Gå til innhold

Arbeidssøker, nav?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et "friår" hvor jeg skal ta et par privatisteksamner til våren, for så å studere neste år.

Det blir litt mye fritid, så jeg har prøvd å søke jobb på butikk og lignende siden nyttår. Men ikke noe hell foreløpig. De fleste slike stillinger går jo via familie, venner og kjente, men jeg har liksom ikke noe nettverk som kan skaffe meg jobb =/

Er det noe hjelp å få på nav, kan de hjelpe meg å finne en jobb? Evnt hvor lang tid tar slikt? Har jeg rett på så mye som ett øre fra nav inntil jeg får jobb, når jeg ikke har hatt fast jobb før?

Bor hos foreldrene mine om det har noe å si, men jeg er over 18..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror nok du har rett til livsopphold fra NAV, men det er ikke mye.. Rundt 2000 i mnd eller noe :)

Skrevet

Nav kan helt klart hjelpe det. Det kan ta litt tid, men de har mange hjelpemidler. For eksempel kan de sende deg ut i arbeid en plass du ønsker å jobbe, og hvis den plassen takker ja til å ha deg der, så betaler nav penger til deg. Det er ikke så mye, men nok til å overleve.

Nav ønsker at flest mulig skal ha en jobb, så de vil hjelpe deg å finne en løsning. Aldri dumt å prøve ihvertfall :)

Skrevet

Du får ikke livsopphold (sosialstønad) når du bor hjemme hos mor og far.

Du kan melde deg som arbeidssøker på NAV, men har heller ikke rett til dagpenger hvis du tjente mindre enn 113.462 kr i fjor. JEg vil anta at du har rett til å melde deg som arbeidssøker, så lenge du er reelt på jakt etter en jobb, og ikke er å betrakte som student.

Som arbeidssøker må du sende inn meldekort hver fjortende dag, men du kan samtidig få mulighet til kurs o.l. gjennom NAV. Jobbsøkerkurs kan f.eks være aktuelt for deg.

NAVs nettsider har for øvrig en oversikt over ledige jobber!

Skrevet

En ting til:

Det finnes en skog av bemanningsbyråer/vikarbyråer der ute (Manpower, Adecco, JobZone +++). Har du meldt deg for noen av disse?

Skrevet

Takk for svar. Både nav og finns ledige jobber er jeg innom hver eneste dag..

Det jeg tenker mest på er at jeg bor veldig avsides på landet. Det går to busser tidlig om morgenen her, og to busser tilbake på ettermiddagen. Jeg har bil, som jeg hittil har finanisert med sparepenger og arv. Nå står den parkert, for jeg har ikke råd til å godkjenne den.

Har såvidt sett folk siden skolen sluttet.. Er ingen jeg kan dra på besøk til klokka 8 på morgenen om jeg skaffer penger til bussen heller.

Blir litt vrient å finne en jobb som passer med bussen også, kan ikke jobbe kveld, helligdager, skoleferie eller helg..

Men jeg får ta en tur bort på nav og håpe jeg får jobb snart, så kanskje jeg kan ta opp et lån av familien til å godkjenne bilen så jeg kommer meg på jobb :P

ts

Skrevet

Jada, har registrert meg hos bemannings/rekrutteringsbyråer også.. Var på intervju hos et av de, ang 5 ledige stillinger på bensinstasjoner i området. Da trodde jeg nesten det var håp, men den gang ei :P

Skrevet

Du får ikke livsopphold (sosialstønad) når du bor hjemme hos mor og far.

NAVs nettsider har for øvrig en oversikt over ledige jobber!

Jo det kan man få. Men det spørs kanskje.

Kjæresten min får livsopphold, 4000 i mnd, men mora hans har ikke den beste økonomien..

På NAV.no kan du trykke på Arbeid øverst på sida, så Ledige Jobber til høyre, der kan du velge fylke og sånn og se etter jobber :)

Skrevet

Du kan få hjelp fra sosialkontoret når det er over 18 år. Foreldre har nemlig ikke forsørgelsesplikt etter fylte 18 år og når man er ferdig med videregående.

Sånn jeg ser det så trenger du bil for å kunne jobbe. Du går iallfall glipp av mange muligheter når du er avhengig av buss og av den grunn ikke kan jobbe kveld og helger. Kan foreldrene dine ev. låne deg penger slik at du for godkjent bilen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...