Gjest Dainty Skrevet 16. september 2010 #1 Skrevet 16. september 2010 Nå er høsten virkelig kommet og jeg ser mye oversized strikkegensere, store skjerf, lange cardigans osv rundt omkring på norske kvinner. Av en eller annen uforståelig grunn er fargen grått (kanskje man ikke kan kalle det en farge, siden det er en blanding av hvitt og sort?) noe som går igjen. Det slår meg hvor deprimerende og utrolig uflatterende grått er - det er virkelig ingen som ikke ser blassere og kjedeligere ut iført noe grått opp mot ansiktet. For å ta et eksempel: Jeg møtte en pike på et møte på universitetet sist uke. Det slo meg hvor utrolig fin hun var, med en nydelig glød i huden og en vakker hårfarge. Hun simpelthen strålte! Hun hadde på seg et mykt, dusrosa lammeullsskjerf opp mot ansiktet, og det var tydelig en utrolig flatterende farge for henne. Så møtte jeg henne igjen denne uken, og hvilken forskjell.. Hun hadde på seg en slik stålgrå, litt lang ullgenser som er så in nå. Og gløden var helt borte! På avstand så hun ut som hvem som helst, og jeg måtte virkelig helt bort til henne for å se at det faktisk var samme jenta. Fremdeles pen jente selvsagt, men bekledningen var mildt sagt begredelig og gjorde ingenting for henne. Så mitt spørsmål er: Hvorfor er grått så umåtelig populært? Er det virkelig noen som faktisk føler seg utrolig fin og fresh i denne fargen kontra andre farger? Opplys meg gjerne, for jeg skjønner det ikke.. For meg er grått trist, traurig og de få gangene jeg har brukt det har jeg følt meg utvaska og som ei gråmus, rett og slett.. Spesielt høst- og vintersesong når man generelt er blekere i huden også.
Strix Skrevet 16. september 2010 #2 Skrevet 16. september 2010 Jeg kler ikke grått selv. Men vet om flere som gjør det, som ikke blir blasse av det. Så selv om det er mange som sikkert ikke stråler i grått, så kjenner jeg de som kler det veldig bra (i dag tar jo "halve befolkningen" solarium året rundt uansett så det med blekhet i huden pga. årstid stemmer ikke så mye)
Kladd Skrevet 16. september 2010 #3 Skrevet 16. september 2010 Jeg synes faktisk grått er finere til litt blek hud. Jeg har rødt hår, fregner og er ganske blek og jeg får ofte komplimenter av typen "Så fin du var i dag!" osv når jeg går i grått. Så det varierer vel fra person til person om det er kledelig eller ikke, også klart på øyet som ser. Før hatet jeg grått, nå elsker jeg det!
Perelandra Skrevet 16. september 2010 #4 Skrevet 16. september 2010 Jeg liker ikke grått selv og kan absolutt ikke tenke meg å kle meg i det. Selv foretrekker jeg friske farger. Tipper at de som helst kler seg i grått foretrekker en nøytral og enkel stil som er minst mulig framtredende. Ved årtusenskiftet var det nye grått å se i klesbutikkene og jeg syntes det var vanskelig å finne noe jeg likte på den tida. Det var vel da minimalismen var på topp både for interiør og klær. Heldigvis går det an å velge både nøytrale og mer fargerike klær nå. PS - er det ikke grått i avataren din? For meg ser det ut som både bakgrunnen og genseren hennes er grå?
Vera Vinge Skrevet 16. september 2010 #5 Skrevet 16. september 2010 Jeg syns grått kan være veldig fint, jeg. Og jeg syns faktisk ofte at en del med lys hud kler det best. Jeg syns ofte det ser "kaldt" og friskt ut da, uten at man trenger å se gusten ut. Men noen ser gustne ut i grått, og spesielt hvis man er litt ufiks ellers, gjør ikke grått nødvendigvis så mye for utseendet. Men det er nok sånn at når jeg i blant går i grått, er jeg ekstra nøye med sminken og bruker kanskje litt rouge også, noe jeg ikke egentlig å pleier å bruke til hverdags. Gjør jeg det, syns jeg grått blir bra på meg. Men jeg holder meg til de rene, kalde gråtonene - ikke noe gråbeige på meg (jeg ser i det hele tatt litt utvasket ut i de fleste beigefarger).
Thorn Skrevet 16. september 2010 #6 Skrevet 16. september 2010 Jeg er en av dem som elsker å gå i grått, nettopp fordi jeg syns jeg kler det. Ikke alle gråfarger, men lys perlegrå. Jeg har veldig lys hud med mye rosa, og mange farger fremhever det rosa. Det er ikke mye pent. Det grå derimot gjør at huden min ser klarere ut, spesielt om høsten og vinteren. Om sommeren, når jeg har fått det minimale med farge jeg klarer å opparbeide meg, blir det litt mer farge
Mir Skrevet 16. september 2010 #7 Skrevet 16. september 2010 Jeg er ikke helt enig. Jeg synes grått er en fin farge, nå finnes det jo også forskjellige nyanser. Den veldige mørke-grå har jeg selv ikke mye av, det synes jeg ikke er så fint, men lysere grått synes jeg er flott som bare det. Jeg tror også mange mennesker kler seg i grått(eller svart,brunt) fordi de føler det er vanskelig å komme ut av sirkelen av fargene de har i skapet sitt. Mange kler andre farger, men er redd for å kjøpe gul, rød, rosa, blå, grønn. "Det er ikke meg", sier mange. I tillegg tror jeg det er fordi grått, svart og brunt har en anonymiserende effekt, ta da f.eks folk som kanskje sliter litt med vekta og ikke på noen som helst måte ønsker å lyse opp i forsamlingen. Vi hører jo at svart har en slankende effekt f.eks, tror det kan ligge noe i det grå at da er det færre som legger merke til en.
Parvati Skrevet 16. september 2010 #8 Skrevet 16. september 2010 Det kommer vel helt an på hva man kler, om grått får ansiktet til å se friskt ut eller blasst. Det finnes varme og kalde toner innenfor grått også, så det kan være noen gråfarger man kler,og noen man ikke kler. Jeg vil egentlig anbefale alle som er i tvil om å spandere på seg en fargeanalyse (om du er vår-sommer-høst-vinter) - det var veldig klargjørende for meg. Ellers så er det vel sånn at man gjerne liker det som får en til å se fin ut, så det er ofte bare å velge farger man liker :gjeiper:
Vera Vinge Skrevet 16. september 2010 #9 Skrevet 16. september 2010 (endret) Jeg er en av dem som elsker å gå i grått, nettopp fordi jeg syns jeg kler det. Ikke alle gråfarger, men lys perlegrå. Jeg har veldig lys hud med mye rosa, og mange farger fremhever det rosa. Det er ikke mye pent. Det grå derimot gjør at huden min ser klarere ut, spesielt om høsten og vinteren. Om sommeren, når jeg har fått det minimale med farge jeg klarer å opparbeide meg, blir det litt mer farge Jeg syns også huden min ser klar ut i grått, spesielt lys klargrå (jeg har også rosatonet hud). Men nå går jeg i andre farger også da, så når jeg velger grått er det et bevisst valg, ikke fordi jeg ikke liker eller tør å prøve andre farger. Endret 16. september 2010 av Vera Vinge
SummerJoy Skrevet 16. september 2010 #10 Skrevet 16. september 2010 (endret) Er helt uenig med deg! Grått er en nydelig farge syns jeg. Og jeg føler iallefall at jeg kler den. Utrolig fint med grått og f.eks rød leppestift. Syns heller svart er noe som blir for hardt til veldig mange...... DA ser man blek ut da. SE så fint grått er, :rødme: : Grå kåpe Grå kjole Grå kjole Grå cardigan/kjole Syns det er merkelig at noen kan spørre omhvorfor folk kler seg i grått, og er helt uenig med de som har sagt over her at det ofte er de som har nøytral stil som velger grått. For meg er det slike som veldig ofte velger helsorte antrekk og sånn. Grått er mer hot nå for tiden. Endret 16. september 2010 av SummerJoy
Anaconda Skrevet 16. september 2010 #11 Skrevet 16. september 2010 Jeg er enig i at grått kan se litt trist ut i visse sammenhenger, sørlig dersom man er "helgrå" og ikke supplerer med andre (spreke) farger. Jeg tror mange går i grått fordi det er fint som basisplagg og passer til mye. I forhold til å kle farger, og ikke, synes jeg den duse rosafargen som TS nevner også kan være ganske trist og mange som blir griserosa eller bleke i ansiktet av den.
Perelandra Skrevet 16. september 2010 #12 Skrevet 16. september 2010 Jeg synes faktisk grått er finere til litt blek hud. Jeg har rødt hår, fregner og er ganske blek og jeg får ofte komplimenter av typen "Så fin du var i dag!" osv når jeg går i grått. Så det varierer vel fra person til person om det er kledelig eller ikke, også klart på øyet som ser. Før hatet jeg grått, nå elsker jeg det! Jeg har også rødt hår, fregner og lys hus, men jeg føler meg helt blass med grått. Samtidig handler det vel også om personlig smak og ikke bare om hva man kler? Jeg tror jeg rett og slett ikke vil føle meg vel i grått, men andre trives mer i nøytrale farger. Grått kan være fint sammen med tilbehør i friske farger, for eksempel et rødt skjerf eller rød veske. Kanskje det er derfor det også kan være fint for noen med rødt hår?
Parvati Skrevet 16. september 2010 #13 Skrevet 16. september 2010 (endret) de som er fargetype vinter, kler grått veldig godt: http://www.abitoffashion.it/leopard/meli-first.jpg http://us.123rf.com/400wm/400/400/zdenkam/zdenkam0711/zdenkam071100131/2155475.jpg Innlegget er endret Bond, mod Endret 16. september 2010 av Bond
Jubii Skrevet 16. september 2010 #14 Skrevet 16. september 2010 Jeg kler ikke grått selv, men jeg synes folk med rødt hår blir nydelige i gråtoner! Tror det er noe med kombinsjonen av en varm strek farge mot en kald farge. Kontrasten.
Gjest Raindrops Skrevet 16. september 2010 #15 Skrevet 16. september 2010 Jeg elsker grått! Står bra til det mørket håret mitt, den lyse huden og dessuten fremhever det øynene mine hvis det er rett gråtone Nå går jeg aldri i helgrått da, har alltid en freshere farge i tillegg.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2010 #16 Skrevet 16. september 2010 Haha synes det er morsomt at du sier at grått ikke kler noen også har du en nydelig pike i avataren din med en *trommevirvel* grå kjole på.....
Gjest Niema Skrevet 16. september 2010 #17 Skrevet 16. september 2010 Som det allerede blir nevnt her, kommer det ikke helt an på hvordan fargetype man er? Selv er jeg kald og kler blått, grått, brunt etc. Rosa, rødt, militærgrønn osv. ser jeg imidlertid ikke bra ut i.
Envy Skrevet 16. september 2010 #18 Skrevet 16. september 2010 (endret) Satt akkurat å tenkte på det med damen i grått på TS avatar selv Endret 16. september 2010 av Envy
Gjest Dainty Skrevet 16. september 2010 #19 Skrevet 16. september 2010 Mange delte meninger her, og det er selvsagt greit! Ser noen har kommentert at jenta i avataren min har grått på seg - hun har et topp med grålilla farge i kombinasjon med hvitt og sølv, så det er ikke helt slik jeg mener. Jeg synes ikke det er uflattende med grått på enkeltdeler av antrekket, f.eks en cardigan eller en bukse eller som en av flere farger på et plagg. Det er når grått er den fargen som dominerer og kommer opp mot ansiktet, som f.eks en grå genser, stort grått skjerf eller grå kåpe. Selvsagt har jeg sett fine mennesker i grått, men da er de på en måte fine på tross av hva de har på seg, snarere enn på grunn av det. Men det er jo min subjektive mening Selv er jeg typisk kald, men jeg føler meg absolutt ikke vel i grått. Heller isblått, skarpt hvitt, rosa, bringebærrødt osv.
Gjest Dainty Skrevet 16. september 2010 #20 Skrevet 16. september 2010 Satt akkurat å tenkte på det med damen i grått på TS avatar selv Og hun hadde helt sikkert sett enda finere ut i en annen farge
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå