kan noen dele erfaringer med meg. Det jeg lurer på er:

*Får de bedøvelse i tillegg til innsovingen?

*Tar det lang tid?

*Koster det mye? (Ca. priser må det jo bli)

*fikk du inntrykk av at katten led?

:blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De blir helt dopet ned og merker ingen ting. Mulig at de er ømme etterpå, men jeg så ingen forskjell på min katt når han våknet opp. Du bør virkelig merke h*n, vi har "mistet" vår og fikk han igjen pga merkingen.

Vi gjorde det samtidig som han ble kastrert og betalte under 1000,-

Om du bruker chip (elektronisk brikke under huden) kan ikke mannen i gata finne eieren selv og ringe, da må pus innom politiet/dyrlege/Falken for å lese av, har du merket katten er det bare å ringe xxxxxx(fanker nå glemte jeg hva det het, men det er et register) eller sjekke lokalavisen der du har satt inn annonse med nummeret til pus!

Selve merkingen er over på 10 sekunder, de blir helt grønne og klissete av "blekket" i øret, men det tørkes vekk før h*n våkner opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar titti71.

Det er merking som er det aktuelle her, ikke chips eller brikke som noen sier. Når du sier neddopet, mener du også bedøvet? Katter blir som regel lagt i søvn, når noe skal gjøres, men det er ikke dermed sagt at den bedøves. Min katt vred seg noe skikkelig når den ble kastrert, derfor har han nå dyrelegeskrekk :o . Vil ikke utsette han for mer smerte..

...og jeg er livredd for å miste han, så jeg må vel kaste meg ut i dette..... :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten min fikk narkose og så ikke ut til å ha det minste vondt hverken under eller etter merkingen.

Litt i bakrus etter narkosen bare.

Tok det samtidig med vaksine (katteinfluensa ol) og betalte totalt ca kr 400.

Merkingen var på tilbud/kampanje akkurat da, så den betalte jeg nesten ingenting for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på en ting til:

Ei venninde merket rasekatten sin, en "Hellig birma" (tror det er navnet på rasen). Den har brunsorte ører.

Blekket som ble brukt til merkingen var grønn, og det forsvant/ble usynlig etter kort tid (noen uker)!

Vet ikke om det var kattens farger eller blekket som forårsaket dette. (Tror hun skal klage.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uansett hva som er vanlig rutine på klinikken du henvender deg til, kan du alltid som dyreeier be om at katten din blir lagt i full narkose for å øremerkes. Hadde det vært min katt, ville jeg også ha bedt om smertestillende samtidig som innsovning blir gitt (hvis dette ikke er rutine), og i etterkant av inngrepet til hjemmeadministrering (ikke rutine på alle klinikker). Smertestillende til hjemmeadministrering kan du få for minst 3 dager med preparat som er godkjent for bruk til katt.

Smertelindring er minst like viktig for dyr som for mennesker, kanskje enda viktigere for dyr siden de ikke har begreper om hva de blir utsatt for og hvorfor. Og en øretatovering som gjøres skikkelig, gjør vondt uten smertestillende.

Er pus frisk og rask, går dette helt sikkert veldig fint, Care :wink:Dyreeiere skulle vært pliktige til å ID-merke katten sin, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er pus frisk og rask, går dette helt sikkert veldig fint, Care :wink:Dyreeiere skulle vært pliktige til å ID-merke katten sin, synes jeg.

Takk :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...