AnonymBruker Skrevet 16. september 2010 #1 Del Skrevet 16. september 2010 1) Å hakke tablett opp i små biter for så å blande det inn i god mat. 2) Å presse tabletten rett inn i munnen på katten (i passe biter) 3) Å blande tabletten sammen med litt lunkent vann og gi det inn i kattemunn som væske. Når jeg blander det inn med maten er det ikke tale om at han spiser maten. Når jeg presser tabletten inn i tablettform eller væske, får han mye sikkel og styrer fælt, så jeg opplever en usikkerhet rundt om jeg gjør dette riktig. Har lest at jeg ikke skal legge tabletten på tungen, men synes det er vanskelig. Det skal jo ikke svelges feil heller. Han var så sint på meg i går etter fire forsøk, for denne gangen MÅTTE han bare akseptere at tabletten skulle han ha! (Har prøvd opp til flere ganger før) Jeg er ikke redd for å ta tak i han og få det fort unnagjort og overstått. Men det blir jo noe annet når man vet at man gjør det riktig og ikke er usikker på om man gjør det helt feil. Han er gladgutt igjen nå, virker helt fin. Tabletten ble tatt inn med væske (fikk ikke til i tablettform). Har gitt han forskjellig medisin før som ikke har vært noe problem. Men altså; denne ormekuren synes jeg ikke går bra i det hele tatt :klø: Noen forslag, om ikke en bekreftelse på at jeg gjør det riktig? Hvordan reagerer katten din når tabletten er gitt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2010 #2 Del Skrevet 16. september 2010 Be om å få resept på markkur man drypper i nakken neste gang. Mye lettere når man bare må holde katten nede, uten å styre med å putte ting i munnen på den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capricorn Skrevet 16. september 2010 #3 Del Skrevet 16. september 2010 Jeg liker ikke å tvinge noe ned i halsen på han. Derfor så moser jeg tablettene og blander dem godt inn i maten hans. Våtmat får han kun til kos og det går rett ned selv med tabletter i. Da kjøper jeg en dyr en som han elsker. Kan du ikke prøve deg frem og finne noe han ikke kan motstå? Da kanskje han spiser det og du slipper lange slåsskamper med han Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capricorn Skrevet 16. september 2010 #4 Del Skrevet 16. september 2010 Be om å få resept på markkur man drypper i nakken neste gang. Mye lettere når man bare må holde katten nede, uten å styre med å putte ting i munnen på den. Finnes det? Jeg får bare tabletter hos dyrlegen. Vet du hva det heter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ella_Grey Skrevet 16. september 2010 #5 Del Skrevet 16. september 2010 Når han ikke rører maten så er den metoden uaktuell da. Og hvis du løser den opp i vann, bruker du da en sprøyte (uten spis/nål)? Men iallefall, sånn jeg pleier å gjøre det: tar tak rundt hodet/ nakken med den ene hånden og bruker pekefinger og tommel til å 'presse' munnen opp, putter tabletten inn lukker munnen og holder munnen igjen mens jeg løfter haka til pus opp og stryker på halsen til jeg ser at hun svelger... så følger jeg med litt, for av og til later hun som hun svelger og spytter pillen ut når hun tror alt er over Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 16. september 2010 #6 Del Skrevet 16. september 2010 Na har jeg hund, og ikke katt, men tablettproblemet er det samme hos hunden. Jeg har rett og slett knust tabletten og blandet den inn i leverpostei. Det har gått ned på høykant! Hvis dyret mot formodning ikke vil ha leverposteien når den ligger i skåla; smør leverposteien oppå labben. Da slikker han i seg "smørja". Tablettknusing er faktisk en av de få tingene denne blir brukt til hos oss: http://www.flavourshaker.co.uk/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2010 #7 Del Skrevet 16. september 2010 Han er helt matfreak som egentlig ikke kan motstå noe som helst. Alt skal smakes på (evt Tomat, agurk :D) Tror han tenker at alt må hvertfall prøves i tilfelle det er godt. Reker er det beste han vet tror jeg, men det går ikke! Så du er bra heldig som har det så enkelt! Viste ikke at en kunne få ormekur som drypp i nakken. Skal snakke med dyrelegen om det når neste ormekur skal bestilles. Håper bare at jeg husker det, for det høres fint ut å slippe denne kampen med han. Mulig jeg bare skaffer det nå, før det glemmes! Husker du hva det heter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2010 #8 Del Skrevet 16. september 2010 Jeg har brukt sprøyte uten spiss. En slik en som man får når man kjøper medisin i væskeform som skal sprøytes inn i munn. Jeg tror drypp blir den nye vennen min, for de andre måtene er nok ikke noe for han eller meg. All annen medisin er han jo flink å ta, så det skal han hvertfall ha! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnneBonny Skrevet 16. september 2010 #9 Del Skrevet 16. september 2010 (endret) Katten min tar også all medisin men løper unna ormekur. De gangene jeg endelig har klart å få han til å svelge, løper han rundt og rister på hodet, tar poten opp i ansiktet, får sprelleben som en hest og sikler i et kvarter. Tror jammen jeg også skal prøve drypp neste gang! Endret 16. september 2010 av AnneBonny Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 16. september 2010 #10 Del Skrevet 16. september 2010 Vi velger alltid Panacur, for den fås i pastaform. Våre katter nekter å spise mat med knuste tabletter i og jeg synes det er litt voldsomt å tvinge i dem en stor tablett. Med pasta går det mye greiere å få dem til å svelge unna. Den ene pakker katten inn i et teppe og holder henne, den andre sprøyter pastaen i munnen og katten svelger unna. Gjort på et blunk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capricorn Skrevet 16. september 2010 #11 Del Skrevet 16. september 2010 Vi velger alltid Panacur, for den fås i pastaform. Våre katter nekter å spise mat med knuste tabletter i og jeg synes det er litt voldsomt å tvinge i dem en stor tablett. Med pasta går det mye greiere å få dem til å svelge unna. Den ene pakker katten inn i et teppe og holder henne, den andre sprøyter pastaen i munnen og katten svelger unna. Gjort på et blunk. Har hørt at den pastaen ikke dekker all type orm. Er det en du får på resept eller kjøper på apoteket uten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Strix Skrevet 16. september 2010 #12 Del Skrevet 16. september 2010 Katten vår er ikke begeistret for pastaen. Den har en tendens til å ikke spise opp alt våtforet om vi blander det i der. Så det enkleste og greieste for oss; vi tvinger ned tabletten. Det er gjort på 3 sekunder omtrent og katten er like blid etterpå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 16. september 2010 #13 Del Skrevet 16. september 2010 Katten vår er ikke begeistret for pastaen. Den har en tendens til å ikke spise opp alt våtforet om vi blander det i der. Så det enkleste og greieste for oss; vi tvinger ned tabletten. Det er gjort på 3 sekunder omtrent og katten er like blid etterpå Medisin i pastaform smører jeg bestandig på hundens labb. Det samme ble gjort da jeg var barn og hadde katt. Både hunder og katter misliker "søl" på labben, så det blir slikket vekk med en gang - og voila - dyret er medisinert! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Strix Skrevet 16. september 2010 #14 Del Skrevet 16. september 2010 Medisin i pastaform smører jeg bestandig på hundens labb. Det samme ble gjort da jeg var barn og hadde katt. Både hunder og katter misliker "søl" på labben, så det blir slikket vekk med en gang - og voila - dyret er medisinert! Hehe, vår katt rister det av seg og slikker i seg den lille resten som måtte være igjen på sin egen pote, sløseri med medisin i stor grad Men et fint triks dersom dyret er flink til å vaske med seg alt!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 16. september 2010 #15 Del Skrevet 16. september 2010 Katten vår er ikke begeistret for pastaen. Den har en tendens til å ikke spise opp alt våtforet om vi blander det i der. Jeg blander ikke pastaen i mat, jeg sprøyter den rett inn i munnen på katten slik at den må svelge den. Synes det er mindre brutalt enn en hard tablett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Strix Skrevet 16. september 2010 #16 Del Skrevet 16. september 2010 Jeg blander ikke pastaen i mat, jeg sprøyter den rett inn i munnen på katten slik at den må svelge den. Synes det er mindre brutalt enn en hard tablett. Vi har heller aldri blandet pastaen i mat. Har prøvd pastaen på flere katter, men det har aldri vært noen stor suksess så vi bruker piller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2010 #17 Del Skrevet 16. september 2010 Ormekuren som dryppes på huden i nakken heter Profender, den blir anbefalt av smådyreklinikken jeg bruker til mine to katter. Å gi kattene ormekur med Profender er en DRØM i forhold til alt styr med tabletter og pasta som jeg hadde tidligere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille-pus Skrevet 16. september 2010 #18 Del Skrevet 16. september 2010 Ormekuren som dryppes på huden i nakken heter Profender, den blir anbefalt av smådyreklinikken jeg bruker til mine to katter. Å gi kattene ormekur med Profender er en DRØM i forhold til alt styr med tabletter og pasta som jeg hadde tidligere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
S_Dreams Skrevet 18. september 2010 #19 Del Skrevet 18. september 2010 Hunkatten min reagerte på Profender. Virket som om det sved, da hun fikk det på, for hun løp rundt og ristet på seg, og prøvde å slikke seg. Endte opp med en hårløs flekk der det var påført. (Hannkatten derimot reagerte ikke i det hele tatt.) Pleier ellers å veksle mellom tabletter og pasta. Tablettene bare puttes inn i munnen på dem, på måten som er beskrevet lenger oppe her, og stryker på halsen til de svelger. Pasta blir gitt ved å sprøyte inn i siden på munnen. Å blande i mat er bare bortkastet her i huset, for det blir alltid oppdaget og forlatt urørt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss Puddel Skrevet 18. september 2010 #20 Del Skrevet 18. september 2010 Her i huset går det i "mild vold" jeg skal være sikker på at de får i seg alt, ettersom vi bor på en gård og det fanges mye mus og fugl, det samme gjør bikkjene. Denne gangen ble det ikke drontal til kattene, de hadde bendelorm, og i følge dyrlegen var ikke panakur like effektiv til akkurat det. og det er jo bendelorm kattene våre i allefal oftes får. Bikkjene blir holdt, jeg åpner munnen på dem og stapper tabletten så langt inn i gapet jeg får det, lukker munnen deres og venter på at tungespissen kommer stikkende da der jeg skikkelig at de svleger. Kattene tuller jeg inn i et håndkle eller jakke så de ikke fr brukt klørne og gjør ellers på samme måte. Etterpå får de gjerne noe godt som litt boksemat eller noe slikt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå