Gå til innhold

Hva burde konsekvensen bli for denne ungdommen?

Anbefalte innlegg

For noen dager siden ble det opprettet en blogg som beskrev livet til en døende bukspyttkjertelkreftsyk 14 år gammel gutt.

Det viste seg ganske fort at den som skrev bloggen hadde "lånt" et bilde av en annen gutt, og utga det for å være seg selv.

Etter at flere blogglesere uttrykte sin kritiske mening om denne bloggen, kom det idag et innlegg fra "far" hvor han meddeler at sønnen er død. Skrivemåten til far og sønn er identisk, og det viser seg også at gutten har snakket på MSN med en annen blogger etter at han angivelig er død.

En overveiende andel av bloggleserene uttrykker nå sin frustrasjon og sinne over at noen faktisk har opprettet en falsk blogg om et så alvorlig tema som barn med kreft. I løpet av tre dager, nådde bloggen opp på 11. plass på blogg.no

I det jeg skriver denne posten blir faktisk bloggen slettet. Om det er blogg.no eller bloggeren selv som har slettet bloggen, vites ikke.

Hva synes dere denne ungdommen fortjener av konsekvens/evnt straff for denne handlingen?? Dette er jo et alvorlig tema som man ikke burde tulle med. Det var også svært mange unge som viste sin deltakelse, og som nå sitter igjen med brutte illusjoner.

Fortsetter under...

Vet du at alt var tull eller er det løse spekulasjoner?

At bildene var "lånt" er bevist, og det kom også fram fra flere blogglesere at de slett ikke kjente til noen ungdom med alvorlig kreftsykdom i lillehammer. Byen er såpass liten at slikt ville ha spredd seg med lynets hastighet.

Nå er jo bloggen slettet, og det blir jo da vanskelig å vise likheten i skrivestil mellom "far" og "sønn", men man skulle ikke være veldig skarp for å se at det var en påfallende likhet.

Det er jo også slik at kreft i bukspyttkjertelen er en uhyre sjelden sykdom blant ungdom. Faktisk kun et tilfelle i aldersgruppen fra 0-30 år de siste 6 årene.

Alt i alt er det en overveiende sannnsynlighet for at bloggen var oppkonstruert.

Han burde ikke få noen konsekvenser for bloggen i seg selv, men hadde burde få konsekvenser som svir for å bruke bilde av andre.

Nå fikk jeg ikke lest bloggen, men hvordan vet man at dette er falskt? Er det spekulasjoner eller er den faktisk avslørt?

At bildene var "lånt" er bevist, og det kom også fram fra flere blogglesere at de slett ikke kjente til noen ungdom med alvorlig kreftsykdom i lillehammer. Byen er såpass liten at slikt ville ha spredd seg med lynets hastighet.

At tilfeldige mennesker som leser en blogg ikke har hørt om en kreftsyk 14-åring i byen er et meget tynt grunnlag for å påstå at bloggen var falsk. Jeg sier ikke at den ikke var falsk altså, men dette beviset er litt i tynneste laget. Alle i en by på ca 26.000 innbyggere får ikke vite automatisk at en ungdom i byen har fått kreft.

At tilfeldige mennesker som leser en blogg ikke har hørt om en kreftsyk 14-åring i byen er et meget tynt grunnlag for å påstå at bloggen var falsk. Jeg sier ikke at den ikke var falsk altså, men dette beviset er litt i tynneste laget. Alle i en by på ca 26.000 innbyggere får ikke vite automatisk at en ungdom i byen har fått kreft.

Dette er jeg enig i, men bildet han hadde er visst av en fyr fra Vadsø som var russepresident i 2008. Han burde i hvert fall fått en unnskyldning. Ellers er det vel ikke så mye å gjøre med at folk skriker etter oppmerksomhet.

Annonse

Bloggen er nå slettet helt fra blogglista, og dette betyr i klartekst at blogg.no er sikre på at bloggen er fake.

Jeg synes det er forferdelig at en ungdom har satt igang noe slik, og fått med seg så mange unge mennesker. Unge mennesker som har vist sin deltakelse og medfølelse, og så får slengt den brutale sannheten i ansiktet at hele historien er oppspinn.

Jeg håper at denne ungdommen har fått seg en lærepenge og bruker resten av livet på noe mer fornuftig en å lure andre på en slik måte.

Hadde det vært et av mine barn som hadde utført noe slikt, hadde det fått alvorlige konsekvenser, for min mening er at dette vitner om en alvorlig mangel på innsikt i rett og galt.

Bare til info, så er det bare to ungdomskoler i Lillehammer, og nyheten om en slik alvorlig syk ungdom ville ha spredd seg fort. Jeg bor i en lignende by, og har ungdommer på samme alder, og de har god kjennskap til elevene på de andre u-skolene.

Jeg syns det er naivt å tro at alle blogger og dagbøker på nett er "ekte". Og vi som har vært på KG en stund har da vel også erfart dette på kroppen selv ;) Det er dårlig gjort men konsekvenser?? Strafferetslig forfulgt for å ha skrevet løgner i en blogg? Nei det tror jeg ikke noe på...

Nei, men bukspyttkjertelkreft er såvidt sjeldent likevel...

Hadde det enda vært leukemi...:)...

Bloggen er nå slettet helt fra blogglista, og dette betyr i klartekst at blogg.no er sikre på at bloggen er fake.

Jeg synes det er forferdelig at en ungdom har satt igang noe slik, og fått med seg så mange unge mennesker.

Det er ikke sikkert det var en ungdom en gang. Det kan like godt ha vært en psykisk syk 40åring som ville ha oppmerksomhet...

Konsekvensene burde kanskje være psykisk helsevern?

Det er ikke sikkert det var en ungdom en gang. Det kan like godt ha vært en psykisk syk 40åring som ville ha oppmerksomhet...

Konsekvensene burde kanskje være psykisk helsevern?

Absolutt mulig at det er det rette i denne saken.

http://en.wikipedia.org/wiki/M%C3%BCnchausen_syndrome

Synes ikke det er så vanskelig å se grunnen til at den som står bak, gjorde det. Vi ungdommer har litt for lett for å kjede oss, og han eller hun har sikkert sett hvor enkelt det er å bli populær på blogg.no, så løgnen bare ballet på seg. Da ble det etter hvert for mye og h*n måtte la gutten "dø" for å få det ut av verden.

Husker en liknende historie som jeg syntes var helt syk. En jente som er et år yngre enn meg, vi var 13 og 14 år den gangen, gjorde noe av det samme. La oss kalle henne Sofie. Hun lagde en fiktiv person som var stesøsteren hennes, og opprettet profil med bilde og det hele på Nettby. I byen jeg bor i, var det i hvertfall før slik at alle visste hvem de peneste jentene var via Nettby, og guttene som "var noe" kontaktet de der. Sofie var en av disse jentene som alle visste hvem var, men mange mislikte henne. Hun var en "kranglete fjortis".

Sofie valgte selvfølgelig bilder av en pen jente som søsteren sin, og lot henne være 2 år eldre enn henne.

Det er helt utrolig hvor langt hun dro det, hun ble "bestevenner" med vennene til Sofie, og ble en slik jente alle visste hvem var.

Jeg vet ikke detaljene, men jeg tror Sofie ble stresset da folk ville møte denne fiktive personen, og de spurte sikkert hvorfor de aldri så henne til Sofie. Det som skjedde da, var at søsteren "døde". Det ble selvfølgelig veldig mye oppstyr, og midt oppi alt ble Sofie kontaktet av jenta som faktisk var på bildene hun hadde brukt, altså ble hun avslørt.

Konsekvensene ble sosial boikott. Jeg vet ikke om dere husker, men på Nettby var det vanlig å lage grupper til en hver anledning og skrive i gjestebøkene til hverandre uten venneforespørsel. Profilen til Sofie ble bombadert, alle loggene var fulle av hatmeldinger mot henne, og mennesker som ikke kjente henne skjelte henne ut til spott og spe i gjesteboken.

Blir derfor litt satt ut når dere skriver ting om psykiatrisk institusjon og slike tiltak, jeg tror nemlig ikke at dette er like uvanlig som man skal ha det til. Jeg tror det er en ungdom og ikke en voksen som står bak bloggen. H*n ville rett og slett se hvor langt h*n kunne dra historien...

Annonse

Husker en liknende historie som jeg syntes var helt syk. En jente som er et år yngre enn meg, vi var 13 og 14 år den gangen, gjorde noe av det samme. La oss kalle henne Sofie. Hun lagde en fiktiv person som var stesøsteren hennes, og opprettet profil med bilde og det hele på Nettby. I byen jeg bor i, var det i hvertfall før slik at alle visste hvem de peneste jentene var via Nettby, og guttene som "var noe" kontaktet de der. Sofie var en av disse jentene som alle visste hvem var, men mange mislikte henne. Hun var en "kranglete fjortis".

Sofie valgte selvfølgelig bilder av en pen jente som søsteren sin, og lot henne være 2 år eldre enn henne.

Det er helt utrolig hvor langt hun dro det, hun ble "bestevenner" med vennene til Sofie, og ble en slik jente alle visste hvem var.

Jeg vet ikke detaljene, men jeg tror Sofie ble stresset da folk ville møte denne fiktive personen, og de spurte sikkert hvorfor de aldri så henne til Sofie. Det som skjedde da, var at søsteren "døde". Det ble selvfølgelig veldig mye oppstyr, og midt oppi alt ble Sofie kontaktet av jenta som faktisk var på bildene hun hadde brukt, altså ble hun avslørt.

Konsekvensene ble sosial boikott. Jeg vet ikke om dere husker, men på Nettby var det vanlig å lage grupper til en hver anledning og skrive i gjestebøkene til hverandre uten venneforespørsel. Profilen til Sofie ble bombadert, alle loggene var fulle av hatmeldinger mot henne, og mennesker som ikke kjente henne skjelte henne ut til spott og spe i gjesteboken.

Selvsagt ble folk sinna. Man kan leke seg og tulle med mye, men man legger ikke ut bilder av andre for så å fortelle at de dør. hun venninna di kan ikke ha vært helt god. Sånt gjør man ikke. Om man kjeder seg finner man på noe, men man stjeler ikke andres identitet for så å "drepe" dem. gå deg en tur, spill fotball, spill et spill, gå på kino eller meld deg på et fotokurs om du kjeder deg. Jeg hadde ikke nølt med å anmelde om noen tok et bilde av meg, la det i sin egen blogg/nettbyprofil for så å fortelle hele verden at jeg var dødssyk.

Selvsagt ble folk sinna. Man kan leke seg og tulle med mye, men man legger ikke ut bilder av andre for så å fortelle at de dør. hun venninna di kan ikke ha vært helt god. Sånt gjør man ikke. Om man kjeder seg finner man på noe, men man stjeler ikke andres identitet for så å "drepe" dem. gå deg en tur, spill fotball, spill et spill, gå på kino eller meld deg på et fotokurs om du kjeder deg. Jeg hadde ikke nølt med å anmelde om noen tok et bilde av meg, la det i sin egen blogg/nettbyprofil for så å fortelle hele verden at jeg var dødssyk.

Selvfølgelig er det galt! Syntes i grunnen det var rart at det ikke skjedde noe videre - men for alt jeg vet gjorde det det. Tror du har misforstått litt, jeg kjenner ikke jenta som gjorde det, jeg bare vet hvem hun er og hva slags rykte hun hadde på den tiden. Jeg blandet meg ikke inn i saken i det hele tatt, men fulgte den med stor iver på grunn av min interesse for psykologi.

Alt jeg sier er at det ikke er uvanlig at ungdommer finner på slike ting, og at det fort kan komme ut av kontroll. Hva slags konsekvenser saken skal få, er vanskelig å bedømme uten å vite noe om personen bak det.

Forresten så ble ikke jenta på bildene som ble brukt akkurat glad da hun fant det ut. Men med avstand Oslo - Trondheim tror jeg det ble vanskelig å lage en større sak for henne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...