Gå til innhold

Kommende pappa på utenlandstjeneste.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer skal tjenestegjøre i Afganistan fra jul og frem til sommeren igjen. Jeg er gravid og vil være ca midt i svangerskapet når han drar og vår lille vil være 1,5 måned når han kommer tilbake. Nå tilhører det heldigvis sjeldenhetene at vi sender ut soldater som ikke kommer hjem like hele, men vi må uansett desverre ta høyde for at det kan skje. Også er spørsmålet hvordan vi kan gjøre det mest gunstig testamentsmessig. Kan samboer sette meg som arver selv om vi ikke er gift men kun samboere, eller vil arven automatisk gå til barnet? Tar jeg ikke helt feil så vil vel overformynderiet slå inn om barnet arver og styre pengene? Kan han sette oss begge som arvtagere? Slik jeg ser det for meg hvis det værste skulle skje er at jeg da hadde brukt noe av pengene til å skaffe meg og barnet en leilighet slik at vi hvertfall er sikret tak over hode siden vi per i dag leier gjennom forsvaret. Deretter hadde jeg satt av resten av pengene til barnet slik at jeg kan sove godt om natten og vite at jeg har midler til å ta meg av barnet vårt i oppveksten dens. Men er det virkelig så enkelt som å sette meg som arver eller er det en eller annen liten tekst (som det jo som regel er) vi ikke har fått med oss?

Hadde vært veldig takknemlig for svar for akkurat på dette området er jeg rimelig grønn :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Også kan jeg jo presisere at vi ikke snakker Oslo leilighet til 2,5-3 mill, men en eventuell leilighet på et lite tettsted der man kan få en 80-100 kvadrats til ca 1,2.

TS

Skrevet

Gift dere, kjøp livsforsikring og skriv testamente.

Skrevet

Gift dere, kjøp livsforsikring og skriv testamente.

Lite trolig at livsforsikringen dekker krigstjeneste, men selvsagt det skader ikke å spørre.

Jeg mener han vil få et tilbud gjennom forsvaret for å sette opp et testamente.

Skrevet

Det holder ikke å bare være samboere i denne saken. Gjør som AB over sier, gift dere, kjøp livsforsikring og skriv testamentet. Siden dere allerede har fått barn og ett til på vei, så blir vel det å gifte seg en enkel sak :) Lykke til!

Skrevet

Jeg ville tatt kontakt med forsvaret. Dere er garantert ikke de første til å være i den situasjonen, så de vet nok hva dere bør gjøre og hvordan.

Skrevet

Det holder ikke å bare være samboere i denne saken. Gjør som AB over sier, gift dere, kjøp livsforsikring og skriv testamentet. Siden dere allerede har fått barn og ett til på vei, så blir vel det å gifte seg en enkel sak :) Lykke til!

Vi har ikke ett barn fra tidligere, dette er det første barnet vårt og vil ligge i mors mage frem til mannen er nesten ferdig i tjenesten sin.

Jeg har vært innom sidene til MIL men alt jeg finner er en pdf fil som omhandler yrkesskadeerstatning fra folketrygden, og i følge den må man være samboere i minimum 9 mnd før samboerskapet er gyldig. Denne graviditeten var ikke planlagt og vi fant ut om den 4 dager ETTER at vi ble samboere, noe som vil si at samboerskapet knapt er gyldig før barnet er kommet til. Så hva skjer hvis min kjære blir drept før barnet blir født? Vil forsikringspengene da gå til hans foreldre siden samboerskapet vårt tidsmessig sett ikke er gyldig?

Skrevet

TS over her :sjenert:

Skrevet

i følge den må man være samboere i minimum 9 mnd før samboerskapet er gyldig. Denne graviditeten var ikke planlagt og vi fant ut om den 4 dager ETTER at vi ble samboere, noe som vil si at samboerskapet knapt er gyldig før barnet er kommet til.

Da BØR dere virkelig gifte dere.

Skrevet

Det er bare tull at det ikke holder å være samboere for å arve.

For det først, siden du har/snart får barn med samboeren din, vil du ha rett til et arvebeløp tilsvarende 4 ganger grunnbeløpet i folketrygden (jfr. Arveloven § 28b første ledd).

Videre kan han også testamentere sine eiendeler fritt til deg/barn, som det følger av al. § 48 første ledd.

Skrevet

Så vidt jeg vet, dekker ikke vanlige livsforsikringer oppdrag i Afganistan. Forsvaret har egne forsikringer for dette. Få samboeren din til å undersøke dette. Ellers skal det være en del informasjon på familieweben.

Hvis du i tillegg bor i et forsvarsområde, er kan du selv ta kontakt med familiekontakten i ditt område.

Skrevet

Det er bare tull at det ikke holder å være samboere for å arve.

For det først, siden du har/snart får barn med samboeren din, vil du ha rett til et arvebeløp tilsvarende 4 ganger grunnbeløpet i folketrygden (jfr. Arveloven § 28b første ledd).

Videre kan han også testamentere sine eiendeler fritt til deg/barn, som det følger av al. § 48 første ledd.

Jo, men slik jeg forstår det så stiller likevel samboeren svakest og det er barnet som arver 2/3 av beløpet samt at da overformynderiet slår inn og styrer disse pengene på vegne av barnet. Dessuten vil man vel som samboer stille svakt i forhold til at man ikke er rettmessig arvtager og måtte betale arveavgift for opptil hele beløpet som arves?

Gjest AnneShirley
Skrevet

Jo, men slik jeg forstår det så stiller likevel samboeren svakest og det er barnet som arver 2/3 av beløpet samt at da overformynderiet slår inn og styrer disse pengene på vegne av barnet. Dessuten vil man vel som samboer stille svakt i forhold til at man ikke er rettmessig arvtager og måtte betale arveavgift for opptil hele beløpet som arves?

Og disse som det her er snakk om har jo ikke en gang vært sammen lenge nok til å regnes som samboere i forhold til forsvaret. Det er en stor svakhet som bare kan "fikses" ved å gifte seg.

Skrevet

Kopiert fra Forsvarets sider ang forsikringer ved utenlandstjenester:

Samboer: Person som vedkommende har levd sammen med i

ekteskapslignende forhold hvis det i folkeregisteret framgår at de to har hatt

samme bolig de siste to årene.

For personell som deltar i internasjonale fredsoperasjoner gjelder

imidlertid definisjon av samboerskap i Forskrift om tjenestegjøring i

internasjonale operasjoner av 11. september 1998. Der fremkommer det at

kravet til samboerskapets lengde er 9 måneder. Kravet må være oppfylt på

utreisetidspunktet.

Dersom man har felles barn og felles bopel stilles det ikke krav til

samboerskapets lengde.

Gruppelivsforsikring

Ved dødsfall under utenlandsopphold betales det ut en forsikring på inntil

10 ganger folketrygdens grunnbeløp G. Dette er uavhengig av dødsårsak.

Erstatningen betales til ektefelle/registrert partner eller samboer. Er man enslig

med barn, får barnet erstatningen. Dersom man ikke har ektefelle, registrertpartner eller barn, men forsørger andre, tilfaller erstatningen disse. Har man

ingen forsørgerbyrde tilføres dødsboet 2 G. (HTA §23)

Yrkesskade/død

Hovedtariffavtalen gir en standardisert erstatning ved yrkesskade/yrkessykdom

eller død. Ved uførhet på 100 % eller død, gis normalt en erstatning på 15 G.

Ved tjeneste i internasjonale operasjoner er erstatningsbeløpet forhøyet til 65 G.

Hvis du dør under tjenesten, er det dine etterlatte som får erstatningen.

Reglene om gruppelivsforsikring i punktet over og yrkesskade i dette punktet

samordnes slik at total erstatning blir maksimalt 65 G. Ordningen gjelder

også under transport som er organisert av arbeidsgiver. Det stilles de samme

krav til forsørgerbyrde her som i punktet om gruppelivsforsikring. Dersom

dette kravet ikke fylles, er utbetalingen til dødsboet 2 G. (HTA §24)

Skrevet

Dersom barnet er født ved et evt. dødsfall, vil 2/3 av hans arv tilfalle barnet. 1/3 kan han gjøre hva han vil med, f.eks. testamentere til deg. Overformynderiet vil forvalte pengene til barnet ja (dersom det ikke er tale om et veldig lite beløp).

Dersom barnet IKKE er født før evt. dødsfall, vil ikke barnet arve noe. Det er bare fødte barn som har arverett. Dersom ikke noe er skrevet mellom dere og dere heller ikke er gift, vil hans arv tilfalle foreldrene hans, evt. søsken dersom foreldrene er døde. Arverekkefølgen vil altså i et slikt tilfelle bli slik loven skisserer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...